Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nenad

#1
Kangoo / Sv: Rekkeviddeforlenger Kangoo- trenger mer info
mandag 23. september 2019, klokken 18:56
I dag kjøpte jeg Kangoo Maxi, to setter. Ble kjørt av posten. Bulker overalt, men billig. 2015, 42200 km. Innvendig både foran og bak ser veldig fint ut.
En ting lurer jeg på: hva kan gjøres med dette bilen i forhold med rekkevidde? Bilen kan få tilhenger. Blir en liten tilhenger som Zoe i Frankrike hadde aktuelt? Der ble det satt strømaggregat i tilhengeren. Dette vil jeg ikke pga regler osv. Spørsmål til de som kan svare: er det mulig å trekke tilhenger med ekstrabatteriet? Å få 15-20kw i tilhengeren? Teknisk sett er det mulig? Lovlig?
På forhånd takk for svaret
#2
Kangoo / Sv: Rekkeviddeforlenger Kangoo- trenger mer info
søndag 17. februar 2019, klokken 22:32
Da blir det  E-berlingo eller Peugeot Tepee. Begge to har hurtiglading, selv om de har kortere rekkevidde.
Takk for forklaring
#3
Kangoo / Rekkeviddeforlenger Kangoo- trenger mer info
fredag 15. februar 2019, klokken 14:00
Hei
Jeg leste lite om rekkeviddeforlenger. Renault Kangoo med fem seter er en fin familie bil men helt ubrukelig uten mulighet for hurtiglading. Da fant jeg tråd om rekkeviddeforlenger her men uten nærmere info.
I aviser kan det finnes artikkel om Kangoo med Hydrogen rekkeviddeforlenger. Pga prisen over 600 000 kroner er dette ikke aktuelt.
Men hva med bensin? Flere ble solgt i Norge med bensin drevet rekkeviddeforlenger på 650cc. Ble dette godkjent som elbil av statensvegvesen?
Litt info om spenning trenger jeg. Hva er spenning i batteriene? Hvor stort spenning sender laderen via type 2 uttak? Hva kan man forvente fra rekkeviddeforlenger på 650 cc når det gjelder Amper/Volt?
Med andre ord: er det lønnsomt å kjøpe brukt Kangoo og ettermontere rekkeviddeforlenger? Eller kanskje vente utgave med hurtiglader?
Takker på forhånd
#4
Zoe / Sv: Zaptec - forsinket levering
onsdag 06. april 2016, klokken 22:23
Aquacomet - Motor forum Oslo bestilte 6 ladere fra Nofuel mens jeg var på besøk på mandag. De skal lånes til oss som venter på Zaptec.
I tillegg fikk jeg vite at en bedriften i Tyskland allerede har en lader som kan brukes på både IT og TN nett, noe mer kan jeg ikke si om dette, vet ikke mer.
Jeg blir fornøyd med hva som helst som kan lade bilen, kan ikke sitte på MC Donalds mer :(
#5
Zoe / Sv: Zaptec - forsinket levering
søndag 03. april 2016, klokken 13:46
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 02. april 2016, klokken 12:56
Er du lei av ladebøtte kan du jo prøve en lademugge. Bare 13 kg og volummessig mindre enn Zaptec.
Adapter for type 2 uttak kommer snart.

http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product


(Produktet er utviklet av undertegnede og har kommersielle interesser i det.)

Hva med dårlig vær? Kan den stå ute mens det reigner/snør?
#6
Zoe / Zaptec - forsinket levering
fredag 01. april 2016, klokken 22:44
Dette er ikke noe nytt tema her. Jeg fikk bilen levert i desember 2015. Det ble sagt muntlig til meg at jeg skal få lader 22. februar selv om i kontrakten står 1 april. I dag er 1 april og jeg bruker forsatt Fortum ladere. Jeg snakket par ganger med selgeren. Siste gang på tirsdag sa han at han ringer meg på fredag men dette skjedde ikke. Hva jeg kan gjøre? Kan man kreve erstatning?  På forhånd takk for hjelpen  :)
#7
Zoe / Sv: Første langtur med Zoe
tirsdag 08. mars 2016, klokken 13:08
Sitat fra: overter på mandag 07. mars 2016, klokken 19:45
Sitat fra: Nenad på mandag 07. mars 2016, klokken 00:39

Men ja la merke til noe. To ganger begynte bilen å øke farten mens regulator var på. For eksempel nedover holder den farten i 50 km/h og generer 4kw/h. Plutselig kommer det økning av farten mens generering "faller" på 1kw/h eller 2kw/h. Jeg får inntrykk som at bilen glir nedover bakken. Oppover går den greit.
Jeg har sett det samme med fulladet batteri, den "suser" avgårde i nedoverbakke. Når batteriprosent faller til under 70% normaliserer det seg, ser også noe liknende i kuldegrader, virker som om bilen ikke lader optimalt i når det er et stykke ned på de blå.
[/quote]

Tror du at alt er OK med Regulator?  Den bør holde farten uansett, hvis jeg forstått det riktig
#8
Zoe / Sv: Første langtur med Zoe
mandag 07. mars 2016, klokken 00:39

Var du 11 min i Kristiansand før du kjørte tilbake? En 15 timers tur bare for å teste litt? ;D

Jeg hentet en pakke der, men turen var for moro skyld. Jeg var egentlig 11 min der ::). Jeg skal til København i mai eller juni. Det var "prøvekjøring" før Danmark


Hva skjer med gjenvunnet energi på bildet? Det er jo spinnvilt! Her må det være noe galt.

Er det noe galt med gjenvunnet energi? Jeg trykket på nullstill i Kristiansand, så skjermen viser Kristiansand-Oslo. Bør det være mer eller mindre? Nesten hele veien hadde jeg regulator på i Eco modus. Størst forbruk var mellom Drammen og Lier,retning mot Oslo.

Men ja la merke til noe. To ganger begynte bilen å øke farten mens regulator var på. For eksempel nedover holder den farten i 50 km/h og generer 4kw/h. Plutselig kommer det økning av farten mens generering "faller" på 1kw/h eller 2kw/h. Jeg får inntrykk som at bilen glir nedover bakken. Oppover går den greit.
[/quote]
#9
Zoe / Sv: Første langtur med Zoe
søndag 06. mars 2016, klokken 01:43
I går hadde jeg min første langtur med Zoe. Den første bildet viser veien. Oslo-Kristiansand-Oslo.Temperatur ute var -1, oppvarming i bilen var på 20 grader. Batteri var på 97% i Oslo. Turen begynte kl. 5:15 på morningen
Nummer 1- er første lader, Flykafeen ved E-18, Tønsberg
Avstand 109.3 km, energiforbruk 16.5 kwh/100 km, gjennomsnitt hastighet 71.8, batteri prosent ved ankomst 8%.
Nummer 2- Lasses bil senter, Stathelle
Avstand 68.7 km, energiforbruk 16.0 kwh/100 km, gjennomsnitt hastighet 72.5, batteri prosent ved anskomst 46%

Nummer 3 Grønnkontakt Brokelandsheia - Fortum Kiwi Nedene var ute av drift, avstand mellom Stathelle og Grimstad altfor langt.
Avstand 47.7km, energiforbruk 16.6 kwh/100 km, gjennomsnitt hastighet 62, batteri ved anskomst 55%

Nummer 4 Grimstad
Avstand i km 67.1, energiforbruk 15.6 kwh/100km, gjennomsnitt hastighet 67.1 batteri ved ankomst 35%

Fra Grimstad kjørte jeg til Kristiansand, og kom til målet kl 13:04, etter 7 timer og 11 minutter.
kl 13:15 begynte turen til Oslo, kom hjemmet  20:51. Total over 15 timer. Samme ladesteder på vei tilbake. Bildet nummer to er kjørerapport fra Kristiansand til Oslo. Turen var veldig fint og jeg var fornøyd. Jeg er bare litt skeptisk om rekkeveidde. Klarer denne bilen 150-160 km om sommeren? Med gjennomsnitt forbruk på 16 kwh/100 km er det mulig i teori, men jeg vil ikke risikere med NAF veihjelp  igjen. Ikke før sommeren i hvert fall  ;D
  Summa Summarum - godt kjøp, kan anbefale denne bilen til både venner og fiender ;D
#10
Zoe / Sv: Nytt 40+ kWh batteri?
lørdag 05. mars 2016, klokken 19:16
Sitat fra: hsa77 på lørdag 05. mars 2016, klokken 16:46
Sitat fra: Nenad på lørdag 05. mars 2016, klokken 14:03
Med denne ekstern batteri får vi 570 km rekkevidde ifølge produsent. Det gjelder ikke teoretisk 570 km.

http://www.eptender.com/

Dette er så vidt jeg skjønner ikke et eksternt batteri, men en bensindrevet generator. Den gjør med andre ord elbilen om til en hybrid. Tviler på at man får særlig god drivstofføkonomi ved å kjøre med tilhenger, tipper den gamle dieselbilen min har lavere forbruk - man slipper med andre ord ut MER Co2 og bruker MER penger på drivstoff enn om man kjører fossilbil...
[/

Dette ble presentert på Geneva Car show 2016. Forskere som utviklet denne batteri/tilhenger kom med Zoe til Geneva. 570 km uten lading. Dette leste jeg i aviser i dag. Ingen strømaggregat ble nevnt
#11
Zoe / Sv: Nytt 40+ kWh batteri?
lørdag 05. mars 2016, klokken 14:03
Med denne ekstern batteri får vi 570 km rekkevidde ifølge produsent. Det gjelder ikke teoretisk 570 km.

http://www.eptender.com/
#12
Zoe / Sv: Fortum -tips
fredag 19. februar 2016, klokken 11:45
Glasskula hadde jeg ikke, men skal bestille på nett :D
Takk Aronesen
#13
Zoe / Fortum -tips
torsdag 18. februar 2016, klokken 21:32
Hei alle sammen. Jeg fant dette på nett :

http://www.fortum.no/privat/stromkunde/stromavtaler/ladebonus/knut-lader-med-fortum-bade-hjemme-og-pa-tur/

Mening var ikke gratis reklame, men tips. Alle kan spare litt penger  :)
#14
Zoe / Sv: Varmeapparat på Zoe
torsdag 11. februar 2016, klokken 14:16
Sitat fra: Sele på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:48
Sitat fra: Nenad på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:30
Sitat fra: Sele på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:22
Ellers så må du inn til verksted og oppdatere dekksensorene ved hvert dekkskifte,dette har ennå ikke Renault klart og fikse.
Motor forum i Oslo fikset dette for meg for litt over 300 kroner. Ifølge de trenger jeg ikke å komme igjen.

Hvis du har uoriginale dekksensorer som er klonet så slipper du og oppdatere. Hvis ikke må du inn og oppdatere ved skifte av sommer/vinterhjul.

Dekkmann monterte alt, men bilen klarte ikke å "finne" sensorer. Derfor måtte Motor forum ordne dette. Jeg kjøpte ikke dekk hos bilforhandleren.
#15
Zoe / Sv: Varmeapparat på Zoe
torsdag 11. februar 2016, klokken 13:30
Sitat fra: Sele på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:22
Ellers så må du inn til verksted og oppdatere dekksensorene ved hvert dekkskifte,dette har ennå ikke Renault klart og fikse.
Motor forum i Oslo fikset dette for meg for litt over 300 kroner. Ifølge de trenger jeg ikke å komme igjen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA