Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Merce

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 02. februar 2025, klokken 17:56
Sitat fra: arthur på søndag 02. februar 2025, klokken 10:56SÅ en fast pris som tilsvarer, inflasjonsjustert, hva den var i perioden 1970 til 2020 er helt ok?

Tror du at du strømmen skal bli gratis?
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 02. februar 2025, klokken 10:48
Det største problemet med dagens strømpris, i tillegg til tidvis høye priser, er at den er helt uforutsigbar for kundene!
Jeg applauderer alle løsninger som gir større forutsigbarhet og et prisnivå som oppleves som akseptabelt.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 21. januar 2025, klokken 10:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 21. januar 2025, klokken 09:08Det er ikke minstepensjonister som sliter mest nå. Det er unge folk som har sett seg nødt til å kjøpe bolig, som alle unge har gjort i alle tider, og så ble de overrasket av høy rente, matpriser skrudd opp av Senterpartiet (pga økte målpriser), høye strømpriser (fordi staten benytter sjansen på å håve inn), økte priser pga importert inflasjon, svak krone pga regjeringen.

Føler du ingen sympati for de 126.000 borgerne som har tvungen lønnstrekk?

Føler du ingen sympati for de 252.000 borgerne som har betalingsanmerkning per 31.12.2024?

Føler du at disse bare svartmaler? Det er ikke alle som er så heldig å bo i et så nytt hus som fra 1987.

Dersom det er vanskelig å sette seg inn i hvor mange mennesker det er kan du titte på byoversikten, og se for deg at det er 1 person i hver husholdning som har betalingsanmerkning, så 252.000 kan fort berøre 500.000 mennesker. Det er ganske vilt.

Har aldri opplevd en norsk statsminister som har brydd seg mindre om arbeiderklassen i Norge. Til og med Trump virker mer sosialistisk, med mindre skatter og avgifter til de som tjener minst.

Det vil alltid være folk som enten ikke klarer å betale regningen sine, eller ikke prioriterer å gjøre det. De aller fleste med betalingsanmerkninger/lønnstrekk har kun seg selv å takke.

Det virker som unge mennersker i dag har null forståelse for økonomi, også sin egen.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 17. desember 2024, klokken 13:46
Sitat fra: RJK på tirsdag 17. desember 2024, klokken 08:30Flott artikkel i VG i dag, om hvor skjev belastningen på nettleie er. Og samtidig kommer det frem tall som viser hvor betydelig andel av nettleien som faktisk tas i utbytte av eierne, kommuner og fylker.

Har disse glemt at det er dems samfunmnsopdrag å sørge for at innbyggerne har strøm, og også næringsliv og industri?

Kan ikke annet enn å si at jeg blir mektig irritert, da det tydeligvis er om å sylte mest mulig av kostnadene på vanlige folk, i og med at vi står for en større andel av nettleia, enn næringslivet gjør.

Utbygging av nett og annen infrastruktur, er vel nettopp hva vi burde bruke noe av avkastningen fra oljefondet til, og vi har jo fremdeles mulighet til å bruke mer, uten å gå utenfor handlingsregelen!

https://www.vg.no/nyheter/i/nyBOaQ/huseierne-frykter-nettleie-opproer-ekstra-skattlegging

Noen utdrag fra artikkelen, som viser hva jeg snakker om:

"Ferske tall viser at nettselskapene betalte 1,2 milliarder kroner i utbytte i fjor og en milliard i konsernbidrag mens 3,2 milliarder ble værende i selskapene."

"Regjeringen planlegger i statsbudsjettet for neste år å ta et rekordstort utbytte fra Statnett. Den vil mer enn doble inntekten herfra til nesten 1,7 milliarder kroner."

"Med et sannsynlig behov for økt nettutbygging vil urettferdigheter i dagens system forsterkes. Vi er bekymret siden nettleien er satt sammen slik at forbrukerne betaler mer enn sin andel. Husholdningene står for 30 prosent av strømforbruket, men mye tyder på at de betaler opp mot halvparten av kostnadene for nettleien, sier direktør Inger Lise Blyverket."

Og samtidig skal nettleien dekke deler av utbygging av bedre nett mellom regionene innelands slik at prissmitten fra Tyskland virkelig kan få ta tak i hele landet.

Det er jo ikke mindre enn utrolig at norske strømkunder skal betale for at Tyskland skal kunne få kjøpe enda mer norsk strøm som selvsagt vil føre til at norske strømkunder vil måtte betale for enda dyrere strøm.. Det er og blir en katastrofe.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler
fredag 15. november 2024, klokken 19:57
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. november 2024, klokken 18:11Men er det fornuftig å øke tilbudet på bussene uten at man har etterspørselen der?
Det er spesielt det jeg mener blir feil. Man kan ikke sette opp masse nye busser uten at kundegrunnlaget ligger der. Mange vil fortsette å ta elbilen helt uavhengig av om det er 10 busser i timen eller 100.

Det var knapt nok noen etterspørsel etter elbiler heller før incentivene ble store nok..  ;) 
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler
torsdag 14. november 2024, klokken 17:41
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler

Og det åpnes ikke igjen..

Fornuftig sier jeg, da en elbil ikke er kollektivtrafikk og selvsagt ikke har noe i kollektivfeltet å gjøre.

https://www.budstikka.no/jeg-er-helt-satt-ut/s/5-55-1843120
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er tiden for Tesla over?
torsdag 07. november 2024, klokken 20:25
Sitat fra: Merce på torsdag 07. november 2024, klokken 20:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. november 2024, klokken 18:11At dollaren styrker seg er negativt for Tesla - da flir det færre USD når han veksler NOK til USD etter at fru Frandsen har kjøpt seg Roadster.

USD mot NOK betyr absolutt niks og nada for Tesla, Norge er og blir et fullstendig ubetydelig marked. Bare se på salgstallene.. (Det selges ca 50 stk Tesla om dagen i Norge og 1550 stk om dagen i USA)
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er tiden for Tesla over?
torsdag 07. november 2024, klokken 20:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. november 2024, klokken 18:11At dollaren styrker seg er negativt for Tesla - da flir det færre USD når han veksler NOK til USD etter at fru Frandsen har kjøpt seg Roadster.

USD mot NOK betyr absolutt niks og nada for Tesla, Norge er og blir et fullstendig ubetydelig marked. Bare se på salgstallene..
#9
Elbiler i media / Sv: Volvo blant de svakeste i fersk «elgtest»
fredag 25. oktober 2024, klokken 10:33
Tipper at Volvo har tenkt at kjører man "tanksen" EX90 trenger man ikke svinge unna..  ;)
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2025
fredag 25. oktober 2024, klokken 10:29
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 24. oktober 2024, klokken 22:01Det der høres jo ut som det er kopiert ut fra høyres partiprogram :-) he he
Det kan du gjerne si, men du ser jo resultatet på nyhetene stort sett daglig. Full kollaps i kommune- og fylkesøkonomien i store deler av landet..
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2025
torsdag 24. oktober 2024, klokken 20:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. oktober 2024, klokken 12:50Hva er det som skjer i Norge?? Har alle fylkene og kommunene lånt opp til pipa? Alle skylder på høye renter og prisnivå på hvorfor alt må kuttes. Neste ut er Østfold etter fylkes-oppsplittingen til regjeringen. De er tom for penger, og måtte kutte 170 millioner. Ser til sammenligning at Oljefondet har økt 170 MILLIARDER på få måneder. Samtidig må svømmehall-planer skrinlegges på Bryne og skoler nedlegges i Østfold...og resten av landet.

Har vi virkelig ikke råd til å holde levestandarden? Blir jo spennende å se revidert statsbudsjett.
Norges bank må bare få fingen ut og få satt ned renten.

Nå går det sakte men sikkert i dass med folks og kommuners økonomi...mens staten blir rikere og rikere.

Var jo en grunn til kommune og fylkessammenslåingen ble gjennomført, det var jo for å lage mer robuste økonomiske enheter. Så kom bonden fra Stange m.fl. og reverserte det hele kun ut fra politiske prinsipper og da går det til h...
#12
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 10. oktober 2024, klokken 09:58
Sitat fra: Merce på torsdag 10. oktober 2024, klokken 09:53Du mangler det viktigste alternativet, kollektivfeltet bør i stor grad fylles opp av kollektivtrafikk!

Hvorfor er det et mål i seg selv at kollektivfeltet skal fylles opp av kollektivtrafikk?

Man ønsker jo at folk skal kjøre kollektivt, ikke elbil.
#13
Elbiler i media / Sv: Går det rett vest med Tesla nå ?
torsdag 10. oktober 2024, klokken 09:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 10. oktober 2024, klokken 08:18Kundene er ikke dumme
Jo, så lenge det er billig..
#14
Du mangler det viktigste alternativet, kollektivfeltet bør i stor grad fylles opp av kollektivtrafikk!
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 10. oktober 2024, klokken 09:51
Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. oktober 2024, klokken 09:09Dette kan jo ikke være noe annet enn ett bestillingsverk. Enhver som leser denne rapporten vil forstå at dette er manipulering av tall. Snakk om å underminere tilliten man har. Men den var vel så lav fra før at det ikke gjør noe...

Selvsagt, som med nesten alt nå til dags.

Man har et mål, og så sørger man for å lage en utredning/"forskning" som passer til narrativet. Slik styrer samfunnet i dag, og så sitter vi ofte spørrende tilbake og lurer på hvorfor det gikk så galt.....  >:(
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA