Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - espenvp

#1
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: ZAX felg og montering
tirsdag 18. april 2023, klokken 00:02
Sitat fra: Radial på mandag 17. april 2023, klokken 22:19Mutteren må ha minst 1x diameter i inngrep.

Så hvis du merker av inni en mutter nå, så ser du hvor mange gjenger/gjengelengden når du skrur den av.

Altså skal det være minst 14mm (diameter på gjengene er 14mm) til merket ditt inni mutteren....og helst lenger.

Takk for svar :)
#2
TMY Hjul, dekk og felg. / ZAX felg og montering
mandag 17. april 2023, klokken 14:29
Fikk ny TMY-LR i mars og grunnet utevering før påske, måtte jeg fikse vinterhjul asap.
Kjøpte meg ett sett med ZAX ÜBER12 SATIN BLACK 19x8.5 5-114.3 ET40 CB64.1 ROTARY FORGED fra Megahjul.
Noe som virket ålreit ift mine ønsker og krav.

Det som er litt bekymringsfult er hvordan felgen sitter på bilen (se bilde).

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Er det innafor at bare halvparten av gjengene på hjulbolten er "i bruk"?
#3
Takk for all tilbakemelding.

Foreløpig har vi kommet frem til følgende etter litt juridisk bistand.

For å beslutte bygging av nytt ladesystem trenger sameiet 2/3 flertall for å få dette gjennom jf.§49 i eierseksjonsloven.
Link til lovdata: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-65#KAPITTEL_6
Link til tolkning og rettspraksis ift. ladesystemer:
http://eiendomsadvokat.no/ny-eierseksjonslov-begrensninger-i-bomiljotiltak

For å fjerne/rive eksisterende ladere trengs det enstemmig flertall og samtykke fra berørte seksjonseiere, jf. §51 første ledd bokstav D i eierseksjonsloven.
Link til lovdata: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-65#KAPITTEL_6


Håper dette kan være til hjelp for andre.

Altså, dersom ikke sameiet imøtekommer eksisterende "kurs-eiere" med et kompromiss, vil ikke ny ladeløsning kunne igangsettes uten å øke hovedsikring/inntak.
#4
Hei,

Etter noen år med elbiler i sameiet har det ikke før nå meldt seg et behov for en felles lastbalansert løsning, da det ikke er mer kapasitet igjen i anlegget.

Frem til nå har hver enkel seksjonseier satt opp sin egen kurs med egen veggboks på eget initiativ, mot egen strømåler der det er mulig og noen har satt den opp mot fellesanlegget med minusmåler.

Nå kommer styret med forslag om ny lastbalanserende løsning som jeg også er enig i.

Men...

Til nå er det ca 15 av totalt 50 seksjoner som har satt opp egen kurs/lader. For at ny løsning skal på plass forutsetter styret fjerning av disse eksisterende kursene/laderne. Uten noen form for kompensasjon eller rabbatt på ny løsning.

Har styret mulighet til å fjerne min og 15 andre seksjoners eiendom/investering (25k) sånn helt uten videre, for å få på plass ny løsning?  Det verste av alt er at sistemann som satt opp sin egen lader gjorde det for 8 uker siden.

Trenger litt råd bistand fra dere som har vært igjennom en slik prosess tidligere :)
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladestasjoner Florø
lørdag 14. april 2018, klokken 00:00
https://www.ladestasjoner.no eller https://www.plugshare.com

Det ser ut som det er to stk. (Kiwi og Coop) men de er et lite stykke unna Kirken.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Status Arctic Roads
mandag 07. august 2017, klokken 12:45
Sitat fra: Forum Admin på lørdag 05. august 2017, klokken 21:13
Flere har rapportert om at hurtigladerne til Arctic Road ikke fungerer, til tross for at de står som som operative hos NOBIL.

Tenkte jeg skulle ta dette opp videre med Elbilforeningen som drifter Nobil-basen. Da hadde det vært greit om de av dere som har prøvd å lade der, kan gi en tilbakemelding om når du prøvde og hvilken lader.

Sa kan det hende at Elbilforeningen også må ta dette opp med AR og Enova.  Det er jo litt krise hvis man ikke kommer seg videre fra Hjerkin.....

Lars
Forum admin

Å eskalere dette til Elbilforeningen er absolutt på sin plass - et etterlengtet tiltak sådan.
I etterpåklokskapens tegn burde dette vært gjort for lenge siden, men bedre sent enn aldri :)

Håper det kommer noe positivt ut av det til slutt...
#7
Sitat fra: Daniel Johansson GK på fredag 02. juni 2017, klokken 09:04

Her var du litt uheldig når det gjelder Tritiumladeren i Førde. Det var noe feil med kjølingen på ladingen som gjorde at ladingen stoppet etter kun 10% påfyll, da laderen ble for varm og avsluttet ladingen selv.
Vi har montører som skal hit i neste uke å fikse problemet! (Samtidig som de setter opp ny ladestasjon på Byrkjelo)

Daniel, GK

Takk for god forklaring Daniel. Fikk også god oppfølging av din kollega Jørgen - da jeg formidlet min opplevelse til GK support. Føler meg godt ivaretatt av dere (GK). Skal gi Veefil enda en sjanse neste gang jeg er ute på langtur :)
#8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hva driver BKK med?
onsdag 31. mai 2017, klokken 10:02
Sitat fra: Otkristo på onsdag 31. mai 2017, klokken 00:08
Kommer det hurtiglader på Haugsvær ?

Jepp 2x hurtig + 2x semihurtig er under oppføring. Regner med de diftsettes ila noen uker.
Laderen står på parkeringsplassen til Jokerbutikken:
#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hva driver BKK med?
mandag 29. mai 2017, klokken 00:48
For min del som kjører en del nordover E39, er GK sin satsning i Hordaland særlig velkommen.

GK Eikangervåg
GK Hagusvær
GK Lavik

...er alle kjært velkomne ladesteder som vil velges fremfor BKK sine, så lenge BKK fasholder på dagens prismodell.

På andre siden av sognefjorden er det GK-så langt øyet kan se med jevne mellomrom og god kapasistet, som oftest med 2x hurtig og 2x semihurtig oppsett.
#10
Etter mange lovord i denne tråden skulle jeg la tvilen min komme Veefill til gode denne helgen. På tross av ledig ABB lader på GK-Førde, valgte jeg en splitter ny Veefil.
Koblet opp en eGolf med SoC på 23%, sveipet GK-brikken og lading var i gang. So far so good :)
9% senere @ SoC 32%, lading stopper og den veldig forklarende feilmeldingen "Err" i displayet. På tross av dette gav jeg det enda ett forsøk. Koblet til på ny, lading startet, "Err" etter bare 3 sec.
Kastet inn håndleet og gikk over på den gode trauste ABB'en og fikk ladet det jeg trengte uten noe "føss".

Sorry ass, men min erfaring med Veefil er alt annet enn positivt uavhengig om det er GK eller Fortum.
#11
Med eGolf og CCS - skyr jeg disse som pesten. Har klart å lade på disse kanskje 50% av gangene. Kan jeg velge noe annet (ABB f.eks) velger jeg heller det.
#12
e-Golf / Sv: Skade batteriet ved høye temperaturer?
mandag 22. august 2016, klokken 21:53
Teknisk arbeidstemperatur oppgitt for Panasonic cellene som brukes i eGolf batteriet:

Ser ut som du er godt "innafor" - gi gass! :)
#13
Sitat fra: ottcom på søndag 21. august 2016, klokken 23:02
En ubehagelig og litt skremmende opplevelse skjedde med min E-golf EL57XXX. Midt I en sving bråstoppet bilen og varslet om 12V ikke kunne lades. Dette varslet ble etterfulgt et par nye varsler. Bilen kunne ikke kjøres. Heldigvis fikk jeg satt den i  N og med litt hjelp fikk vi den ut av svingen og unna trafikken. Kontaktet Møller for bilhjelp og den befinner seg nå utenfor verkstedet. Antar de ringer meg i morgen. Dette kunne skjedd under andre omstendigheter og i  høyere fart,  kanskje med et annet utfall.

Erfarte nøyaktig det samme med min e-Golf for to uker siden. Måtte kaste bilen av motorveien og ut på skulderen. Møller fant ingen feil med bilen men fikk bilen "resatt" ved å koble fra 12v og høyspent batteriet fra bilen og la den stå utkoblet over helgen. Mandag morgen fungerte bilen.

Ikke nok med det, samme dagen jeg stoppet var det en anne eGolf-bror som ble tauet inn med samme bil fra Viking. Han hadde nøyaktig samme feilen på sin. Så vi er nok ikke alene.

Det skal sies at jeg ikke er helt fornøyd med løsningen, da ingenting er utbedret. Dette vil kunne skje igjen. Eneste ukjente faktor er "når" :)

#14
Skulestadmo pr. 03.07.16:

Tilsynelatende er det meste utenom strøm på plass :)
#15
Sitat fra: Beckern på onsdag 22. juni 2016, klokken 09:10
Har mer tro på at det blir et par lasdestasjoner på hver bensinstasjon.

Tja, bensinstasjonene ser ut til å ha sovet litt i timen kan virke som de tviholder på fosil tilnærmingen. Det er andre aktører som nå trekker til seg lade-kundene, som feks Kiwi og Coop, som i samarbeid med Fortum og GK har et godt utbygd lade-nettverk - og har omfattende planer.

Statoil/CircleK har planer men er fremdeles etter min personlige mening litt passive.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA