Sitat fra: Amatøren på lørdag 14. desember 2019, klokken 17:02Sant
... hvis man setter ned farten et stykke før så vil man minske trykket der hvor opphopningen er.
SitatDet har vist vært forsket litt på kø og kjører man i kø så bremser mange opp litt for myeArgh. Nei. Da har de gått glipp av poenget ettertrykkelig.
Sitat... og er dårlige til å følge på når farten øker igjen.Enda tydligere
SitatJo saktere køen går jo større blir den feilen.Og det er ett godt hint til hvorfor fenomenet oppstår.
Litt nerdete forklaring følger:
Når trafikken går sakte (for eksempel forbi en flaskehals) er det ikke mulig å få flere kjøretøy/tidsenhet forbi ett punkt lengre fremme enn tilførselen gjennom flaskehalsen. Det er rett og slett ikke mulig. Selv med uendelig dyktige sjåfører, antall felt, fartsgrense osv. (I gjennomsnitt over litt tid)
Hovedgrunnen til at lav hastighet lager sin egen flaskehals er at det tiden hvert kjøretøy bruker forbi ett punkt er summen av tiden mellom kjøretøyene og tiden selve kjøretøyet trenger på å passere punktet.
Så hvis trafikken flyter godt og det er eks. 2 sekunder mellom bilene og nesten ingen tid brukes (på grunn av god fart) på selve kjøretøyet, mens det lengre fremme er 2 sekunder mellom kjøretøyene og 1 sekund i gjennomsnitt for å få selve kjøretøyene forbi punktet samler det seg biler opp. Og da blir det gjerne 2+2 sekunder osv.
Det blir lett værre.
Dette er hovedgrunnen, og årsaken til at det blir langt mellom bilene etter korken.
Jeg håper at det ikke ble for nerdete.
SitatSå eksempel ...Gode eksempler. Det vil nok virke.