Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - alda

#1
BMW i4 / Sv: Region-avhengige funksjoner
torsdag 22. februar 2024, klokken 13:18
Finns ett par FB-grupper i Norge, där är det en hel del aktivitet. BMW i4 owners Norway, och BMW i4 M50 Norge.
#2
Sitat fra: geear på fredag 09. juni 2023, klokken 16:03Finnes vel unntak til den påstanden - noen 60-er er softwarebegrensede 75-pakker med god ladehastighet til topps, og som kan fullades hver dag, men gjelder sikkert ikke før ca. 2016? 75-pakkene har vært bra såvidt jeg har fått med meg.
Gäller bara 2016- ja, så inte aktuellt i detta tillfället.

Om bilen stått länge utan att bli såld kan du säkert få ned priset en del, och då kan det ju vara ett OK köp. Men tänk som nämnt på kommande, möjliga stora reparationskostnader.
#3
Sitat fra: tgarmann på onsdag 07. juni 2023, klokken 11:21Fikk svar nå fra en hyggelig tekniker hos Tesla Ålesund. Dette er et "fabrikknytt" batteri som yter "401V fulladet". Jeg har ikke peiling, så spurte om det tilsvarte at dette da var helt nytt og ikke refurbished. Det var helt nytt fikk jeg til svar da  ???
De legger sperre på toppen, så tenker jo at det mest fristende her er å la de legge sperre på 75 siden jeg skal selge bilen. Føler det blir et styr å fortelle i salgsprosessen at dette opprinnelig var en 2019 75D som nå er blitt en 2019 90D selv om Tesla sluttet å produsere denne rundt 2016...
Goda nyheter, då får du ju faktist en förbättring av bilen, och inte omvendt.
#4
Är inte ett 90-batteri i praksis ett äldre batteri än det du har i bilen? Ett refurbished batteri som i så fall mest sannsynlig har kortare levetid än ditt originalbatteri... Du har garanti till 2027?

Jag hade undersökt vad det är för batteri de ska sätta in, hade inte aksepterat ett äldre, refurbished batteri.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Detailing og chrome delete
mandag 15. mai 2023, klokken 10:57
Sitat fra: Klykken på mandag 15. mai 2023, klokken 09:44Ingenting er vedlikeholdsfritt, så det er villedende. Men vedlikeholdet kan du ta selv til noen hundringser. Grundig nedvask og hydrofobisk spray ala Gyeon wetcoat.
OK, fel ord. Kräver givetvis att man vasker bilen och evt. lägger på wetcoat (vilket jag har gjort). Men, den kräver ingen dyr rebehandling hos firma varje år för att upprätthålla garantin.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Detailing og chrome delete
lørdag 13. mai 2023, klokken 08:15
Sitat fra: Banna på fredag 12. mai 2023, klokken 22:35Det var en begredelig erfaring med Car Magic på Tveita.

- Skulle ha polering og lakkrens samt chrome delete. Chrome delete ble det ikke noe av pga sykdom. Dette klarte de ikke å finne en løsning på så det tok 3 dager før jeg fikk beskjed om å bare hente bilen.
- Ingen behandling av felger, dører og dørlister eller chrome detaljer. Disse områdene er skitne.
- Bilen var skitten på ikke-synlige steder som tyder på dårlig vask før behandling.
- Dårlig kommunikasjon. Tok ikke telefon, la igjen melding, ble aldri ringt tilbake. Treg e-post svar ved problemer.

Full pris for en mangelfull behandling. Har klaget så får vi se hva de gjør men kommer ikke til å bruke dem igjen. Egentlig glad det ikke ble chrome delete hos dem.
Tråkigt att höra. Jag har oxå haft ett par saker som gör att jag kommer sluta använda dom, sedan min sista anbefalning.
Det första är att de tog hutlöst betalt för en jätteliten folieringsjobb, fick tillbud hos Mantas Wrap i Bærum för samma jobb, 25 % billigare. Skall dit 5. juni med bilen

Det andra är att de ringde mig igår för att förslå rebehandling av bilen för 4000 kroner, på en lackbehandling som producenten på sin egen hemsida säger är vedlikeholdsfri.... (Krytex)
#7
BMW i4 / Sv: Flipping eller bare skuffet?
mandag 08. mai 2023, klokken 09:57
Sitat fra: Trond.m på fredag 05. mai 2023, klokken 20:35Vet ikke hvordan dere definerer flipping, men jeg kjører nesten alltid bilene jeg kjøper noen tusen km. Jeg kunne fått levert en i4 50 i uke 50, men valgte selv å utsette leveringen til 24 modellen. Den tenker jeg å beholde noen mnd. eller år avhengig av om det er noe annet spennende som dukker opp. Det koster meg ca 50.000 i mva og avgift, men det blir fortsatt en grei pris i forhold til andre biler på markedet. Og jeg selger ofte bilene til forhandler, og det er ikke et mål å få høyest mulig pris. Hadde en iX50 nylig som jeg solgte til Jæger i Bergen etter 7600 km, og fikk en hyggelig pris. Selger jeg på Finn legger jeg meg gjerne så lavt at forhandlere vil kjøpe den. Jeg har også 3 i familien som jeg administrerer bil for, så da blir det nødvendigvis noen kjøp og salg. Selv bytter jeg  bil 2-3 ganger i året så da får man jo litt erfaring med hva som går greit på annenhåndsmarkedet. Dette er litt OT, men når noen ønsker å sette merkelapp på meg synes jeg det er greit å nyansere bildet litt.
Men for å komme tilbake til temaet. i4 M50 har en listepris på over 70.000 Euro i Tyskland. Det gjør at det vil være en kostbar bil, men i Norge ble den i 2021 solgt i altfor høyt antall til en ekstremt lav pris. Det vil prege bruktmarkedet en god stund, men det virker som om nye supercharge utgaver (tillegg på ca 160.000) har stabilisert seg rundt 700.000. Det er mye bil for pengene når en topputstyrt id.4 GTX eller Skoda Enyak nå koster det samme hvis man bestiller de nå.
En flipper är väl en som köper och säljer bilar hyppig, med mål att tjäna pengar på det.

Du skriver att du byter bil 2-3 gånger om året, det är ju så långt från normalt bilägande man kan komma, och kan väl defineras som flipping på relativt høyt nivå. Om du inte i det minsta går break even på alla dessa bilbyten, är det väl en fruktansvärt dyr hobby?
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Blinklys foran (facelift)
tirsdag 02. mai 2023, klokken 12:56
Finns några brukte lykter på Ebay till OK pris, men har ingen erfarenhet av å köpa lykt därifrån.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313&_nkw=tesla+model+s+headlight&_sacat=0
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bremser m.m
onsdag 19. april 2023, klokken 08:54
Om det inte var Bilexperten Bosch på Alnabru du var hos så kan jag rekommendera dem. De är ärliga och redliga, och försöker inte lura kunderna sina (i alla fall mina erfaringer på 3 besök).

Jag hade läckande kondenser på min TMS, dyr reparation, men de kunde dokumentera med film de hade tatt med mobil för att visa mig var läckagen var.
#10
BMW i4 / Sv: i4 eDrive 35
tirsdag 18. april 2023, klokken 09:04
Den hade nog blivit prisad just under 500' ja, för att slippa moms i Norge. Helt klart en fin bil av god kvalitet till det priset.

https://www.lydogbilde.no/nyheter/biler/bmw-i4-edrive35-god-rekkevidde-med-mindre-batteri/
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
torsdag 13. april 2023, klokken 12:57
@NightOwl:

Fin oppsummering, håller med om mycket du skriver (gick från TMS 2016 facelift till BMW i4M50). Inte ens TMS i sin nyaste form kan kallas premiumbil, läs test av Plaid i Motor. Mycket knirk, støy, och dålig finish på den.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Død bil - bms_w035
mandag 10. april 2023, klokken 11:09
Sitat fra: offpist på lørdag 08. april 2023, klokken 17:40bms_w035 betyr ekstern isolasjonsfeil, altså utenfor batteriet.

Kan i teorien være AC kompressor, PTC, Batteri varmer eller selve DC DC omformeren.

Men som noen er inne på er det mest sannsynligvis batteri varmeren.

Hadde samme feilmelding selv i januar og byttet batterivarmeren selv bare på mistanke.
Det løste problemet, for feilmeldingen har ikke kommet tilbake siden.

Sitat fra: whertigo på tirsdag 28. mars 2023, klokken 13:00Japp, det ble veihjelp fra forsikringsselskapet med 500 kr i egenandel, og 10770,- for 12v batteri, battery heater, coolant Og arbeidstimer.

Og så er det bare en uke siden sist jeg var der og fikk fiksa t-shaft til 5600,-.

Lurer på hva det neste blir.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Død bil - bms_w035
fredag 24. mars 2023, klokken 15:19
Googlet på felmeddelandet, och det ser ut som vanligaste felorsaken är strejkande "battery heater". Osäker på om det kan gå på den 8-åriga batterigarantin, men gör den det är det ju gratis för dig.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: P-brems kaliper
tirsdag 21. mars 2023, klokken 08:29
Sitat fra: RSR911 på mandag 20. mars 2023, klokken 15:35
Sitat fra: alda på mandag 20. mars 2023, klokken 13:12
Ja, jag fick recall på min TMS 2016 nån gång i 2017/18, hittades inget fel på kalipere, inget blev gjort.
Takk for svar, men en funksjonssjekk er vel ikke det som forventes når Tesla er pålagt av DOT (US Department of Transportation) å bytte aktuatorene på alle de 31709 bilene som (potensielt) kan ha denne svakheten i aktuatorgiret?   

Det er helt klart rimeligere for Tesla hvis de kan slippe unna med en kort funksjonsjekk, men dette kan også føre til plunder og kostnader for oss som står fast med låst hjul på en tilfeldig parkeringsplass...  Det kan også føre til ulykker dersom noen prøver å kjøre med parkeringsbremsen delvis på.
Fant fram faktura från Tesla i 2018, och var visst ikke Tesla som hade kallat tillbaka bilen, utan jag själv som tog kontakt för att sjekka kalipere.
Tesla har ju en tradition att inte kalla tillbaka bilar vid såna fel, utan hellre låta ägarna ta kontakt när fel uppstår..... Inte bra kundebehandling.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: P-brems kaliper
mandag 20. mars 2023, klokken 13:12
Sitat fra: RSR911 på mandag 20. mars 2023, klokken 11:53
Gjelder "NHTSA Recall No. : 17V-260" også biler i Norge?  Der står bl.a. dette:

Tesla will replace all potentially affected electric park brake calipers.
...
2012-2016 Tesla Model S
2016-2017 Tesla Model X
...   
Number of potentially involved : 31,709
Estimated percentage with defect : 2 %

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2017/RCLRPT-17V260-5503.PDF

Ja, jag fick recall på min TMS 2016 nån gång i 2017/18, hittades inget fel på kalipere, inget blev gjort.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA