Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - emurof

Sider: [1] 2 3 ... 115
1
Må si jeg ikke er særlig imponert over FrP i denne saken....

Eller SP.

Ellers begynner de etter innledende innlegg å snakke om et styre som ønsker å etablere hurtiglading. Har noen hørt om det før? Det høres helt merkelig ut. Hurtiglading er jo ikke noe man gjør hjemme.

2
Tesla / Sv: Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?
« på: Fredag 27. November 2020, klokken 21:04 »
Tesla sin tilnærming er bedre på den måten at de kun skal være avhengig av kamera (+ litt radar) for å kjøre overalt.  Men dette betyr også at Tesla i dag kjører dårligere enn Waymo gjorde for 10 år siden.

Dette i seg selv gjør at jeg ikke tror Tesla kommer med noen robotaxier som gjør det Elon har lovt de nærmeste 20 årene, dette er nok først og fremst lovnader for å selge biler og drive opp aksjekursen.

Det er en merkelig konklusjon. Hvordan kan Tesla kjøre dårligere enn Waymo gjorde for ti år siden når Waymo krever detaljerte forhåndsgenererte kart, mens Tesla kan kjøre hvor som helst? Teslas løsning er jo mye mer generell, mens Waymo er svært begrenset.

Og hvorfor skulle det ta 20 år når man ser på hvor bra betaen er, og hvor raskt den forbedres?

Her virker det mer som surmuling enn noe annet.

3
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Fredag 27. November 2020, klokken 21:02 »
Siden er AP blitt en trist sak

Hva mener du? Jeg bruker den daglig og har stor glede av at bilen holder seg på veien for meg, tilpasser farten og holder avstand til bilen foran. Det er mye mindre slitsomt å gjøre med AP.

4
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Fredag 27. November 2020, klokken 20:57 »
@emurof, hva tenker du verdien av FSD vil være for deg?

Verdi, på hvilken måte?

Det er mange her som tydeligvis er villige til å betale titusenvis av kroner for noe de ikke vet hva de skal bruke til. Og som erfaringsmessig etter relativt kort tid krever hardware oppdateringer - slik Motorwatt henviser til.

Nå er jo FSD-betaen ute og er knallgod, så FSD er faktisk noe reelt nå.

Hva med å gi 50k til Frelsesarmeen isteden?

Hva med å bidra til at Tesla klarer å oppnå målet sitt med å akselerere overgangen til fornybar energi og transport, slik at klimaendringene ikke ødelegger planeten for fremtidige generasjoner?

5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 27. November 2020, klokken 20:52 »
Tror ikke det er lov å insinuere at det må være sammenheng mellom Teslas mulige inntjening og aksjensprising på dette forumet. Eneste anerkjente analyse er at det ikke er grunn til at Tesla ikke  skal fortsette å stige da det er noe den har gjort i åresvis...

Problemet begynner jo når man skal begrunne dette. Da blir det gjerne at man viser til Tesla som bare en bilprodusent, glemmer veksten, glemmer teknologien, glemmer hva de har klart å utrette på rekordtid, osv.

Og Tesla har jo faktisk ikke steget i årevis. Tesla sto nærmest på stedet hvil i flere år. Mye tyder faktisk på den kraftige oppgangen det siste året kommer av at Tesla nettopp har vært kraftig underpriset i disse årene.

6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 27. November 2020, klokken 20:51 »
...Jeg skjønner ikke hvorfor NRK gir så mye spalteplass til folk som ikke vet hva de snakker om.

For du vet bedre?

Når jeg, en amatør som har en annen jobb til daglig, har klart å sette meg bedre inn i selskapet enn disse som blir hentet frem i media så har vi et problem.

Sitat
Jeg tror vi må anta at de har fått jobben (i det minste delvis) basert på meritter, så det kan faktisk hende at de i det minste har en idé om hva de snakker om.

Hvorfor må vi anta at de har muligheten til å sette seg inn i alle selskaper, eller at de er kompetente innenfor f.eks. teknologi og/eller vekstselskaper? Er det slik at fordi man har klart å komme seg inn i en stilling så er man plutselig ekspert på alt i markedet og alle selskaper?

Det er jo pussig at man anta at disse vet hva de snakker om når såkalte "amatører" har vært mye mer treffsikre om selskapet, og når disse "eksertene" uttaler seg på en måte som viser at de faktisk ikke har peiling.

Bare fordi noen får taletid i media så betyr ikke det at de er kompetente.

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
« på: Onsdag 25. November 2020, klokken 17:30 »
Interessant å se hvordan salget av TM3 har kollapset.

TM3:
2.341 i september 2019.
1.116 i september 2020.

I Norge er TM3 en salgsflopp både ut fra andelen av totalmarkedet for elbiler og relativt sett sammenliknet med totalsalget av Model S og Model X. For så vidt som forventet for en sedan.

Hovedgrunnen til nedgangen på TM3 er nok at TMY nå er kommet i salg, men som blir utlevert i 2021..

Hovedgrunnen er at det idag finnes alternativer med lang nok rekkevidde og lav nok pris for den vanlige mann.
Da TM3  kom var den alene. Kona og e-Niro var i salg, men de var ikke tilgjengelig. Om løpet av året kan du få en stor og praktisk godt utstyrt VW SUV med lang rekkevidde til 430.000. Det er en type bil som selger pga fasong/biltype. Model3 solgte enormt på tross av at den er en sedan. De aller fleste merker i forbrukersegmentet har tatt bort sedan fra prislistene i Norge fordi det ikke selger. TM3 fikk markedet for seg selv. Om det var Y som kom på markedet i stedet for 3 ville den garantert ha solgt MYE bedre.

Ingen her har visst fått med seg at Tesla Norge har sagt at de ikke får nok Model 3 tildelt til å kunne dekke etterspørselen. Da blir det litt merkelig å begynne å spekulere i hvorfor leveringstallene er som de er.

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
« på: Onsdag 25. November 2020, klokken 17:28 »
Interessant å se hvordan salget av TM3 har kollapset.

TM3:
2.341 i september 2019.
1.116 i september 2020.

I Norge er TM3 en salgsflopp både ut fra andelen av totalmarkedet for elbiler og relativt sett sammenliknet med totalsalget av Model S og Model X. For så vidt som forventet for en sedan.

Du sammenligner fortsatt en av månedene etter at Model 3 var nylansert med en av månedene under en global pandemi og katastrofe. Det er ingen kollaps der i det hele tatt, men tvert imot mangel på biler. Tesla i Norge får ikke tildelt nok biler for å kunne levere ut til alle som ønsker seg en.

9
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Onsdag 25. November 2020, klokken 17:24 »
Må nok en stor mengde magi til hvis det kommer innen utgangen av året (ref. EM).

FSD-betaen er jo ute alt. Men dette har ingenting med det jeg skrev å gjøre. Hvorfor avsporer du?

10
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Onsdag 25. November 2020, klokken 16:48 »
Ja, jeg kan ikke si annet enn at jeg er fasinert over hvor positive folk er i forhold til håpet om at bilene våre på magisk vis skal kunne kjøre helt av seg selv. Kanskje skjer det rundt neste sving, før jul, i neste kvartal eller til neste sommer, ja ikke vet jeg hva den enkelte tenker når man enten skal forsvare kjøp av FSD eller sitter og venter på å få noe igjen for allerede kjøpt FSD.

Hvem er det som tror det er magi egentlig?

11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 25. November 2020, klokken 15:20 »
https://www.nrk.no/norge/kan-ha-tjent-to-tusenlapper-per-nordmann-pa-tesla-1.15258361

Det utgjør jo totalt NOK 10 mrd, eller ca. 187000 kroner pr registrert Tesla i Norge. Det betyr vel at staten har noen kroner i overskuddd totalt sett på Tesla selv om vi som har kjøpt har fått momsfritak. Kan tenke meg at staten har tapt ca 9 mrd. på momsfritak på alle Tesla som er solgt i Norge. Ja, jeg vet det ikke er samme budsjett osv., men likevel.

Prøver Peter Warren å gjøre seg til riksklovn her?

For en uttalelse: "Det betyr at hvis inntjeningen fortsetter å være den samme som i dag, så vil det ta 1000 år å tjene inn aksjen"

Hvorfor forutsette at inntjeningen vil fortsette å være den samme som i dag videre? Jeg skjønner ikke poenget med en slik kommentar.

Og hvordan ble Robert Næss investeringsdirektør i Nordea når han tilsynelatende tror at selskaper skal prises kun ut ifra nåsituasjon og ikke fremtidig inntjening?

Jeg skjønner ikke hvorfor NRK gir så mye spalteplass til folk som ikke vet hva de snakker om.

12
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 25. November 2020, klokken 15:17 »
Så spørs det når det går opp for folk hvilke verdier som egentlig ligger i aksjen, og når Tesla faktisk kommer til å leve opp til børsverdien. Det er lenge siden aksjen dreide seg om troen på selskapet. Nå minner det mest om desperasjon etter å komme seg inn før toget går.

Tesla kan være underpriset:

https://twitter.com/garyblack00/status/1330900948399566850

Sitat
En forsiktig titt på de etablerte produsentene tilsier at børsverdien ligger på ca 50-60% av årlig omsetning. Tesla ligger vel akkurat nå på over 2000% av årlig omsetning. Jada, de er vekstselskap i aller høyeste grad. Men skal de en dag stabilisere seg, og da anta at de muligens skal ligge med børsverdi på 75% i forhold til omsetning, så tilsier dagens børsverdi at de skal ligge på en omsetning på minst 7500 milliarder kroner. I år ligger de vel an til 250-300 milliarder kroner. Med andre ord; de må vokse 25-30-gangen før de er oppe på antatt stabilisert nivå.

Som du selv er inne på så kan du ikke sammenligne et voksende teknologiselskap med tradisjonelle bilselskaper.

Det er ingenting som tilsier at Tesla skal stabilisere seg med det første. De pløyer omtrent alt av inntekter inn i videre vekst, og vil sannsynligvis fortsette å gjøre det i mange år til.

Sitat
Å kjøpe Tesla-aksjer nå er ren, skjær gambling. Kanskje går det opp. Kanskje går det ned. Men det er lenge siden driveren var Teslas faktiske prestanda.

Nei, igjen så kan det godt hende Tesla er underpriset:

https://twitter.com/garyblack00/status/1330900948399566850

Om det er gambling eller ikke kommer helt an på situasjonen. Skal du trade er det gambling. Men skal du kjøpe for å holde på aksjene i noen år så er det langt mindre usikkert.

13
Gode nyheter. Bra at FrP ikke kom gjennom med det håpløse og kunnskapsløse forslaget sitt.

Hva hadde det neste blitt? "Bare de med barn skal betale for lekeplassen"?

Hvordan hadde FrP tenkt å gjøre det hvis noen kjøper seg elbil i ettertid?

14
Tesla / Sv: Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?
« på: Onsdag 25. November 2020, klokken 15:10 »
Hvis robottaxi er viktig forutsettning så er jeg skeptisk til når det realiseres. Er enig i at det ville drive kursen skyhøyt, men det er fordi det er temmelig usannsynlig imho. Det er langt fra å få bilen til å krype frem på en p plass til at den kan kjøre trygt selv. Da burde i det minste Summon fungert prikkfritt i dag, noe det ikke gjør på min Model 3

Jeg så denne nevnt på et annet forum - en analytiker som mener Tesla er underpriset i forhold til hva den "burde" være verdt i løpet av 2020:

https://twitter.com/garyblack00/status/1330900948399566850

15
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
« på: Mandag 23. November 2020, klokken 12:30 »
Dessverre, det ergodt overvåka der og ville ikke gå nærmere (klok av skade, har gjort det før og det tok ikke lang tips før vakthold dukket opp)

Er det så farlig om vakthold dukker opp da? Hva kan de gjøre, liksom? :D

Sider: [1] 2 3 ... 115