Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - cbjornerud

#1
Steallantis har nok ambisjoner om å lage elbiler, men sitatene i den siste artikkelen i TU tyder på at de ikke har planer om storskalaproduksjon med det første.
https://www.tu.no/artikler/stellantis-sjefen-advarer-elbiler-truer-arbeidsplasser-og-kvalitet/515535
De mener dette må gjøres sakte og over lenger tid, og at flere bilprodusenter vil gå konkurs om dette skjer for fort. Vel - hvis det er prisen noen må betale for ikke å følge med i utviklingen, så er det helt naturlig. Vi har bare en klode, noe må gjøres.
Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke flere av de etablerte bilprodusentene gjør som Nissan og lager seriehybrid. https://carbuzz.com/news/what-is-nissan-e-power-and-why-cant-we-have-it
Det de kaller E-power er i praksis en elbil med en innebygget rekkeviddeforlenger. Problemet med Nissan er at batteripakkene de setter inn er for små og at de ikke er ladbare. Når denne løsningen er tatt et nivå videre med minst 10kW/t batteripakke så kan bilen brukes som ren elbil i hverdagen, mens forbrenningsmotoren gir ubekymret rekkevidde for lengre turer. Slike biler vil kunne selges i markeder der ladeinfrastrukturen ikke er godt nok bygget ut for langtur med rene elbiler. Plug inn seriehybrid er den perfekte løsningen for å introdusere fordelene med elbil i umodne markeder.
#2
Zoe / Sv: Priser service Zoe
mandag 27. mai 2019, klokken 12:40
4 år/60.000 service Motorforum Bergen avd Kråkenes, kr 3570,-
#3
Zoe / Sv: Fornye utløpt Z.E Connect
fredag 03. mai 2019, klokken 16:00
Appen har ikke virket på lenge, i dag ville jeg finne ut av dette. Appen gav feilmeldingen «Sjekk kontraktens gyldighet, og legg inn detaljene om bilen på nytt.» Jeg fant derfor frem papirene fra bil en var ny, der jeg har aktiveringskoden. Forsøkte å legge den inn på nytt, da fikk jeg feilmeldingen «ukjent feil». Sendte derfor mail til Renault Norge, ble positivt overrasket da jeg fikk svar samme dag. De skrev at jeg måtte aktivere abonnementet på nytt i R-link store. Det tok litt tid å finne rett produkt på R-link store (no.rlinkstore.com), skulle tro dette var lett tilgjengelig, men nei. Da jeg søkte etter ZE Connect fant jeg til slutt to alternativer, et på 12 mnd og et på 24 mnd, begge gratis. Har nå bestilt «My Z.E. Connect with Navigation» for 24 mnd, må vente «inntil 72 timer» før jeg vet om det tar effekt og virker igjen. Har også sendt tilbakemelding til Renault om at dette burde vært gyldig i hele bilens levetid. Hva er vitsen med å måtte fornye noe som er gratis? Nå får jeg forhåpentligvis muligheten til å sjekke ladestatus fra appen igjen, uten kostnad. Tror det er mange med ZOE som er eldre enn 3 år som har gitt opp appen.
#4
Zoe / Sv: Ekstralys / LED-bars?
torsdag 20. desember 2018, klokken 20:19
Jeg fant åpning ganske greit i grillen, uten å demontere noe. Kjente etter fra innsiden, så tredde jeg ledningen gjennom fra utsiden.
#5
Zoe / Sv: Ekstralys / LED-bars?
torsdag 06. desember 2018, klokken 23:28
Sitat fra: Hulemannen på lørdag 01. desember 2018, klokken 15:03
Noen som har tips til hvor man kan få montert? Spurte på mitt lokale Mekonomen verksted og de turt ikke ta jobben pga moderne lykt.

Eller finnes det noen form for bruksanvisning?
Har kjøpt Rigid SR20 kombo fra Ekstralys.no
Kjøp skiltbrakett f.eks https://www.ekstralys.no/lumen-skiltbrakett-til-led-ekstralys-ledbar-og-tusenmetere, demonter skiltholderen på bilen og bruk den som mal for å bore hull i skiltbraketten. Da kan du skru fast skiltbraketten og skiltholderen samtidig, og benytte hullene som allerede er laget i støtfangeren. Jeg skrudde fast mitt med noen flere skruer enn de som var brukt fra før. Lys veier litt, og braketten bygger ut slik at du kan trenge litt lenger skruer. Det kan også være nødvendig med stag for stabilisering, men jeg trengte ikke det da jeg monterte skiltbraketten med festene inn mot bilen, da kom tyngden innenfor og ikke utenfor nummerskiltet.
Det elektriske er rimelig enkelt, men du må kjøpe et standard relé i tillegg til ledningsettet som pleier å følge med ekstralys, og så trenger du en «strømtjuv» for å koble deg på ledningen til fjernlysene på bilen. Se bildet i innlegget mitt litt lenger opp i denne tråden. Søk på nettet etter koblingsskjema for det aktuelle releet, det er bare fire kabler som skal kobles til. Ikke bry deg om egen bryter inne i bilen, det er det vanskeligste å få til, da må to ledninger inn i kupeen. Lykke til!
#6
Zoe / Sv: Ekstralys / LED-bars?
tirsdag 20. november 2018, klokken 22:51
Sitat fra: Svein_H på søndag 18. november 2018, klokken 16:25
cbjornerud: Det var noe slikt jeg så ja, hvordan er disse sammenlignet med de originale fjernlysene?
Veldig mye bedre, tipper de lyser tre ganger så langt. Jeg monterte ikke egen bryter til de nye, kan derfor ikke sammenlikne på noen enkel måte (må fjerne sikringen under panseret). Nå kan jeg se mye bedre når jeg kjører på landevei uten gatelys. Tidligere føltes det ikke helt bra å kjøre i 80 i mørket, det gjør det nå. :D
#7
Zoe / Sv: Ekstralys / LED-bars?
lørdag 17. november 2018, klokken 15:43
Jeg er fornøyd med denne monteringen. Rigid SR-Q montert på skiltbrakett, begge deler fra ekstralys.no. Braketten er montert bak frem, og nye hull er boret i braketten for å få fronten av lysene rimelig på linje med nummerskiltet. Lyktene var i veien når jeg gikk foran bilen da jeg prøvde med festene pekende fremover, derfor snudde jeg braketten. Utseendemessig ble det også ganske diskré når lyktene ikke stikker ut foran bilen.
Jeg hentet styrestrøm til relé for fjernlysene fra bilens venstre hovedlykt. Det var ellers greit å tre ledningene til lyktene gjennom grillen.
#8
Lade hjemme / Sv: Hull i vegg for ladekabel
mandag 12. november 2018, klokken 22:55
Dette har jeg gjort. Saget et firkantet hull i et bord, har liggende bord i veggen der garasjedøren er. Trebiten fra hullet lagde jeg et lite hakk i, akkurat stort nok til selve kabelen. Så monterte jeg denne trebiten som en luke med toppmonterte hengsler på innsiden, slik at luken kan slå inn. Luken er stor nok til at jeg kan tre type 2 pluggen gjennom hullet. Min kabel er i praksis alltid tredd gjennom, derfor har jeg skrudd fast luken fra innsiden med en enkelt skrue. Vedlagt en forenklet skisse av luken.
#9
Vi har en Zoe, som jeg har kjørt en del gjennom 3 år. Helt kurant, men en enkelt bil. Nå har jeg nylig kjørt Kia Soul i 10 dager som leiebil. Da jeg kom hjem føltes Zoe litt trang (jeg er 196). Soul ble avskrevet pga utseende da vi valgte bil, har derfor ikke prøvd denne tidligere. Du kan fint klare deg med en Zoe, spesielt om du kjøper en med 41KWt batteripakke, men du bør prøvekjøre selv og vurdere om du trives i bilen. Den gjør alt du forventer, men den er enkel. En detalj jeg virkelig likte i Soul var rattvarme, det har ikke vår 2015 R240 Zoe, det var ikke en opsjon da.
Lykke til med valg av elbil!
#10
Sitat fra: Ferry på lørdag 02. desember 2017, klokken 00:05
Det er i hvert fall tredje gang den siste uka som det hevdes at ladekurser ikke kan ha koblingsbokser. Hvor kommer denne påstanden fra? Så langt har ingen villet svare, hva med deg RaBalder?
«Kontakten skal forsynes av en egen kurs» står det på side 4 i denne veilederen hos DSB: https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf
Du kan gjerne si at det er en streng tolkning, men jeg leser dette som at det ikke skal være noe annet tilknyttet samme kurs, ergo direkte ubrutt kabel fra uttak for lading til sikringen. Hvorfor tilføre ekstra risiko med koblingsbokser mellom sikringen og ladeuttaket når kursen uansett skal være dedikert til lading?
#11
Zoe / Sv: Zaptec portable: 10A eller 16A versjon?
lørdag 16. september 2017, klokken 20:19
Zaptec portable C1 kan lade på både 10A og 16A, men det krever bytte av det Zaptec kaller beskyttelsesenheten. Jeg aner ikke hva det koster å kjøpe en ekstra slik enhet, men den er nok litt for det denne enheten som inneholder det samme som vanlige ladekladder. Det tekniske er omtalt i bruksanvisningen, men jeg har ikke funnet priser på løse beskyttelsesenheten noe sted.
Bruksanvisning: http://docs.wixstatic.com/ugd/1da253_4cf95ec66a084f11897a81ee170bedb6.pdf
#12
Zoe / Sv: Zaptec portable: 10A eller 16A versjon?
fredag 15. september 2017, klokken 22:14
Hvor ofte trenger du å lade på 10A kurser? Det er spørsmålet du må finne ut av. Jeg har 16A utgaven av Zaptec med CEE plugg og er veldig fornøyd, men bruker den primært på hytta på et dedikert CEE uttak med 16A kurs. Har kjøpt en Schuko til CEE overgang for nødstilfeller. Hvis den må brukes ville jeg kontrollert for varmgang i kontakt og kabling etter noen minutter. Ideelt sett skal du ikke bruke skjøtekabel ved lading, med hvis det ikke er en 16A kurs ute ville jeg koblet meg til en jordet 16A kontakt inne, f.eks kontakten til en vaskemaskin.
Den store fordelen med 16A utgaven er ladehastigheten, den er i praksis det dobbelte av 10A utgaven. Husk også at du kan få kjøpt overgang til Type 2 senere, slik at du kan lade på 16A på alle Type 2 uttak, som det blir stadig fler av på offentlige sakteladere.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Selvkjørende biler
mandag 07. august 2017, klokken 23:04
Det noen anser som sludder og usannsynlig er en ambisjon for andre. Mobiltelefoner fungerer i dag over det meste av verden, takket være standardisering internasjonalt. 5G kan være svaret på utfordringen for kommunikasjon mellom selvkjørende biler, det er et av behovene som omtales i arbeidet med 5G. Når store kommersielle aktører ser seg tjent med å samarbeide om en felles standard pleier det å bli noe av det, derfor tror jeg dette kommer til å løse seg.
Litt lesestoff for de som en nysgjerrige:
https://blog.networks.nokia.com/mobile-networks/2016/06/23/self-driving-cars-enroute-5g/
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med begrenset budsjett
tirsdag 18. juli 2017, klokken 00:29
Sitat fra: LunaPetunia på mandag 17. juli 2017, klokken 19:15

Får også med en Saptec lader som kan brukes i vanlig husholdningskontakt. I tillegg anbefalte de en overgang hvis jeg skal kunne lade på alle kommunale ladere i Oslo. Får se om jeg fikser det etterhvert.

Gratulerer med bilkjøp, tror du vil bli fornøyd. Et tips om Zaptec. Be om å få utgaven med CEE kontakt, den lader med 16A, og er i praksis dobbelt så rask som utgaven med Schuko plugg. Så kjøper du en overgang hos Biltema http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/44572 for bruk de få gangene du kun har tilgang til Schuko, men sjekk da at det er en kontakt og kabling av god kvalitet, Zaptec lar seg ikke stille ned i effekt. Det er ikke etter boka, og jeg ville ikke ladet slik over natten på en gammel kontakt, men for et par timers lading der du sjekker kontakten en gang i blandt bør det kunne gå.
Ang lading på jobben på 22KW så vær oppmerksom på at ladehastigheten synker rask med lavere temperaturer. Det er derfor lurt å sette bilen til lading med en gang du parkerer etter en lenger kjøretur, da er batteriet varmt. Ladingen generer ikke nok varme i seg selv til å få opp temperaturen på batteriet, det vil derfor ta mye lenge tid å lade opp hvis du starter med kaldt batteri.
#15
CanZE viser at Zaptec Portable C1 med CEE plugg gir 3 KW "Charging Power" og 2,8 KW "DC Power". Nå husker jeg ikke hva jeg har målt når jeg lader hjemme på Podpoint, men dette er jeg fornøyd med. Endelig får jeg noe igjen for å ha lagt opp dedikert ladeuttak på hytta med CEE kontakt. :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA