Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AtellusCalidus

#1
USAleaf / Sv: Varmepumpe USA Leaf
tirsdag 20. desember 2016, klokken 17:06
Sitat fra: nr1rayner på mandag 19. desember 2016, klokken 20:22
Eneste måten å se det på er vel å ta en titt under panseret.
På de MED er det 4 rør som går inn til kupeen.
2 godt synlig, og 2 ganske skjult..
På de uten skal det være bare 2.
Bild?

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#2
USAleaf / Sv: Varmepumpe USA Leaf
mandag 19. desember 2016, klokken 15:28
Jag fick höra att så länge som det var "Winter ready" så skulle det vara en sån där värmeskydd till batteriet... men inget sätt att få det bekräftat annat än när det blir kallare än -17...

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#3
Dekk / Felger / Sv: Valg vinterdekk
tirsdag 29. november 2016, klokken 19:55
Sitat fra: nr1rayner på fredag 04. november 2016, klokken 11:31
Sitat fra: AtellusCalidus på torsdag 03. november 2016, klokken 23:28
Bytte till ett par billiga (men nya) Yokohama iceGuards idag och kände inte någon större skillnad på en Oslo tur än tidigare.

Du har kanskje IG50?
Jeg har en eldre modell, IG30 i dim 205/55-16. Disse har rulle F, mens Tekna-hjulene har B. Dine har vel E.
Uansett burde begge være vesentlig dårligere enn alle originale sommerhjul og derfor gi tydelig utslag i forbruk.
Jeg har kjørt flere tester med de 2 og ser egentlig ingen nevneverdig forskjell, merkelig nok..
IG50+ ja... de har blivit ordentligt inkörda nu och jag kan bara konstatera följande:

Det är större skillnad på räckvidd i kalla temperaturer vs varmt än med de olika däcktyperna skulle jag tro.

Kör 6 mil om dagen (tbg-sandefjord) 90% motorväg och förbruket ligger på en jämn nivå runt ~5km/kWh


Eller, ca en kilometer per procentenhet från fullt batteri (~70% kvar efter 3 mil) med "halftvarmt" batteri alltså 4 streck på temp mätaren.

Med sommardäck var förbruket som bäst 5.7km/kWh, något som i praktiken visade 75% kvar på batteri efter 3 mil...

Sent from my XT1092 using Tapatalk
#4
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
tirsdag 29. november 2016, klokken 19:38
Sitat fra: kjbu på tirsdag 22. november 2016, klokken 08:45
Sitat fra: AtellusCalidus på mandag 21. november 2016, klokken 16:01
Ja, då kan jag konstatera att det inte var taklampan då... Leaf-jävuln blev lämnad över helgen ute i kylan (från fredag till sön kväll) med ca 60% i batteri men lik förbannat så var 12-voltaren slut när jag skulle hämta upp den. Tredje gången gillt för mig alltså. Kanske dags att slå en signal till Autonova och be dem byta skiten?
Kan du bruke norsk forbrukerlov som sier at selger har lov til å (prøve å) rette samme feil 3 ganger før DU har rett til å HEVE kjøpet? Kanskje du må ha hjelp fra forbrukerrådet for å få det til. Lever bilen tilbake, få igjen alle pengene, og kjøp en Ampera E til våren.
Detta hade jag gärna gjort, men jag är helt avhängig av att ha bil till jobbet varje dag så här blir det rätt och slätt bara till å vänta på Amperan och sen sälja Leafen med all hast mens den fortfarande är värd något...

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#5
Lading / Sv: Leafen hurtiglader ikke
tirsdag 29. november 2016, klokken 19:36
Har sett detta ett par gånger på bilen (gult varsellys?) men det har fungerat att ladda så fort man kopplar in på nytt. Låter som att systemet ibland blir överlastat? Ingen aning, men det har ej skett igen

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#6
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum fullstendig utladet mandag
tirsdag 29. november 2016, klokken 19:27
Vi borde få fler laddare från Grönn Kontakt tycker jag. De erbjuder en bra app och en rimlig bonusordning!

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#7
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
mandag 21. november 2016, klokken 16:01
Ja, då kan jag konstatera att det inte var taklampan då... Leaf-jävuln blev lämnad över helgen ute i kylan (från fredag till sön kväll) med ca 60% i batteri men lik förbannat så var 12-voltaren slut när jag skulle hämta upp den. Tredje gången gillt för mig alltså. Kanske dags att slå en signal till Autonova och be dem byta skiten?

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#8
Lading / Sv: Leafen min tar ikke strøm !?!?!
onsdag 16. november 2016, klokken 22:32
Vad gjorde du precis innan felet uppstod? Får du gul varsellampa?

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Vinter v Sommer
onsdag 16. november 2016, klokken 19:23
Tack för tipsen. Märker av en del av dessa saker nu efter att ha bytt till vinterdäck, men vill ändå påpeka att skillnaden inte är så stor som jag trodde. Dock är temperatur den absolut största energitjuven i min mening!

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#10
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
tirsdag 08. november 2016, klokken 18:45
Sitat fra: nr1rayner på fredag 04. november 2016, klokken 15:55
Gjør det det også ja bob.. Det har jeg faktisk ikke testet, bare vet at man kan gå fra bilen med p-lys eller nærlys, men den varsler pent ifra hvis man gjør det.
De gangene jeg eventuelt skulle hatt bruk for parklys har det vært fordi bilen skal være synlig, og da er det egentlig selvsagt for meg at de holder seg på, men da vet jeg det.  ;)
Nødblink it is hvis bilen skal holdes synlig, eller... slår kanskje også den seg av.. 

Poenget var uansett at man skal være utrolig skjødesløs for å la noe stå på som gjør at 12v tappes.
Det er jo ikke uvanlig på litt eldre biler å glemme av taklampe, kjørelys e.a. og derfor tappe 12v, men det går strengt tatt altså ikke an på Leaf.
Jag har inga som helst bevis för att det är taklampan som orsakat denna "vampire drain" på min Leaf men jag är ganska övertygad om att bilen nu klarar sig några dagar utan att stå inkopplad. Senast i 3 hela dagar utan problem. Vad var skillnaden denna gång mot de 2 andra gånger den gick tom? Absolut ingenting, utom att jag slått taklampan till OFF istället för DOOR.

Antingen är det bara en tillfällighet, eller så ligger det något bakom det... Just saying.

Sent from my XT1092 using Tapatalk
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Har jeg 30KW Leaf?
tirsdag 08. november 2016, klokken 18:07
brukte hela 68% batteri idag t/r på jobb!!! 6 mil totalt. Detta är vad minusgrader gör med räckvidden dessvärre....

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#12
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
fredag 04. november 2016, klokken 07:26
Sitat fra: bob-bob på fredag 04. november 2016, klokken 07:20
Sitat fra: AtellusCalidus på torsdag 03. november 2016, klokken 14:20
vart på service med bilen idag och de nämnte att man bör "vedlikeholdslade" batteriet nu på vintertid om den står mycket ute. SMFH alltså... detta sa de aldrig något om när jag köpte bilen. Antar väl att det blivit ett stort problem nu. Så ska man behöva köpa en sån där booster nu för 1500:- eller?? Någon som kan rekommendera något billigare?

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Vi har nå vår 3. leaf , kona har nr 2 , og nr 1 har jeg solgt.  Bilene våre står ute absolutt året rundt. Har hatt leaf siden 2013 , og kjørt til sammen  over 130000 km med bilene til sammen. Vi har ALDRI hatt batteriproblemer  , og vi har aldri ladet 12 volt batterier med egen lader. Bilenes egne ladesystemer er helt åpenbart tilstrekkelige , dersom det ikke er feil på batteriet.  Håper dette gir deg noen svar.  8)
Som tidigare nämnt trodde jag mig ha spårat felet till en defekt strömbrytare så jag har redan iofs haft mer svar på mitt problem med Leafen än de flesta andra här. Återigen, har du inget problem med 12V batteri så vet jag inte riktigt varför du kommenterar överhuvudtaget...

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#13
Dekk / Felger / Sv: Valg vinterdekk
torsdag 03. november 2016, klokken 23:28
Bytte till ett par billiga (men nya) Yokohama iceGuards idag och kände inte någon större skillnad på en Oslo tur än tidigare. Körde totalt ca 25 mil med ca 6.2 km/kW snitt. Trots att de är 1" mindre än original tekna däck. Väldigt comfy i tillägg :)

Sent from my XT1092 using Tapatalk

#14
Elektriske utfordringer / Sv: Beste pære til 2016-Leaf
torsdag 03. november 2016, klokken 23:10
Wall of text (knappt så jag orkade med att läsa den). Är efter vad jag förstått ganska komplext att ha fullständigt koll på alla regler kring detta och jag ser dagligen folk med både dimmljus(tåke) och vanliga på. I tillägg många utan ljus på alls. Och folk som kör med enbart LED ljus på fronten utan något bak. Det finns fler saker att bekymra sig om än att folk kör omkring med felaktiga inställningar på ljusen antar jag.

Tills dess att allesammans blir bötfällda för (felaktiga) ljusöverträdelser så kan jag väl oavsett få bytt de gula dimmljusen till något mer i linje med de normala lyktorna? Ser inte att det står något specifikt om det.. Till info så är USA leaf inte konfigurerad som en EU leaf när det gäller ljus heller.

Sent from my XT1092 using Tapatalk
#15
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
torsdag 03. november 2016, klokken 22:58
Sitat fra: Rio på torsdag 03. november 2016, klokken 20:44

Med mindre du planlegger å la bilen stå i over en uke med ladekladden tilkoblet så trenger du neppe noen booster/lader. (Bortsett fra på de bilene det er feil på, og da må feilen uansett rettes.)

En elbil er ikke som en eksosbil - du trenger ikke 12V-batteriet stort, bortsett fra noen å sekunder ved oppstart, og i tilfelle du må bruke nødblink.
ja men tråden handlar ju om bilar med 12V batteriproblem väl? Nu har jag iofs inte haft någon issue med bilen på ett tag men har fått ringa efter assistans 2 ggr efter att jag låtit bilen stå över natten utan laddkabel i - och detta var i våras.

Trodde länge att problemet hade att göra med en defekt lamp(lys) sensor men är nu inte så säker på det längre...

Sent from my XT1092 using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA