Steallantis har nok ambisjoner om å lage elbiler, men sitatene i den siste artikkelen i TU tyder på at de ikke har planer om storskalaproduksjon med det første.
https://www.tu.no/artikler/stellantis-sjefen-advarer-elbiler-truer-arbeidsplasser-og-kvalitet/515535
De mener dette må gjøres sakte og over lenger tid, og at flere bilprodusenter vil gå konkurs om dette skjer for fort. Vel - hvis det er prisen noen må betale for ikke å følge med i utviklingen, så er det helt naturlig. Vi har bare en klode, noe må gjøres.
Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke flere av de etablerte bilprodusentene gjør som Nissan og lager seriehybrid. https://carbuzz.com/news/what-is-nissan-e-power-and-why-cant-we-have-it
Det de kaller E-power er i praksis en elbil med en innebygget rekkeviddeforlenger. Problemet med Nissan er at batteripakkene de setter inn er for små og at de ikke er ladbare. Når denne løsningen er tatt et nivå videre med minst 10kW/t batteripakke så kan bilen brukes som ren elbil i hverdagen, mens forbrenningsmotoren gir ubekymret rekkevidde for lengre turer. Slike biler vil kunne selges i markeder der ladeinfrastrukturen ikke er godt nok bygget ut for langtur med rene elbiler. Plug inn seriehybrid er den perfekte løsningen for å introdusere fordelene med elbil i umodne markeder.
https://www.tu.no/artikler/stellantis-sjefen-advarer-elbiler-truer-arbeidsplasser-og-kvalitet/515535
De mener dette må gjøres sakte og over lenger tid, og at flere bilprodusenter vil gå konkurs om dette skjer for fort. Vel - hvis det er prisen noen må betale for ikke å følge med i utviklingen, så er det helt naturlig. Vi har bare en klode, noe må gjøres.
Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke flere av de etablerte bilprodusentene gjør som Nissan og lager seriehybrid. https://carbuzz.com/news/what-is-nissan-e-power-and-why-cant-we-have-it
Det de kaller E-power er i praksis en elbil med en innebygget rekkeviddeforlenger. Problemet med Nissan er at batteripakkene de setter inn er for små og at de ikke er ladbare. Når denne løsningen er tatt et nivå videre med minst 10kW/t batteripakke så kan bilen brukes som ren elbil i hverdagen, mens forbrenningsmotoren gir ubekymret rekkevidde for lengre turer. Slike biler vil kunne selges i markeder der ladeinfrastrukturen ikke er godt nok bygget ut for langtur med rene elbiler. Plug inn seriehybrid er den perfekte løsningen for å introdusere fordelene med elbil i umodne markeder.