Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Stig-Arne

#1
Artikkelen har noen gode poenger.

Nå som Elbilforeningen har vært med å presset frem kortbetaling, så er det jo egentlig bare ennå flere som betaler denne ublu prisen som er på enkelte hurtigladestasjoner. Artikkelen er ikke ment for oss som henger her på forumet eller de som gidder å sette seg inn i alskens fordelsprogramer og abonnement.
Når man betaler med kort så betaler man jo også drop in pris.
Opplysning om pris er ikke nødvendigvis lett synlig når man betaler med kort (rett meg gjerne om jeg tar feil her). Den er ikke like lett synlig som pumpe prisen, så det er ikke like lett å sammenligne f.eks Tesla på ene siden av veien og Mer på andre siden av veien, som det f.eks er å sammenligne Uno X og Cirkel K fossilt drivstoff på hver sin side av veien.

Så artikkelen har gode poenger, men selvfølgelig er den vinklet dit hen at folk skal trykke på den.

Men som mange ander har anmerket her inne, så er det jo ikke flertallet som hurtiglader.
F.eks meg. 90% av kjøringen er på strøm hjemmefra til rundt 60 øre /kWt inkl nettleie.
ca 2-4000 km i løpet av året brukes hurtilading.

F.eks for min del i morgen, har jeg en tur på ca 60 mil. Må hurtiglade 1 gang.
Valget er å stoppe for tidlig, og lade på Tesla til 3,85 eller stoppe på endestasjon og lade når det passer til 6,85 hos Mer.
Trenger kanskje lade 20 kWt. Prisforskjellen er svimlende 60 kr. Så valget er egentlig ganske enkelt. Og akkurat slike ting synes jeg mediene er for dårlige til å skrive om.
#2
Synes vinklingen er grei nok.
Man må opp i en pris på 6,50-7,00 kr/kWt for at diesel skal være tilsvarende i rent forbruk.
Og jeg mistenker nok at det er mange som spekulerer i akkurat dette.
Men velger man å handle på de dyreste stasjonene så blir det også dyrt.
Snittprisen hos Tesla uten abonnement er 4,80 og 5,33 kr /kWt. pr. mars 2024. Det er over kronen billigere enn hva Broom har klart å hoste opp. Og det er egentlig ikke veldig mange grunner til å kjøpe strøm hos en dyrere leverandør.
Til motsetning for fossilt drivstoff så er det ikke forskjell i kvaliteten på strømmen man får ut ladepluggen.


#3
Sitat fra: RJK på lørdag 06. april 2024, klokken 16:44Og så bør det jo komme en i Bjerkvik, og 2-3 i Ofoten/Lofoten-området, og da tenker jeg både Sortland, Harstad og Svolvær er de mest fornuftige plasseringene. Trafikalt burde jo Tjelsundbrua dekke mye av trafikken ut til Lofoten, og også trafikken til Harstad, men det er et lite sted med nada og niks, så mer bynære ladere på de nevnte stedene er nok mest fornuftig.

Får håpe den trege utbyggingen skyldes mangel på å lande de beste tomtene, ikke at det er mangel på tro på trafikken. Som vi har sett, kommer ladetilbudet, så øker elbilandelen av bilsalget i de nærliggende områdene.


Tjeldsundbrua har jo pr.dags dato 2 stk 180 kW fra Kople.
Mer er det egentlig ikke plass til der borte.
Men går utifra at det kan komme med når Skanska er ferdig med å flytte på vei og etablere kollektivknutepunkt ved Tjeldsundbruen.

Bjerkvik bør absolutt få flere plasser.
Her har jo Reacharge 5 plasser, Kople har 2, og Mer har sine 2 stusselige 50 kW ladere som nå har ståt der i en liten evighet.

Ellers er jo Kjøpsvik også en plass som bør dekkes bedre, for der er det sørgelig lite plasser å lade bil. Enten man kommer med eller skal avgårde med fergen.
#4
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 16. mars 2024, klokken 14:17Virker som at Kople er blitt veldig aktive i Troms. De har fått en ny lokasjon på Sjøvegan så det bygges ikke bare langs E6. Se vedlagt skjermdump fra Fjasboka.

Spar Heggmo i Bardufoss er en annen Kople lokasjon jeg ikke har gått med meg, mulig den er ny. Ikke langt unna er Coop Olsborg, som jeg fikk anledning til å prøve i desember. Olsborg er også en ny Kople-lokasjon.

Ellers har Ishavskraft som bruker Kople som roaming og betalingsløsning kommet med ladere nær Storsteinnes og i Tromsdalen (fastlandsiden i Tromsø).

Vet Coop Extra i Nordland gikk ut i fjor og sa at "alle"  butikkene skulle få hurtiglader. Og der er det Kople som regjerer.  Det er mye som tyder på at dette også gjelder Troms, og det er meget bra :) Selv om prisene kan være noe stive til tider.
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X og campingvogn
mandag 01. april 2024, klokken 22:13
Sitat fra: p10 på fredag 29. mars 2024, klokken 09:16Hvilke erfaringer har dere som kjører på ferie med Tesla X og campingvogn? Del gjerne forbruk og vognstørrelse.

Det finner du flust av i denne tråden :)

Men jeg tilbrakte 4 sommerferier på tur med Model X 75 D og en Kabe 630 på 2000 kg på slep.
Snitt forbruk var 420 wh/km. Snitt kjørelengde mellom hver lading var 8-10 mil. Kunne strekke det til 12-13 mil, men grunnet tilpassing mot hvor man faktisk kunne lade så ble det kun 8-10 mil mellom hver lading. Noen ganger mindre noen ganger mer.
Bilen er fantastisk å dra vogn med. Stødig som få, og krefter i massevis.
Forbruket er høyt, og med 75 batteriet ble det ikke mere kjørelengde. Men fungerte flott for oss i 4 sesonger fra 2018 - 2021. :)
#6
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kjøpe eldre Modell X?
mandag 01. april 2024, klokken 22:09
Vanskelig å si. Kommer veldig ann på historikken på bilen og årsmodell.
Mange av tingene den slet med ble fikset i Mars 2018, da kom samtidig MCU 2.
Trøblete ting var jo øvre bærekuler foran, som gikk tørre og begynte å knirke, korrosjon i kabelmatter dører foran, luftfjæring som svikter etter noen år. Særlig på den km. standen du tenker deg.

Jeg eide en Model X fra 2018 til 2022. Savner på mange måter bilen, og på andre måter ikke.
Hadde jeg hatt plass til å skru selv, så kunne jeg fint eid den lengre. Men hadde snitt på verksted minst 2 ganger i året for ett eller annet. Noe var det hele tiden, og så for meg egentlig relativt høye kostnader om jeg skulle eid bilen noen år ekstra.
Den spiste bremseklosser foran, var på 3. settet etter 80 000 km. Mens bak var original klossene fortsatt intakt.
Den var også veldig glad i bakdekk. 3. settet bakdekk stod på den når jeg solgte den. Når dekkene koster 6000 kr pr stk, med 58% rabatt,(Nokian Hakka Black), eller 6000 kr for 2 stk (Radar), så sier det seg selv at det blir kostnader ut av det.

Y`en jeg har nå, som snart nærmer seg 2 år, har ikke vært på verksted en eneste gang, og har ikke hatt noe som helst behov for vedlikehold. 
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Leaf vs Kona vs Ioniq
lørdag 16. mars 2024, klokken 10:46
Handlet oss en Ioniq 2017 modell. 100 000 km. Betalte 130 000 for den. Teknikk utgaven.
Må si meg imponert over hva de har fått til med den bilen, kontra f.eks Soul 2016 som jeg eide for noen år siden. Isj samme batteristørrelse.
Kjører nå vinterstid ca 15-18 mil. Noe Soulen f.eks kun klarte på sommer.
Så til nå er iallefall vi veldig fornøyd med Ioniq :)
#8
Kjøpe elbil? / Sv: El- biler er alt for raske for barna mine
lørdag 16. mars 2024, klokken 10:41
Volvo har slik funksjon. De har egen oransje nøkkel hvor man kan sette opp maks hastighet etc.

https://www.tv2.no/broom/derfor-vil-denne-nokkelen-bli-bade-elsket-og-hatet/11683018/
#9
Model Y / Sv: Vannansamling gulv bak førersetet.
torsdag 14. mars 2024, klokken 19:27
Hadde en lignende sak på Model X
Under førermatta ble det ved mye vann på veien veldig vått.
Var innom Tesla ett par ganger, uten at det hjalp.
Men plutselig en dag så løsnet nedre tettelist på førerdøra. Så snart den var fikset så var problemet borte og kom aldri tilbake.

Tettingen var tilsynelatende hel og festet, men tydelig at det klarte å presse seg vann forbi den og ned på gulvmatten.
#10
Typisk problem for Soul var lekkasje på AC kondenser.
Så er du fri for AC gass så er det PTC elementet som brukes istedet for varmepumpen og derav betydelig høyere forbruk.

Vet flere elbil verksteder kan fikse hovedbatteriet og modulen som bruker å gi seg, pga. for dårlig kjemi og varmespredning i batteripakken.
#11
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
onsdag 06. mars 2024, klokken 16:54
Sitat fra: daktari på onsdag 06. mars 2024, klokken 07:56Raskeste bil Nio brukte 14 t 28 min, med 1 t 46 min lading inkludert. (Og batteribytte).
i5 hele 15 timer men 1 t og 30 min lading, litt rart resultat.
Model 3 LR facelift ca 14:50 og 2 timer lading.
Så om de hadde spart 20-30 min på raskere lading hadde allikevel  snittfarten blitt lav pga dårlig føre, ca 70-80 km/t uten lading.

Fin tabell på 56 minutter i videoen.

Ganske imponerende å klare å bruke nesten 15 timer på 1000 km, når vi vet at Teslabjørn klarer det på litt over 9 timer og 50 minutt.
Nå skal det jo sies at Teslabjørn kjører så effektivt som han klarer, lar ikke bilen velge ladestoppene selv nødvendigvis.
Men 4 timer forskjell er MYE.

#12
Model Y / Sv: Rengjøring og smøring av bremsekaliper
onsdag 21. februar 2024, klokken 06:23
Sitat fra: Radial på tirsdag 06. februar 2024, klokken 11:13Det er nok lurest å gjøre dette etter saltingen har opphørt ja.
Er en grei jobb, men betinger selvsagt en garasjeplass og litt verktøy.

Hvis noen har tips til noe bedre stoff enn den keramiske pastaen (herder seg hard) eller aluminiumspasta'n(vaskes fort bort) fra Biltema, så mottas det med takk😄
Tesla anbefaler ett CRC produkt jeg ikke finner i Europa..

Jeg brukte også den keramiske pastaen fra biltema, og har samme erfaring som deg. Herder seg hard og ender opp med å gjøre vondt verre.
Det jeg endte opp med var å bruke bremse kalipperfett fra biltema art.nr 36-4536, den viste seg å holde seg godt på plass i mellom servicene og klossene gled fint. Den sprayer man bare på og monterer klossene.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Elektrisk varebil, maks 150 000 kr.
onsdag 14. februar 2024, klokken 16:27
Sitat fra: Barfot på onsdag 14. februar 2024, klokken 11:16Renault Kangoo 2020 modell vil du nok nærme deg 150.000 på. Gjerne som personbil, der du kan ta ut setene om det trengs.

De skal jeg sjekke ut ja. Ser flere leveres med 33 kWh batteri. Og det bør fungere for meg.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Elektrisk varebil, maks 150 000 kr.
mandag 12. februar 2024, klokken 20:16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 12. februar 2024, klokken 16:00Problemet er at elbil var en ikke-ting før 2020 i Nord-Norge. Mens man i sør slet med bompenger slet de i nord med lange distanser.

Er bare 1 kassabil som er elektrisk i den prisklassen som er i nord...
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=10&fuel=4&price_from=120000&price_to=150000#332507262

....men denne i Tromsø ser jo lekker ut :-)
PS: Setene i en slik bil er SVÆRT enkel:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=325739342

Har den Nissan på lista mi. Men det sitter litt langt inne å skulle handle den der. Men kan se ut som jeg heller går for en billig personbil, bare for å dekke transportbehovet frem til det kommer noen varebiler man har lyst på.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Elektrisk varebil, maks 150 000 kr.
mandag 12. februar 2024, klokken 20:14
Sitat fra: Rosstopher på mandag 12. februar 2024, klokken 14:07Jeg vil tro e-NV200 er det logiske valget. Ser på Finn at de fins i nord, men i noe begrenset omfang. Kanskje lagre et søk og vente hvis du har tid til det? Ellers, hvis det er så få km i året så er vel fossibil greit? Kanskje fossilbil til og med er det mest miljøvennlige valget. Da tar du jo en brukt fossilbil av markedet, så de som kjører langt ikke får kjørt den.  ;D

Nei, sorry. Fossil er faktisk ikke ett alternativ en gang. Litt prinsipp, men jeg gidder det rett og slett ikke pga eksos, støy etc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA