Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - DBR

#1
De fleste folk tenker (desverre) "meg meg meg"

Syns det skulle vært en avgift på 50kr/min etter bil er ferdig å lade og enda tilkoblet
Kanskje et skilt med det, samt hvor dyrt det er å lade de siste %.

Syns det er rimelig "straff". I 99% av tilfellene så er det helt urimelig å fullade. Både mtp pris/kwh samt at det mest sannsynlig er enda en lader på veien. Og hvis det er tilfelle kan man heller stå ved laderen siste par minuttene.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Råd - Pendler-elbil 150km
fredag 20. april 2018, klokken 10:50
Tesla sine biler taper seg endel. Men andre biler (kan bare snakke for leaf, egolf or ioniq) taper seg ingenting. Tror kanskje jeg så 1km mindre med Leaf når den sto i 1 1/2uke. Det er altså ikke et problem
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Råd - Pendler-elbil 150km
onsdag 18. april 2018, klokken 22:33
Kjører 140km t/r med min ioniq fra Nannestad til oslo. Primært e6 fra Gardermoen. Har prøvd å kjørt såpass gris at batteriet ikke holder. Til tross for -20 og liggi "noe" over fartsgrensen så har bilen gått uten problemer.
Med vanlig kjøring og rundt 10-15% over fartsgrensen kommer jeg hjem med rundt 25%. Det holder til rundt 3-4mil til:)
#4
Sitat fra: Mobileum på mandag 16. april 2018, klokken 10:25
Sitat fra: DBR på mandag 16. april 2018, klokken 10:19
Siden egolf er dyrere så burde den ha lavere forbruk og rekkevidde enn ioniq.

Nå koster det vel ikke mere å ha lavere rekkevidde  ;D
Dårlig formulering:)
Mente såklart lavere forbruk, og bedre rekkevidde ;)
#5
Siden egolf er dyrere så burde den ha lavere forbruk og rekkevidde enn ioniq. Men ioniq har bedre forbruk og kommer ganske identisk like langt.

For ikke å snakke om at ioniq vinner på hurtiglading ;)
#6
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
søndag 08. april 2018, klokken 21:24
Sitat fra: Gnilre på søndag 08. april 2018, klokken 21:20
Sitat fra: DBR på søndag 08. april 2018, klokken 16:46
Vet godt selv forskjellen på kw og kwh, gikk bare på en enkel glemskel. Sånn er det når man holder på flere ting samtidig
Jeg er ikke så sikker på at du vet forskjellen på kw og kwh. Tror derimot du vet forskjellen på kW og kWh.

Når vi er på et elbilforum synes jeg man bør skille mellom kWh som gjelder kapasitet på batteriet og kW som er effekt på motoren. Noen innlegg kan bli ganske uforståelige hvis det surres med dette.
Vel, jeg vet selv jeg skrev feil på kw og kwh, men å klage på stor og liten bokstav blir litt for dumt. Kanskje ikke alle er like oppegående som deg ;)
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
søndag 08. april 2018, klokken 21:23
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. april 2018, klokken 20:00
Ioniq lader vel like raskt som Tesla Model S i km/t ?
Nesten. Dette er litt over 600km/t og TB sa at en tms ladet med maks 115kw, med et snilt forbruk på 15kwh/100km. Farta landet vel på 720km/t et sted
#8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
søndag 08. april 2018, klokken 16:46
Vet godt selv forskjellen på kw og kwh, gikk bare på en enkel glemskel. Sånn er det når man holder på flere ting samtidig

Over til laderen. Jeg ladet der idag med min ioniq etter å ha kjørt en 10-12mil mens jeg gikk på do (bilen var av)
Bevis på at ioniq KAN lade på mer enn 70kw :o
Her er effekten 77.24kw. Rett og slett imponerende!

#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
søndag 08. april 2018, klokken 11:09
En enkel rettskriving er vel litt forskjellig forhold at folk tror de lader 4000% billigere? ;)
#10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
søndag 08. april 2018, klokken 10:07
Sitat fra: Griffel på søndag 08. april 2018, klokken 10:00
Sitat fra: DBR på lørdag 07. april 2018, klokken 23:45
Sitat fra: Amatøren på fredag 06. april 2018, klokken 18:52
Med en 50 KW lader med 2,50 kr/min så blir det 0,05 kr/kW min hvis man klarer å trekke maks.
0.05kr/kwkW?

2.50kr/min x 60min = 150kr/time.
150kr/time / 50kwkWh = 3 kr/kwkWh
Ser du syns det er viktig å rette opp noen som tok enkelt feil av kw/kwh. Rimelig viktig gitt
#11
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
lørdag 07. april 2018, klokken 23:45
Sitat fra: Amatøren på fredag 06. april 2018, klokken 18:52
Med en 50 KW lader med 2,50 kr/min så blir det 0,05 kr/kW hvis man klarer å trekke maks.

De kan jo da legge seg på effekt basert prisen ut fra det, men med minstepris pr minutt på for eksempel 4,00 kr/minutt så man tenker seg om før man kobler til en bil som ikke kan utnytte hastigheten laderen er bygget for.

Med 80 kW lading gir 4,00 kr/min.
100 kW gir 5,00 kr/min.
150 kW gir 7,50 kr/min (maksimalt på e-tron).
300 kW gir 15,00 kr/min.

Resten kan dere selv regne selv.....
0.05kr/kw?

2.50kr x 60min = 150kr.
150kr / 50kw = 3 kr/kw
#12
Det er også en lov i EU der alle bomveier skal ha et alternativ vei uten bomring. Dette slipper norske stat unna uten problem...
#13
Hvis du har budsjett på 600.000 for brukt tesla så er det galskap å ikke kjøpe ny. Mtp den gode renta du får så er det bedre å kjøpe ny enn brukt til den prisen (hvis du skal ha 75d

Må ikke ha maks utstyr på tms for at den skal være en fin bil å bruke :)
#14
30% av 21kwh (netto på 24kwh leaf) er 6.3kw dagen.

Tar utgangspunkt i 22 arbeidsdager i måneden gir da 138.6kwh.
Med din strøm og nettleie pris gir det da en strømregning på 160kr. Ta med litt tap, så 170-180kr er vel realistisk.
#15
Men det er rart at du er den første, på over et år denne bilen har vært på veien til å tro at den har mer enn 28kwh batteri.

Hvis den har større batteri så er det rart den ikke bruker lengre tid å lade hjemme.
Jeg har 30a lader hjemme, og da bruker den 4 1/2t å lade fra 5%. Det tilsier 28kwh batteri.

Samme på jobb, der lader jeg med stikkontakt og ankommer med 50-55%.
Da bruker den litt under 6 timer. (2.5kw X 6timer=15kw)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA