Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Wisd0m

#1
Lading av Tesla / Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 - skade på kabel
onsdag 15. november 2023, klokken 15:15
Eller du kan kjøpe Amina lader ny og ladekabel på finn.no så er du kvitt problemet med låst kabel en gang for alle, når du først har elektriker der.
#2
Høres ut som du lader med svært høy effekt basert på kostnaden. Sett ned ladeeffekten i bilen eller på laderne så får du mindre nettleie.
#3
Sitat fra: Lynet på mandag 04. september 2023, klokken 15:55Vårt sameie har kontrakt fra før 2021 og ba Aneo om reforhandling av kontrakten. Aneo krevde da at de kun skulle tilbakebetale tilkoblingsavgiften (4990) ved å gi 2 x gratis månedsavgift! Noe som ville resultert i 3-4000 i tap for de fleste. Så det sa sameiet klart nei til.

Men er det noen som vet hvor mange år Ohmia har kontraktene sine på?

Det er ganske lenge - Kanskje rundt 7 år eller noe slikt. Verdt å merke seg at nedbetaling av anlegget, og dermed utkjøpsprisen også vanligvis slutter da. Så styret bør merke seg når nedbetaling av anlegget opphører, og iallfall kreve ny forhandling da...
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
mandag 04. september 2023, klokken 19:32
Jeg ser nå at jeg ligger på et snitt på ca. 550 kr mnd i bompenger med en årlig kjørelengde på 10 000 km. Altså skulle jeg betalt med full bompengebelastning følgende:
6600 / 10000 / 0,4 = 1,5 kroner per km

Det er ikke veibruksavgifta som er noe særlig problem å betale. Det er bompengene som utgjør den definitivt største kostnaden.
#5
Du må nesten diskutere med sameiet. Er de som har satt prisen på 2 kr/kWh.

#6
Kjøpe elbil? / Sv: TMY vs Enyaq IV80 max
mandag 19. juni 2023, klokken 06:08
Enyaq har service hvert 2. År. På Model Y må du regne med service hvert år for å få tatt firehjulskontroll og smørt bremsene. Enyaq har trommelbremse bak som gjør at man berger til hvert 2. År. I tillegg vil jeg tro at den mykere fjæringa i Enyaq medfører mindre behov for justering ifbm. Firehjulskontroll.min erfaring med Tesla er at de har en tends til å ikke holde justeringa bra. Skyldes nok stiv fjæring og dårlig veistandard.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: TMY vs Enyaq IV80 max
søndag 18. juni 2023, klokken 10:46
Til den prisen hadde jeg kjøpt Enyaq (450 k):
- Ikke Rammeløse vindu
- Bedre rekkevidde
- Mer konfortabel
- Lavere servicebehov enn TMY?
- Mindre tull med sensorer

Kjører selv TMY LR. Om jeg hadde fått en fullspekket Enyaq til samme prisen den gangen jeg kjøpte Y'n vill jeg kanskje vurdert Teslaen likevel pga. akselerasjon, men Model Y RWD har ikke det salgsargumentet heller. Derav hadde det blitt Enyaq på meg i det prissegmentet.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlerbil 140 km
søndag 18. juni 2023, klokken 10:38
ID3 med 400 km+ rekkevidde:
https://www.finn.no/car/used/search.html?driving_range_from=400&model=1.817.8376&price_from=150000&q=id3&sort=PRICE_ASC

Leaf i den priskategorien har vel "bare" 270 km WLTP. Holder jo til ditt bruk, men får nok mer for pengene på ID3.
#9
Sitat fra: Radial på torsdag 27. april 2023, klokken 20:22Med den filosofien vil ikke fungere på en sprek RWD eller AWD.
Ved hvert hjulskift vil mønster-differansen mellom frem og bakhjula bare øke hvis de ikke bytter posisjon.

Det er dog mest interessant hva mønsterdybden er på alle 4, enn hva som er dårligst.
Er neste dekk 8,1mm feks så er det jo interessant hva som er skjedd med det slitte hjulet på 6,1.
Støttes. Her settes dårligste dekk (marginale forskjeller) foran for å ha ca. lik slitasje.

Hadde dekksjappe nekta hadde det fått beskjed om å legge dekkene bak i bilen og avbryte jobben...
#10
Model 3 / Sv: Første eu kontroll, ikke godkjent :(
onsdag 03. mai 2023, klokken 14:49
Om Tesla skal legge seg på et slikt prisnivå blir det mye arbeid på andre verksteder....
#11
Så kommer det an på hva som er satt opp på strøm og drift. Man kan aldri regne med å komme ned på et kostandsnivå tilsvarende enebolig i et sameie/borettslag.

Ser f.eks. at Elvia tar 100 kroner per 5 kW. Altså blir effektkostnaden 20 kr/kW. Er det satt av 3 kW per bil må dett tas inn en plass

F.eks.
Effektavgift: 20kr/kW*3kW = 60 kroner/plass
Drift og avregning av anlegg = 80 kroner/plass
Kostnad eget internett = 300 kr / 6 plasser = 50 kroner/plass

Totalt så er det fort nærmere 200 kroner som skal dekkes inn via strømprisen. Strengt talt burde dette vært lagt inn som en fastavgift istedenfor, men det gjør nok de færreste. 3 kroner per kWh er kanskje litt høyt, men avhengig av faktiske forhold kan det nok være ganske nærme det man må betale. Den faktiske kostnaden ligger nok uansett i området 2-3 kroner per kWh.

#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 08. mars 2023, klokken 11:02
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 07. mars 2023, klokken 23:25
67% av våre vindkraft anlegg eies av utlendinger sa de på debatten i kveld. Dette er jo ikke bra! Se bilde som Fredrik snakket om.
Noen må eie kraftverkene, og den gangen de ble bygd ville ingen norske pga. for lav avkastning.
#13
Lade hjemme / Sv: Første elbil, valg av lader
mandag 06. mars 2023, klokken 13:06
Kjøp en lader du kan bytte selv om den blir ødelagt utenfor garanti. Elektriker i Norge er kostbart ift matriell. Laderne er ikke så dyre. Tror bare det er Easee du kan bytte selv.
#14
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
lørdag 04. februar 2023, klokken 20:26
Sitat fra: Kim- på lørdag 04. februar 2023, klokken 15:40
Sitat fra: filtvet på lørdag 04. februar 2023, klokken 14:11
Sitat fra: heiho på fredag 03. februar 2023, klokken 14:02
Sitat fra: filtvet på fredag 03. februar 2023, klokken 12:38
Snakket med en bilforhandler som mente at det var "umulig" å få innbytte nå.

Betalte 507.000 i desember 21 og nå er den sikkert mulig å selge for ca 400´ Garantert mitt dyreste bilkjøp foreløpig :)  Men jeg har sikkert spart 10.000 i drivstoff....

Hvorfor ønsker du å selge nå? Har aldri vært noe god investering å kjøpe ny bil for så å selge ett år etterpå.

Må ikke selge men begynner å bli lei av all beta-software. Auto-viskere og cc som ikke virker er irriterende. I dag tok også speilet kvelden. Tålte tydeligvis ikke kulden så det folder seg ikke inn lenger. Nytt service-besøk....

At speilet ryker på folding når det er kaldt ute er ikke Tesla fenomen. Vet om andre som også har fått ødelagt speil pga kulde og frost som ikle er tesla. Her er foldefunksjonen slått av til det er varmegrader
Riktig. Søker man på innfellbare speil vinter er det første som dukker opp at man kan spare penger på at de deaktiveres. Så et tips til alle er å deaktivere den funksjonen, iallfall på vinteren. Selv kjører jeg de kun manuelt ved behov.
#15
Lade hjemme / Sv: Erfaring med Equalizer? Syns min er elendig
mandag 23. januar 2023, klokken 21:01
Sitat fra: jlan på mandag 23. januar 2023, klokken 10:09
Sitat fra: Odinpodin på søndag 22. januar 2023, klokken 11:13
Trådstarter sier han har koblet opp lader på en fase...
For å utnytte mulighetene med Equalizer bør vel laderen være koblet for trefase inn (selv om den skal gi enfase ut). Da skal fase velges automatisk.  Men mulighet for nøyaktig tilpasning til effektrinn i et trefaseanlegg ser ikke ut til å være på plass for Equalizer.
Ikke på plass og jobbes heller ikke med.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA