meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AndersT2

#1
Sitat fra: aherbjornsen på fredag 12. september 2025, klokken 13:37
Sitat fra: AndersT2 på fredag 12. september 2025, klokken 11:20
Sitat fra: aherbjornsen på mandag 28. juli 2025, klokken 12:27
Sitat fra: AndersT2 på onsdag 23. juli 2025, klokken 11:19Det holder ikke å sjekke at den viser den varmer på skjermen, man må faktisk sjekke at temperaturen i batteriet øker.
Ser du at den trekker strøm? Forvarming bruker rundt 4kW om jeg husker rett, det burde du enkelt kunne se på skjermen som gir oversikt over forbruk.

Som jeg nevner, så hjelper det ikke at bilen viser at den trekker 4kW på forvarming, når varmen ikke kommer inn i batteriet. man må faktsik sjekke at batteriet blir varmt. Det er det ikke noe sted å vise i bilen. Da må man ha OBD adapter.

Det var ikke det du skrev. Du skrev "Min viser at den varmer", og det antok jeg er med den svarte spiralen i batteri-ikonet. Det er jo ikke det samme som at du faktisk har et strømtrekk på 4kW.

Men dersom du faktisk ser at du også har et forbruk på 4kW (på forbruks-skjermen), så ser du jo at varmen går et annet sted enn i batteriet.

Du må ikke bare hente ut fra en settning uten å se det i sammenheng med det som er skrevet før den.

"Det holder ikke å sjekke at den viser den varmer på skjermen, man må faktisk sjekke at temperaturen i batteriet øker. det gjøres kun via OBD dongel. Min viser at den varmer, men ikke noe temperatur økning i batteriet"

Min skjerm viser at den trekker strøm til varming, men ikke noe varme kommer noe sted. Selv om varmekoblen får får strøm, så går ikke varmen noe sted. Enkelt og greit. Min bil er også for gammel til at den får opp kolbe tegnet nede ved batteriikonet. De første I5ene har ikke dette. Det kan kun ses på undermenyen som viser hva bilen bruker av effekter.

Hvilke andre steder mener du varmen kan gå? Mest sannsynlig så er det en ventil som ikke er åpnet etter fylling, eller at sirkulasjonspumpen er gått. Sistnevne hadde nok verkstedet kunne sett enkelt på feilmeldinger ville jeg trodd. Men siste gang den var innom, så var svaret at de ikke hadde tid til å kjøre med den for å se, selv om det er enkelt å få det til å starte, selv når bilen ikke kjøres. De kom med unnskyldingen om at visse kriterier må oppfylles for at den skal starte. (De er veldig enkle å få til)
#2
Sitat fra: aherbjornsen på mandag 28. juli 2025, klokken 12:27
Sitat fra: AndersT2 på onsdag 23. juli 2025, klokken 11:19Det holder ikke å sjekke at den viser den varmer på skjermen, man må faktisk sjekke at temperaturen i batteriet øker.
Ser du at den trekker strøm? Forvarming bruker rundt 4kW om jeg husker rett, det burde du enkelt kunne se på skjermen som gir oversikt over forbruk.

Som jeg nevner, så hjelper det ikke at bilen viser at den trekker 4kW på forvarming, når varmen ikke kommer inn i batteriet. man må faktsik sjekke at batteriet blir varmt. Det er det ikke noe sted å vise i bilen. Da må man ha OBD adapter.

Det er det som er problemet med min, og som verkstedet ikke finner ut av.
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12 V litium batteri??
onsdag 23. juli 2025, klokken 11:52
Det var ett problem i starten, hvor bilen ikke ville lade 12V batteriet når det var 30% eller mindre på hovedbatteriet. Noe som skapte mye trøbbel for noen.

Det har kommet en oppdatering som gjør at den lader helt 12Vbatteriet til det er 10% igjen eller noe slikt. Men det virker også som at den ikke laderbatteriet hvis man er plugget i, slik at det kan være lurt å ikke la den stå i over lange perioder. Dette skjedde 2 ganger for meg. Hadde bilen plugget i over tid når jeg hadde plugget i på lavt batteri. Det var før 10% oppdateringen kom. Har ikke hatt problemet etter det. (Byttet batteri selv etter andre gang)
#4
Den skal byttes etter 4 år eller 60 000 km i følge service heftet. Dyr service.

Har hatt denne servicen selv, og anbefaler alle som har den om å dobbelt sjekke at batteriet forvarmer igjen etter det er utført. Min sluttet å fungerere, og de fant ingen feil når de hadde den inne for å sjekke. Den skal straks inn igjen på ny sjekk, sammen med 90 000 km service.

Det holder ikke å sjekke at den viser den varmer på skjermen, man må faktisk sjekke at temperaturen i batteriet øker. Det gjøres kun via OBD dongel. Min viser at den varmer, men ikke noe temperatur økning i batteriet, så det er noe feil, tipper en pumpe er defekt, eller stengeventil som ikke er åpnet. Det fungerte helt fint før denne servicen. Har man ikke OBD, så er eneste måten å sjekke å teste med hurtiglading på kald dag. Men da må man vite hva som er riktig og feil KW levert til bilen.
#5
Skal ha bilen inn på litt forskjellige feil fiksinger hos Mobiler fremover, og har lagt merke til at det har satt inn 12V batterisjekk på hver eneste av dem. Til en pris rett under 500,- stk (Tror det er eks. mva.) Litt kynisk, men da blir ting sjekket.

Så vær litt obs på det ved serivce osv.

#6
Fikk svar fra ett annet forum, at hvis jeg skrur av split-screen funksjonen, så får jeg opp visning av ting under elbil menyen, og der kan jeg se at den legger inn når jeg navigerer til en ladestasjon.

Men batteriet blir ikke varmt uansett, så det er noe feil i bilen. Har hatt den inne 1 gang for å fikse dette, men det virker som de kun oppdaterte den og håpet det fungerte, noe det ikke gjorde. Så har ny sjekk når jeg skal ha service på den i august. Får håpe de får fikset den da. Det tar evigheter for batteriet å bli varmt ved hurtiglading, så får ikke noe mer enn 100kW hvis jeg er heldig.
#7
Greier man seg uten fjernstyring så virker det som Lite abonnentet er gratis i 10år etter den linken til Harald. Man får status osv. Så den i appen ikke stod noe om 10år gratis, men at den kostet 12,- i måneden, men ikke tilgjengelig ennå (Sikkert fordi bilen kun er 4år).

Trenger selv fjernstyringe av varmen, så da ble det 35,- i måneden (Bilen er leaset ut september neste år, så gadd ikke årlig abonnent)

119,- i måneden er bortkastet så lenge man får lagt inn kart oppdateringene manuelt. Eventuelt abonnere 1 måned på den for å få de ned. Eneste grunn til det abonnentet er musikk strømmingen, hvis man ikke har det fra før, og kjører langt.

Ikke noe imot at slike tjenester koster penger, så lenge det har vært opplyst at det tilkommer ved kjøp av bilen. Det koster å drifte slikt. Og er langt billigere enn hva jeg måtte ut med for den ekstremt dårlige appen til VW Golf (ID appen er vist ikke så gal, og ikke hatt noen kost ennå for en jeg kjenner)
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Hvor dyrt er egentlig service på Ioniq 5?
fredag 24. januar 2025, klokken 10:01
Så lenge 60 tusen km servicen er med, så er ikke den prisen så gal. Den alene var 14 tusen, siden de bytter kjølevesken på batteriet blant annet. De har vist fast bytte på det, og ikke etter behov.

Servicen er hver 2år, eller hver 30 tusen km, alt etter hva som treffer først. Hyundai er vist også veldig ekstreme på at det overholdes, så går man over, så mister man garantien på bilen. (De sa før den kom på markedet at det var 1 år/15 tusen km, men etter at flere klagde når de så Kia EV6 hadde 2år/30 tusen km så endret det også. Noen skal holde verkstedene i livet slik de var i gamle dager for alt de kan.
#9
Jeg testet dette rett etter oppvarmingen kom, og da funket det fint.
Hadde "endelig" behov for hurtig lading for ikke så lenge siden når det var skikkelig kaldt, og fikk det da ikke til å fungere. Jeg mistenker at det har skjedd noe ved forrige service hvor de byttet kjøleveske på batteriet (60 tusen km servicen).

Min bil viser ikke indikasjon for dette i dashbordet, men så at varmingen kom igang i Carskanner appen.

Noen som har en detaljert instruksjon for å få den til å starte forvarming? (Det er skrudd på i innstillingene).

Slik jeg gjorde det var å navigere til ett sted, så legge til hurtiglading på veien. Jeg prøvde også å navigere direkte til en hurtigladestasjon. Ingenting skjedde. Fikk maks 60kW ved lading, og den gikk ned mot 50, dette på en 150kW lader. Batteriet ble ikke noe særlig varmere, selv etter 30 min med lading.
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Hyundai Ioniq 5 N
mandag 25. november 2024, klokken 07:49
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 18. august 2024, klokken 14:16Legger merke til at de HI5N jeg har sett på veien, både på motorvei og rush-trafikkert 50-sone har sjåfører som tror de er i slalomløypa på Rudskogen.


Var innom de som jeg har I5 fra, og så de hadde den til prøvekjøring. Han nevnte at de ikke hadde solgt noen av dem enda, men alle som hadde testet den, så hadde de fått varsel i appen at de hadde kjørt over 140km/t. De har også måtte ha oppretting på den, da folk har greid å bulke den på testkjøring også.
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 2g eller 4g
mandag 25. november 2024, klokken 07:46
Sitat fra: repvik på torsdag 17. oktober 2024, klokken 16:35Dette burde vært helt unødvendig. Kostnaden ved å bruke 4g framfor 30 år gammelt 2g-nett er minimal. Det har vært kjent i mange år at disse nettene kommer til å legges ned, men bilprodusentene har spart 2-3 spenn pr. enhet på å bruke utdatert teknologi. Dette burde bite bilprodusentene i ræva og de burde tvinges til å konvertere eksisterende enheter.

Er enig, men regner nok med hvis det er slik at det er 2G på E-call, fremfor 4G, så er det nok ikke pga. ekstra kostand, men at 2G rekker lenger og har bedre dekning enn 4G, så det er enda større sjanse for at det fungerer når uhellet faktisk er ute, og man trenger funksjonen.

2G nettet burte være beholdt i mange mange år til.
#12
Skoda ENYAQ / Redusere strømmne ved Type 2 lading?
mandag 25. november 2024, klokken 07:38
Noen som vet hva bilen setter ladegrensen til når man aktiverer "Ladestyrke" - "Reduser strømmen" i appen?

Er det 2kW den lader på da?
Dette er på ladestasjon med mulighet for 7,3kW, som nå ikke lader mer enn 2kW.
(Ikke min bil, så får ikke testet med å skru av og på selv)

#13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Pris service……
fredag 02. august 2024, klokken 08:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. april 2024, klokken 14:30
Sitat fra: TB på fredag 12. april 2024, klokken 11:40Det er en spesiell ikke ledende kjølevæske. Hvilken margin verkstedet har er jeg usikker på, ikke usannsynlig en høy innkjøpspris kombinert med grei margin så blir det kostbart.

Veldig rart at en skal skifte kjølevæske. Burde jo vært gratis på reklamasjon. Burde dere sjekket med en bilorganisasjons advokat / forsikring?
På Model Y er det aldri noe kjølevæske som skal skiftes, og hadde nettopp "hovedservice" (min første service) på 70.000 km, og betalte 3600,- som bestod kun av bremsekalipper-service, hepa-filterskifte og kupefilterskifte.

Da burte pollenfilter også være reklamasjon da, siden det heller ikke holder i 5 år? Hvis de på forhånd sier det er en del av ett standard service intervall så er det ikke noe galt i det, selv om det er fryktelig dyrt, spesielt hvis prisene for KIA er korrekte som nevnt eller i tråden her.

Hvis jeg ikke husker feil, så hadde også Tesla batterikjøleveske bytter på bilene sine i starten, men fant ut etter hvert at det ikke var nødvendig å bytte før den faktisk er blitt dårlig, slik at de gjorde om på dette. Enten så har nyere biler fått eget utstyr som sjekker dette selv, ellers så tar de nok en kikk når den er inne på verksted. Når det kommer til slike ting, så er det en fordel for Tesla at de ikke har gamle verksteder som de også vil holde i live og tjene penger på. De gamle produsentene av bilene har mye å lære av Tesla på dette området.
#14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
fredag 02. august 2024, klokken 08:22
For dere som sliter med at 12V batteriet er tomt når bilen er lenge tilkoblet ladestasjon etter at den er ferdig ladet. Er batteriprosenten under 30% når den plugges i?

Etter det jeg har skjønt så velger de å ikke lade 12V batteriet når hovedbatteriet er under 30% av en eller annen underlig grunn. Mulig logikken for dette i bilen da anser bilen som under 30% helt til den koblet fra igjen.

Har selv bil som var ny i september 2021, og kun opplevd problemer 3 ganger rundt 12V batteriet.
Første gang var det når bilen var tilkoblet, og stod i en ekstra dag.

Gang 2 så var ikke bilen tilkoblet, men parkert med under 30%

Sist var nå på tirsdag denne uken, men da var det fortsatt liv i bilen, men fikk ikke lov å å kjøre pga lav 12V spenning. Målte den til 9,5V. Når jeg kom tilbake til bilen 4 timer senere, så var spenningen 12,65V, og jeg fikk lov å kjøre, selv om batterilampen lyste i dashbordet. Valgte å bytte 12V batteriet.

Gidder ikke kaste bort min egen tid på å vente på Hyundai hjelp. Gjorde det første gangen, og da var bilen på verksted i 5 dager for å bytte en del. De byttet ikke 12V batteriet. Mener å huske volten på det når den ble hentet var under 9V.

Gikk til innkjøp av batteristarter som fungerte veldig bra gang 2, og har hjulpet mange andre med start på bilen etter den tid også. Var en billig og bra invisering.

Jeg har sjeldent bilen koblet til lenge om gangen, da jeg i 99% av tilfellene lader på jobb.
#15
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Pris service……
fredag 12. april 2024, klokken 08:43
Bestilte 60.000km service nå, og prisen er noe over 14.000,-
De spurte også om jeg ønsket bremseservice som var noe over 2000,-

Ble nevnt at det var 3,5t arbeid (Lang service). var bytte av kjøleveske osv. Dyr liter pris på det virker det som.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA