Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Adrian Stachnik

#1
Sitat fra: Glan på mandag 17. desember 2018, klokken 23:05
Dette er spill for galleriet fra vw igjen hadde de ment et snev av alvor så hadde de i det minste satt inn et dobbelt så stort batteri.
Høres helt idiotisk ut å levere en yrkes bil med +/- 100 km rekkevidde og blant de tregeste på hurtiglading. Her er det tydelig at ingen seriøse aktører som Tesla er på banen enda.

Spill for galleriet? Ikke helt enig.

Dette handler nok litt om vekt-grenser her også.
Jo større batteri - jo mindre nyttelast, viktig å ikke komme over 3,5tonn, for ingen firmaer gidder å kjøpe elektriske varebiler som krever C1-førerkort,
da det vil bli en merkostnad for å oppgradere førerkortene til de ansatte.

Ser for meg ut som om det kan bli alvor av elektriske arbeidsbiler i nær fremtid:
https://www.volkswagen-nyttekjoretoy.no/no/el-varebiler/e-transporter-elektrisk-varebil.html

En Transporter med 400km rekkevidde (NEDC) som tilsvarer 280km hvis man trekker fra 30% som jeg finner realistisk. Da begynner det å bli salgbart for flere kundegrupper. Og 700kg nyttelast er ikke så galt.
#2
Nissan e-NV200 / Sv: Rekkevidde testet på nye e-NV200 Evalia 40kwt
torsdag 23. august 2018, klokken 20:04
Ja, som den nye testen sier: Går lett 200km.
Det er vel å ta i. At en elbil LETT går 200km, da forventer jeg at den går 200km på motorvei i 110km/t
Men ved hypermiling, og bykjøring, ja, da går den lett 200km.
#3
Nissan e-NV200 / Sv: 40kWh Evalia: Type 2 kontakt på bilen?
tirsdag 07. august 2018, klokken 00:05
Sitat fra: pilotpirx på mandag 06. august 2018, klokken 09:09
Ok, oppløsning er at de har montert feil ladeboks, som jeg antok.

Kjøp denna. På sikt vil flere og flere biler leveres med type2, så jeg skaffet en ladestasjon med type2 og bruker heller dette adapteret.
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/overgang-fra-type-2-til-type-1-3x6mm2-32a?tm=ladekabler/mode-3-til-type-1-ladekabler
#4
Sitat fra: hsa77 på tirsdag 31. juli 2018, klokken 14:06
Hva var forbruket (kwh/100km) på disse testturene?

I etterpåklokskapen er jo dette noe jeg selvfølgelig burde notert.
Beklager at jeg ikke kan gi noe svar på dette.
#5
Nissan e-NV200 / Sv: 40kWh Evalia: Type 2 kontakt på bilen?
mandag 30. juli 2018, klokken 17:29
Prøvekjørte denne i helgen, Type1-kontakt og CHAdeMO hurtigladerport.
#6
Sitat fra: tomrh på mandag 30. juli 2018, klokken 14:10
Når du konkluderer med 230 km, 180 km etc, hvor mye var det igjen da? Er det 4x Porsgrunn-Torp og så legger du bare til det guessometeret viste?

Jeg noterte SOC ved starten av hver test, nullstilte trip-telleren.
En tur til Torp og tilbake fra her jeg bor er til sammen 76km.
Og ved å ha brukt 33% på en slik tur, kan man regne seg ut hvor langt man kan komme.
Indikatoren som viser hvor lang estimert rekkevidde som er igjen er helt på bærtur i evalian,
så den har jeg ikke tatt hensyn til.

Så ved 80km/t: 33% på 76km (76 / 33 x 100 = 230km max rekkevidde)
Ved 100-110km/t: 42% på 76km (76 / 42 x 100 = 181km max rekkevidde)

Så en test-tur består altså av Telemarksporten-Forserødkrysset-Telemarksporten.
På den måten får jeg noe nedoverbakke hjem,
som kompenserer litt for oppoverbakkene på vei til Sandefjord.

Det interessante her er at jeg endelig fikk bevisst for de jeg hadde med meg på turen hvor mye fart har å si. Det er altså 50km forskjell på hvor langt man kan komme basert på fart ene og alene.
Og i en elbil har 50km mye å si :)
#7
Nissan e-NV200 / Rekkevidde testet på nye e-NV200 Evalia 40kwt
mandag 30. juli 2018, klokken 13:26
Er i dag eier av den gamle utgaven av E-nv200, og var selvsagt nysgjerrig på 40kwt-utgaven.
Dette er nå testet, og deler resultatene med meg:

Bykjøring: 240km
Motorvei, max 80km/t : 230km (gammel modell kommer 130km*)
Motorvei, følge fartsgrensen: 180km

Motorveitesten gjorde jeg ved å kjøre Porsgrunn-Torp tur/retur 2ganger.
En gang i 80, og en gang i 100-110.
AC har vært i bruk på alle testene, og jeg kjørte en 7-seter med 3 passasjerer med på testen.
Dekktrykket ble kontrollert, og fylt til 2,9bar før testen (det som er oppgitt for denne bilen)
Eco-mode har også vært i bruk hele tiden.
Testen ble foretatt fredag 27.Juli (årets varmeste dag)


*Til sammenlikning kjører jeg denne bilen til daglig som 2-seter.
Dette er da den gamle utgaven med mindre batteripakke.
I 80km/t på motorvei kommer jeg max 130km på den varme årstiden.
#8
Lader man på Fortum/Grønn kontakt sine 22kW-stolper,
drar bilen nytte av 11kW, som gir ca. 40% på 1time under optimale forhold.

Vedlagt skjema viser litt ladetider basert på hva slags styrke man lader på.
Nederste rekke viser ca. ladetider ved lading på 3-fase 400volt, 16A eller høyere.
#9
Lade hjemme / Sv: Strøm til ladestasjon hjemme
torsdag 09. mars 2017, klokken 23:10
Har du TN-nett, legg opp 3-fas 400volt. 32A
Har du IT-nett, legg opp 3-fas 230volt. 32A

Ladeløsningene fra Zaptec er fremtidsrettet når det gjelder strømpriser.
De skal visst på sikt være mulig å koble opp til nettet i fremtiden,
slik at lading går sakte når strømmen er dyr,
og lading går på max når strømmen er billig.

Zapcharger Pro heter den ladeboksen.
Den går også an å skalere senere, koble flere ladebokser til systemet og at man deler på effekten.
#10
Sitat fra: arnkl på onsdag 08. mars 2017, klokken 12:26
Sitat fra: sylwester på onsdag 08. mars 2017, klokken 09:59
@wattgolf
Det indikerer at Soul muligens har samme lader som Ioniq på 75kW?

Ved DC-hurtiglading blir det ikkje brukt nokon ladar i bilen.

Det stemmer at ombord-laderen ikke blir benyttet ved DC-hurtiglading.
Likevel er det kommunikasjon mellom bil og ladestasjon, det er her ladefarten styres.
Så at det ble nevnt "samme lader" kan vel oversettes til noe slikt som "støtte for samme ladefart"
#11
Da fant jeg ut av det hele til slutt.
Takk for gode svar alle sammen.
#12
Så om jeg klyper et tangamperemeter rundt N-lederen på kursen som forsyner
ladestasjonene mens 2 biler lader på hver sin fase, og samme N-leder,
vil jeg ikke lese av noen verdi her? Den fikk jeg ikke til å henge sammen.

Grunnen til at jeg lurer på dette med N-leder har med hvor mye
overkill det er vits i å legge i det å sette opp ladestasjoner.

Er det holdbart å ha en 20A 3-fas 400volt kurs er det jeg lurer litt på.
Da kan det kobles opp slik at hver stasjon får hver sin fase, og deler N-leder.
At hver boks er begrenset til 16A 1-fas.
Det jeg er bekymret for er om ikke N-lederen smelter hvis det bare
var 2 biler og ikke 3 på en gang som stod til lading.
#13
Sitat fra: Griffel på mandag 06. mars 2017, klokken 00:26
De handler om vektorregning og har ikke noe med induktivitet å gjøre. Jeg kunne ha tegnet det men tidspunkt passer dårlig.

Kom gjerne med en tegning på et senere tidspunkt :)
#14
Jeg får ikke det du sier til å stemme.

At om bil1 lader 16A på L1+N og bil2 lader 16A på L2+N, så blir den samlede belastningen i N lik 16?
Det kan godt være at dette stemmer. Forklar gjerne hvorfor.

Jeg påstår ikke at jeg har rett, jeg prøver bare å forstå hvorfor.
Jeg trenger noen referanser.
Handler dette om induktiv last, eller noe annet som har et faglig uttrykk?

Har ikke et tangamperemeter, ellers skulle jeg målt dette mer nøyaktig og fått en lesbar verdi ut av det.
#15
Avansert: Batterier og Lading / Hvor mye strøm går i N-leder?
søndag 05. mars 2017, klokken 21:01
Saken gjelder ved lading på TN-nett.

En Mercedes Electric støtter 11kW (16A 3-fase lading på 400volt)
Jeg forstår det dit hen at det da trekkes jevnt ut av alle 3 faser,
og at det kun går styrestrøm mellom L1 og N. Altså N blir minimalt belastet.

Men hvordan belastes N-leder i andre sammenhenger?

Vurderer å bygge ny garasje, og da med flere ladeplasser.
3ladeplasser fordi det er 3leiligheter.
Har lurt på å benytte Zaptec sine ladebokser.
Men si nå at det kommer 2 biler som ikke støtter 400volt og 3-fase, men kun kan trekke 16A 230volt 1-fas.
Bil1 lader på L1+N, mens Bil2 lader på L2+N.
Hvor mye strøm går det nå da i N-lederen?

Jeg kommer frem til at det vil gå ca.7,4kW i denne.
Er jeg helt på jordet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA