Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dani Jacobsen

#1
Hej forum.

Som beskrevet i annet tråd som har jeg haft succes med at reparer onboard laderen min.
Den var gået i feil og vet undersøkelse fandt jeg at nogen komponenter var defekte.

Med ca. 1 dags arbejde fik jeg laderen åbnet, adskilt, feilsøkt og bestilt nye dele heim.

Da tog det endnu 1 dag og reparerer laderen og teste den igen med fuld funktionel resultat.

Et af feilene ligger i att nogen komponenter kun er konstrueret til at fungerer i 5.000 timer. Derefter går de synder. Disse må da byttes ud.

Det kræver mye tålmodighed med arbejde på printkort, også fordi at de gamle ladere bruker komponenter som ikke produceres længre i samme form.

Men det er lykkes for mig, og jeg tilbyder nu at hjælpe de som har en feilramte ladere. Så spares lidt ressourcer forhåbentlig. :)
#2
Ja, jeg er også vældig glad og håber at den mye tid og utstyr investeret kan blive en god investering i eventuel arbejde med dette.

Mit kendskab til el-teori og værktøj er omfattende, da jeg også har arbejdet som opladnings installatør i mange år.

Der kræves sikkerhedsudstyr og isolerer værktøj, foruden afladning af spænding på kondensatorer i laderen. Så det er lidt omstændigt, og derfor anbefaler jeg at man får dette gjort på værksted af uddannet folk.

Feilen kan være forskellige dele. På min var flere komponenter brændt af. Det er flere timers arbejde at bytte ud til nye komponenter, men resultatet er dejlig når det kan lykkes og spare ressourcer og penge. :-)
#3
Hej Kjetil
Fandt du en løsning?

Jeg har netop haft sucess med at reparerer min egen onboard lader og istandsætte den og tænker at tilbyde dette som service til andre også. Men jeg holder til nær København, så det er vej fra Norge.
Derfor tænker jegatt jeg vil tilbyde oplæring til elbil værksteder også, så at de kan udføre reparationen lokalt.

God dag.
#4
Twizy / Sv: Bytte gassfjærer i dørene på Twizy
torsdag 11. januar 2018, klokken 23:11
Hej du

Fik du afklaret med hvilke størrelse gassfjærer som passer på twizy'en?  :)
#5
Twizy / Sv: Noen som har vinduer tilsalgs til Twizy?
torsdag 11. januar 2018, klokken 23:07
Hej Anders

Söker du forsat vinduer?

Jeg har netop købt en Twizy med 2 nye sæt vinduer. Det ekstra sæt jeg har til salg er helt nyt og i beskyttet indpakning.

Jeg kan sende det fra København om du vil.
#6
Hej.

Vi har en ekstra lader som har kørt knapt 48kkm og fejler intet.
Den er hos os ved København om du trenger.

Vi har anvendt den som ekstra lader i vores elbil.

Med rette værktøj kan man nemt tjekke om sikringen er sprunget.
Ellers er du velkommen til at komme forbi hernede, så hjælper jeg dig gerne.

Held og lykke!
#7
Hejsa

Hvor hitter jeg brukte felger til vores Peugeot iOn?

Vi behøver 2stk felger foran gerne 4,5".

Fik kontaktet qwt.no for bestilling av sento mits felger. Dog vil de ikke sende til os i Danmark.  ???

Vi er igang med at skifte bakdæk til nye Nokian eline2 185/60 r15. Så nu har vi bestilt Nokian hakka green2 165/60 r15 til fordekk, og søger felger hertil. Gerne 4,5".
Vi har aktuelt 1stk 4" felg.

Input og kommentarer er velkommen. :-)
#8
Nogen som har erfaring med sommerdekket Nokian eLine 2?

EU label
Forbrug: A
Våd: A
68dB

Fås til vore bagdekk 185/60R15 og større.
#9
Tja.. Der må udlæsning af fejlkode til for at afklare.

At "skildpade" er tændt tyder på at noget er galt/lavt med strøm fra kørebatteriet, tænker jeg.
Hvor mange kilometer har bilen kørt?

Jeg håber at det er en anden mindre fejl og at garantien dækker.
Held og lykke.
#10
Hej.
Tak for inlegg. Hvor meget strøm har bilen på kørebatteriet?

Godt at det var tæt på der du bor.
#11
Mangen tak Tom. Er også vældig nøjd med dem.

Glad for at jeg kunne finde 4 nokian dæk som passer på alle standard fælge.
#12
Nu kører den lille trilling med 165/60R15 på for/fremdæk og 185/55R15 på bagdæk på standard fælge.


Desværre flækkede 1 nyt dæk ved montering på fælgen så vi måtte hitte et andet. Det var vældig trist at opleve et nyt dæk gå til.


Havde ellers fået instruktion og hjælp til dækskiftet. Dette skyldes sikkert min egen insisteren på selv at lære at skifte dæk på fælg og min manglende erfaring. Fik efterfølgende en erfaren person til at assisterer mig og monteringen af det sidste dæk gik fint.

Montering af 165/60 dæk gik faktisk vældig nemt at få på 4" fælg. Jeg oplevede større udfordringer med  at monterer 185/55 dæk på 5" fælgen. Det krævede at vi var 2 personer til at presse ned på siden af dækket med dækjern.

Alle 4 dæk er nokian wr d4 med euro-karakter c for rull og b i vådt terræn. 69db.


Alle monteret på standard 4" og 5" standard fælge.


På første tur efter dækskift oplevede jeg en mærkbar forskel ved kørslen med de nye breddere dæk. Opleves mere rolig og balanceret. Ved kørsel over huller og vejbump oplever jeg også færre stød og ryk i bilen.

For/fremdæk


Bagdæk

Prisen lød på 2200dkkr for 4 dæk nokian wr d4. En ret lav pris, og så måtte jeg også betale lærepengene for et nyt dæk da jeg fik skadet dækket ved montering.
#13
Har fået bekræftet fra et lokalt værksted at 165/60/15 kan passes på 4" fælg. Mekanikeren nævner at eneste udfordring er om bilen har plads til 165 dæk. Det bekræfter tomrh at de kan dog på 4,5" fælg, af hvad jeg forstår.

Imens dækkene nu er på vej undersøger jeg om det er muligt at finde et sæt 4,5x15 til fremdækene.
Er det rigtig forstået at det er vigtigt med et35 eller et38 for at passe som fremdæk og nav hul på 56.1mm?
#14
Ok. Læste i en anden tråd at du skrev:
Sitat fra: tomrh på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:49
Edit2: En ansatt i et dekkfirma bekrefter at 165/60-15 går på 4"-felg, men kan bli litt ekkelt å få til for de som legger om. Men vinterdekk-utvalget i denne dimmen er uansett håpløst dårlig, så endte opp med å bestille 155/60-15.

Det var faktisk det som gav mig inspiration til også at prøve 165 på fordæk, om det er sikkert. Også nu hvor jeg fandt Nokian WR D4 i den størrelse.

Kan du mindes hvilket dækfirma som bekræftede at "165/60-15 går på 4"-felg" ?

Tusind tak for at du har delt din erfaring på forummet. Det er spændende læsning og inspirerende.
#15
Tak for hurtigt svar tomrh.
Jeg kan se at Nokian WR D4 har rullmodstand C (165) og at Toyo Snowprox (155) har E. Så jeg tænkte på den baggrund at 165 dæk vil give mere stabilitet og mindre rullmodstand end 155. Pris på dækkene er næsten ens og vil derfor lyttet til erfaringer om at kører med 165 dæk på standard 4' fælge foran.

Kan det skade dækket eller hvorfor vil du ikke anbefale 165 på standard 4' fælge?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA