Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - mortdal

Sider: [1] 2 3
1
Audi e-tron / Sv: Standard stereo - ettermontering av subwoofer
« på: Onsdag 18. Mars 2020, klokken 10:47 »
Jeg har også standardanlegg og er ganske så fornøyd med det. Jeg tror man kunne fått enda mer ut av det hvis man bare kunne stilt nivået på subwoofer separat slik som på B&O. Det handler jo bare om softwarestyring vil jeg tro, så hvis noen med ODB-verktøy kunne sjekket om man kan få aktivert noe sånt, hadde det jo vært kult.

2
Audi e-tron / Sv: Taue noen meter til ladestasjon?
« på: Onsdag 11. Mars 2020, klokken 08:48 »
E-tron gir deg vel også muligheten til å starte bilen 2 ganger etter at den har gått "helt tom". Dette for å kunne kjøre bilen opp på bilfrakt, også av og til lader igjen. Står vel i instruksjonsboken hvor langt den går hver gang, så hvis man er bare noen meter unna, kan man bruke den funksjonen.

3
Audi e-tron / Sv: Oppdatering for e-tron bakluke automatikk
« på: Mandag 02. Mars 2020, klokken 07:54 »
Det er fullt mulig å deaktivere åpning av bakluke med nøkkel, men det må gjøres ved hjelp av programmering. Si til forhandler på at bakluken åpner seg selv, så gjør de dette for deg.

Men det er dårlig nøkkeldesign, og man er jo uansett utsatt for at bilen låses opp av seg selv også. Synes Audi burde varte opp med noen lekre nøkkeldeksel egentlig.

4
Audi e-tron / Sv: Forvarming under AC lading med lav effekt
« på: Tirsdag 25. Februar 2020, klokken 14:08 »
Jeg tror den begrenser seg til hva som er tilgjengelig fra ladeboks når den har dette tilgjengelig. Jeg og opplever lav varmeeffekt ved forvarme og lav ladeeffekt. Men det er tut og kjør hvis man trekker ut kabelen.

5
Audi e-tron / Sv: e-Tron som hyttebil
« på: Fredag 20. Desember 2019, klokken 08:39 »
Jeg kjører Oslo - Skeikampen, 217km. Har tilgode å måtte lade. Kjørte E6 opp med en tilhenger på 440kg for et par uker siden, -2-5 grader og søkkvåt/snølagt veibane, 90-100 km/h på speedometeret på motorveien, 22 grader inne. Hytta ligger på drøye 700 meter. Endte på et forbruk på 30,3 kWh/100km med snittfart på 66km/t. Jeg hadde vel ca 50km på gjettometeret da jeg kom frem.

Husker du SOC % da du kom frem?

Jeg mener å huske 18%. Det stemmer bra med bildet jeg tok av virtual cockpit, der er "tanken" litt nede på den siste fjerdedelen av tanken..

6
Audi e-tron / Sv: e-Tron som hyttebil
« på: Torsdag 19. Desember 2019, klokken 10:15 »
Jeg kjører Oslo - Skeikampen, 217km. Har tilgode å måtte lade. Kjørte E6 opp med en tilhenger på 440kg for et par uker siden, -2-5 grader og søkkvåt/snølagt veibane, 90-100 km/h på speedometeret på motorveien, 22 grader inne. Hytta ligger på drøye 700 meter. Endte på et forbruk på 30,3 kWh/100km med snittfart på 66km/t. Jeg hadde vel ca 50km på gjettometeret da jeg kom frem.

Så med tilhenger og dårlig vær må du være habil "efficiency"-sjåfør for å rekke frem. En kort ladestopp vil nok være å foretrekke. Uten tilhenger og skiboks og med forvarming skal det nok gå greit uansett.

7
Audi e-tron / Sv: Selgerne kan ikke mye om bilene
« på: Mandag 16. Desember 2019, klokken 09:34 »
Fremtidens bilsalg er nok uten selgere. Lokalene er veldig dyre og personalet er veldig kostbare. Dette gjør at prisen på bilen blir unødvendig høy. Bilselgere i dag gjør jobben langt dårligere enn en god nettside kan gjøre. Tesla er vel den eneste som ligger i front på dette, med angrefrist og plan om å legge ned salgslokaler. e-tron kunne nok vært minst 100.000,- rimeligere hvis man hadde droppet mye av det kostbare i alle ledd mot sluttkunden. Alternativt kunne de beholdt prisen, men lagt opp til at produktet utvikles og vedlikeholdes gjennom levetiden, så hadde jeg sluppet å banne meg for at jeg ikke engang får stilt lademålet i appen, helt grunnleggende enkel funksjonalitet som bare ikke var klar ved slipp av bilen...

8
Audi e-tron / Sv: Matrix
« på: Onsdag 11. Desember 2019, klokken 08:54 »
Takker, digital Matrix. Fant dermed info her:
https://www.audi.com/en/experience-audi/mobility-and-trends/e-mobility/matrix-led-headlights.html

Men kommunisering med bilens «navigasjonsdata» er vel nytt? 2019 modeller har vel ikke dette?

Min 2019 Fast track har dette. En kjekk liten funksjon som lyser opp litt ekstra på sidene når du skal svinge av og slikt :-).

9
Audi e-tron / Sv: Lading i stikkkontakt
« på: Onsdag 27. November 2019, klokken 08:25 »
Jeg vil komme med et siste innspill.

Ikke legg opp ny kurs for å lade på stikkontakt. Hvis du bruker den medfølgende ladekladden midlertidig, så har denne DC-vern innebygget, så da holder det med vanlig jordfeilvern i skapet. Du trenger derfor ikke kjøpe B-vern.

Når du kjøper ladeboks, kjøp en boks med integrert DC-vern, f.eks Easee, som er stilig og støtter det meste. Da trenger du heller ikke koste på B-vern, men kun vanlig vern. Legg opp en ny 3-fas kurs med så stor sikring som er mulig. Hvis det ikke er total kapasitet nok, stiller du heller dette ned i ladeboksen (Easee støtter det). Easee kan også settes manuelt til 1-fas selv om den er koblet som 3-fas, hvis du skulle ønske det. Easee lader e-tron på en trygg og sikker måte på 3-fas. Det gir ikke noe særlig høyere hastighet, men fordeler lasten mellom flere faser bedre, slik at du får mer tilgjengelig strøm i huset totalt når du lader elbilen. Easee støtter også en veldig enkel og billig lastbalanseringsløsning, hvor du kobler den mot tibber pulse, som er en liten sak som kobles til HAN-porten på den smarte strømmåleren. Da følger den med på totalt strømforbruk og justerer ned ladehastighet på elbilen hvis det er nødvendig pga. totalt strømforbruk.

10
Audi e-tron / Sv: Lading i stikkkontakt
« på: Tirsdag 26. November 2019, klokken 09:03 »
Jeg er ikke elektriker, men hobbyist som setter meg grundig inn i ting.

Ladekladden som følger med e-tron er nok ganske god. Den lader ikke raskt, maks 8A, så det skal nok litt til at du får varmegang og brannfare i den. Det følger også med en holder slik at du kan feste den ordentlig på veggen. Denne har innebygd DC-vern, som gjør at du lader trygt, selv om du ikke har B-vern i sikringsskapet ditt. Det vil derfor gå bra å lade midlertidig på en 10A kurs, så lenge denne kursen ikke er belastet med annet. Laderen kan også settes ned i 50%-modus, som reduserer ladehastigheten enda mer og blir enda tryggere. Om det settes ned til akkurat 50% vet jeg ikke, men da går det nok også bra at kursen er belastet med litt andre småting.

Det går imidlertid ikke spesielt raskt. Hvis du plugger i med varmt batteri, slik at den ikke bruker opp strømmen på temperaturkontroll, så får du nok ca. 3-5 km rekkevidde per time. Da blir det noen timers lading, så det kan fort bli nødvendig med lading på natten.

IKKE koble noen form for tidsur eller smarte strømkontakter foran laderen, det øker bare risikoen. Laderen rett i støpselet.

Når du ser deg råd til det, få installert en ladeboks (anbefaler Easee) av en elektriker, det er en tryggere og mye raskere løsning. Men du kan fint bruke den medfølgende ladekladden som en midlertidig løsning.

11
Audi e-tron / Sv: Virtual cockpit plus
« på: Mandag 25. November 2019, klokken 08:13 »
Jeg bruker kun standardvisningen. Er redd dette er et godt eksempel på hva man kan forvente av oppdateringer og funksjonstillegg til Audi sine biler. Hvis det i det hele tatt kommer, må du nok betale godt for det. Audi har jo vært raske og kommet med elbilen litt før de andre, og dermed kunne tatt god overpris så langt, så burde egentlig vært inkludert i prisen at de sender ut litt oppdateringer, tillegg og feilrettinger, mener jeg. Den bærer jo litt preg av raskhet i utviklingen på flere punkter..

12
Audi e-tron / Sv: e-Tron flerfase på IT?
« på: Fredag 15. November 2019, klokken 08:24 »
Jeg har 32A, og lastbalanserer med tibber pulse mot hovedsikringen på 40A, slik at den aldri ryker. Funker veldig bra.

3-fas gir bare marginalt bedre hastighet enn 1-fas på e-tron, så forvent ca 4,8 kW tenker jeg på 20A sikring. Så skal man vel egentlig kun trekke maks 80% av sikringskapasiteten jevnt over tid har jeg hørt...

13
Audi e-tron / Sv: e-Tron flerfase på IT?
« på: Torsdag 14. November 2019, klokken 08:11 »
E-tron lader med 3-fas på Easee kan jeg bekrefte, men man får kun 7,4 kW. Da er imidlertid lasten litt bedre fordelt enn 1-fas, så er en marginal fordel med 3-fas.

14
Audi e-tron / Sv: Etron 55 Kampanje
« på: Tirsdag 12. November 2019, klokken 12:07 »
Auda Audi! Der kom den sviende, men ikke overraskende, skrellen av verdien på bilen min:-(. Prøver å trøste meg med at jeg har hatt e-tron i et halvt år nå, men det svir allikevel at jeg har betalt 80-100.000 for mye, og samtidig har hjulpet Audi å luke bort designfeil og softwarefeil.

15
Audi e-tron / Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
« på: Onsdag 06. November 2019, klokken 08:12 »
Det er vel litt øyet som ser også. Jeg var gal nok til å droppe keramisk coating, for å stå med voksen selv.. Polerte og vokset nå nylig etter 11.000 km, jeg kjente kun skader i hjulbuene og på kanalene der steinspruten står på som verst, og noen hakk på fangeren foran. Ingenting på sidene/dørene. Det føles jo litt feil med alle hakkene på hjulbuer/kanaler, men er jo bare plast, og man ser ikke disse hakkene. Skvettlapper derimot, ganske så synlig...

Kanskje foliering av utsatte steder kan være en god løsning?

Sider: [1] 2 3