Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - emurof

Sider: [1] 2 3 ... 141
1
Jeg aner ikke hvorfor man ikke klarer å få opp samme nivå i USA

Fremont-fabrikken var jo den første Tesla bygget, og de tok over eksisterende bygninger fremfor å bygge en optimal fabrikk fra bunnen. Jeg tror at fabrikken i Texas vil kunne måle seg med fabrikken i Kina siden den faktisk er nyere vil ha ny teknologi som har kommet til etterpå.

Sitat
Det var vel litt bråk i Berlin også

Det var vel bare enda en FUD-artikkel som viste seg å være feil? Det har kommet så mange falske artikler om Berlin-fabrikken etter hvert at man nesten må gå ut ifra at det meste negative som rapporteres bare er tull til det motsatte er bevist.

2
Kineserne er vel også kjent for å ha veldig dyktige arbeidere. I dag er det visst ikke først og fremst pris som gjør at mange velger å produserer varer i Kina, men kvaliteten på arbeidskraften.

I tillegg er jo lønningene lavere så kanskje man tar seg råd til å ha en kar som fikser detaljene uten at det fordyrer så mye.

Nei, de er jo veldig effektive og har økt produksjonen kraftig. Jeg tror rett og slett ikke det er så mye å fikse i etterkant, både på grunn av kvalifisert arbeidskraft og optimaliserte produksjonsprosesser.

3
Tesla / Sv: Skjær i sjøen for Tesla?
« på: I går kl. 18:11 »
10 000 biler som venter litt, er vel ikke mye når Tesla produserer rundt en halv million i året? Er vel flest i hele verden det?
Men som jeg skrev, alle har litt problemer nå.

Haha, Motorwatt virker ganske desperat når han henter frem en artikkel fra mai om rykter rundt et lite antall biler.

4
Tesla / Sv: Skjær i sjøen for Tesla?
« på: I går kl. 18:10 »
Du verden. Dette var et kommentar til en liste over de mest solgte elbilene i Europa, og ikke spesielt relatert til verken Tesla eller VW/VAG. At du oppfatter det som kritikk av Tesla sier sitt...

Spar meg. Du svarte på et innlegg som viste at Model 3 dominerer Europa med å begynne å snakke om andre ting, og da påpekte jeg at også hvis man ser på det store bildet (globalt) så dominerer Tesla.

5
Tesla / Sv: Skjær i sjøen for Tesla?
« på: I går kl. 18:09 »
De ville ikke hatt noen problemer med å hente inn penger. Dette har blant annet Cathie Wood påpekt, og hun har også sagt at ARK og mange andre ville stått klar med penger hvis Tesla ønsket å kjøre emisjon.

Hva slags ekstremt tjukke Tesla-sokker røyker du? Elon har selv sagt de var bare uker fra konkurs og de snakket med flere og Google var klar for å ta over hele Tesla. En avtale var i realiteten i boks og alt var så og si ferdigforhandlet.

Elon har sagt at det nærmeste de var, var noen uker. Men de var aldri reelt i fare for konkurs fordi de altså kunne hentet inn penger når som helst.

Google-situasjonen var i 2013, og er noe annet. Tweeten det er snakk om handlet om 2017-2019. Fint om du følger litt med.

Sitat
Jeg er enig at Tesla ville aldri gå konkurs, men at de ville evt bli kjøpt opp. Det du skriver stemmer ikke, fordi du skriver de kunne enkelt hente penger fra markedet - noe som er HELT FEIL.

Eh nei, det er ikke feil fordi Cathie Wood, som driver et fond, sier hun og andre sto klar med penger.

Sitat
Tesla har helt klart industri-ledende marginer, men de startet tross alt 10-15 år før alle andre. Men forspranget blir spist opp fort.

Nei. Tvert imot blir det bare større.

Sitat
Ja Tesla har sagt de ønsker å få tak i alt av batterier - MEN - hvorfor har de ikke sikret seg kontrakter allerede for 3-4 år siden??? Egentlig burde de ha greid å levere 1,2-1,5mill+ biler allerede i år hvis man ser på hva VW har greid på bare noen år. VW selger allerede (estimert) 600 000 biler i 2021, kun 20 % bak salgsbudsjettet til Tesla. Så her har Tesla sloknet fullstendig de siste 3-4 årene.

Hva snakker du om? Tesla har jobbet med batteritilgang i mange år.

VW solgte under 230K i 2020. I Q1 solgte de bare ca. 63K elbiler. Hvordan tenkte du at VW skulle ta igjen Tesla sa du?

Og å påstå at Tesla har "sloknet" når de økte leveringer med over 100% i Q1... jeg vet ikke, men kanskje på tide å ta frem medisinen sin?

Sitat
Da kommer vi frem til mitt neste punkt, og jeg har ALLEREDE skrevet om 4680, vertikal integrasjon og legge alle eggene i en kurv:

Det er altså det de ikke gjør. De henter inn batterier fra mange forskjellige kilder.

Sitat
Tesla har satset knallhardt på 4680: utvikle egne batterier, bygge batterifabrikker, bla opp mrd på oppkjøp, utvikle R&D -> DETTE ER Å LEGGE ALT I EN KURV. Man kan spekulere om Tesla ventet med å sikre kontrakter for batterier i de siste 2-4 årene i påvente av 4680. Og dette høres høyst plausibel ut.

Nei, Tesla har snakket om at batterier vil være den begrensende faktoren i mange år. Du tar feil igjen.

Sitat
LFP batterier viser seg allerede nå å være overlegent. Det som mangler litt igjen er energitettheten, men er 100 % kobolt fri blant annet. Det er ikke uten grunn Tesla har inngått avtale med CATL om å få kjøpe alt de får inn. Samt produksjon av 4680 er også ekstremt vanskelig -> derfor er LG og Panasonic med i bildet.

Tesla har inngått avtale om å kjøpe alt de får fordi det er dette de har gjort i mange år alt, som sagt. Følger du med i det hele tatt?

Sitat
Og FYI, Tesla har fått nei fra BYD. Så det er ikke bare å tro man kan gå inn i hvilken som helst batterifabrikk og spørre om å kjøpe batteriene.

Hva snakke du om?

Sitat
Og enda FYI, 4680 er basert på NCM. Det er å legge alle eggene i en kurv...

Feberfantasiene dine er nå morsomme da.

6
Tesla / Sv: Skjær i sjøen for Tesla?
« på: I går kl. 17:58 »
Autopilot klarer ikke det TuSimple har, nemlig level 3 selvkjøring.

Merkelig nok klarer du ikke å vise hvor du har dette fra.

7
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: I går kl. 17:24 »
Her er en helt ny video der FSD-sjefen i Tesla, Andrej Karpathy, forteller om Tesla Vision og FSD:

https://www.youtube.com/watch?v=NSDTZQdo6H8

Her oppsummerer Dave Lee noen av punktene:

https://www.youtube.com/watch?v=THtpJG4k0Wc

Han er innom temaer som hvorfor radar ikke er nødvendig/ønskelig, med mer.

Som man kan se, skjer det mer bak kulissene enn folk tror.

8
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: I går kl. 17:23 »
I referatet fra møtet mellom DMV og Tesla sier en av Teslas direktører 1) vi har ikke autonom teknologi nå, 2) vi trenger å jobbe mye mer for å få en sikkerhetsgrad som kan fungere innen autonomi
3) vi kommer til å si fra til DMV i god tid før vi starter å teste ekte autonomi.
4) "city streets" er ikke autonomi, testes av 70 kunder og ca 1900 Tesla-ansatte.
5) Musk sin twitring "gjenspeiler ikke de tekniske realitetene", sier altså en direktør i Tesla.

Ingen har påstått at Tesla har autonomi nå. Og nei, en direktør i Tesla sier ikke at Musk "gjenspeiler ikke de tekniske realitetene". Det var det DMV som skrev. Og dette er bekreftet:

https://twitter.com/garyblack00/status/1400049043716313091

Fint om du avstår fra å lyve.

Det er jo et slags herlig paradoks at de må bruke "gullstandarden" Lidar for å teste om "vision only" holder mål.
Men det er absolutt bra hvis de får det til, skulle gjerne sett de resultatene.

Lidar er ingen gullstandard. Det er bare enda en type sensor som kan brukes til å kryssjekke flere ulike kilder for å se at ting stemmer overens. Igjen, fint om du kan la være å lyve.
For det første lyver jeg ikke, så synes du bør trekke tilbake innlegget ditt og be om unnskyldning.

Jeg påpekte to konkrete løgner fra din side, og tror du ikke du fortsetter:

Sitat
Bra du bekrefter at FSD er en bløff hvertfall.

Det har jeg aldri bekreftet, så det er tredje løgn på rappen.

Sitat
Tweeten du viser til dokumenterer akkurat det jeg skrev, han som skrev referat referer altså en analyse av det som ble sagt i det møtet. Det er ikke et ordrett sitat, men et referat. (DMV strøk den setningen i det offisielle dokumentet har det kommet frem i ettertid).

Tweeten dokumenterer at sitatet ble feilaktig fremstilt og at det ikke var noen i Tesla som sa det, men en i DMV som uttrykte sine egne tolkninger/meninger.

Sitat
Lidar er en "gullstandard". Dyrt, tar mye plass, lager meget detaljerte "bilder" og måler både avstand og fart, også i mørket og forskjellig værforhold (men ikke alle). Kameraene derimot må gjette på avstand og basert på det, samt flere variabler, forsøke å regne ut fart. Det er nok det siste de kan tenkes å bruke Lidar til, å synke fasiten med kameraene sine.

Lidar er overflødig til annet enn testing/verifisering.

Kameraene trenger ikke gjette avstand. De kan regne det ut. Jeg skal legge ut et par linker i neste innlegg.

9
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: I går kl. 17:21 »
Pure vision ja...blir jo artig når tåka kommer?

Hva med tåke? Klarer du å kjøre i tåke?

Hvis du klarer det, så klarer FSD også det.

Og tror du virkelig en bil med kamera+Lidar vil kjøre hvis kameraene ikke kan brukes? Jeg tviler sterkt. Altså hjelper det ikke noe med ekstra sensorer i tåke.

Øyne dugger ikke, vi har en væskefilm som holdes fuktig og temperert hele tiden så vanndamp kan ikke kondensere på 37 grader vann. Utvortes kamera kan dekkes til av tåke, skitt og snø og de har verken vindusviskere eller spylevæske. Dersom du ikke har opplevd at autopiloten kobler ut under forhold mennesker kan kjøre videre med uten problem så har du ikke erfaring med selvkjøring, noe som ville forklart din bunnløse optimisme. Hva slags bil kjører du? FSD? Selv motlys er nok til at det kollapser, mens jeg og mine medtrafikkanter kjører videre.

Frontkameraene har vindusviskere.

Ingen har FSD-betaen i Norge, så din påstand om at noe kollapser er ikke relevant her.

Det er massevis av videoer på YouTube der FSD-betaen testes i all slags vær.

10
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: ſøndag 20. Juni 2021, klokken 17:18 »
Hvordan leser du det ut av det du uthevet/siterte?

Jeg forstår det slik at de endelig (!!) er litt mer tydelige på hva man kan forvente NÅ/IDAG, og ikke forteller så mye om fremtidsvisjonene lenger.

Han går som vanlig inn for ikke å være etterrettelig og late som han "misforstår" for å kunne sverte Tesla.

11
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: ſøndag 20. Juni 2021, klokken 17:10 »
Försökte lägga ut det här på Teslanytt igår, men moderatorn släpper inte igenom inlägg som inte hyllar Tesla.....

Från dagens DN:

"Elon Musk kan kanskje fly folk til Mars. Det er visst verre å transportere dem på Manhattan"

Tesla har alltid understreket at selskapets semi-autonome teknologi krever menneskelig overvåkning og inngripen, men Musks luftige spådommer skapte uansett et problematisk gap mellom publikumsforventninger og teknologiske realiteter.

DÅRLIGST I KLASSEN

Stadig mer tyder nå på at Tesla er skikkelig dårlige på dette. I en årlig oversikt fra analyseselskapet Guidehouse Insights, rangeres Tesla som svakest blant aktørene som jobber med selvkjøringsteknologi. Selskapet er ikke engang inne på topp-ti-listen, der Waymo, eid av Google-morselskapet Alphabet, troner øverst.

Guidehouse sorterer 15 aktører etter fallende kvalitet, i kategoriene leaders, contenders og challengers. Bak Waymo i leaders-kategorien følger Nvida, Argo AI og kinesiske Baidu. Ifølge Guidehouse er Musk & co. så elendige både på strategi og utførelse at selskapet havner alene i taperkategorien followers.

Kommentarer på det från FSD-fans?

Guidehouse? Du mener samme Guidehouse som erklærte Nikola for å være en av topp 3 ledende EV-startups for et år siden?

https://guidehouseinsights.com/reports/guidehouse-insights-leaderboard-ev-upstarts

Eller som erklærte iPhone som en flopp etter lansering, og forutså at Nokia kom til å knuse Apple?

Den Guidehouse?

Hehe. Min mening og min erfaring er at Tesla som firma er under pari, EM er langt under, Service er på pari, og bilene er litt over.

Til tross for dette har jeg nylig bestilt en "nr. 2-bil" fra Tesla, denne gangen uten FSD, men med EAP!
Den er god! :+1:
Jag kör så lite, så dristar mig till att behålla min bil minst ett år til efter att garantin går ut i september i år.

När det gäller konkurrenter och FSD-varianter, så har Xpeng sin P7 på gång, med hjälp av teknologi av Nvidia kommer den med level 3 selvkjøring til Norge i høst, skal snart gå att beställa den.

https://www.futurecar.com/4497/Chinas-EV-startup-Xpeng-is-Demonstrating-its-Autonomous-Driving-Capabilities-with-a-7-Day-3000-km-Road-Trip-Through-China

Fin bil som frister - men törs man kinabil?

Så rart at du som er så kritisk til Tesla og kommer med diverse ankalger og nedrakking, svelger Xpengs påstander uten et eneste spørsmål...

Hvis du ser på detaljene i saken du viser til, så var det kun landevei/motorvei, og med flere avbrudd underveis. Det var altså ikke autonom kjøring i flere tusen km på rad. 0,71 intervensjoner per 100 km. LOL.

Kildekritikk? Nei, det eksisterer ikke når noe kan brukes til å hate og angripe Tesla, tydeligvis.

12
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: ſøndag 20. Juni 2021, klokken 17:06 »
Jeg har nevnt det før og sier det igjen: når man skal lage et system som i teorien skal være bedre enn mennesker på spesifikke oppgaver, hvorfor ikke bruke teknologier som gjør ting mennesker ikke kan gjøre, i stedet for å forsøke å emulere det mennesker allerede gjør, bare at emuleringen er dårligere.

Fordi forskjellige teknologier kan gi mye kompleksitet, og det viste seg tydeligvis at kameraer alene var mer pålitelig enn å prøve å tolke flere ulike kilder.

Tesla Vision gjør det ikke dårligere. Det er mye bedre enn det mennesker allerede gjør. Mennesket har et ekstremt snevert synsfelt og må flytte oppmerksomheten rundt hele tiden, samt at det har veldig treg reaksjonstid. Tesla Vision ser alt, hele tiden, så lenge kameraet kan se det. Det har fokus over alt til enhver tid, og har i tillegg en mye raskere reaksjonstid.

13
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: ſøndag 20. Juni 2021, klokken 17:03 »
Trenger vel ikke ingeniørutdannelse for å skjønne at når det er stummende mørkt så ser man ikke noe. Det samme gjelder i tykk tåke, eller når kameraer uten oppvarming er dekket av snø og/eller is. Da kan man like godt være utdannet økonom eller prest....

Stummende mørke? Så du mener Tesla ikke har frontlys?

Dekket av snø eller is? Har ikke Teslaer vindusviskere heller?

Duverden, for noe biler! Hverken frontlys eller vindusviskere!

Min mening og min erfaring er at Tesla som firma er under pari, EM er langt under

Så merkelig at Tesla vokser stadig raskere og stadig oppnår ting som slike som deg påstod var umulig?

Og Elon Musk selv har bygget opp flere suksessbedrifter og står bak alle nyvinninger og gjennombrudd som haterne påstod var umulig.

14
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: ſøndag 20. Juni 2021, klokken 17:02 »
Kan det hende at ingeniørene hos Tesla ikke har sjekket med ekspertene her på forumet ang. pure vision.. :o
Har du aldri opplevd bug med kameraene dine?

Skal ikke mer til enn en hvit vegg ved siden av bilen, i visse tilfeller sterk sol, eller litt dugg på dørstolpene, for å få opp feilmeldinger. Og når du virkelig trenger nødbremsfunksjon, stillestående bil foran i tåka, så vil ikke nødsystemene fungere. Dette takler både lidar og radar. Kamera har veldig mye positivt, men har også noen fundamentale utfordringer.

PS: Dette er ikke så rocket science som noen ser ut for å tro. Selv om vi sitter på et forum og synser, så finnes det nok av folk her med kompetanse på området, enten det gjelder koding, automasjon eller annet relevant. Prinsippene går igjen i mange bransjer, og Tesla har heller ikke kaniner i hatten. At Tesla knapt har kommet lenger enn Mobileye fra 2015 beviser litt.

Igjen, nå begynner du å trekke inn gamle Autopilot når det snakkes om den nye FSD-betaen. Autopilot som brukes i dag er noe helt annet enn systemet bak FSD-betaen.

15
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: ſøndag 20. Juni 2021, klokken 17:00 »
Pure vision ja...blir jo artig når tåka kommer?

Hva med tåke? Klarer du å kjøre i tåke?

Hvis du klarer det, så klarer FSD også det.

Og tror du virkelig en bil med kamera+Lidar vil kjøre hvis kameraene ikke kan brukes? Jeg tviler sterkt. Altså hjelper det ikke noe med ekstra sensorer i tåke.

Sider: [1] 2 3 ... 141