Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - alhaage

#1
B-Electric / Sv: Spylervæske beholderen på B klasse
tirsdag 21. mars 2017, klokken 07:19
Hei

Noen som har konkludert med hva som er best? Salo / Salt / Siktforbedrer ? Nå har jeg og samme melding om at det er tomt, selv om tanken er full som bare det.
#2
Har fått min kabel nå, men lurer på om den er defekt (eller kanskje jeg som er det?)

Prøver å endre ladestyrke, men uansett hvor mye jeg trykker på skjermen skjer det ikke noe som helst. Er ett lite "settings" symbol, men ingen reaksjon uansett hva jeg trykker eller hvor. I brukermanualen står det "endre ladestyrke ved å trykke på touch skjermen, men ingen respons.

Noen andre som har samme problem?
#3
B-Electric / Rustene bremseskiver?
mandag 31. oktober 2016, klokken 12:32
Noen som vet om dette er ett problem for MB?

http://www.tv2.no/broom/8653003/

#4
Lade hjemme / Lading fra vanlig stikk kontakt
mandag 05. september 2016, klokken 14:42
Det er litt frem og tilbake på forumet her om dette med lading fra vanlig stikk. (husholdning)

Det vil sikkert være bedre og sikrere å lade fra fastmontert boks, CEE etc, men hvilke tallmateriale finnes på dette? Hvor ofte er brannen starter av elbil som lader fra vanlig stikk? Jeg tenker at med dagens sikringsskap (iallefall de moderne), samt alskens elektronikk I ladekladdene som skal koble ut ved varmegang, hvor farlig er det egentlig å lade fra stikk som fast alternativ? Jeg kjører 12 mil om dagen, og lader fra medfølgende ladekladd hver kveld/natt. Noen som har noe mer enn synsing å komme med? Hard facts please!!
#5
B-Electric / Langtids lagring
mandag 22. august 2016, klokken 13:59
Hei

Noen som har noen tips til en MB 250e som skal langtidslagres? ca 11 mnd skal jeg være borte.

Ideell ladestrøm, noe som bør kobles fra, andre preserverende tiltak som kan tas?

Jeg orker ikke selge, for så å kjøpe ny når jeg er tilbake, ventet nesten 6 mnd på å få den jeg har spesifisert slik jeg ville ha den, så da lar jeg den heller stå I garasjen mens jeg er borte.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Ladebokser i butikk??
tirsdag 05. april 2016, klokken 12:37
Finnes det noen butikker hvor man fysisk kan se på, ta på og snakke med en selger før man kjøper Ladeboks / Ladekabel, samt ta denne med seg på dagen?

Gjerne I Oslo området
#7
B-Electric / Sv: Hurtiglading på beste måte?
torsdag 31. mars 2016, klokken 12:47
Sitat fra: bensinhodet på onsdag 30. mars 2016, klokken 19:11
Sitat fra: alhaage på onsdag 30. mars 2016, klokken 10:47
da må du be om pris for hva det ville kostet å få 16a eventuelt 32a mulighet samt ladeboks med kabel når du først er igang. Kan godt være at hovedsikringen din må byttes når de sier du kun kan få 10a. Blir fort vekk dyrere enn 12tusen..men mye tryggere og bedre

Takk for svar. Jeg vet ikke helt hva jeg har, men elektriker sa at "Nye retningslinjer for elektrikere tilsier at nyinstallasjoner av vanlig stikkontakt dedikert for lading av bil maks kan ha 10A sikring." Derfor mitt spørsmål om hva jeg bør velge.

Legger ved bilde av sikringsskap.

Finnes det noe sted på østlandet (oslo +-) hvor man kan "stikke innom" å kjøpe en ladestasjon, eller er det kun nettbutikker o.l som har dette?
#8
B-Electric / Sv: Hurtiglading på beste måte?
onsdag 30. mars 2016, klokken 10:47
Etter å ha lest igjennom tråden, er jeg dessverre like blank.

Jeg er ganske ny elbil eier, og kan lite til ingenting om en-fase, tre-fase, menneskes, shuco, ampere osv

Jeg har pr I dag en eldre garasje hvor strømmen ser ut til å være koblet via hus-strøm (del av huset ble mørkt når det sto på ovner samtidig som bilen ladet).

Jeg har bedt elektriker om å få lagt inn ny ledning og kontakt til garasjen, og fått beskjed fra han om at denne kan være på maks 10a. Jeg har ett nytt 230v sikringsskap, og kunne gjerne tenke meg å lade raskere enn 10a.
Kan jeg få noen konkrete tips på hva jeg bør gjøre? Pris fra elektriker på ny ledning og kontakt til garasje er på 12.000,- men vi må under noen brostein for å komme frem, så regner med at mye av prisen ligger der....

Takker for svar, men keep it simple. Gjerne I form av "si til elektriker at du skal ha en xx kurs med yy kontakt/ ladeboks (lask en trefase til 32v sier meg ingenting)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA