Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - marte3no

#1
Bestilling og levering / Model Y LR og farger
tirsdag 23. mai 2023, klokken 10:49
Jeg ser på sidene til Tesla at det er lang leveringstid på enkelte farger på Model Y LR. Men på SR er det samme estimert leveringstid på alle farger. Er det noen som har en teori om hvorfor? Dette er listen:

Deep Blue Metallic
Estimert levering: sep. – okt. 2023

Midnight Cherry Red
Estimert levering: aug. – sep. 2023

Quicksilver
Estimert levering: juli – aug. 2023

Solid Black
Estimert levering: mai – juni 2023

Pearl White Multi-Coat
Estimert levering: mai – juni 2023
#2
Sitat fra: eltex på tirsdag 09. mai 2023, klokken 16:59Bestilte blå MYLR i slutten av januar. venter fortsatt.. begynner å bli ganske så lei av å vente...

Samme situasjon for meg. Er det noen her som har fått blå LR i løpet av våren?
#3
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
fredag 03. mars 2023, klokken 14:56
Sitat fra: Limodriver på onsdag 22. februar 2023, klokken 21:51
Jeg ser det som to forskjellige problemstillinger.

Når jeg kjører er jeg opptatt av forbruket som trekkes fra batteriet da dette er en tilbakemelding på hvor effektiv kjøringen er og følgelig hvor lang en kan kjøre. Tilgjengelig batterikapasitet dividert på forbruk gir rekkevidden.

Ladetapet er interessant for å kunne regne på kostnaden for «drivstoff». Dette kan være interessant om det er stort avvik mellom forskjellige bilmodeller/produsenter. Opplysningen kan enten ligge i en undermeny i bilen eller oppgis i reklamemateriell. For mitt vedkommende er det ikke ladetapet som avgjør hvilken bil jeg velger.

Jeg er helt enig med deg Limodriver i det du skriver og har skrevet tidligere i denne tråden. Det er for meg svært overraskende at Toyota lanserer en bil med så mange svakheter. Lurer på hvor stort omdømmetapet til Toyota er i kroner. Jeg bestilte bilen så fort det var mulig og hadde svært tidlig kønummer. Nå er jeg veldig glad jeg trakk meg fra kontrakten. Fra å ha stål tro på Toyota som produsent og med gode forhandlere, tenker jeg nå at det neppe blir Toyota på meg noen gang. Jeg har forøvrig en Model Y LR i bestilling nå...

Her er en reklame som dukket opp på Linkedin. Legg merke til det Toyota Norge-sjef sier.


Toyota Norge
343 følgere
1d •  for 1 dag siden

Takk for tilliten!
–Vi har mange fornøyde kunder som særlig skryter av bilens fremkommelighet og komfort. Den utvidede batterigarantien på inntil én million kilometer eller ti år, er også viktig for mange i valget av denne bilen. Når det gjelder rekkevidden til bilen, gjennomføres det nå flere justeringer som gjør at vi svarer opp på kundenes tilbakemeldinger, sier Toyota Norge-sjef Piotr Pawlak
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#4
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
mandag 27. februar 2023, klokken 08:41
Sitat fra: vinterdekk på mandag 27. februar 2023, klokken 06:56
Klarte ikke å finne igjen de sifrene for FWD, SuperSSRallyGT.



Räckvidd (WLTP) - Max
415 km
Elförbrukning (Wh/km)
167 Wh/km
Räckvidd (WLTP)
436 km
Elförbrukning (Wh/km)-Max
181 Wh/km
#5
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
tirsdag 15. november 2022, klokken 16:15
Sitat fra: Limodriver på tirsdag 15. november 2022, klokken 14:28
Jeg har vært forundret over "informasjonsstrategien" til Toyota når tilbakekallingen av BZ4X kom. Det virker som de har gått en god "strutseskole" der de ikke tror det er noen som oppfatter noe så lenge de står med hodet i sanden - den store r.... som stikker opp er faktisk mulig å se/legge merke til.

Det virker som det nå legges til grunn samme strategi der en forsøker å "pulverisere" problemet slik at det til slutt ikke er en utfordring. Dette bedrer ikke rekkevidden slik jeg ser det.

Det er videre hevet over enhver tvil at disse hendelsene er uheldige for Toyota. Hadde Toyota da gjort slik de er kjent for - løse de oppståtte problemene på en god måte for kunden og gjennom dette styrket merkevaren ville de kommet styrket ut av situasjonen.

Hjulproblematikken bekymrer meg ikke nevneverdig annet enn at jeg, til tross for at forsinkelsen i leveranse ene og alene hviler på Toyota, trolig ender opp med vektavgift på bilen som Toyota har kommunisert at de ikke dekker. Hva er forskjellen på mva merkostnad og vektavgift merkostnad? Dersom jeg i tillegg mottar en bil som reelt sett har en langt dårligere rekkevidde enn markedsført, varmeapparatet er ment som pynt for ikke å redusere rekkevidden ytterligere samt at rekkeviddeangiveren best kan sammenlignes med lottotrekningen på lørdag, da er jeg nok i modus for å bli godt gammeldags forbannet. Det hjelper ikke hvor mye informasjonsavdelingen bortforklarer problemene, jeg får likefullt ikke forventet rekkevidde og blir snarere enda mer opphisset enn beroliget når jeg må stoppe i tide og utide for å lade og problemet ikke anerkjennes av Toyota.

Jeg må bare si meg helt enig med deg. For meg skulle dette bli første Toyota. Måten denne saken er blitt behandlet på fra Toyota sin side overrasker meg. Jeg er skuffet og har avbestilt bz4x.
#6
bZ4 / Sv: Når er levering da?
onsdag 21. september 2022, klokken 11:00
Er det noen her som har fått tilbud om lånebil av Toyota? Vi har blitt tilbudt å leie en bil av dem.
Siden vi har en liten I3 klarer vi oss. Men nå må jeg putte penger i den gamle stasjonsvognen for å kunne dra på tur. Mao denne forsinkelsen koster meg noe. Jeg spurte om å få låne bil noen dager, men det var ikke mulig.

Mangelen informasjon om hva vi kan forvente, irriterer meg. At de ikke kan si om jeg får bilen før eller etter nyttår er fullstendig uforståelig for meg (Kontrakten ble skrevet første dag det var mulig). Hele årsaken til at jeg valgte Toyota var at jeg trodde kundeservicen var best der. Men er den vesentlig bedre enn for eksempel Tesla? Tesla sin tech er vesentlig bedre i mine øyne...
#7
bZ4 / Sv: Når er levering da?
tirsdag 23. august 2022, klokken 15:34
Toyota har en app som heter MyT og der kan vi som har bestilt følge status på bilen. Det vises følgende 5 trinn:
1. Ordre som behandles
2. Under bygging
3. Forlot fabrikken
4. I transitt
5 Hos forhandler

I mai/juni kom min bestilling til nivå 2. Altså under bygging. Nå har min ordre rykket tilbake til nivå 1. Dermed ser det ikke ut til at bilen kommer på en del måneder. Er det noen andre her som har "rykket tilbake til start" ?
#8
bZ4 / Sv: Når er levering da?
torsdag 21. juli 2022, klokken 10:45
Sitat fra: Mikkey på torsdag 21. juli 2022, klokken 09:19
Noen som vurderer heving av kjøp etter nyheten om levering blir vesentlig forsinket?

Ja, har tenkt på å heve kjøpet. Jeg bestilte en Toyota for å slippe forsinkelser, lakk problemer og andre utfordringer som mine venner har hatt med f.eks. Tesla. Jeg sliter mest med at jeg ikke aner om vi snakker 1 mnd forsinkelse eller 6 mnd forsinkelse. Mailen som kom fra Toyota Norge for 2 dager siden var ikke oppklarende for mitt vedkommende. Her er den:                                                                                                                                                                                                    

Kjære mitt navn

Først av alt ønsker vi å takke for tilliten du har vist oss ved å kjøpe den nye Toyota bZ4X. Vi beklager derfor at vi er nødt til å informere deg om at det vil bli forsinkelser i leveringen av din nye Toyota.


Sikkerhet er vår viktigste prioritering og Toyota har gjennomført en global tilbakekallingskampanje for alle Toyota bZ4X. Dette har bakgrunn i at hjulboltene kan løsne under enkelte omstendigheter. I Norge gjelder dette totalt 461 biler. Ingen av disse bilene er på veien i Norge eller Europa.


Kvalitet og sikkerhet er selve kjernen i vår strategi, og vi vil aldri inngå kompromiss eller lansere produkter som ikke oppfyller våre kvalitetsstandarder 100%. Toyota tar det inntrufne svært alvorlig, og har allokert store ressurser til å avdekke årsaken og finne løsningen på problemet, slik at sikkerheten til våre kunder blir ivaretatt. Vi har derfor besluttet å pause videre produksjon inntil en løsning foreligger. Vi understreker at din kundetilfredshet er helt sentralt i alt vi foretar oss, og vil gjøre alt som skal til for å sikre at dette problemet blir løst på en enkel, god og tilfredsstillende måte.


Vi skulle gjerne vært foruten denne situasjonen og er svært lei oss for alle eventuelle problemer dette har forårsaket deg og din familie. Sammen med våre forhandlere vil vi gjøre alt i vår makt for å kunne levere din nye bZ4X så snart som mulig. Så snart en løsning foreligger, vil vi umiddelbart informere deg via din forhandler. 


Vi håper og tror at overleveringene av bZ4X kan starte snart. Ta gjerne kontakt med din forhandler om eventuelle spørsmål du måtte ha. 


Inntil videre kan vi ikke gjøre annet enn å dypt beklage situasjonen, og takke for din tålmodighet.  Vær trygg på at alle vi i Toyota jobber intenst med å løse situasjonen. 

 

Vennlig hilsen
Toyota Norge AS

#9
bZ4 / Sv: Brukerhåndbok
torsdag 12. mai 2022, klokken 09:55
Sitat fra: THE på mandag 09. mai 2022, klokken 13:52
For de som er interessert er det mye nyttig å finne i manualen til bilen (https://d24bc9lyrt5en5.cloudfront.net/Customer-Portal-Admin/emanuals/TOYOTA/OM42D76CA.pdf). Blant annet er maksimal vekt oppgitt til 2550 kg for 4wd og 2465 kg for 2wd. I manualen er det ikke oppgitt vekt på tom bil, men andre kilder oppgir +-2000 kg. Dvs. at nyttevekt som det har vært litt diskusjoner om her på forumet ikke bør være noe problem for denne bilen. Tilhengervekt er oppgitt til 750 kg, og belastning på tilhengerkule til 75 kg.

Ellers er det mange muligheter til å justere ladetidspunkter, ladestrøm osv. Det er ei fare for at det kommer mange spørsmål om hvorfor bilen lader sakte på en 175 kW her på forumet, da det er første gang jeg har sett at det er mulig å begrense ladestrøm på DC-lading i menyen til en bil.

Edit: Ser også at Toyota har valgt en løsning der 12V batteriet bare lades når bilen er på, ser i alle fall slik ut pga. alle advarsler i manualen om å slå av alt elektrisk utstyr i bilen når den parkeres.

Takk for link! Jeg fant manualen på norsk her:
https://d24bc9lyrt5en5.cloudfront.net/Customer-Portal-Admin/emanuals/TOYOTA/OM42D76NO.pdf
#10
BMW i3 / Sv: Maks batterikapasitet i servicemenyen 94Ah
onsdag 28. oktober 2020, klokken 08:13
Sitat fra: quandt1960 på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 21:34
Sitat fra: marte3no på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 08:16
Min 94Ah har socmax på 27,7. Jeg spurte forhandler i forbindelse med service om å sjekke rundt dette. Svaret var at "dette er en meny bileier egentlig ikke skal gå inn i".
Jeg er ikke helt fornøyd med det svaret...

Det skjønner jeg godt for det var et helt latterlig svar. Kunne like gjerne vært ærlig og sagt, jeg vet ikke. Den enkleste måten å lese SOCmax ut på er via BMW Connected i nettleseren og XHR. Imidlertid, denne verdien er flyktig basert på lademåte, bruk og temperatur. Eneste måten å virkelig måle den reelle SOH, altså state of health på batteriet og dermed indirekte den virkelige SOCmax er med et spesialverktøy BMW sertifiserte verksteder har hvor en måler utlading på batteriet m.m. Så å lese ut SOCmax via menyen er bare en momentanverdi der og da basert på ladehistorikk, temperatur og bruk.

Takk!  :+1:
Ett svar som det hadde jeg slått meg til ro med.

#11
BMW i3 / Sv: Maks batterikapasitet i servicemenyen 94Ah
tirsdag 27. oktober 2020, klokken 08:16
Min 94Ah har socmax på 27,7. Jeg spurte forhandler i forbindelse med service om å sjekke rundt dette. Svaret var at "dette er en meny bileier egentlig ikke skal gå inn i".
Jeg er ikke helt fornøyd med det svaret...
#12
BMW i3 / Sv: Maks batterikapasitet i servicemenyen 94Ah
tirsdag 12. februar 2019, klokken 10:56
socMax: 27.4 etter 29500km. Kjørt "alltid" i 30-80% området på batteriet, men ikke vært flink til å forvarme...
#13
BMW i3 / Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
tirsdag 27. februar 2018, klokken 10:15
Laderen i i3 består så vidt jeg vet egentlig av 3 ladeenheter med maks effekt på 16A. Derfor er det mest effektive å lade på 16A, 32A eller 16A 3-fas (400V). Dette fordi laderene er mye mer effektive ved 100% belastning enn på f.eks. 50% belastning. Dette er nok årsaken til at Bowers som lader på 8A har såpass høyt forbruk...
#14
BMW i3 / Sv: 32A lading med Tesla UMC
torsdag 27. april 2017, klokken 20:12
Hva endte du med å gjøre? Jeg er i samme situasjon. Er det mulig å lade i3 med UMC fra 32A blå overgang? Noen som har testet?
#15
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
fredag 30. september 2016, klokken 17:44
Tidlig i dag ble bilen min laget  :D
Bestilte 20. juni. Gleder meg! :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA