Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jørgen Jevne

#1
Jeg kjøpte en C-Zero november 2015 som var demobil i Asker. Den hadde kjørt 3000km.

Lampa til service begynte å blinke på forsommeren her på 10.000km, men så har jeg helt glemt meg bort. Jeg syns også det er noe voldsomt med service hvert halve år.

Kan noen gi noen råd for hvordan man best mulig skal forholde seg til dette som C-Zero kunde? Skal man virkelig på service hvert halv år i fem år?

Uansett, nå har den kjørt 12.000, og jeg tenkte å ta den på service lokalt her. Men er garantien bortfalt allerede eller hvordan blir det nå? Kan det ses gjennom fingre med slike ting?

Takk for svar!
#2
Jeg har en Citroen C-Zero som lader en sjelden gang hjemme. Jeg har gratis lading på jobb, som gjør at jeg forsøker å bruke minst mulig strøm hjemme til å holde bilen i gang, men av naturlige årsaker må man noen ganger gjøre det.

Til høsten får vi en Passat GTE i hus, som vi har gått til innkjøp av da vi begge pendler en viss avstand hver dag. Vårt økonomiske regnestykke har basert seg på at vi primært kan kjøre på elektrisk drift i ukedagene. Følgelig ser jeg en problemstilling komme her i fremtiden med at vi ønsker at begge bilene skal kunne lades trygt og forsvarlig parallelt.

Per idag lader jeg C-Zeroen på allminnelig stikk (15A) ute i garasjen, hvor jeg henger opp kladden konsekvent og gjørt fortløpende vurderinger ift varmeavgang og unormal slitasje.

Jeg legger ved bilder av det elektriske anlegget for vurderinger. Så vidt jeg kan se av priser jeg har innhentet vil adekvate løsninger med ladestasjon koste betydelige summer >10-15k. Det er mange ganger man kunne fylt bensin for denne prisen, så jeg er ute etter edruelige vurderinger.

Takknemlig for tilbakemeldinger!



#4
Jeg har kjøpt en C-Zero nå denne måneden fra forhandler (demobil, pt gått 3000km). Den er 1.gangs reg mai 2015.

Hvordan forholder jeg meg til disse tingene for å beholde garanti? Det står så mye forskjellig der ute, men jeg må altså til Citroen verksted for å beholde garantien? Er serviceintervallene 10.000km hele veien?

Jeg har så langt regnet ut at jeg fikser spylevæske, pollenfilter og vindusviskere selv. Utover dette, noen gode tips man gjør lokalt? Ser at mange kommer unna med en brøkdel av merkeverkstedene, men er dette med garantien som innsats? Er det i så fall noen som har noen virkelig dårlige erfaringer og har brukt garantien som kan komme med gode arugmenter for å "beholde" denne garantien?

Virker som noen fikser mye selv og tar "billig servicer" og heller "sparer opp" til å ta evt. kostnader forbundet med reperasjoner som garantien kunne fikset?

Takknemlig for tips og flott med et forum som deler så flittig!
#5
Er det bare jeg som er ufatterlig dum, eller er laderen som medfølger så klumpete at på en stor del av de offentlige ladestolpene så får man ikke lukket lokket etter man har plugget den i, og følgelig ikke ladet?

Lokalt har jeg to typer ladestolper, en hvor man kommer under i fra og stikker kontakten inn, og følgelig enkelt å lukke, mens andre er mer som allminnelige stikkontakter innendørs, og følgelig blir "klumpen" byggende altfor langt ut og man får ikke lukket lokket.

Noen måte rundt dette eller er det lost cause? I så fall ekstremt dårlig service fra Citroen med at man skal ut og kjøpe ny lader kun for å få ladet offentlig.
#6
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60888457&searchclickthrough=true&searchQuery=ladekabel+til+elbil

Jeg sjekket litt på FINN, og fant denne over. Men den koster jo mye mindre (2500,-) enn mange av de andre jeg fant (>4000,-).

Det jeg er ute etter er en kabel jeg kan lade med 16A, og som ikke har "kladden". Er denne innafor eller har jeg oversett noe?
#7
Kan dere vennligst utdype litt hvordan jeg går frem og hvilke alternativer jeg evt. har?

En magnet fra Clas Ohlson hørtes unektelig ut som det enkleste aktuelt :)
#8
Jaggu. Låsemekanismen hadde blitt ødelagt, så jeg måtte ut å kjøpe en strikk for å "holde lokket" inntil på, og da begynte den jammen meg å lade. Det var gode nyheter.

Nå er egentlig spørsmålet:
- Hvorfor lader den bare på 8A? Mulig å få den opp til 16A og få litt fortgang i dette?
- Nå prøvde jeg å henge opp "klædden" i strikken, men er jo ganske tung, så står og drar fælt i strikken. Andre gode løsninger?
#9
Helt ny på forumet her og til elbil for øvrig.

Kjøpte helt ny (demobil) C-Zero i går og kom hjem. Den ladet fint hjemme i natt uten problemer. Da jeg kom på jobb ble jeg helt forskrekket over at laderen ikke aktiveres når jeg setter den inn i ladestolpen (kommunal plass) uten for jobb. Jeg vet at denne fungerer da min kollega bruker samme stolpe på en E-Golf uten problemer. Jeg kjører videre til neste ladestasjon - samme problem.

Derfra tar jeg med laderen inn og sjekker den i vanlig stikkontakt og laderen lyser som forventet.

Er det jeg som har misset noe vesentlig fra forhandler eller i researchen før jeg kjøpte denne bilen? Kan jeg med andre ord ikke lade med medfølgende lader på offentlige ladestasjoner? Dette er jo i så fall en deal-breaker av dimensjoner, da det er nettopp muligheten for å lade (gratis) på jobb og minimal lading hjemme som gjorde at jeg kjøpte bilen  :( >:( :o

Takknemlig for veiledning og svar.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA