Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jimbo

#1
ID.4 / Sv: Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom
onsdag 29. desember 2021, klokken 12:00
Var låsbart og belyst hanskerom med kjølerom faktisk med i 1st Max-versjonen? Eller var det også en feil?
#2
ID.3 / Sv: Service ID.3
torsdag 09. desember 2021, klokken 14:14
Ja, det er sant...
#3
ID.3 / Service ID.3
onsdag 01. desember 2021, klokken 21:27
Noen som har tatt service på ID.3, og hvor mye kostet det?
#4
ID.4 / Sv: Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom
onsdag 01. desember 2021, klokken 12:17
Hva kan være rimelig kompensasjon for manglende lås, lys og kjøling i hanskerom og belyste dørhåndtak?

Forbrukertilsynet har nå begynt å mekle i saken og forhandler har tilbudt 50% på service som "goodwill". Dem mener fortsatt at dem ikke har gjort noen feil. Hun på forbrukertilsynet virker enig med meg at det kan være en brudd mot forbrukerkjøpsloven. Så alternativene nå er vel å enten akseptere tilbudet eller å ta det videre for å få en rettslig avgjørelse. Jeg er vel ikke helt fornøyd med kompensasjonen som jeg har fått tilbud om, men spørsmålet er vel om det er vert å gå videre med det og hvor mye mer det faktisk kan gi. Men jeg liker ikke at dem ikke kan innrømme at dem har gjort en feil.

Fra forbrukertilsynet:
"Som du skriver så følger det av forbrukerkjøpsloven § 16 c) at det foreligger en mangel dersom bilen ikke svarer til opplysninger som er gitt i sin markedsføring eller har gitt om bilen. Forbrukerkjøpsloven er preseptorisk – det vil si at det er ikke mulig å inngå avtaler som en dårligere for Forbrukeren enn lovens regler. I din sak kan det stilles spørsmål ved om en slik avtale hvor selger tar et veldig inngripende forbehold ovenfor forbrukeren, må settes til side."
#5
ID.4 / Sv: Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom
tirsdag 20. juli 2021, klokken 08:59
Jeg fikk nå svar fra forhandler at "bilen din har airstop dekk og da følger ikke det med". Men jeg er usikker på hvordan man sjekker om det faktisk er airstop dekk. Finner ikke noen indikasjon på dekket at det skal være det. Og på vinterdekken er det vel i hvert fall neppe det.
#6
ID.4 / Sv: Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom
onsdag 14. juli 2021, klokken 18:56
OK, jeg har spurt om det nå. Men jeg tror heller ikke at den jekken jeg har fått egentelig er til ID.4. Det står Passat, Touran og Skoda Superb på den, men ikke ID.4. Noen som har fått en som det faktisk står ID.4 på?

Men den fungerer vel antageligvis, hvis jeg noensinne kommer å bruke den.
#7
ID.4 / Sv: Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom
onsdag 14. juli 2021, klokken 10:01
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 25. mai 2021, klokken 17:08
Sitat fra: H på tirsdag 25. mai 2021, klokken 10:34
Sitat fra: hELgenen på mandag 24. mai 2021, klokken 21:33
Jeg fikk med alt.

Kan du utdype? Hva fikk du med? Hvilken modell har du?

1st plain,jekk og kompressor fulgte med

Jeg fikk "jekk og hjulvinne" i dag, men ikke kompressor. Kompressor står ikke nevnt i tekniske data, men det står som en opsjon i prislisten, så det ser vel egentlig ikke ut som om det skal følge med. Er det noen annen som har fått kompressor?
#8
ID.4 / Sv: Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom
onsdag 14. juli 2021, klokken 09:59
Sitat fra: HelEl på onsdag 09. juni 2021, klokken 09:55
Sitat fra: Janpihl på mandag 07. juni 2021, klokken 20:20
Jeg spurte NAF som jeg er medlem av, om det med mangler på bilen.
fikk følgende svar.

Du kjøpte bilen av en forhandler, så dette forholdet reguleres av forbrukerkjøpsloven. Forutsetningen for at du skal kunne kreve noe av Møller, er at det foreligger en kjøpsrettslig mangel ved bilen. Etter forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav c vil det foreligge mangel dersom bilen ikke svarer til opplysninger som forhandler i sin markedsføring eller ellers har gitt om bilen. Dersom bilen er markedsført med spesifikke komponenter og utstyr og det senere viser seg at bilen faktisk ikke har disse spesifikasjonene, vil det altså foreligge uriktige opplysninger som utgjør en mangel. Unntaket er dersom forhandler kan vise at de uriktige opplysningene ble tydelig rettet før kjøp, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet. Jeg forutsetter her, som du skriver, at forhandler ikke på en tydelig måte rettet opplysningene før kjøp.

Hvorvidt du skal reklamere nå eller senere vil bero på om bilen du har kjøpt faktisk har belyste dørhåndtak og låsbart hanskerom med kjølerom. Har du allerede fått beskjed fra Møller om at det er gitt feil opplysninger i markedsføringen, kan du sende dem en skriftlig reklamasjon allerede nå og kreve at bilen leveres med det utstyret som er spesifisert. Er det snakk om en reell feil i opplysningene slik at disse bilene uansett ikke skal ha disse spesifikasjonene, vil du antagelig kunne kreve et prisavslag i stedet.

Noen som har forsøkt seg med en slik reklamasjon?

Jeg har reklamert, og skrevet at jeg mener dem faktisk må kompensere i følge loven, men det hjalp ikke. Jeg har også meldt det til forbrukertilsynet så får vi se hva dem sier. Men det tar lang tid.
#9
ID.4 / Sv: Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom
tirsdag 25. mai 2021, klokken 20:29
Sitat fra: Trond.m på søndag 23. mai 2021, klokken 07:32
Man kan åpenbart ikke fjerne utstyr uten å gi et prisavslag. Det holder ikke å skylde på feil i beskrivelsen, siden kunden ikke hadde noen mulighet til å oppdage denne feilen. At Møller svarer det tyder på inkompetanse eller at de satser på at mottakeren ikke gidder å følge det opp.

Gjelder dette selv med dem forbeholdene dem har skrevet? Har du noen lov som du kan referere til?
#10
ID.4 / Sv: Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom
tirsdag 25. mai 2021, klokken 17:06
Sitat fra: Trond.m på mandag 24. mai 2021, klokken 19:54
Hvorfor gir de ikke kompressor ? Merkelig at det skal være helt tilfeldig om man får det med eller ikke. Jekk fikk jeg med, og jeg forstod det slik at kompressor blir levert senere.

Jeg vet ikke eksakt hva jeg skal få. Det står vel ikke noe om kompressor i tekniske data. Men veldig rart at det er forskellig hva som blir levert.
#11
ID.4 / Sv: Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom
mandag 24. mai 2021, klokken 16:59
Jekk har dem sagt at jeg skal få. Men ikke når...
#12
ID.4 / Sv: Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom
lørdag 22. mai 2021, klokken 17:06
Å klage til forbrukerrådet er kanskje et alternativ? Men jeg kan ikke helt hva loven sier. Om det er lov å fjerne ting sånn uten videre.
#13
ID.4 / Sv: Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom
onsdag 12. mai 2021, klokken 18:11
Sitat fra: Trond.m på onsdag 12. mai 2021, klokken 09:26
Det kommer vel an på om tekniske data var endret / korrigert da du bestilte.

Ja, i tekniske data sto det da jeg bestillte at dette skulle være inkludert. Og bilen var allerede bygget. Da jeg fikk bilen sto det fortsatt det med kjølerom, men belyste dørhåndtak var fjernet.
#14
ID.4 / Sv: Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom
tirsdag 11. mai 2021, klokken 20:55
Sitat fra: Trond.m på mandag 10. mai 2021, klokken 05:57
Jeg er ikke ekte jurist (bare hobbyjurist), men jeg tror nok ikke mangelen med lys / kjøling i hanskerom og lys i dørhåndtak nødvendigvis fører til prisavslag. Importøren kan hevde at prisen tross alt ble satt ned med 10.000 kr, og dette ble til og med gitt tilbakevirkende kraft, noe som er ganske uvanlig. Det er derfor vanskelig for en kjøper å hevde at mangelen ville påvirket beslutningen om å kjøpe bilen.

Det har ikke blitt noen endring i pris etter at jeg bestillte bilen i februar i hvert fall. Hva som har skjedd før det har jeg ikke peiling på og det mener jeg ikke er relevant for om jeg skal få kompensasjon eller ikke.
#15
ID.4 / Sv: Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom
søndag 09. mai 2021, klokken 14:03
Jeg må si at jeg fortsatt er veldig skuffet over hvordan Volkswagen håndterer dette. Den ene tingen er det juridiske, hvor dem muligens har rett å gjøre sånn, selv om jeg ikke er sikker på det. Men noen tillit får dem ikke på denne måten. Det blir neppe noen mer Volkswagen for meg. Og antageligvis ikke service hos forhandleren heller. Hva om det neste gang mangler noe som er veldig viktig for meg? Det kan ikke være et lotteri hva man får med av utstyr. Spesielt ikke da bilen allerede var bygget da jeg bestilte.

Jeg har nå skrevet til møller om dette, men regner vel dessverre ikke med at dem gjør noe med det. Den eneste muligheten er kanskje om det blir veldig mange som klager på dette, men dem fleste aksepterer kanskje bare at dem gjør sånn.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA