Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - uHu

#1
Nissan / Sv: Varmeapparat Nissan Leaf 2.gen 2013 modell
søndag 17. september 2023, klokken 00:24
Litt sent nå men:
Etter egen erfaring tyder dette på at det elektriske varmeelementet er gåent. Det gir seg etter noen år, litt avhengig av saltnivået i lufta. Uten det vil varmepumpa ikke virke noe særlig.
Jeg måtte bytte mitt - 15 k kr på elbilmek for 3 år siden. Varmen ble som ny, dvs ganske dårlig, men god defroster for vindua.
#2
G3 / Sv: Xpeng G3
søndag 13. desember 2020, klokken 13:06
Bjørn sier i sin siste video at G3 ikke passer for sjåfører over 175 cm. Det høres litt ekstremt ut -- hadde han sagt 185 så ville det vært forventet. Er det noen her som har prøvd en? (leveranser begynner vel i morgen?)
Hvis den virkelig er så ille på plass, så lar jeg den bare fare. Med en høyde på 190 er Leaf bedre, mens model S er helt håpløs.
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: DAB adapter
torsdag 21. april 2016, klokken 23:38
Glem vindusantenne. Monter takantenne gjennom taket.
Dobbelt så mange kanaler, og dobbelt rekkevidde.
Sammenlign disse to:
http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=16016&katid=1454&id=
http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11832&katid=1453&mid=m436&id=&vn=736
#4
Sitat fra: birkeland på lørdag 04. juli 2015, klokken 21:43..."REG" som vises i displayet visste de ikke hva er for noe. De skulle ta kontakt med noen for å høre, uten at jeg vet hvem denne noen er....
Kan REG være noe med radioen? Med RDS betyr REG at det er et regionalt program for tiden, f.eks når P1 sender lokalradio.  Ellers kan det være Regenerering.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Antispinn virkemåte på forskjellige modeller
onsdag 18. november 2015, klokken 23:50
Poenget er å finne ut hvliken bil som kommer seg frem og opp på glatta, eller i snøen. Antiskrens, ESP og Yaw sensor er ikke så interessant, selv om det er delvis samme systemet, eller deler av samme, ja.  Kutt av motorkraft varierer veldig fra bil til bil, eller kanskje riktigere: fra system til system.  Nå er det ikke alle biler som har antispinn vha driftsbremse, men det er mulig at alle som har antiskrens OG antispinn bruker de vanlige hjulbremsene til antispinn.  Da blir forskjellene i implementeringen.  Det er heller ikke alle som kutter motorkraften (i like stor grad), men heller gir deg hjelp til å komme deg frem så fort DU vil.  Elektronisk differensialbrems sier ikke noe om hvordan differensialen er bremset, eller hvordan det virker, eller hvordan (om) det kan kontrolleres, og det er det jeg vil finne ut.

PS:
Det er flere tilfeller i bilhistorien der det mest fantastiske antispinn-systemet ikke virker i praksis, eller at motorkraften kuttes så mye at man ikke kommer seg frem selv om ingen av hjulene spinner. Så, erfaring fra forumets medlemmer er kanskje viktigere enn mekanisk/teknisk virkemåte, men ikke like enkel å beskrive objektivt.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Antispinn virkemåte på forskjellige modeller
onsdag 18. november 2015, klokken 13:33
Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. november 2015, klokken 08:20
Model S 70/85/90D har en slip-start funksjon som tillater litt hjulspinn ved igangkjøring. Ellers kan man vel ikke slå av antispinn.
Men hvordan virker den? Teknisk sett.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Antispinn virkemåte på forskjellige modeller
fredag 13. november 2015, klokken 21:18
Legger til info i første post etter som det kommer inn.
Noen flere?
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Antispinn virkemåte på forskjellige modeller
lørdag 07. november 2015, klokken 14:40
Ja, en mekanisk clutch er ikke det optimale for en myk start, i alle fall ikke hvis man skal gjøre det ofte. Men, kan vi prøve å få fram hvordan det virker på de få elbilene vi har tilgjengelig. Det er nok tråder her om hvilken bil er "den beste" på den ene eller andre måten.  Det er jo ikke sagt at den som har den mest avanserte antispinn eller traction control er den som tar seg best fram opp vinterbakken.  Hvis vi kunne begrense denne tråden til en ren teknisk beskrivelse, så kunne vi få fram en liste med virkemåten for antispinn for hver modell.
#9
Kjøpe elbil? / Antispinn virkemåte på forskjellige modeller
lørdag 07. november 2015, klokken 11:33
Hvilken teknisk løsning har de forskjellige modellene for antispinn?
Jeg har lest forskjellige tråder her i forumet, men ingen ser ut til å dekke akkurat dette, teknisk. Denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24766.0.html, om "Beste vinterbil" nærmer seg, men hvis vi her kunne få fram litt teknisk informasjon ville det være fint.

Jeg vurderer å kjøpe el-bil, men klarer ikke å finne ut hvordan antispinn virker på de forskjellige. Jeg har lest det jeg har kommet over av brukerhåndbøker, brosjyrer og nettsider, men finner ingen teknisk info. Faktisk er det meste av dokumentasjon så vagt og meningsløst at jeg blir helt frustrert (a la "for å skru på bryteren så skrur du på bryteren"), og en sammenblanding av antispinn og antiskrens (joda, de har sammenheng og bruker gjerne de samme inputs og evt bremser, men gjør to forskjellige jobber).

For å komme hjem må jeg kjøre opp en 1 km lang bakke, med uoversiktlig sving og kryss. Her nytter det ikke med tohjulsdrift uten aktiv antispinn.  Og til jobb opp en 2 km lang bakke med mye trafikk der biler blir stående i veien hver vinter.
Nå kjører jeg en 4wd (med sperrer) og en Mondeo.  En gang fikk jeg en 1997 Mondeo 2 L kastet etter meg, og denne hadde en antispinn som bruker driftsbremsen på det spinnende hjulet, helt fantastisk bra. Derfor ble det etter hvert også en nyere Mondeo, fordi dette systemet faktisk virker (selv om den nyere reduserer pådraget for mye).  Andre typer av såkalt antispinn er enten bare at pådraget reduseres, noe man kan klare selv med høyrefoten, eller en diff-brems, gjerne kombinert med redusert pådrag. Differensialbrems fungerer, men er mindre effektivt enn driftsbrems, og de slites forholdsvis fort ut.  På biler med automatgir er det simpleste systemet bare at man starter i andre gir for å få mindre moment i starten. Mange biler med et simpelt antispinnsystem vil bare ikke komme seg opp glatte bakker.

Så, hvordan er det på elbilene? Er det noen som faktisk har et system for effektivt å overføre kraften til det hjulet som har best grep?

Edit 2015.11.13:
Da lager jeg en liste her i første innlegget, og legger til info etter hvert som det kommer:

BMW I3:
Antispinn vha driftsbremse. Forskjellig virkemåte over og under 50 km/t. DTC (Dynamic Traction Control) er en del av DSC (Dynamic Stabilty Control)

Kia Soul:
Antispinn vha driftsbremse. Motorkraftreduksjon kan skrus av vha knapp.

Nissan Leaf 2015: Traction Control System (TCS)
When the standard Traction Control System senses drive-wheel spin, it responds by reducing motor power or applying brake pressure to help maintain traction.  Går ut fra at det betyr bruk av driftsbremse på ett hjul.

Mercedes B250E: Har lest brosjyre og Owner's Manual, men finner ikke ut av det. Noen her skrev at den var dårlig på antispinn?  Dette er en aktuell bil - får ta en tur til BOS.

Etc
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA