Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Myrvang

Sider: [1] 2 3 ... 47
1
BMW i3 / Sv: Skal teste i3 for første gang, hva skal jeg se etter?
« på: Mandag 08. Mars 2021, klokken 00:00 »
Jeg kjøpte den, fornøyd så langt. Rekkevidde er ikke noe issue, skal kun brukes til lokalkjøring uansett. Vi startet med å se på i-Miev og Leaf til 20-40k som hadde dekket behovet, så på i3 2014 til 110-120k før vi endte opp med denne til 165. Mtp at vi egentlig ikke trengte en bil til strakk vi strikken langt nok :) Nærlysene virker bra mens fjærnlysene ikke var all verden, men kommer nok til å sette på en LED-bar tenker jeg. Plassen er overraskende bra, jeg er 191 cm og det er fortsatt brukbar plass baki, bedre enn A3 vi byttet ut. Minus at den kun er 4-seter, vi har 3 barn, men har større bil om alle skal på tur.

Ang kjørelengde så fant vi ut at biler registrert i 2017 og senere har lang garant, så fortsatt nybilgaranti på denne.

2
BMW i3 / Skal teste i3 for første gang, hva skal jeg se etter?
« på: ſøndag 07. Mars 2021, klokken 13:34 »
Vi har bestemt oss for i3 etter å ha testet en kompis sin. Han har 2018 Fully Charged 94Ah, vi vurderte 60 da den blir bil nunner 2, men kan kanskje være kjekt med litt lengre rekkevidde. Hva er erfaringene med rekkevidde på 60 kontra 94Ah?

Og noen synspunkter på denne? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=207240043

Ser det er litt endringer fra år til år, vi hadde egenlig budsjett på 150k, men som alltid tenker man at man får litt mer om man går opp 10.000 og enda mer om man legger på enda 10, og enda 10 og enda 10...  :D

3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
« på: Onsdag 16. Desember 2020, klokken 23:56 »
Dyrt å hurtiglade, men når jeg drar på hytta (en gang i fremtiden, den er i Sverige) koster det meg ca 200 i hurtiglading med Evalia 40 kW. Et stopp hver vei, ser jeg kommer på mellom 90 og 100,- pr lading. 250 km hver vei. Med dieselpurka kommer det på ca 500,- i diesel og 200,- i bom, totalt ca 700,-. Med elbil koster det 8,- å kjøre gjennom Oslo 2 ganger, ca 40 i strøm hjemme og ca 200 i hurtiglading, totalt omtrent 1/3 av kostnaden. Kjører 20.000 km i året og har snart spart inn laderen vi satt inn i brl i sommer til 25.000,-

De gangene jeg kjører langt har jeg råd til hurtiglading, selv om enhetsprisen er høy der og da. Regner man over hele året er det fortsatt billigere med elbil for de fleste.

4
MG ZS EV / Sv: Mulig App for MG ZS EV
« på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 23:10 »
Og prisen er jo helt gull. Kan få alt jeg vil ha, men da må jeg legge rundt 800´ på bordet.
🤔

800.000,- for en MG? 🤔 Hvilken kalkulator brukes eller hva er det av pris på ekstrautstyr?

Den har jo startpris på 239.900,- ut fra det jeg kan finne ut.

Får jo Audi e-tron 50 med bedre rekkevidde til lavere pris da.

Var nettopp E-Tron jeg tenkte på. TMX utgår da det er fryktelig vanskelig å få 2 kajakker på taket...

5
MG ZS EV / Sv: Mulig App for MG ZS EV
« på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 00:20 »
Lånte en bil i helgen og er nære kjøp, men app og rattvarme er faktisk så viktig at jeg vurderer å beholde Evaliaen. Med 3 barn og et aktivt liv er plassen i Evalia gull verdt. Når den i tillegg har rattvarme og app er det en god totalpakke. Men skal innrømme at det var litt nedtur å sette seg inn i den da jeg leverte MGen, MGen var god å kjøre. Og prisen er jo helt gull. Kan få alt jeg vil ha, men da må jeg legge rundt 800´ på bordet.

6
Mach-e / Sv: Noen som har hørt noe om taklast?
« på: Lørdag 10. Oktober 2020, klokken 12:44 »
Finnes selvsagt muligheter, men å drasse på henger hver gang jeg skal padle blir også tungvint. I sommer har jeg hatt 2 kajakker på taket stort sett hele tiden, kan ikke ha henger på hele tiden.

Står også på ski på vinteren, og i Evaliaen har jeg 5 par ski på gulvet stukket under setene og blå IKEA-bagger mer støvler, hjelmer osv baki. Plassen i Evalia er en genial bil for mitt bruk, men rekkevidde og komfort er ikke helt på topp. Men tipper jeg ender med å beholde den i noen år til, kjøpte den ny i januar.

Om 2-3 år er det sikkert mange flere alternativer å velge mellom.

7
Mach-e / Sv: Noen som har hørt noe om taklast?
« på: Tirsdag 06. Oktober 2020, klokken 15:30 »
Har veldig lyst på bilen selv, men pga dette og mye padling med kajakk utgår den.

Synd, for en av få biler med plass til 3 barn baki.

8
Nissan e-NV200 / Sv: Vann i bagasjeromsgulvet
« på: Lørdag 03. Oktober 2020, klokken 07:05 »
Har bytta vinduer på skyvedørene én gang, hjalp lite. Så må inn igjen å undersøke snart igjen.

Er det en svakhet med vann inn sidevinduer?

9
Nissan e-NV200 / Vann i bagasjeromsgulvet
« på: Fredag 02. Oktober 2020, klokken 15:42 »
Hei.

Oppdaget i går at teppet i baggasjen er helt vått. Hadde en pappeske liggende der og den var helt våt. Kjente etter og hele teppet var vått og vannet rant under. Aner ikke hvor det kommer inn, her bestilt time på Birger N. Haug nå, er garanti på bilen, men nyskjerrig på om andre har opplevd det samme?

10
Nissan e-NV200 / Sv: Hurtiglading og semi-hurtiglading
« på: Fredag 02. Oktober 2020, klokken 08:52 »
Går an å bygge om laderen til 11 eller 22 kW.

https://muxsan.com/English/products.html#3-phase-charger

Det koster å være kar, men muligheten er der.

11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
« på: Lørdag 27. Juni 2020, klokken 20:35 »
Har en kompis som hadde sin 2005 Opel Astra på EU-kontroll. Han fikk mange feil og skulle vrake bilen. Jeg sa han burde selge den heller å skrote den, så vi la ut en annonse på Finn, bilen ble solgt for 10.000,- på 50 minutter. Er da bedre for miljøet at den bilen går i 2-3-4 år til enn å vrake den og pushe en ny bil ut på markedet? Han som kjøper seg "ny" bil til 10.000,- og bytter dempere og vannpumpe hadde ikke kjøpt seg ny elbil. For 30.000,- kunne han fått en gammel i-Miev med rekkevidde på 30 km, men er neppe det han var ute etter.

Greit å digge elbil, men det passer ikke for alle enda.

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Norgesferie med elbil?
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 00:17 »
Jeg har 3 barn, hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt TMX, hadde jeg hatt 2 bar hadde jeg kjøpt TM3, for lading med annet enn Tesla er noe herk. Elbil er fint til hverdags, men ikke noe å satse på når man skal på langtur. De som mener ladekø kan brukes til hygge med familie har neppe prøvd det selv med familie (les barn) som ikke vil vente. Jeg har kjørt 9300 km med Evaliaen på 5 mnd, men da har jeg for det meste ladet i egen garasje og vært på noen turer med hurtiglading utenom rushtid.

Gidder ikke leie en annen elbil når jeg har en A3 stående, selv om TM3 er en morsom bil å kjøre :)

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Norgesferie med elbil?
« på: Mandag 22. Juni 2020, klokken 23:45 »
Frister mer og mer å bruke A3 til kona. 2,0 TDI Quattro er tross alt morsommere enn Evalia og ladekø.

Så får jeg heller betale 175,- eller hva det er på Hardangerbrua og 50 i Bergen og alle de andre bommene som er overalt. Norgesferie er ikke noe man gjør for å spare penger uansett, det er noe man gjør fordi grensene er stengt.

14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Norgesferie med elbil?
« på: Fredag 19. Juni 2020, klokken 22:38 »
Ja, starter med 2-3 netter på hytta til venner i Vang. Om det kommer frem i media eller her at det er totalt kaos mtp lading får jeg heller dra hjem, bytte bil og ta turen motsatt vei. Vi har ingen planer annet enn å være borte noen dager så kone og baby får litt tid for seg mens jeg tar med de største på en tur uten mål og mening annet enn turen og kosen.

15
Elbilen i Samfunnet / Norgesferie med elbil?
« på: Fredag 19. Juni 2020, klokken 21:41 »
6. juli skal jeg kjøre Asker-Bergen-Stavanger-Kristiansand-Asker med e-NV200. Jeg kommer meg ca 150-180 km mellom ladingene, totalt er turen på ca 1300 km. Hvordan blir situasjonen rundt hurtigladerene i sommer? Det er 300.000 elbiler i Norge og en god del av de skal vel på bilferie. Jeg planlegger på bruke ca 10 dager på turen, men vil ikke at alle etappene skal bli befengt med ladekø. Kommer til å ta et par netter på campingplasser, da kan jeg kanskje lade over natta og starte med fullt batteri, men har planer om å sove ute i telt/køye i det fri også, så da får jeg neppe ladet. Skal ha med 2 barn på 5 og 7, så vurderer nesten å bruke A3en til kona.

Hva tror dere om trafikken på hurtigladerene i sommer?

Sider: [1] 2 3 ... 47