Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trond C

#1
Skoda Citigo iV / Sv: Min Citigo lader bare med 2,4 kW?
torsdag 09. juli 2020, klokken 16:20
Tusen takk!
Jeg fant til slutt ut hvordan jeg innstiller maks ladestrøm på bilen - det var i Skoda Move & Fun appen, den sto på minimum. Det er så mange apper - Tibber, Easee, Skoda Connect, My Skoda, og altså Move & Fun, som jeg egentlig ikke har brukt hittil. Nå lader den med 7,4 kW, som visstnok er det jeg kan forvente å få. Gode greier  :D Nå gjenstår bare å finne ut hvordan jeg kommer ut av Move & Fun appen slik at mobilen kan brukes til annet, uten å slå den av og på, den lar seg ikke manøvrere bort fra som andre  :D
#2
Skoda Citigo iV / Min Citigo lader bare med 2,4 kW?
onsdag 08. juli 2020, klokken 16:21
Har ganske ny Citigo. Lader hjemme med Easeeboks og Tibberabonnement. Da jeg fikk bilen mener jeg den ladet med rundt 3,8 kW. Mener jeg å huske  :) Så krasjet jeg og hadde bilen på karosseriverksted i tre uker. Deretter har den bare ladet med 2,4 kW. Har så vidt jeg kan se tilgjengelig langt mer, 32 A tilgjengelig sier appen. Ladeboksen står på auto mht. faser, den bruker 3-fas. Prøvde å låse til 1-fas, da ladet den med bare noe over 1 kW.  Er noe galt med laderen i bilen, eller er det jeg som har misforstått noe med innstillinger og slikt? Jeg er ikke akkurat velbevandret i billading  :D

#3
Skoda Citigo iV / Sv: Erfaringer med CityGo E
onsdag 22. januar 2020, klokken 13:58
Jeg bestilte for tre uke siden, produksjon/leveringstidspunkt ikke fastsatt, men stipulert levering i april. Den kom i utstilling for to uker siden, så det går vel litt tid til mange får sin erfaringer.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
mandag 06. november 2017, klokken 22:18
Jeg forstår jeg må justere mine vaner og behov mht. tilhengertrekking etter at jeg kvittet meg med den store dieselbilen min. Det blir mange turer i grustaket hvis Zoe skal stå for tilhengertrekkingen  :laugh:
Jaja, jeg forventet ikke at en elbil skulle erstatte Defenderen, men selv en normal familiebil kan trekke en bra tilhenger, jeg håper det kommer en stasjonsvogn/SUV som ren elbil, til fire-fem hundre tusen kroner  :) Ønsker egentlig å skifte ut den gjenværende dieselstasjonsvognen med én ny bil med batteri.

#5
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
onsdag 30. august 2017, klokken 08:28
Tesla X måtte vært tingen ja, der er tilhengeregenskaper og resten. Har håp om at noen kan lage en litt enklere slik til samme pris som andre helt middels familiebilder  :) En slags ebilenes Subaru eller Octavia 4x4   :D
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
tirsdag 29. august 2017, klokken 19:47
Bollinger ja, nettopp noe for meg som har kjørt Landrover Defender de siste ti år til ganske nylig. Hadde vært gøy, men tviler litt på at den kommer i salg på akseptabelt vis. Jeg trenger ikke noe såpass spesielt lenger, vi skal ha én bil, det må være en type SUV/stasjonsvogn som må kunne dra en tilhenger på 1500 kg eller mer de siste 200 m traktorveg frem til hytten. Og en campingvogn om ønskelig. Skal ikke ha en hengertrekkbil og en liten bybil, bare 1 bil.

Mange vanlige 4x4 stasjonsvogner med diesel/bensin/hybrid klarer den jobben, vanlige familiebiler, men jeg vil gjerne kjøre helelektrisk om mulig. I utgangspunktet burde vel elmotor være ideell kraftmessig, den er sterk på dreiemoment, og jeg håper noe slikt kommer  :) Hvis ikke kan elbilfloraen kritiseres for en klar mangel  :D
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
mandag 28. august 2017, klokken 23:50
Så jeg som vil ha elbil med 4x4, litt høy bakkeklaring og tillatelse til å dra tilhenger på minst 1500 kg, til under premiumbilpris, må belage meg på å vente ganske lenge? Diesel egner seg utmerket til dette, kan trekke tungt over tid, kan batteribil det? Lurer på hvorfor ikke elbil med slike egenskaper finnes, er det særlige utfordringer ut over at batteriet tar fort slutt?
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Lade med strømaggregat?
lørdag 09. januar 2016, klokken 00:05
Takk for svar. Aggregatet mitt er nok billigvarianten, Kipor IG2000:



Det skal gi minimum 1600 W kontinuerlig, 2000 på topp. Det skal gi ren sinuskurve, men.......
Jeg forstår at det uansett vil ta sin tid å lade noe særlig, men noe får man jo fylt på. Alternativet er ca. 130 meter skjøteledning. Begynner å se at en bil av de som er eller kommer snart har rekkevidde som skulle gi rimelig sikkerhet, og at en liten pause på ladestasjon kan være greiere enn å kave med aggregat eller skjøteledninger  :D
#9
Kjøpe elbil? / Lade med strømaggregat?
fredag 08. januar 2016, klokken 22:48
Hei, lurer på å kjøpe elbil, men har en rekkeviddeutfordring. Vi har en hytte ca. 7 mil hjemmefra. Vi har to biler og vil nok bruke den dieseldrevne dit, men kona jobber sent og tidlig og må noen ganger komme ut dit med hennes bil, som altså kanskje blir en elbil. En Tesla er uaktuell og ingen av de andre kan med sikkerhet sies alltid å gå 15 mil. Langs sjøen på vestlandet hele tiden. Det finnes jo ladestasjoner underveis, men det er litt bakvendt å ta seg en halv/heltime uten annen grunn enn lading...............

Vi har ikke strøm på parkeringsplassen til hytten, men jeg har et bensindrevet strømaggregat av merke Kipor, som visstnok har inverterteknologi, og som hevder å kunne gi 2kW eller henimot det kontinuerlig.

Vil en av disse vanligste elbilene kunne ta lading fra et slikt aggregat? Tenker dels på om bilene er veldig nøye på jevn strømforsyning, disse små aggregatene klarer vel noenlunde jevn spenning, men mengden er gjerne litt ujevn? Dels på at jeg gjerne ikke får så mange ekstra mil på denne måten? Hva om jeg anskaffer et aggregat med større ytelse?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA