Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Odd G.

#1
Jo selvsagt kan jeg kontakte Referral - igjen - fikk denne for over 1 måned siden

"Thank you for contacting Tesla about its Referral Program. We have received your inquiry and will respond in the order it was received. We appreciate your patience while we work to fulfill your referral awards. Thank you for accelerating the world's transition to sustainable energy.

Please visit our Referral Program Support page for answers to many frequently asked questions."
#2
Jeg var lovet 1500km fri Supecharger lading, dersom en venn benyttet seg av min Referral link, når han bestilte ny Telsa. Den ble benyttet og min Tesla app viste at jeg hadde fått 1.500 fri Supercharger km. På min Tesla konto står det at jeg har henvist en venn 19.5 2019 som hentet ut sin bil 26. august 2019.

På min konto står det ikke at jeg har er tildelt fri km, men tenkte det må være feil. Overraskelsen var stor da jeg fikk faktura for bruk av Superchargere i oktober Kontaktet Tesla gjennom chattefunksjonen.

Tesla opplyste at jeg ikke hadde fått noen premie, ingenting var registrert. Etterhvert ser de at min venn har kjøpt Tesla og har fått referral link fra meg. De forklarer at det må ha skjedd en registrerings feil. Dette kunne ikke Tesla support fikse og ble bedt om må sende en mail til konto support - fikk email adressen. Sender mail og får vite at oppgitt mailadresse bare kan benyttes av Tesla ansatte. Prøver en annen oppgitt mailadresse og får straks en hyggelig "robotmail" som forteller at min sak skal behandles så fort som mulig.
I dag er over en måned siden jeg kontaktet support, har skrevet flere mailer. På fredag fikk jeg ny faktura for bruk av Superchargere.

Det hele er en vits - ikke får jeg registrert premie for utført slagsreklame. Ikke er det mulig å få rettet feil opp feil gjort av Tesla. Kundene må jeg betale faktura for ikke å bli utstengt for bruk av Superchargere.

Har ingen tro på at Tesla refunderer noe som helst og de 1.500km kan jeg se langt etter. Kundersrviece - det er ..... det
#3
Tesla / Eierskifte...er det mulig å forsvare Teslas praksis?
torsdag 18. juli 2019, klokken 00:55
Jeg har publisert et tilsvarende innlegg på Facebook i gruppen for Tesla eiere. Etter mitt syn er Teslas praksis ved eierskifte helt uakseptabel. Dette blir ennå mer aktuelt når Tesla krever at Tesla kontoen er knyttet til et kreditt kort for å sikre betaling for bruk av SC. Lager derfor dette innlegget også her på Elbil forumet fordi dette er en alvorlig mangel i Teslas praksis. I mange av annonsene på Finn.no er tilgang til Tesla appen framhevet som et viktig fortrinn - når den du har tilgang.

Det er nå over 3 uker siden jeg personlig leverete nytt vogn- og førerkort til Tesla sin service avdeling i Stavanger.  De tok kopi og sendte melding til "ServiceHelpEU@tesla.com". Fikk beskjed om at at det kunne ta opp til 2 uker før det gikk i orden. Dette ble ordnet av et team i Nederland. Gjorde tilsvarende øvelse hos Tesla i Stavanger i 2016. Den gangen ble jeg ny eier i løpet av 1 dag.

Det hører ingen steds hjemme at et elektronisk eierskifte skal ta flere uker. Vi snakker om tastetrykk....Til og med Statens veivesen har løst dette eletronisk og smidig.

I samme tidsrom har jeg solgt en Tesla model 3. Ved overlevering nullstilte jeg alle innstilinger. Jeg har naturlig nok ingen kontakt med min solgte Tesla på mobil appen. Min Tesla konto viser at jeg må betale for bruk av SC som ny kjøper har foretatt.

Hvor lenge må jeg betale for ny eieres bruk av SC eller andre forhold knyttet til min konto? Dersom kjøper ikke ber om eierskifte, kan jeg risikere å måtte betale andre strømregninger i lang tid - eller? Flere melder om at det kan ta over 4 uker å få ordnet eierskifte. For biler som må betale for bruk av Teslas SC'er betyr dette ivertfall  masse rot og ekstra administrasjon.

Høyteknologi firmaet Tesla er altså avhengig av arbeidskapasiteten til et team i Nederland. De skal visstnok betjene alle Tesla salg i Europa.

Hvem som faktisk har ansvar for å foreta eierskifte kunne Tesla i dag heller ikke svare på. Dette kan bety at alle som kjøper Tesla uten gratis ladning, kan la være og foreta eierskifte og forrige eier må betale.....hvor lenge??

Og jeg sendt flere mailer til følgende, med alle opplysninger (Navn, adresse, email til Tesla konto, kopi av fører- og vognnkort til: AccountsupportEMEA@tesla.com, ServiceHelpEU@tesla.com, ChangeownershipEU@tesla.com. Foreløpig har jeg mottatt 2 autogenererte mailer, men ingen svar og ingen eierskifte. Jeg eier og betaler for en Tesla bil er solgt for lenge siden og har ikke tilgang til ny bil handlet for en måned siden.
#4
Model 3 / Sv: Ny Model 3 eller brukt Model S
tirsdag 04. juni 2019, klokken 15:45
Kjære Springdale, selvsagt går bilen dit rattet peker. Jeg prøver å si at rattet svinger bilen etter mitt syn for fort. Når jeg kjører i en vanlig gate, kan bilen på autocruise bråbremse ved møtende bil som har god plass til passere.

Avstand til bilen foran synes å være dynamisk og for fleksibel etter mitt syn. På svingete vei stoppet bare min bil i en kø. Måtte igangsettes manuelt.

Autobeam fungerer, men motgående kjøretøy blir blendet før min Tesla dimmer. Det er det fenomenet jeg beskriver.

Med kjøring i variererende vær og lysforhold, fungerer ikke autovask godt nok. Det er også drøftet i andre tråder.

Mitt display skiller ikke på lyse/mørke omgivelser. Trenger ikke å få opplyst at det skjer på andres biler, siden det er slik det skal fungere.

Jeg har prøvd forskjellige innstillinger på "autokollisjons funksjonen" og har aldri hatt den på "early". Min varsler i øst og vest og alarmen er ikke lydløs. Fint hvis det bare er feil med min bil. Jeg ville bare dele erfaringer.

Min alarm har både hjemme, på parkeringsplassen på jobben og på ferger utløst seg selv. At dette tydligvis bare gjelder min feil er OK å få konstantert. Men feil er det uansett.

Siden Springdale er fra Bergen, vet han sikkert hvor Granvin i Hardanger er. Jeg ville vite hvor lang tid GPS'en beregnet fra Granvin til Kvanndal for se om det var mulig å rekke fergen til Utne. Fikk vite at det var 67 kilometer og 1 time og 47 minutter kjøretur - beregnet over Kinsarvik med ferge og bompenger over bru. Google maps viser 10,4 kilometer og 12 minutter. Når jeg ladet i Sandane og skulle til Stavanger, ville GPS'en i Telsa'en ha meg over Geiranger og Valdresflya. Mye mye lengre tur. Selv når jeg nesten hadde nådd SC i Aurland ba GPS'en om at jeg skulle snu og kjøre med redusert fart for å nå laderen i Sandane.

Jeg bestilt selvkjøring fordi jeg hadde god erfaring med der fra min Tesla S. TM3 sin selvkjøringsfunksjon er ikke tilfredstillende. Og ja, den koster mye og burde vel virke.....At TM3 ikke leser skilt automatisk vil jeg si er besynderlig i en bil proppet med teknologi og 8 kamera. 

Ingen grunn til å være ærlig i en salgsannonse - ingen tror det finnes feil på Tesla. Bare tullete sjåfører og surpomper finner feil og mangler som ikke bør rapporteres!

#5
Model 3 / Sv: Ny Model 3 eller brukt Model S
tirsdag 04. juni 2019, klokken 13:46

This has NOTHING to do with Model 3 vs Model S. What you write is just YOUR opinion about Autopilot 1 vs Autopilot 2 hardware. EVERYTHING you wrote would be the same experience in a 2017 or newer Model S or X.

And I should also add that I completely disagree with most of what you write. I would say much of this is your lack of understanding of how things work in combination with user error.
[/quote]

Jeg forstår at for deg er Tesla en RELIGION, hvor andres erfaring er nonsens og de som uttaler seg er mindre begavet. Synes det er trist at forum for erfaringsdeling skal bli personangrep og bortforklaringer.

Jeg vet du har mange medlemmer i menigheten din som bare vil høre om det som bra med Tesla!
#6
Model 3 / Sv: Ny Model 3 eller brukt Model S
tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Jeg har kjørt Tesla model S 85D med luft og full premium pakke siden 2015. Har Tesla LR med alt utstyr og påkostet lakk.
Flere av innleggene er fra nyfrelste TM3 eiere som synes best om eget valg. TM3 er annerledes å kjøre, mer sportslig enn TMS'en. Men kikker du til siden eller ser på konsollet, kan du også risikere å vingle fordi styringen er mer presis.
Etter en tur på 150 mil er jeg dessverre svært skuffet over mine nye TM3. Kjørte med TMS'en fra Stavanger til Kristiansand med "autocruise", med model 3 kan jeg ikke engang kjøre mellom Stavanger og Sandnes. Merkelig avstand og oppbremsing ute av kontroll. I nedoverbakke holder den rett avstand, men i oppoverbakke blir avstanden fort 75 til 100 meter. Ved merkelige nedbremsninger må jeg trykke på gasspedalen for å komme fort i gang - eller må jeg vente på en sein akselerasjon. Biler bak blir sjenert av bilens kjøring. Sikkert noe som kan rettes, men pr i dag helt ubrukelig.
Alle biler jeg møtte blinket irritert fordi autolys automatikken var for treg. Skjedde aldri med TMS'en. På TMS kunne jeg stille følsomheten på regnsensor. I mer en 50% av tilfellene må jeg selv sette i gang viskerne på TM3. En helt upålitelig funksjon på en topp teknisk bil. Displayet skifter ikke til nattmodus (selvsagt står den på auto) noe som er trafikkfarlig når en i sol kjører inn i tunneler. Sikkert en feil som kan rettes. Antikollisjons funksjoen virker ofte og for ofte slik at selv en "prestkrave" i veikanten utløser alarm, tar tak i ratt og bremser. Den utløses uten varsel på steder det ikke er noen farer. Dette skjer også i byer. Funksjonen er i dag svært trafikkfarlig og burde ikke vært tillatt. Har slått av alt dette for å kunne kjøre normalt.
Når jeg endelig kommer på ferge går alarmen på bilen - opp til flere ganger på samme tur. Forsøk på å slå av alarmen går greit, men den lever sitt eget liv og slår seg på igjen "automatisk". Ja, jeg vet at ferger rister - men det burde en enkelt kunne løse ved å koble bevegelsesutløseren med GPS og kart. TMS'en husket hvor jeg hevet bilen...

GPS'en i TM3 er helt ubrukelig og ledet meg fullstendig feil vei mellom SC'ene. Funksjonen med software som varmer batteriet før SC ladning er sikkert fin, men da må GPS'en fungere. Jeg "trosset" GPS'ens rutevalg fra en SC jeg nettopp hadde ladet ved. I over en time fortalte GPS'en at jeg måtte snu tilbake ti SC jeg hadde vært på og fylle mer strøm, selv om neste SC i ruten jeg kjørte, bare vare 4 mil unna. Helt sikkert mange som mener at jeg ikke kan nok om GPS eller gjør feil. GPS'en i TM3 er dessuten ikke særlig informativ og ligger langt bak infoen som gis i TMS'en
Min Mercedes CLS leste veiskilt i 2014, min TM3 leser ikke veiskilt og innstiller kjøring etter lagret informasjon i GPS'en. Selvkjøringsfunksjonen påvirkes av hastighets begrensinger som ofte er lagret feil. Siden TM3 ikke leser skilt er dette faktisk en ganske "farlig" funksjon. Du kan ikke se på konsollet for å få rett informasjon. Den burde vært tatt bort.
Det er helt sikkert forklaringer på alt dette, men ingenting av dette opplevde jeg i løpet av 3 år med TMS. For meg virker det som om TM3 har en rekke svakheter og mangler. Et uferdig produkt.
Min røde fine TM3 går på salg, vil ha tilbake en model S!
#7
Model 3 / Automatisk dimming av fjernlys "Auto high beam"
lørdag 30. mars 2019, klokken 20:28
Jeg ser i manualen til min LR Premium (Autopilot/FSD) at auto high beam er mulig. Den funksjonen vises ikke i min bil under "lights". Er vant til dette fra min Tesla S og synes det er underlig at det ikke finnes. Har jeg oversett noe eller er det et software glipp/bug?
#8
Model 3 / Chrome delete - foliering av krom detaljer
søndag 24. mars 2019, klokken 10:12
Jeg vil gjerne foliere alle krom delene på min røde LR. Er det noen som har fått dette gjort? Hvor og hva er prisen? Bor i Rogaland

[ You are not allowed to view this attachment ]
#9
Sitat fra: bjornskj på fredag 22. mars 2019, klokken 14:07
Sitat fra: Inop på fredag 22. mars 2019, klokken 12:17
Sitat fra: bjornskj på fredag 22. mars 2019, klokken 11:49
Hmm... høres egentlig litt komplekst ut dette. Er det ikke like greit å håndtere filskiftet selv?

Nei, du MÅ bruke autopilot  :D
Jojo, må man så må man. Må tydeligvis lære meg på nytt hvordan en skal skifte fil fremover ser det ut som... :blank:

Automatisk filskifte forutsetter at du har et fast i grep rundt rattet. Holder du løst i rattet skjer det ingenting når du blinker - bare advarseler om du må holde i rattet. Det er sensorer i rattet som registrerer grepet. Du skal ikke bevege eller gi motstand, bare holde godt i rattet og blink. Det tar normalt minst 3 blink før den skifter fil. Når du først har forstått hvordan det virker, går det som en drøm.

Dersom du holder for løst i rattet, slår autopilot seg av automatisk - det er jo fristende å fikle med mobilen og ikke holde i rattet.....
#10
Model 3 / Sv: Levering av model 3
mandag 25. februar 2019, klokken 15:40
Sitat fra: Handyman på mandag 25. februar 2019, klokken 09:29
Sitat fra: Odd G. på mandag 25. februar 2019, klokken 09:25
Jeg reserverte min model 3 i november 2016 og bekreftet bestillingen 3.1 2019. Har Tesla S85D jeg ønsket å bytte og fikk raskt pristilbud på innbytte, med svarfrist på 1 dag (?). Etter at jeg bekretet ja til tilbudet, fikk jeg verken svar eller annen bekreftelse tilbake. Ved å forsøke å skrive email til innbytteteamet og selger som hadde kontaktet meg tidligere, fikk jeg ført en bekreftelse og en uke seiner ennå en bekreftelse og beklagelse på manglende respons.
I dag imidlertid fikk jeg SMS fra Tesla på Spansk. Jeg er ikke veldig stødig i Spansk, men det ser ut til at min bil kan leveres fra 13.3 til 27.3. Utlevering er tideligere avtalt til Stavanger. Tror innbytteteamet til Tesla 3 har mistet oversikten....
Tidspunkt for reservasjon og bestilling betyr tydeligvis ingenting. Forstår at flere som bestilte i desember/januar allerede har fått sin bil. Det er dårlig forrentelse på å "låne" Tesla 10.000kr over 3 år.
WOW ... meget tidlig reservasjon! Spesielt siden det ikke ble åpnet for dette før 31/3-16  ;)
Spansk? Andre har fått på Italiensk.
Prøv:
https://translate.google.no

Fantastisk respons - selvsagt var det i november 2016 og jeg rettet opp med engang Spansk til Italiensk (se opprinnelig innlegg). Tenker noen sitter her for å finne feil i andres innlegg - ikke særlig produktivt eller hyggelig!!!
#11
Model 3 / Sv: Levering av model 3
mandag 25. februar 2019, klokken 09:25
Jeg reserverte min model 3 i november 2015 og bekreftet bestillingen 3.1 2019. Har Tesla S85D jeg ønsket å bytte og fikk raskt pristilbud på innbytte, med svarfrist på 1 dag (?). Etter at jeg bekretet ja til tilbudet, fikk jeg verken svar eller annen bekreftelse tilbake. Ved å forsøke å skrive email til innbytteteamet og selger som hadde kontaktet meg tidligere, fikk jeg ført en bekreftelse og en uke seiner ennå en bekreftelse og beklagelse på manglende respons.
I dag imidlertid fikk jeg SMS fra Tesla på Italiensk. Jeg er ikke veldig stødig i Italiensk, men det ser ut til at min bil kan leveres fra 14.3 til 27.3. Utlevering er tideligere avtalt til Stavanger. Tror innbytteteamet til Tesla 3 har mistet oversikten....
Tidspunkt for reservasjon og bestilling betyr tydeligvis ingenting. Forstår at flere som bestilte i desember/januar allerede har fått sin bil. Det er dårlig forrentelse på å "låne" Tesla 10.000kr over 3 år.
#12
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
søndag 17. februar 2019, klokken 21:40
Jeg har kjørt Tesla S med autopilot (AP1)siden 2016. Den har blitt kraftig forberdet gjennom software oppdateringer. Nå kjører den veldig rolig uten hakkende bevegelser. Har bestilt model 3 og var aldri i tvil om autopiloten. Tror det blir feil å sammenligne Teslas autopilot med andre bilmerker uten hyppig software oppdatering direkte trådløst til bilen.

Liker du å styre selv er det ok å bare bruke den adaptive cruisekontrollen. I stor hastighet på motovei i regn og dårlig sikt, er den et must for meg. Stadig flere biler mangler baklys etter nye EU regler og utgjør en stor sikkerhets fare for påkjørsel bakfra.

Kjøre ofte kø hjem fra jobb. Den står nesten stille. Da er autopilot svært behagelig å benytte. Da kan du slappe av. Det samme gjelder på langkjøring når du merker at du blir trøtt, jeg slapper bedre av med autopilot i noen mil. Det er jo bare å ta i rattet eller touche bremsen så kobles den av.

Autopilot var avgjørende for mitt valg av Tesla S. Det er fullt mulig å mene at dette er "gadgets", men slike funksjoner har kommet for å bli. Alle seriøse bilprodusenter arbeider med å implementere dette i sin bilpark. Flere og flere biler får det. Tesla og Cadillac har foreløpig de beste autopilotene så jeg fra en test i fjor. De har også arbeidet lengst med å få de til å fungere.

Tror det vil bli mye lettere å selge en model 3 med autopilot enn uten. Panoramatak koset ekstra på S modellen. Det  det er ikke lett å selge en S i dag uten panoramatak og uten autopilot
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nye kart og navigasjon
onsdag 16. august 2017, klokken 17:54
Sitat fra: Muffinman på søndag 13. august 2017, klokken 21:49
Sitat fra: Odd G. på søndag 13. august 2017, klokken 21:26
Jeg har nylig vært t/r Alicante i Spania og Tesla navigasjon førte meg til de underligste stedene. Flere ganger ble jeg navigert på veier som ikke er brede nok for bilen og som ble lengre enn om jeg hadde kjørt etter skilt. Dette skjedde særlig i Frankrike og Spania.
Kjørte den strekningen også i sommer. Prøvde du å finne den sørligste superchargeren ved Girona med navigasjonen?
Ingen vansker med å finne SC'en sør for Girona - Caldes de Malavella. Men som flere Spanske SC'er er de bortgjemte og innelåst bak gjerder og porter. Tenker en del av de ikke er mulig å benytte om natta.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nye kart og navigasjon
søndag 13. august 2017, klokken 21:26
Jeg har nylig vært t/r Alicante i Spania og Tesla navigasjon førte meg til de underligste stedene. Flere ganger ble jeg navigert på veier som ikke er brede nok for bilen og som ble lengre enn om jeg hadde kjørt etter skilt. Dette skjedde særlig i Frankrike og Spania.

I Danmark skulle jeg f.eks. rett til Hirsthals, men ble før SC i Hedenstad ledet ut av motorveien og på igjen. En strekning som ikke hadde motorvei for 2 år siden, var altså fortsatt ikke oppdatert i navigasjonssystemet. Når jeg ankom Hedestad og satte navigasjonen til Stavanger, ble jeg bedt om å kjøre tilbake Middelfart og lade før jeg måtte lade i Randers og Hjørring. Helt uforståelig. Fra Hjørring til Stavanger beregnet navigasjonen at jeg måtte full lade bilen, siden det var 34 mil å kjøre. Navigasjonen beregnet at fergestrekning på 192 kilometer skulle kjøres av Teslaen.

I Hamburg måtte jeg gi opp å bruke navigasjonen fordi den ikke hadde oppdatert stengte gater og veiarbeid. Mangelfull navigasjon var det i de fleste byer jeg besøkte i Tyskland og Frankrike. Ble ledet mot enveiskjøringer og gater som hadde vært stengt lenge.

Det er sikkert mange som synes at Tesla har en fantastisk GPS. For min del opplever jeg GPS'en til Tesla om et leketøy med store feil og mangler. Når du kjører rundt i en såkalt luksusbil, er det underlig å ikke kunne planlegge din egen reiserute. Tesla velger en rute uansett om den er feil eller ikke. Skal jeg kjøre fra Stavanger til Oslo forteller GPS'en at jeg må om Evje - et forunderlig rutevalg som ikke kan korrigeres.

Tesla har uten tvil makedets dårligste GPS løsning. Mine tidligere erfaringer med GPS til ulike Mercedeser og kjøring i Europa, er som natt og dag. Beklager Tesla - dette er for dårlig.
#15
Lading av Tesla / Sv: Lyngdal hurtiglader
onsdag 12. juli 2017, klokken 11:56
Feil på flere ladere i Lyngdal har vært meldt fra til Tesla fra mange kunder i lang tid. Såvidt jeg kan forstå fra andre tråder, kan fortsatt ikke Tesla datofeste når det vil bli ordnet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA