Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AndersT2

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Pris service……
fredag 12. april 2024, klokken 08:43
Bestilte 60.000km service nå, og prisen er noe over 14.000,-
De spurte også om jeg ønsket bremseservice som var noe over 2000,-

Ble nevnt at det var 3,5t arbeid (Lang service). var bytte av kjøleveske osv. Dyr liter pris på det virker det som.
#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Trådløs Android Auto og Apple Car-Play
onsdag 27. desember 2023, klokken 09:55
Sitat fra: suverin på onsdag 08. november 2023, klokken 10:47Alternativ: Jeg ble lei av å vente på trådløs AA til vår bil (skulle visstnok komme i en oppdatering "en gang"). Så handlet et lite adapter til noen hundrelapper, plugget i USB-en, og voilá! Fungerer utmerket, kjapp oppstart og null hikke.

Kan kjøpes rett fra Kina, ser også det finnes dyrere alternativer i Norske butikker.


Lite obs, bruker man USB musikk, så funker ikke disse adapterne. Har testet selv. Fungerer fint med kablet AA via USB HUB samtidig med harddisk med musikk på.

Har også lenge ønsket trådløs AA, men etter å ha testet det i en leiebil i 1 uke, så holder jeg meg til trådbasert. Mobilen (Samsung S20) brukte mye strøm på de turene, og telefon ble merkbart varm i lommen. Batteriet ble tømt nokså kjapt. Jeg som aldri hurtiglader eller lader telefonen trådløst pga varmen som ødelegger batteriet kjappere, så er ikke det positivt. Når kabel er i, og siden den ikke huriglader, så er det maks 2-4% av batteriet som tappes på samme kjøretur, hvor trådløs AA tappet 30%
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Bluelink problemer
onsdag 27. desember 2023, klokken 09:50
Hadde samme problem etter at jeg hadde bilen på reperasjon for å bytte radar uken før jul.
Har også skjedd før, da har det kommet tilbake, men ikke denne gangen. Fant løsningen 1. juledag.

Gå inn på Bluelink i bilen, og trykk "konfigurer...." knappen som er der på en av sidene, da funket de igjen med en gang. Den måtte tydeligvis linkes opp igjen, selv om det stod den var aktivert. Appen hentet tidvis inn status, selv om jeg ikke kunne hente inn status når jeg ønkset, eller starte forvarming av bilen.
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ville dere kjøpt Ionic 5 Premium idag ?
onsdag 27. desember 2023, klokken 09:46
Sitat fra: RJK på søndag 24. desember 2023, klokken 18:30
Sitat fra: Vaduz på søndag 24. desember 2023, klokken 17:57Man skulle vel heller håpe det ble mindre varmeutvikling av å skru opp spenningen og redusere strømmen enn motsatt. Tror ikke kjølevæske har strømisolerende funksjon, uten at jeg har sjekket det.
Ganske mange 400v biler med samme service av kjølevæske så tror heller det handler om at tredjepart ønsker litt cash utover eierskapet.

Kjølevesken har ingenting med at det er 400V eller 800V ledningssystem. Isolasjonen på kablene som benyttes tåler minimum 1000V, hvis ikke mer. Mange av de vanlige kablene som brukes i boliger tåler 750 eller 1000V alt etter hvilken man velger. 800V kabler kan være tynnere, da de kjører mindre ampere som igjen gir mindre varme. Når det er 2 parallele 400V systemer, så brukes akkurat samme kabler som i 400V biler.

Kjølevesken er for å kjøle selve batterimodulene. Og ja de "legacy-automakers" som de kalles tviholder nok fortsatt på god gammel dyr service modell, da det er god inntjening for dem. Tesla hadde etter det jeg kjenner til veskebytte før også, frem til de så at den varte mye lenger enn de trodde, og nå bytter den kun når det er nødvendig. Regner med det holder å ta en test ala bremsevekse, for å se om den fortsatt har kjøleevnen sin.

Men nå er jo Ioniq 5 (og 6, samt KIA EV6 og sikkert EV9 og) egentlig bygget opp av 2 parallelle 400V som sammen kan gi batteriet 800V, uten at det reduserer ladefarten på 400V-ladere.

Hvordan det påvirker ledningsnett og annet, vet jeg rett og slett ikke, men det gjør at de ikke lider slik f.eks Taycan gjør/gjorde på 400V-ladere.
#5
ë-C4 / Sv: Lader maks 1,9kW (8,6A)
lørdag 05. august 2023, klokken 16:58
Laderen er justert korrekt. Justerer for å sjekke i portalen. Har montert hundrevis av Zaptec ladestasjoner, så har full kontroll der.

Skal teste med min bil, og hennes på min lader, men må finne ut om det er noe i bilen.

Har sett at det kun fulgte med 1fas 20A kabel. Så skal teste med min 32A 3fas kabel også.
#6
ë-C4 / Lader maks 1,9kW (8,6A)
lørdag 05. august 2023, klokken 12:10
Naboen har denne bilen, men bilen nekter å lade med mer enn 1,9kW/8,6A.

Det er på en Zaptec Go lader som er satt opp via mitt firma. Satt normalt til 12A, testet midlertidig på 15A (er 16A sikring). Det er 1fas anlegg.

Finnes det en innstilling i bilen som gjør dette?

Finner ingen manual på nettet
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Problem med å lade på Tesla supercharger
tirsdag 01. august 2023, klokken 09:24
Det har med kommunikasjonen mellom ladestasjonene og bilen som Tesla og Hyundai ikke har løst. Husker ikke hva som er hva, men de funker på Versjon 2 og ikke 3, eller omvendt av superchargerene.

Versjon 2 er vel de laderne til Tesla som har 2 kabeler på laderen, og Versjon 3 er den som har 1 kabel.
I Hokksund, hvor mange kabler var det på laderen der?, og hvor mange var det i Vestby?
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: How is the Ioniq 5 as a family car?
tirsdag 01. august 2023, klokken 08:58
I have the I5, and my brother has VW ID4.
Both are good cars. The impression is when we are 4 adults in the car, those in the back seat enjoys the Hyundai over the ID 4 because they have more room.

I myself is a little dissapointed about the cargo room on the I5, think it's a little small. Feels a little smaller than the cargo space of the VW eGolf I had before. Put in the same things I have for work, and it wasn't much extra room than What I had in the eGolf. Most of it is because the eGolf had higher between the shelf and the floor of the cargospace.
#9
Hyundai Ioniq 5 / Pris nye bremseskiver med jobb
torsdag 15. juni 2023, klokken 10:23
Oppdaget at det er kommet litt vibrering ved nedbremsning. Merker ikke noe når jeg bruker regenerering som her 98% av tiden. Merkes ikke ved har nedbremsning, og merkes mest fra 70 og ned til 50 km/t.

Var inne og fikk det sjekket hos forhandler, og det er skivene som er litt ujevne. Det går ikke på reklamasjon.
Fikk tilbud på å bytte, og det kommer på litt over 11 000,- for de 2 foran.
Siden de nevnte at det ikke er farlig å bruke de slik de er nå i følge dem, så får jeg heller vente til de må byttes hvis de får for mye rust. De har sett mye bedre på det området enn min tidligere eGolf.

Dette kunne komme når det blir hurtig temperaturending på skivene. Ved aktiv kjøring og varme skiver, og man treffer en vannpytt så kan det være alt som skal til. Eventuelt hard nedbremsning på vinteren.
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Serviceutføringer
tirsdag 30. mai 2023, klokken 14:44
Greit å vite at software oppdateringen som verkstedet legger inn ikke er den samme som man kan legge inn selv, det er batteri og motor oppdateringer som de legger inn, slik som forvarming av batteriet som kom til de tidlige versjonen av bilen, via denne.

Det virker som de fleste tradisjonelle bilmerkene legger inn mer på service for å holde verkstedene sine i jobb.
#11
Tesla gir maks 400V, og mener å huske 43kW er det som bilen maks tar når den får 400V, og ikke 800V som bilen kan ta.
Bilen må omgjøre fra 400V til 800V før det når batteriet, og bruker en av motorene til det så vidt jeg har skjønt.

Har vel også hørt at Ioniq 5 ikke funker på V3 versjonene, men på V2 versjonene av Superchargers, men det er forhåpentlgivis fikset siden du fikk ladet. V3 er vel den med 250kW.

Husk også at 2 og 2 stolper hos Tesla deler strøm, slik at man får halvert hvis noen lader på samme "lader" hos de.
#12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5
fredag 24. februar 2023, klokken 06:28
Sitat fra: Svk på torsdag 23. februar 2023, klokken 10:08

Dashcam er ikke et must, er jo bare Tesla som har det.


Ioniq 5 har det den også, men kun i Sør-Korea. De har USB i hanskerommet som det kan settes inn minnepenn for lagring. Funksjonen er fjernet andre steder dessverre. Mener å huske den kun er for opptak under kjøring, ikke overvåkning slik Tesla har i tillegg.
#13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Utstyrspakke
mandag 13. februar 2023, klokken 09:41
Vet ikke om de har endret. Men alle biler som i hvertfall i starten ble solgt her i Norge var Premium versjonen. Kunne kun ta tilvalg for 20" felger og soltak, foruten 2 eller 4hjuls drift, og batteri størrelse.

Kikket på Mobile sine sider nå, og det ser ut som eneste tilleggsvalg som er kommet i tillegg er digitale speil. Altså Kamera speil.

Står veldig detaljet oversikt under bygg din bil, og "data & utstyr" fanen på hva som følger med på ny bil i dag.

Det var endel biler etter første slipp hvor ting som manglet på grunn av chip mangel, slik som automatiske dørhåndtak.

Ser også Mobile har detaljerte lister på hva som følger med bruktbilene de har også.
#14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Rekkevidde vintertistid
mandag 13. februar 2023, klokken 09:36
Slikt varierer veldig etter hvor kaldt det er, hvordan føret er, og hvordan fører er på "gass" pedalen.

Min med 72,6kWt greier 485km (AWD versjon) hvis man holder seg unna motorveier på sommeren, og får ett sted rett rundt 350km på kaldere dager på vinterstid. Tipper 58kWt versjonen har samme prosenttap.
#15
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Automatisk resirkulering av luft i tunneler
mandag 13. februar 2023, klokken 09:34
Har aldri brukt den automatiske. Er det flere i bilen, så starter det å dogge nokså kjapt, så bedre å la den være uten resirkulering. Den gjør ikke noe automatisk med mye eksos. Er på dette område slik biler har vært i veldig mange år.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA