Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vidar1979

#1
Kan jeg spørre om hvorfor det var frustrerende å eie NIO?

Jeg har aldri leaset en bil, kjører 25k i året så jeg antar jeg må betale en del mer enn det som står i tilbudene da det gjerne er med halve kjørelengden.
#2
EQV har jeg siklet på, må være en fantastisk feriebil men jeg har 4-hjulstrekk som det mest absolutte kravet mitt for det gir meg langt flere helger hvor jeg kan kjøre helt til døra på hytta. Bor også landlig til så selv i hverdagen er det positivt selv om den hadde fungert med trekk på en aksling.
#3
Kikket på EV9 i butkken, det ser ut som litt av en bil men det er ca dobbelt av hva jeg er villig til å betale.

En elektrisk S-Max er den ideelle bilen men jeg har jo sett ut noen biler jeg tror kan være mer funksjonelle enn dagens.
Oppsumerer tråden og min finn surfing
Audi E-Tron - markedet er fullt av de så jeg antar godt kjøp er mulig. Har Audi i dag og er fornøyd.
BYD Tang - ny eller tilnærmet ny og ser flott ut.
Xpeng G9 ser også ut som en kjempebil
Nio ES7 eller 8, må si de to her ser spennende ut så neste gang jeg er i sentrale strøk vil jeg prøvekjøre
#4
Jeg har en 6 år gammel dieselbil nå, det er veldig lite sannsynlig at jeg bytter til en eldre bensinbil med sugemotor og manuelt gir.

Ser for meg at funksjonsmessig så duger sikkert en iD4 GTX eller noe men kunne tenkt meg noe som var hakket romsligere. Jeg har 5.70 som innvendig lengde i garasjen så bilen bør ikke være så veldig mye lengre enn 5 meter.

Jeg har ekstra høyde i garasjen da jeg ramlet over en feilbestilt Hörman port da jeg bygde den, mener jeg har 230cm.
#5
Jeg hadde en 17 Tesla S75D så jeg er ikke helt frelst på merket.

Kjører gjerne kinesisk men vet for lite om de, kam sikkert hende eierskapet blir mer økonomisk ok med lett brukt.
#6
Sist jeg kjøpte bil søkte etter jeg inntil 3 år gamle biler med alle kravene fra overskriften bortsett fra plass til 5 (kjøpte dieselbil da). Men jeg ser at mine barn blir stadig større og grei plass til passasjerer begynner også å melde seg.

Det jeg lurer på er hvilke biler man kommer billigst ut med når man tenker på totalkost ved eierskap når 4wd, rails eller flushrails, hengerfeste (bryr meg ikke om last) og plass til 5 mennesker i mellom 150 og 190cm. Kjører 25k i året.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil skal man velge til maks 150k
torsdag 09. februar 2023, klokken 15:49
Superforsikring stopper gjerne ved 200 000km.

Må si meg enig i at det var et merkelig forslag. Når det er sagt så har jeg nå en 2018 dieselbil som har gått 210k km og den bærer mindre preg av slitasje enn det min tidligere elbil gjorde ved 1/3 av kjørelengden.
#8
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
tirsdag 24. januar 2023, klokken 12:58
Sitat fra: HvemPrompa på tirsdag 24. januar 2023, klokken 06:49
222k km drosjekjørt. Vel vel, kan ikke tro noe annet enn at den har blitt supercharged daglig, kanskje opptil flere ganger. Den har IKKE 520km WLTP,  i tillegg til å være utenfor garanti.

Mon tro om den blir solgt til den prisen, nordmenn er ofte ganske naive.

Er litt for risikabelt å punge ut 300 000,- for noe som potensielt kan koste deg 200 000 å fikse.
Lurer på hvor mange år det må gå før vi kan snakke om batterier som ikke lengre degraderes på denne måten og som tåler å stå på 0 og 100% SoC.
Omfattende hurtiglading er neppe bra for batteriet men tradisjonelt så har jo langkjøring gitt lite slitasje i forhold til bykjøring.

#9
Kjøpe elbil? / Sv: Stadig økende bruktbilpriser på FINN
fredag 07. oktober 2022, klokken 15:01
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 07. oktober 2022, klokken 14:35
Jeg ville ikke kjøpt gammel S om den skulle kjøres med. Hjelper ikke med gratis strøm på en bil som må til verksted hele tiden. Eide en for noen år siden med gratis lading, men maken til bil med feil og mangler og påfølgende verksted opphold har jeg aldri opplevd, hverken før eller siden..
Min erfaring etter å ha eid en 2017 S i 3 år er og at den er for mye på verksted selv om den er nyere, valgte å kvitte meg med bilen mens det var gjenværende garanti.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil skal jeg velge?
tirsdag 21. september 2021, klokken 09:02
Den dagen man skal selge vil jeg anta det er vesentlig enklere å selge den bilen med firehjulsdrift enn den uten.
#11
MG ZS EV / Sv: Kjøpe MG
onsdag 14. juli 2021, klokken 12:12
Er det fortsatt løp og kjøp eller er det noen varsko her?
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Tør man kjøpe 2015 Tesla S
torsdag 10. juni 2021, klokken 15:54
Når det gjelder vinterføre og bratte bakker er bilen særdeles bra.

Men bør ikke en Leaf være grei på vinteren? Ser for meg at fraværet av forbrenningsmotor og gir lettere gir rett kraft på hjulene.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Billigste bil med hengerfeste
torsdag 29. april 2021, klokken 14:20
Polestar 2 kan vel sikkert bli med...
#14
Hvorfor blir det egentlig vanskeligere med tanke på prosentvis tap å entre bruktmarkedet med lite utstyr?

Jeg har kun hatt en ny dyr bil som ble kjøpt ribbet for utstyr og den ble solgt etter 38 måneder og 76k kilometer med 38% verditap så min erfaring er at anbefalingene om utstyr ikke nødvendigvis er reelle.
#15
Tesla / Sv: Kjøpe brukt model x eller vente på model y?
onsdag 28. april 2021, klokken 10:47
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 28. april 2021, klokken 08:38
Sitat fra: geear på tirsdag 27. april 2021, klokken 20:44
Det er to ting som gjør at jeg angrer på at vi ikke kjøpte 100:
- mange langturer uten destinasjonslading.
- mange langturer med større henger, ofte kombinert med manglende destinasjonslading.

100 ville redusert smerten noe, men ikke fjernet den. Uten henger og med destinasjonslading er det uproblematisk å leve med 75.

Vi har aldri angret på å ha kjøpt 100D, men så var vi også utrolig lei av lade-utfordringer etter å ha kjørt P106 og Leaf i mange år.

Vi ville definitivt kjøpt 100D igjen (selv om prisforskjellen er stor), mens en Model S sannsynligvis ville blitt en 75D.
Det er nå en vesentlig prisforskjell på X100D og S75D.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA