Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PNR1A

#1
Lade hjemme / Sv: Sikker og rimelig hjemmelading?
tirsdag 17. mai 2022, klokken 07:32
Sitat fra: turfsurf på søndag 17. april 2022, klokken 09:39
Sitat fra: Elektro12 på søndag 17. april 2022, klokken 07:25
12K? Jeg betalte mindre enn det for ny kurs og Easee-lader installert...
Da har du vært heldig, er ikke mange som får en slik pris. Normen er nok mere 10-12k + lader ja.
Betalte 16500 for Easee, ny kurs med 32A og ca 40m kabel (4mm2) jeg.

Sent from my SM-T720 using Tapatalk
#2
Lading / Sv: Feil med batteri/BMS?
lørdag 27. februar 2021, klokken 06:32
Hadde alle 12 på batteriet hele tida men ladinga gikk for fort, samt forbruk.
Husker ikke når det gjelder 30kWh batteri, tror det var rundt 75%.
Samtidig spurte jeg, for morskyld for innbytte pris. I januar fikk jeg ca 110K (usett bil), i februar ca 80K. Gav opp av å bytte bil, kjører så lite at ingen vits å komme med mer penger for å kjøre 5-10km om dagen
#3
Sitat fra: espenri på fredag 15. januar 2021, klokken 10:00
Ta en tur på Munchs Brygge, Bjørvika, Rådhusplassen, Torggata og se om du vil ha tilbake bilen de stedene. Det er eksempler på arealdisponering for fremtiden.

Munch Brygge/Bjørvika - Opera og Deichmanske. Resten er bare boligblokker, Sørenga interessant om sommer ellers ikke mange mennesker å se der resten av året

Torggata - gågata lenge siden fra Domkirke til Youngstortget. Resten av gata er blanding av alt mulig, ikke nevneverdig.

Rådhusplassen - stengt for trafikk lenge siden bortsett fra trikken. Svarte sykkelstripa som er ren estetisk forsøpling av en ellers fantastisk areal.

#4
Sitat fra: Tjomsas på torsdag 14. januar 2021, klokken 19:45
Dette har ligget i kortene lenge, og jeg mener det er en selvfølge.

Elbiler har fremdeles tilgang til kollektivfeltene, men som påpekes tidligere her stilles det nå krav. Den tanken er jeg helt med på.

Bussen (i rute) bør slippes fram, og færre biler i byen er helt i tråd med nødvendig by- og samfunnsutvikling. Så må selvfølgelig rammene rundt også forbedres, kollektivtransporten styrkes og tilgangen til høyverdig kollektivtransport bør også styrkes, slik at det blir et enklere valg for folk :)

En bil er og blir en bil. Den frakter i de aller fleste tilfeller én person, og tar opp verdifullt areal til parkering - areal som kan disponeres på en mer fremtidsrettet måte.

Kan du nevne en fremtidsrettet måte å disponere areal på?
#5
Det finnes allerede fortauer i Oslo meg kjent. Og gågater (steder uten trafikk). Sistnevnt ble ikke brukt mye før korona.

Man-er-køen sier du? Skal folka forsvinne/fordufte slik at det ikke blir noe kø? Hvem som skal da bruke så mye ledig plass i byen?
#6
Bedre plass i kollektivfelt - ja (til en vis grad). Kan du utdype "bedre plass i byen", takk.

Samme byråd som ber oss ikke å ta kollektiv pga Corona skal nå tvinge elbiler ut av kollektivfelt. Slik at tomme busser skal kjøre 50km/t og andre skal stampe i enda lengre køer.
#7
Det å flytte elbil fra kollektivfelt betyr ikke mer plass. Kollektivfelt skal ikke stå tomt slik at noen kan bygge noe
#8
Lading / Sv: Feil med batteri/BMS?
tirsdag 12. januar 2021, klokken 16:55
Bilen er tilbake. Hvis ikke under garanti, kun deler vil koste ca 30.000kr sa de.
Merkelig nok, de gav oss ingenting skriftlig som de pleier å gjøre etter vanlig årskontroll
#9
Lading / Sv: Feil med batteri/BMS?
fredag 08. januar 2021, klokken 16:39
Da kom beskjeden fra BnH. En celle må byttes, på garanti.

Kanskje litt tidlig for en bil som ble ikke kjørt for mye, 40K ila 4.5 år.



Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

#10
Lading / Sv: Feil med batteri/BMS?
torsdag 31. desember 2020, klokken 16:58
Sitat fra: leafnor på tirsdag 29. desember 2020, klokken 21:24
Mer sannsynlig app er ut så "kjører" enn bilens BMS. Lad til den er full, har jo forstått at det skal ta 7-8 timer.
Fortsatt får mye strøm ila 1t. Forbruket var/er også høyt. På tirsdag brukte 35% på ca 17km, temp 1C og så regn i Oslo.
Verksted til uka :)





Sent from my iPhone using Tapatalk
#11
Lading / Sv: Feil med batteri/BMS?
tirsdag 29. desember 2020, klokken 21:47
Takk, lades nå til 100%. Skal også prøve parallelt med Nissan sin app neste gang.

Sent from my BTV-DL09 using Tapatalk

#12
Lading / Feil med batteri/BMS?
tirsdag 29. desember 2020, klokken 20:07
Hei hei, har Leaf 30kWh fra 2016 som har 40000 på telleren. Hjemmelading en fas 10A. Hvis min matematikk er riktig jeg skulle få ca 8% ila 1t.

Kom hjem med 26%. Legger ved tre bilder, ved ankomst hjem, etter halv time og etter en time.

Er ikke 23% etter 1t for mye?

Takk for tips og råd.




Sent from my iPhone using Tapatalk
#14
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 08. september 2019, klokken 14:17
Hvis det er noen trøst er syklelfeltene ikke spesielt godt brøytet på vinteren. Ofte snø, is, klumper, møkk og vann i dem. Rett og slett søppelrenna for bilfeltet. Men jeg trives godt på vinteren. Langt færre sykler ja. Når jeg kommer til Bjørvika nå er det jo ikke plass til syklene i sykkelfeltet lenger. Ikke tips flere om hvor bra det går å sykle til vinteren :)

Heldigvis faller andelen fossilbiler i Oslo. Det merkes godt i sykkelfeltet med færre kalde motorer som forpester.

Nå vet jeg ikke hvor i Oslo bor du men Østensjøveien saumfares for hver eneste snøfnugg som faller. Dette til Bryn senter, deretter måkes alt til Olsen pub. Fortauet måkes så lenge det er sykkelveien parallelt ellers gjør de ikke noe/mye. Fra Olsen mot Bryn stasjon er fortauet ofte ubrøytet mens sykkelfelt fra Olsen mot Brynseng/Helsfyr samt fortauet som strekker seg parallelt er brøytet.

Ellers ikke mange som sykler om vinter, hele satsing er bare tull og bortkastet penger. Burde brukes på kollektivtransport, flere avganger og billigere billetter.


Sent from my iPad using Tapatalk
#15
Leaf er tåpelig på langtur. Gruer meg allerede til høstferie i Gøteborg. Blir 5+ t på litt over 30 mil. :)

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 01. august 2019, klokken 15:12
Største forskjellen på Leaf og Model 3 er vel lange bilturer. Her er Teslaen mye bedre. Men hvis du 99% lader bilen hjemme spiller det liten rolle.

Selv kjører jeg mange lange turer og syns prisen på Tesla pga superladere er verdt det.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA