Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - knutset

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Må bilen slå seg av hele tiden?
onsdag 08. juni 2022, klokken 23:02
Bilen er med andre ord nesten ubrukelig for posten som gjerne har et par hundre stopp der en må ut av bilen. Mulig de hadde fått endret dette ang at alt slår seg av.
#2
Alternativ energi / Sv: SolarEdge SE7K problem
tirsdag 21. september 2021, klokken 15:09
Sitat fra: Electrix på fredag 03. september 2021, klokken 22:14
For å ta det siste først, det er ikke sikkert at det er noe problem for inverteren at den er 40 grader. Godt mulig vifta starter ved 45 eller 50 grader, det står kanskje noe i instruksjonen om dette.

Mulig du har rett, uansett er det overraskende at det er aksept for så høy temp.

Det er også mulig at det er normalt at den ikke aksepterer så høye nettspenninger som du beskriver, 254V er allerede mer enn 10% over standarden, det er godt mulig den har en grense der slik at den ikke skal pushe på med mer strøm og muligens drive spenningen såpass høyt at annet utstyr tar skade. De vil nok ikke ha skylden for slikt.

Jeg skriver at nettspennigen er ca 10V lavere enn det inverteren viser til.

Det er nok heller firmaet som installerte systemet som kanskje burde ha tilpasset trafo bedre til nettspenningen din. Når man installerer trafoer så velges ofte litt høyere spenning ut slik at man kompenserer for spenningsfall i installasjonen ved høy last, men her er det jo motsatt, man tilfører mer strøm på "ut-siden". Mange trafoer har flere tilkoblinger slik at man kan tilpasse dette, f.eks har man flere tilkoblingsklemmer slik at man kan velge 220, 230 eller 240V. Anbefaler å sjekke om din trafo har dette, da kan det være en quick-fix.

Alle koblingsklemmer er i bruk. Problemet er at jeg ikke finner elektriker som kan komme med en garantert løsning. Det holder ikke for meg å kjøpe div trafoer + en masse elektrikerarb.
#3
Alternativ energi / SolarEdge SE7K problem
torsdag 26. august 2021, klokken 12:56
Skal kunne produsere 7,5 KWh eller kunne drømme om ser det ut til.
Fikk installert dette anlegget mai 2017 og har produsert 25 MWh, kunne nok vært en hel del mer.

Har 3 fase 230 V inn til huset, derfor trafo 230 / 400 V.
Ved produksjon er målingene fra produksjon som regel 8-10 V høyere enn på nett målt fra Tibber-app.
Problemet er da at Inverter viser til de høyeste målingene og restarter når målingene kommer over 254 V.
Resultat blir da at Inverter stadig restarter og da gjerne flere titalls ganger daglig pga maks V.
Ellers er det meget sjelden jeg har under 235 V i nettet her jeg bor.
Akkurat nå har jeg Inverter-målinger 254 - 252 - 254 V ca. samtidig viser Tibber-app 244 - 242 -243 V

All brukerstøtte er opphørt da firma som installerte solpanelene har opphørt og elektrikere her på Vestlandet ikke har kunnskap ang Solenergi. Så helt klart et problem da jeg kunne bidratt til mer produksjon.

Et annet problem er at kjøleviften på inverterer ikke starter selv om temperaturen blir over 40 C, vet ikke om det finnes noen innstilliger til viften i bunn av inverteren.     
#4
Spurte om jeg burde lade til 80-90% for sikkerhet skyld.
Svar: På generelt grunnlag være smart for mindre slitasje på batteriet. Er ikke et krav fra Hyundai.
(Opel har midlertidig "løst" feil på batteri ved å programmere ned til maks 90%.)

Dette blir helt feil å nedgradere bilens rekkevidde. Det var pga denne glimrende rekkevidden jeg kjøpte Kona.
#5
Hyundai KONA / Sv: Ny software - et tilbakesteg?
tirsdag 02. februar 2021, klokken 15:10
Sitat fra: Lofotveggen på tirsdag 02. februar 2021, klokken 12:14
Hva er grunnen til at du ønsker å sette landegrensen til mindre enn 100%?
Googler du -  lade 80% vs 100% -finner du en del lesestoff ang lading. For meg som også stort sett bare lader opp til 80% så virker dette fornuftig etter det jeg har lest. Er selvsagt ikke redd for å lade opp til 100% hvis jeg trenger det for en lenger tur, faktisk en fordel å lade opp til 100% en sjelden gang.
#6
Hyundai KONA / Sv: Ny software - et tilbakesteg?
mandag 25. januar 2021, klokken 14:36
Hva med rekkevidden, har den endret seg? Og har du funnet ut hvor du stiller ned ladegrensen til 80%.
Skal selv ha SW oppgradering 8 feb. Etter din erfaring lover jo dette ikke bra.
Normalt sett så skal jo en oppgradering bli til det bedre og ikke motsatt.
#7
Hyundai KONA / Sv: Batteriet lader ikke fullt opp lenger
onsdag 25. november 2020, klokken 22:46
Sitat fra: andy99 på onsdag 25. november 2020, klokken 12:27
Det er helt normalt. Min lader bare opptil 330 km nå ;)
Temperatur er viktig å ta med når en sakker om rekkevidde.
Selv kjørte jeg til Bergen og parkerte der på flyplassen for 10 dager siden 140 km, gjenstående rekkevidde er nå 360 km. Jeg har skiftet til piggfrie vinterdekk. Temp på siste kjøretur var 7 - 10 grader, første 50 km kraftig regnvær. Kjøpte kona ny i mai 2020
#9
Hyundai KONA / Sv: Bluelink App
onsdag 05. august 2020, klokken 14:39
Sitat fra: Terje Hagen på tirsdag 04. august 2020, klokken 16:16
Ingen skal si at jeg ikke forsøkte, så jeg skal gi dette forslaget en mulighet også.

Du kan også resette softwaren som gir info til skjermen med en kulepenn. Du ser denne knappen på til høyre for skruknappen på høyre side på bilde. 
#10
Hyundai KONA / Sv: Bluelink App
mandag 03. august 2020, klokken 23:12
Sitat fra: Terje Hagen på søndag 02. august 2020, klokken 18:27
Sitat fra: knutset på torsdag 30. juli 2020, klokken 15:29
Har virket, men nå får den ikke kontakt med bilen eller omvendt.
Har hatt denne bilen i 1 mnd. Fantastisk rekkevidde på over 50 mil og er strålende fornøyd.
Irriterende at appen ikke funker - håper da på noen gode tips hvordan få appen til å virke igjen.

Ta gjerne opp flere tips og spørsmål på denne tråden.

Hei,
Jeg har de samme symptomene selv.
Fikk min 2020-modell i februar, og allerede under gjennomgangen med selger var problemet der.
Når jeg prøver å aktivere Bluelink, skjer det som du ser på bildet som er vedlagt.

Verst var det når jeg leverte inn bilen til service for å få dette ordnet.
Da fikk jeg beskjed om at: jo, de så feilen, men visste ikke hva som var galt, så de fikk ikke gjort noe med det.
Trodde aldri jeg skulle oppleve å høre noe slikt. Jeg har også skrevet til Hyundai Norge, men fikk beskjed fra dem om at dette må taes med forhandler.

Jeg er forøvrig, som deg, strålende fornøyd med bilen, men feilen jeg (og du) har skal kort og godt ikke finnes på en ny bil.

Seneste skrivet sendte jeg til forhandler 30/7, og dersom jeg ikke får noe fornuftig ut av dem nå blir det NAF neste.

At forhandler eller verksted ikke vet hvordan en skal løse problem er mangel på interesse og kunnskap.
Selv har jeg fått ordnet dette på en merkelig måte kan en si.
Bilen ble sist brukt lørdag formiddag, mandag skulle jeg kjøre til forhandler og bilen var fullstendig død - mistenkte 12 volt batteriet  med en gang som jeg målte til 3 volt, koblet til en lader og alt fungerte som det skulle. Har mistanke om at 12 V batteriet er blitt tappet av div softvare i helgen. Mulig jeg får greie på dette på onsdag da jeg skal snakke med en som kan med dette.
Uansett da bilen døde og ble vekket til live med lader så har softwaren blitt resatt i bilen med det resultat at appen virker.
Bilen ble også sjekket i dag om det var noe EL forbruk fra 12 volt batteriet med alt avslått. Resultat her var 0 forbruk.
Ditt problem - mulig løsning er vel å drepe bilen ved å koble fra 12 v batteri for så å vekke til live etter et par min ved å koble til igjen. Ta dette opp med verksted da dette er en mulig løsning.
#11
Hyundai KONA / Sv: Bluelink App
torsdag 30. juli 2020, klokken 20:31
Sitat fra: RJK på torsdag 30. juli 2020, klokken 19:07
Sitat fra: knutset på torsdag 30. juli 2020, klokken 15:29
Har virket, men nå får den ikke kontakt med bilen eller omvendt.
Har hatt denne bilen i 1 mnd. Fantastisk rekkevidde på over 50 mil og er strålende fornøyd.
Irriterende at appen ikke funker - håper da på noen gode tips hvordan få appen til å virke igjen.

Ta gjerne opp flere tips og spørsmål på denne tråden.

Bare for å ha sjekket, det er bluelink og ikke bluelinkify som er slettet fra Google Apps, som du sliter med?
Det er bluelink ja. Har lest om bluelinkify som jeg ikke fikk prøvd før den ble slettet fra google play. Ser ut til at det var nå på Lørdag bluelink sluttet å virke.
Det som nå skjer ved innlogging med 4 tall er at den bare surrer Receiving vehicel status info et par min for så å komme opp med No response from the vehicle.
#12
Hyundai KONA / Bluelink App
torsdag 30. juli 2020, klokken 15:29
Har virket, men nå får den ikke kontakt med bilen eller omvendt.
Har hatt denne bilen i 1 mnd. Fantastisk rekkevidde på over 50 mil og er strålende fornøyd.
Irriterende at appen ikke funker - håper da på noen gode tips hvordan få appen til å virke igjen.

Ta gjerne opp flere tips og spørsmål på denne tråden.
#13
B-Electric / Sv: Batteri feil ? Ingen feil
mandag 05. mars 2018, klokken 14:23
Var innom verksted. Ingen feil. Alle har rødt i bunn av søyla da dette viser til nesten tomt eller at batteriet ikke skal stå i en slik tilstand over tid.
Vedkommende viste meg flere biler av samme type som meg B230, alle viste rødt i bunn som jeg selv fikk se på skjermen.
Dette gjelder når en logger seg inn på min bil på internett, ikke på mobil-app enda, men kommer vel ved neste oppdatering.
Kjørte ellers 10 mil i dag for å teste, gjenstående rekke vidde var da 50 km til. (varme satt til 22 ute temp 2+) Meget glad for at det ikke var noe feil da alt har vært feilfritt til nå. Etter et år hadde jeg service som kostet hele 756 kr. - billigste servise jeg noen gang har hatt på en bil.   
#14
B-Electric / Batteri feil ?
søndag 04. mars 2018, klokken 22:24
Usikker her, men kjører til verksted i morgen.
Når jeg logger meg inn via internett på min bil så viser nedre del av stolpediagrammet et lite rødt felt i bunnen.
Om dette har med utvidet lading vet jeg ikke. Har kun brukt utvidet ladig 6-8 ganger på snart 1,5 år.
Har noen andre av dere sett at stolpediagrammet  til venstre for ladetilstand visere rødt i bunn. I skrivende stund er den fult oppladet + utvidet lading, alikevel viser det rødt i bunn av stolpen.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: POLL - Hva stemmer vi elbilister til høsten?
mandag 11. september 2017, klokken 18:12
Sitat fra: Arha på mandag 11. september 2017, klokken 14:07
Sitat fra: doldis1 på mandag 11. september 2017, klokken 11:23
Sitat fra: downlow på mandag 11. september 2017, klokken 01:32
Stemt AP jeg. El bil er heldigvis ikke det viktigste, eller største problemet vi har her i Norge  8)

Med skatt skal landet bygges ... Fint at noen holder liv i den sosialdemokatiske drømmen, det eneste som
holder liv i AvgiftsPartiet nå er oljepengene som smører hver liten avkrok her i landet.
Når den pengestrømmen opphører skal du se de følger sine europeiske søsterpartier over i evigheten .... ;)

Du glemmer visst at ingen har brukt så mye av oljefondet som de blåblå.  Da er det ryddigere å øke skattene for gode formål enn å belaste neste generasjoners sparegris.
Brukt så mye? vel nå var fondet rundt 5 billioner i 2013, nå i 2017 er det i underkant av 8 billioner på oljefondet og faktisk øker dette. Sikkert mange meninger ang at vi reduserer Norges formue ved å forbruke litt av årlig overskudd. Personlig vil jeg ikke kalle det å belaste sparegrisen hvis den blir fetere og fetere, det blir vel heller motsatt.     
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA