Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amundmo

#1
Model X 2014 - 2022 / Campingvogn med x75
tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:38
Campingturen med X75 i fjor sommer gikk over all forventning, og ga mersmak. Forbruket lå på ca330 w/km i snitt fra østlandet og over til Geiranger. Vogna er kun 2,10m i bredde og vekt på 990kg.
Tenkte å gå til innkjøp av en større vogn til sommeren... Ønsker en som er litt større, nyere og bredde på 2,5m. 
Hva er folks erfaring på forbruk med vogn på 2,5 bredde? Skjønt at luftmotstand nesten har større innvirkning på rekkevidden enn vekten...
Og har det mye å si om den er en- eller toakslet?
Kjedelig å kjøpe vogn for å så oppdage at forbruket er lagt over forventet og at det fører til ladeproblemer.
Håper på at den ikke vil gå over 450 w/km i snitt.. Skal bare campe på sommertid...
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X og campingvogn
tirsdag 26. juni 2018, klokken 15:35
Knaus kommer med modellen Travelino til høsten. 4 sengeplasser og egenvekt på 650kg
215 i bredden og totallengde på litt over 5m. Det må kanskje være et godt alternativ til de som ofte er ute på tur med vogn og som ønsker et snillere forbruk?
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X og campingvogn
mandag 25. juni 2018, klokken 23:40
Så hva skal man ta størst hensyn til? Aerodynamikken og vognens utforming eller vekt?  :o
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Forsikring hos Gjensidige
tirsdag 24. april 2018, klokken 23:15
Når jeg sjekket pris på nett i desember når jeg bestilte bilen så ble prisen ca 850 per mnd med 25 000km. Hentet ut bilen på mandag og prisen endte opp på ca 1300,- per mnd. Unnskyldning: de kunne ikke fastsette pris helt sikkert før de hadde reg nr pga var så mange varianter.... ???
#5
Turer i Skandinavia. / Sv: 75D på langtur / Summon med keyfob
mandag 09. april 2018, klokken 14:10
Sitat fra: P85TMS på mandag 09. april 2018, klokken 13:53
Sitat fra: Amundmo på mandag 09. april 2018, klokken 13:05Å betale 160 000 for 4 langturer kun for å slippe SC i 30 minutter er galskap spør du meg :P ;)
Det grenser vel til galskap å handle ny bil til 800k-1mill også.  :D
Mer opptatt av å faktisk komme frem til neste Supercharger. Hvis alternativet er å begynne å vase i Gøteborg for å finne en 22kW stolpe eller en Chademo stasjon for å nå neste Supercharger, så betaler jeg heller for det store batteriet.
Sant, men så er dette det eneste alternativet for oss som vil ha helelektrisk bil med 4x4 og hengerfeste. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg beholdt Ampera-E. Dette blir min første og siste bil til kr 776 400,-
Bra vi er forskjellige:) jeg planlegger heller litt bedre og tar den risikoen med å få litt høy puls i leting etter en Chademo på de få langturene jeg er på.
Når du har bestemt deg så får du poste hva valget ditt faller på:)
#6
Turer i Skandinavia. / Sv: 75D på langtur / Summon med keyfob
mandag 09. april 2018, klokken 13:41
Sitat fra: Simmelim på mandag 09. april 2018, klokken 13:14
Sitat fra: Amundmo på mandag 09. april 2018, klokken 13:05
Jeg var veldig usikkert selv når jeg skulle bestille. 160 000,- i forskjell er en god del.... Får ikke utlevert min før om ca 14 dager, men jo mer jeg leser om erfaringene fra de med 75D jo sikrere er jeg på at rekkevidden holder i massevis. Jeg har 20 mil til hytta(ikke strøm) og kjører ofte Hamar-Oslo(13 mil). Tenker heller som så at de pengene jeg sparer ved å velge x75 vil gå med til forsikring,dekk, service og evt lading på Fortum osv... Jeg har tidligere hatt Opel Ampera-E og på vinterstid så ser det ut til at de har nokså lik rekkevidde.
Å betale 160 000 for 4 langturer kun for å slippe SC i 30 minutter er galskap spør du meg :P ;)

Godt noen er enige med meg ang 75/100. De aller fleste vil ha mer enn nok med 75 i det daglige. Og skal man på langturer noen få ganger så går det veldig fint å lade litt underveis. De som mener 160k er ingenting og synes det er greit å betale det for litt fleksibilitet så har man vel en økonomi som skulle tilsi at man ikke trenger å tenke på penger ved valg.

Jeg har kjørt noen turer på vinterstid til hytte osv og jeg har alltid hatt mer enn nok rekkevidde. Turene er 26 mil ca og det går helt fint

Godt noen er enig med meg også :P
Om man skal velge 100 fremfor 75 kunn utifra lommeboken så er det ikke noe behov for de å stille spørsmålet her inne.
Men for all del, mange som har et rekkeviddebehov hvor 100 er eneste alternativ, og hvis man f eks kjører mye med henger.
#7
Model X 2014 - 2022 / Erfaring med 75D og campingvogn.
mandag 09. april 2018, klokken 13:25
Sommeren nærmer seg fort og jeg er i planleggingsmodus når det kommer til turer i sommer. Skal gå de del fjellturer(Galdhøpiggen, rondeslottet,slogen,Dronningstien som eksempler) og planen er å bruke mine foreldres campingvogn. Det er en Bjølseth 470. Totalt 618cm lang, 210cm bredde, egenvekt 900kg. Høyde vet jeg ikke...
Planen da er så klart å kjøre mykt, rolig og ikke over 80km/t.
Hva kan jeg forvente meg i reddevidde ca? Optimistisk med 200km?
Snakket med en fyr på Geilo som hadde en x60 med en Knaus på over 7,5 meter på slep. Mener å huske han var oppe i 7000w/mil på det meste :o
Flott om noen campere kunne delt litt - da jeg forstår at en campingvogn vil gi mye luftmotstand. En løsning blir å bruke telt, men vil helst unngå det :P
#8
Turer i Skandinavia. / Sv: 75D på langtur / Summon med keyfob
mandag 09. april 2018, klokken 13:05
Jeg var veldig usikkert selv når jeg skulle bestille. 160 000,- i forskjell er en god del.... Får ikke utlevert min før om ca 14 dager, men jo mer jeg leser om erfaringene fra de med 75D jo sikrere er jeg på at rekkevidden holder i massevis. Jeg har 20 mil til hytta(ikke strøm) og kjører ofte Hamar-Oslo(13 mil). Tenker heller som så at de pengene jeg sparer ved å velge x75 vil gå med til forsikring,dekk, service og evt lading på Fortum osv... Jeg har tidligere hatt Opel Ampera-E og på vinterstid så ser det ut til at de har nokså lik rekkevidde.
Å betale 160 000 for 4 langturer kun for å slippe SC i 30 minutter er galskap spør du meg :P ;)
#9
Tesla / Sv: Appell til Tesla eiere
mandag 02. april 2018, klokken 22:37
Er dessverre alltid noen som er opptatt av å være høyt på strå og bedre enn alle andre uavhengig av om de har Tesla eller ei... Du fikk ikke regnr til mannens bil? :laugh: Vil vel tro at de fleste Teslaeiere er som meg selv, vanlig mann i gata, normal jobb med vanlig inntekt og en kommende Tesla som er nesten fullfinansiert av gunstig rente gjennom Tesla. :o
#10
Bestilling og levering / Sv: Levering i april 2018?
tirsdag 27. mars 2018, klokken 10:09
Jaja. Da ser det ikke så lyst ut for min del.... Må nok vente en stund før bilen er på plass i Norge da... Estimert levering er 28/3, så det skal holde hardt. Bestilt 7/12 hvor da estimert levering var mars. Når er det rimelig å kreve leiebil? Jeg står uten bil fra april og dette vil jo ta en del uker ser det ut til... ???
#11
Bestilling og levering / Sv: Levering i april 2018?
mandag 26. mars 2018, klokken 21:13
Nå har min Tesla stått i Belgia i over 14 dager. Noen som har erfaring med hva som er vanlig ventetid før den blir sendt videre? Kan jeg risikere å måtte vente enda 2 uker før den blir satt på et skip nordover?  :o
#12
Bestilling og levering / Sv: Levering februar - mars 2018
søndag 25. mars 2018, klokken 12:29
Sitat fra: Larsebass på søndag 25. mars 2018, klokken 11:33
Hentet bilen i går. Fin mottakelse og fikk nok mat og drikke. Kom i god tid og hadde en hyggelig prat med flere kjøpere. Presentasjonen er på dansk, men det gikk greit. Deretter lysshow og uthenting av bil. Vi var der 16:00. Fikk litt inntrykk av at nå ville folk hjem, og fikk ikke demonstrert hengerfeste. Ellers så bilen veldig bra ut.

Litt merkelig at lokalet er såpass mørkt, men greit nok. Ser i dag at det er litt kondens i baklyktene. Det har jeg tatt bilde av og skal sjekke ut med delivery senere.

Uansett er dette en fantastisk bil å kjøre. Autopiloten ble kalibrert på vei hjem og jeg fikk testet denne på E6. Fungerte veldig bra, bortsett fra en gang jeg skulle forbi en trailer. Det ble litt for nærme for min smak, så da tok jeg over.

Ps. Bilen er stor. Jeg tror ikke jeg kommer til å få den inn i garasjen her hjemme noen gang, med mindre jeg får nye garasjeporter som ligger flush med sideveggene.
Da spøker det kanskje for å få min x inn i garasjen når den kommer om noen uker :o Hva er bredden på din garasje?
#13
Bestilling og levering / Sv: Levering sent mars-april
fredag 23. mars 2018, klokken 15:59
Min X står estimert levering 28/3. Final invoice oppdatert 6/3.... Status siden 12/3: "Din Tesla har ankommet havnen i Europa. Din Tesla vil snart være i transitt til leveringsstedet."
Ringte delivery i går, og som fryktet: Bilen står i Belgia :-1: :(
Sluttet å tro på eventyr, så blir nok ikke utlevering før over påske en gang....
#14
Lading av Tesla / Sv: Blå kontakt og lading av model x
torsdag 15. mars 2018, klokken 17:52
Jeg tenkte å installere blå industri 32A 1-fas. Hva er kravet til jordfeilbryter osv når man ikke skal benyttes regelmessig til lading av elbil :o  ;D
Og noen som vet om man må søke nettleverandør? Bolig i Bærum(Hafslund), 63A 3-fas hovedsikring.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA