Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - epsilone6

#1
Model 3 / Sv: Hva kommer i Unveil Part ≡ ?
fredag 24. mars 2017, klokken 17:35
Hva er mystisk med laptopen?
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trump som president, følger for elbilismen?
torsdag 10. november 2016, klokken 12:33
Sitat fra: Gurba på torsdag 10. november 2016, klokken 11:14
Jaja. Det er synd at så mange har kjøpt klimabløffen. Det gjør at politikerne kan fortsette å kreve avgifter for co2-utslipp. Det er en del år siden det ble bevist at co2 i atmosfæren ikke har innvirkning på klimaet og stadig flere forskere innser dette. Nå gjenstår det bare å få snudd politikerne så kanskje klimahysterikerne følger etter.

Gud bedre, er du en av de som er utdannet på youtube?
#3
Hyundai Ioniq / Sv: Tekniske ting vi lurer på
fredag 04. november 2016, klokken 00:48
Det er ikke noe varme å snakke om i degraderingskontekst med norske temperaturer når en lader fra 0-80% på 6A f.eks., varmeutvikling øker med kvadratet av strømstyrken. Da hadde hurtiglading på 125A tatt helt av i så fall.

Nøyaktig hva som forårsaker degraderingen under lading er komplekst, men det ser ut til å være gunstig å minimere ladetiden ned til et visst ekvilibrium for den aktuelle cellekjemien.

http://batteryuniversity.com/learn/article/bu_808b_what_causes_li_ion_to_die
#4
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. november 2016, klokken 14:34
Sitat fra: eha på onsdag 02. november 2016, klokken 12:20
Sitat fra: madsskon på onsdag 02. november 2016, klokken 11:52
Forstår ikke all interessen for full selfdriving på biler i bestilling nå her i Norge... kommer aldri til å bli lovlig i dette landet før 2030 uansett..

Justisministeren har vært flere ganger ute i media det siste året og snakket om hvordan de jobber sammen med EU for å være tidlig ute med et regelverk for selvkjørende biler. Jeg tror de snakker et 3-5-årsperspektiv. Pluss på et par år, så tror jeg du kan sove lovlig bak rattet rundt 2025.

At vi kan sove lovlig bak rattet tror jeg kommer LANGT tidligere enn 2025 (det krever bare level 3). At bilen kan kjøre rundt på egenhånd uten fører i krever level 5 og ligger nok et stykke lengre frem (men neppe lengre frem enn 2025).
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Er S60 relevant lenger?
torsdag 03. november 2016, klokken 05:35
Tror ikke S 60 akkurat er melkekua til Tesla nå som HW 2.0 i tillegg inkluderes. Ser for meg at en relativt stor andel av disse ikke vil selges med enhanced AP aktivert og når en da slenger på 15 kWh "gratis" batterier i tillegg, da begynner det å bli vanskelig å tjene penger. Tror også på at de vil fase den ut i løpet av relativt kort tid.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Ioniq forbruk på motorvei i 120 km/t
torsdag 03. november 2016, klokken 03:07
Sitat fra: Goggen123 på onsdag 02. november 2016, klokken 19:28
Jeg kjørte leaf 30 kwt på motorvei 40 km forleden dag, start fra kald garasje utetemp 5 grader, 7 grader ved ankomst, snitthastighet 108 km/t, forbruk 17,5 kwh/km.
Ac på 22 grader, brukte mye cruise control og ECO modus.
Så forbruk kan nok variere lange Vs. Korte turer

108 i GPS-hastighet eller speedometer?
#7
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 01. november 2016, klokken 13:42
Sitat fra: epsilone6 på tirsdag 01. november 2016, klokken 13:05
http://elbil.no/fortum-hurtigladere-forsinket-av-streiken/

Gledelig at de har planer om ladestasjon på Dombås selv om kravet i teorien er dekket av landeveisrøverne i AR
Ja flott det kommer edruelige ladetilbydere på Dombås.

Men hva skjer egentlig med AR, er det noen ansatte der igjen og som jobber med å sette opp de hundrevis av laderne som de meldte for noen år siden? Hvordan driver de selskapet nærmest uten noen form for aktivitet (på FB er månedsvis siden)?

Jeg tror arbeidsdagen i det enmannsorkesteret mest går med til å snakke kreditorene unna skifteretten. Uten frisk kapital er dette selskapet dødt. At noen går inn med mange millioner i dagens selskapsform greier jeg ikke forestille meg, men samtidig så er det nesten rart at de ikke er stilt for skifteretten ennå. Kan noen virkelig ha bidratt med frisk kapital? Fortum ville kanskje ikke ha snakket om utbygging på Dombås hvis AR i praksis var et konkursbo innen kort tid? Kanskje kapitalinnsprøytningen i GK har gitt rom for å utarbeide en overtakelsesdeal med AR og kreditorer, hvor kreditorene får litt mer enn de hadde fått i skifteretten og at dette er grunnen til at ting drøyer og Fortum planlegger bygging?

Eller kanskje ikke. Kanskje motpartsanalysen er elendig hos kreditorene, kanskje en investor har blitt helt blendet av det grønne skiftet og tror på lovnader om positiv cashflow for alle og en hver i bransjen. Kanskje.

#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Er S60 relevant lenger?
onsdag 02. november 2016, klokken 03:23
Blir litt som å sammenligne en S-klasse med en A-klasse som bare kan fylle på Esso-stasjoner, og da med spylervæskepumpehastighet..
#9
Mye fin plen der for de som trenger AC  ::)
#10
http://elbil.no/fortum-hurtigladere-forsinket-av-streiken/

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!

Gledelig at de har planer om ladestasjon på Dombås selv om kravet i teorien er dekket av landeveisrøverne i AR
#11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 29. oktober 2016, klokken 08:40
Jeg syns det var knalltøft, men jeg lurer veldig på hva prisen blir på noe sånt. Og det er vel ikke sånn at en har solceller på taket i alle himmelretninger? Er vel bare å legge dummy tiles eller noe om økonomien i det ikke er helt på styr.


https://www.youtube.com/watch?v=-mUJnKI3ipI
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hybridbil-juks
fredag 28. oktober 2016, klokken 15:55
Sitat fra: kodalse på fredag 28. oktober 2016, klokken 13:40
En veldig enkel sjekk på faktisk forbruk er å lese EPA data istedet for NEDC.
Det er bare å innrømme at amerikanerne ligger langt foran europeerne når det gjelder reelle målinger.

Volvo XC90 T8 som har NEDC på 0,21 l/mil, får ifølge EPA 25mpg som skulle bety 0,94 l/mil.

Den store forskjellen her er at hvis det viser seg selv marginale forskjeller mellom EPA-rating og reelt forbruk risikerer bilprodusenten å måtte tilbakebetale den ekstra drivstoffkostnaden for hver bileier, samt utbedre forholdet og trolig godta bøtelegging.

Vi snakker fortsatt om 4X forbruk reelt på blandet kjøring.

25 mpg er "uten" batteri, altså at bilen kjøres på hold/"tomt" batteri, de oppgir også en mpge-verdi på 53 som er hvor langt bilen kommer på en energimengde lik én gallon bensin hvor de tar hensyn til ladetap og alt mulig rart. Sistnevnte er litt forvirrende syns jeg, men ikke verre enn dagens NEDC-tulletall i hvert fall..
#13
Elbiler i media / Sv: Lure-hybrider
torsdag 27. oktober 2016, klokken 10:30
Sitat fra: ladov på onsdag 26. oktober 2016, klokken 19:23
Sitat fra: Hansi på onsdag 26. oktober 2016, klokken 11:30
http://www.tu.no/artikler/na-kommer-mikrohybridene/363440
Blir dette "lure-hybrider", eller har det noe for seg?
Jeg er atskillig mer positivt innstilt til disse enn til 'vanlige' hybrider. Batteriproduksjonen vil være en flaskehals i mange år ennå og du kan lage *mange* mikrohybrider med batteriene som går med til en enkelt elbil. Dessuten er de relativt enkle å lage, alt ligger til rette for en enkel miljømessig og økonomisk gevinst til en beskjeden penge.

Jeg så et 48V batteri fra Bosch til slike mikrohybrider, kapasitet på 384 Wh. Tro meg, Toyota sliter ikke med å skaffe sine 1,6 kWh-pakker med NiMh-batterier til RAVen heller. Lavere spenning betyr høyere strøm for samme effekt, varmeutvikling i batterier stiger med kvadratet av strømstyrken. Spørsmålet mitt er da hvordan levetiden blir, men uansett blir den jo mer enn lang nok til å sminke litt på utslippstester for dieselbiler med 20% pådrag.

Personlig finner jeg det overhodet ikke positivt at produsentene kan feie høyspennings-"problematikken" under teppet litt til. Det vil bare føre til at de slipper å tilpasse produksjonslinjer og at mekanikere ikke har de kursene de trenger som igjen fører til at bilselgere verden rundt vil være like lite åpne for å selge elektrifiserte drivverk som i dag.
#14
Elbiler i media / Sv: Lure-hybrider
onsdag 26. oktober 2016, klokken 13:32
Det er nok litt "runkepelling" på fossilbilen. De ser sitt snitt til å få ned forbruket på fossilbilparken med noen få prosent sånn at de slipper å lage så mange dyre elbiler og annet sånt miljøvennlig ræl. Omtrent like revolusjonerende som start/stopp. Neida, ikke så ille, men langt fra noen revolusjon.

"Grunnen til at man går for så lav spenning som 48 volt, mens vanlige hybrider opererer på mellom 300 og 400 volt, handler om pris.

Mekanikere må ha spesialutdannelse, og det må tas spesielle forholdsregler når det skal jobbes på biler med høy spenning. 48 volt er så lav spenning at ingen av delene er nødvendig."

Da kan de altså klore seg fast i fortiden en stund til. De skal ha et 48V lithium-batteri, med en kapasitet som ikke overgår et elsykkelbatteri, i tillegg til 12V blybatteri til å begynne med. Altså, selvsagt har det noe for seg å regenere litt bremseenergi, men dette kommer til å bli korte "bursts" på noen sekunder med typ 10 kW inn/ut. Ser at Renault tenker å dytte dette inn i dieselmotorer til å begynne med og da har vi vel egentlig skjønt den egentlige hensikten. Renault/Nissan har ræva dieselteknologi, 13+ ganger NOx-grensen i Euro 6 i praksis. NOx-produksjonen går i taket når du øker lasten på motoren, men hvis de fleste akselerasjoner i kjøresyklusen krever f.eks 15-20 kW effekt, så vil nok et slikt system kunne redusere målt NOx per km betraktelig. Frykten min er bare at dette er nok en tilpasning til kjøresyklusene som ikke vil ha samme nytten i praksis ved hardere kjøring.

Isolert sett hvis alternativet er en ren fossilbil: Fint, dette kan redusere forbruk og utslipp littegrann

I det store bildet: Det kan være en "enabler" for dieselbiler til å imøtekomme regulatoriske krav og gå på bekostning av elbiler og PHEVs
#15
Ser at det er ladestasjon på Evenstad i østerdalen på Fortums ladekart, denne er vel ny? Men fortsatt er det 200 tomme kilometer mellom Evenstad og Berkåk. De må vel ha en 3-4 ladestasjoner på denne gjenstående strekningen og det er ikke mange dagene igjen til 1. november.



edit: så på facebook:

"Vi håper å ha alt klart i løpet av noen uker og tror vi skal klare det. Vi venter på strøm fra nettselskapet og håper vi ikke rammes av streiken blandt montørene i nettselskap, på disse lokasjonene, slik vi gjør på andre lokasjoner."

snork
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA