Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ProsjektX

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 01. juli 2024, klokken 07:56
Sitat fra: Counterpointer på søndag 30. juni 2024, klokken 22:19« Rystad Energy anslår at strømproduksjon ved SMR-kraftverk i Norge vil koste 100 EUR/MWh dersom kraftverket blir bygget innenfor budsjett, og rundt 180 EUR/MWh dersom byggingen blir preget av kostnadsoverskridelser. Med dagens kronekurs tilsvarer det en kostnad mellom 117 og 211 øre per kilowattime.27. nov. 2023»

https://www.fornybarnorge.no/nyheter/2023/ny-rapport-kjernekraft-blir-dyrt-og-kommer-neppe-for-2050/

Jeg synes det virker som en god ide, men foreløpig ikke nok.

Rystad energy's rapport er jo mer eller mindre avkledd som vinkraftlobbyen (Fornybar Norge) sitt bestillingsverk. Ta en titt på f.eks https://energiwatch.no/nyheter/fornybar/article16739616.ece. Eller hør på NTNU forskerne i f.eks Wolfgang Wee for en del tanker rundt denne.

Sentrale punkter er at man manipulerer lønnsomhet, blant annet ved å bruke forskjellige renter, ser helt bort i fra balansekraft (vindkraft klarer kanskje 25% av installert energiproduksjon) så det må tilføres andre energikilder også, store kostnader til utbygging av og kapasitetsøkning i nett osv, for å kunne flytte større effekt over lenger avstander. Man ser også helt bort ifra levetidsberegninger og hvilke (lave) kostnader kjernekraft har etter at investeringen er nedbetalt, etc...
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 30. juni 2024, klokken 17:04
Anbefaler virkelig å ta en titt på noen av de siste innleggene til Eivind Salen og Motvind Norge, som f.eks

https://www.facebook.com/share/p/3SwVkNdsVCbM2LaB/
https://www.facebook.com/share/p/6jwENKRS1vDgqwtE/

og mer til. Kom gjerne tilbake til tråden her og argumenter hvorfor en skal bygge ut spesielt havvind og solcelleparker i Norge, og hva som er positivt for samfunnet som helhet.

Hele det "grønne" prosjektet i Norge er ene og alene en massiv overføring av kapital til noen interessenter, og en massiv ekstra skattlegging av innbyggere og bedrifter, som totalt sett får et dårligere strømnett tilbake, og høyere priser. Når "tro" fra ledende politikere på at f.eks prisene på havvind skal ned er en faktor i vurderingene så sier det det meste, enten er det ren løgn eller en ufattelig naivitet.
#3
Nå tilbys ansatte å kjøpe lagerbiler for 20.000 USD, og det er nok rundt dere en kunne vurdert selv også, med all risiko, 200k maks
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Bestilling og levering
torsdag 25. april 2024, klokken 13:14
I følge en forhandler vil det åpnes for bestillinger i august. men på spørsmål om problematikk er fikset for 2025 rundt 12V, radar, ICCU så ble det stille...
#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
torsdag 28. mars 2024, klokken 22:37
Virker ikke som det har med 12V utladeproblematikk. Tidligere er det vel relatert til feil angående lading av høyspenningsbatteriet. Så tror folk må leve med 12V utlading fremdeles...
#6
Model Y / Sv: Matter (våte og lukt)
søndag 25. februar 2024, klokken 10:22
Litt bilshampoo / avfetting og høytrykkspyler, og ikke minst ordentlig tørking (evt i sola) så er de som nye..
#7
Bestilling og levering / Sv: Fargevalgets kvaler…
torsdag 08. februar 2024, klokken 10:32
Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 06. februar 2024, klokken 10:11Rart med norske bilkjøpere og farger. En kollega av meg prøver å selge en RØD TM3 og får høre fra flere forhandlere at denne fargen er vanskelig å selge som bruktbil... Skulle tro det var hvit de snakker om.
Nordmenn elsker jo å gå i flokk og ingen vil skille seg ut.. så derfor er det for det meste svarte og hvite biler... :( Derfor kjøpte jeg Midnight Cherry red... :)
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Ingen kjøper Hongqi
tirsdag 06. februar 2024, klokken 10:09
Lurer på hvordan bruktmarkedet er på disse..? Hvor raskt går de, og hva går de for? Tipper produsent eller importør kommer til å ta denne vekk fra markedet ganske snart. Kan ikke lønne seg mye lenger å være tilstede i Norge. Så tror det kan bli spennende å eie en slik bil etterhvert
#9
Model Y / Sv: Klimaanlegg - Kaldt på lårene
mandag 08. januar 2024, klokken 11:57
Henger meg litt på her, har alltid syntes det er for lite varm luft mot føttene. Er det noen som mener det ikke skal være sånn?
I tillegg, om det henger sammen med noen av de siste sw oppdateringer eller ikke, men periodevis faller temperaturen i bilen med ca 2-3 grader, nok til at de kjennes kaldt, for deretter å gå over igjen etter et par minutter. Har ikke lagt merke til det før en gang i desember mener jeg å huske.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 30. november 2023, klokken 21:50
Anbefaler å høre på siste episode hos Wolfgang Wee med diskusjoner rundt NTNUs og Rystads rapporter om Atomenergi i Norge. Litt småprat i starten, som det pleier å være hos Wee, men en god gjennomgang med Jonas Kristiansen Nøland ved NTNU og en del skarpe kommentarer til hva som skjer.

https://www.youtube.com/watch?v=B-qfBF3dI_c&ab_channel=WolfgangWeeUncut
#11
Batteribytte og ladestasjoner / Sv: BaaS og fremtidig salg av bil
tirsdag 31. oktober 2023, klokken 12:16
Hele konseptet til Nio fremstår dødfødt, og dyrt. Bare lurer på, hva skjer med bil som f.eks blir hentet av namsmannen og tvangssolgt på auksjon... hvordan kan Nio tvinge en ny eier til å videreføre en Baas avtale..? Kan de stenge av hele bilen om du ikke går inn på det??
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Masete bilselgere
torsdag 26. oktober 2023, klokken 16:39
Opplevd lignende fra en BNH selger for en tid tilbake, nevner ikke noe mer enn det, men ble kontaktet på Facebook også... Ble fort klart at der gadd jeg ikke handle ihvertfall
#13
Model Y / Sv: Fersk TMY eier - erfaringer så langt- etter to mnd
lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:50
Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:53
Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. oktober 2023, klokken 06:50Men man må kjenne talekommandoene. F.eks må man si "kjør til", ikke "naviger til" som med Siri.
Og det mener jeg viser hvor lite smart den er.
Dette er også mitt ankepunkt, å måtte huske spesifikke ord, når det er et utall synonymer og måter å uttrykke hva man vil så er det ikke bra nok implementert. Min forståelse var at Tesla var lysår foran på SW, men det har åpenbart vært mye buzz bare
#14
Model Y / Sv: Fersk TMY eier - erfaringer så langt- etter to mnd
lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:39
Sitat fra: Otkristo på fredag 20. oktober 2023, klokken 18:21Fasinerende lesing. Med så mange «mangler» så kjøpte du Tesla likevel.  Artig.
Prøvekjørte du Teslaen før du kjøpte ?
Tja, 1 time prøvekjøring, ikke så lett å avdekke alt da, noen ting tar litt tid å oppdage og finne ut av. Dette er ikke mangler mener du, ettersom du skriver "mangler"? Uansett, prøver også å bringe litt balanse til fan-boy'sa som vanskelig inrømmer at TMY og TM3 er folkevogner, som har mange mangler fra hva man forventer av en moderne bil i dag. Bilen er et kompromiss per i dag. Ble lei av Ioniq5 som forrige bil, som på mange måter er bedre utstyrt, men garantisaker og lange deletider så hevet jeg det kjøpet etterhvert.
#15
Model Y / Sv: Fersk TMY eier - erfaringer så langt- etter to mnd
fredag 20. oktober 2023, klokken 11:09
Deler mange av dine erfaringer, som relativt ny i Tesla verdenen, med 2 måneders erfaring i TMY, har det kommet noen overraskelser, og skuffelser underveis.

- Ingen automatikk for auto omluft i tunneler, som mange andre biler, bla Kia/Hyundai
- Litt dårlige seter
- Ingen ventilasjon i seter. Plastikk "skinn"
- Ikke "blended brakes" som alle andre, at regenerering følger bremsepedalpådrag, med mulighet for innstillinger
- Savner "auto-regen" fra Hyundai/Kia, hvor bilen bremser på regenerering automatisk (radar) etter forankjørende når gasspedalen slippes
- Ikke fotoboksvarsler
- Ikke frontkamera eller p-sensorer
- Ikke 360 kamera, eller mulig å vise kameraer som peker fremover (må kjøre på noen veldig trange plasser)
- Litt for mye hjulstøy (romling), dårligere enn f.eks Ioniq 5, og sikkert mye annet
- Litt utdatert design
- Kjedelige lakkfarger
- Veldig dårlig fjernlysautomatikk (alle andre leverer bedre vil jeg påstå)
- Mange uforklarlige oppbremsninger på adaptive cruise. Kan skape farlige situasjoner
- Det værste er egentlig at jeg synes SW interface er mye dårligere enn jeg hadde trodd. "Alle" hyper hvor bra Tesla er, men
-- Små knapper, vanskelig å navigere under kjøring
-- mangler helhetlig tanke rundt layout og bruk. Det virker som om de har glemt at sjåføren er brukeren. Interfacet funker for en tablet, men ikke for bil hvor fokus skal være primært på veien. Viktig info og navigering må være så nærme synsfeltet på veien som mulig
-- viktig info som vindusvisker og lysinnstillinger kommer som pop-up nede til venstre, og må ta fokus vekk fra vei
-- Skype integrasjon er dårlig, med knapper og layout over hele skjermen slik at man må trykke over hele skjermen for å navigere, også helt til høyre
-- ingen DAB kanal-media
-- => Dette kunne vært gjort mye bedre. Men de har ihvertfall brukt tid til virtuelle prompeputer  :'(

+ God plass
+ Effektiv
+ Sprek nok (selv om LR føles litt slapp etterhvert..)
+ deilig å slippe nøkler / keyfob
+ lave servicekostnader
+ ok pris

=> Alt i alt er TMY en "folkevogn", og det må man bare akseptere, på godt og vondt. Om jeg ville valgt TMY igjen? Det kommer an på både alternativer og pris som måtte eksistere om 1 -2 år.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA