Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bellefield

#1
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 06. august 2019, klokken 00:19
Sikkert at det er hydrogen?

Jeg har ikke kjennskap til andre gassdrevne biler enn hydrogen, så må ta forbehold om at det kan være LPG-bil ja.

Uansett energikilde er det tragisk at en bil sånn plutselig kan eksplodere ved oppstart. Saken får en ekstra dimensjon ved at det er en gravid kvinne det har gått ut over.
#3
Kjøretips / Sv: Stjørdal-Karmøy
lørdag 08. juli 2017, klokken 22:57
Sitat fra: elekTrond på fredag 23. juni 2017, klokken 01:30
Ble det ferietur, or did you divorce or die trying? :P

DA var vi endelig kommet tilbake til Stjørdal etter over to uker ferie! Og Leafen har virkelig fått kjørt seg. Over 800 km ned. Og nesten 1200 km tilbake! Og for de som lurte på hvordan det gikk?

Ingen problem!  ;D

Skal ikke legge skjul på at jeg var spent på avreise. Det er mye som kan gå galt med både det ene og det andre. Men alt har omtrent gått 100 % knirkefritt! Turen fra Stjørdal til Karmøy gikk som planlagt. Første dagsetappe gikk de 40 milene til Fagernes. Tre ladestopp men hadde fint klart meg med to. Andre etappe til Karmøy var også 40 mil. Her hadde jeg også tre ladestopp men tok en lading på Norheim bare 15 kilometer fra hjemme da jeg hadde litt vel små marginer. Da hadde jeg kjørt 200 kilometer fra Kinsarvik.

Etappen hjemover var faktisk enda sprekere da vi valgte å kjøre om sørlandet for å stikke innom et vennepar. Å kjøre om sørlandet gjorde at hjemturen var nesten 1200 km. Men da la vi inn en ekstra overnatting. Første etappe gikk de nesten 40 milene til Grimstad. To ladepauser underveis. Andre etappe gik k de 40 milene fra Grimstad til Hamar. Tre ladestopp. Siste etappe gikk idag de 40 milene mellom Hamar og Stjørdal. To ladestopp underveis, på Hanestad og Kvikne. Her kjørte vi om Østerdalen.

Min konklusjon etter 2000 kilometer i elbil er at dette faktisk går helt fint! Hadde selvfølgelig forberedt meg godt og visste om alle ladestoppene og høydemetrene underveis. Brukte den hjemmesiden dere linket til, veldig bra! Fryktet ladekø før vi startet turen men kun på et av de 13 hurtigladestoppene vi stoppet på var det kø. Og da hadde vi så mye batteri allikevel slik at vi bare fortsatte til neste stopp uten problemer. Har kjørt med gode marginer som dere skjønner. Har for det meste ladet på Fortum sine stasjoner da de som oftest har to hurtigladeuttak(har selvfølgelig unngått Arctic :-)). Har måttet ringt til Fortum to ganger da jeg hadde problemer med ladingen, men det løste seg etter at det restartet ladepunktet.

Når det gjelder Leafen har den egentlig overrasket meg i positiv retning når det gjelder rekkevidde. Selv med to voksne, to barn og fullastet bil klarer den helt fint 200 kilometer hvis en ender på sånn ca samme høydemeter som når en begynner. Og det på tross av at topografien har vært varierende og vi har brukt klimaanlegget til tider. Har selvfølgelig ikke kjørt så langt mellom ladingene da jeg ønsker å ha marginer, men potensialet er virkelig der.

Jeg vil påstå at vi hadde omtrent brukt like lang tid på denne langturen om vi hadde kjørt fossilbil. Når man tar en ladepause etter å ha kjørt i 130-140 kilometer med to barn har en uansett behov for en halvtimes pause.

Nei, jeg har iallefall ingen problem med å dra på langtur med Leaf igjen hvis det blir aktuelt  :laugh:
#4
Kjøretips / Sv: Stjørdal-Karmøy
mandag 19. juni 2017, klokken 23:01
Tusen hjertelig takk til Burger og elekTrond for veldig nyttig info!

Har gått gjennom ruta en gang til med de sidene dere anbefaler å tror det skal gå veldig greit så lenge vi tar oss god tid.

Men jeg lurer på om noen kan gi meg svar på en ting. Det er enkelte steder der jeg har lyst å lade tett opptil 100 % før de lengste strekkene. Hvordan ville dere gjort dette? CHAdeMo hele veien eller skal jeg bruke Type 2 fra 80 - 100 %??
#5
Kjøretips / Stjørdal-Karmøy
torsdag 15. juni 2017, klokken 23:24
Hei! Om noen dager skal vi, en familie på to voksne og to barn, kjøre distansen Stjørdal-Karmøy. 810 km er denne distansen. Underveis skal vi ha en overnatting på Fagernes noe som er ca halvveis.

Vi kjører en Nissan Leaf 2016-modell med 30 Kw. Er forresten strålende fornøyd med bilen! Men tar svært gjerne imot tips til optimalisering av denne kjøreturen. Både tips til hvordan vi kan optimalisere strømforbruket og hvilke ladestasjoner vi bør bruke. Vi skal starte meget tidlig på dagen for å ha god sikkerhetsmargin hvis ting skulle skjære seg. Med to barn på tur er det uansett en god regel å starte mens de er våken og opplagt tenker jeg.

Her er mine tanker om stopp underveis. Ønsker å ha en relativt god sikkerhetsmargin mellom ladestoppene:

Stjørdal - Støren  82 km
Støren - Oppdal  68 km
Oppdal - Otta     125 km
Otta - Beitostølen  108 km
Beitostølen - Fagernes 38 km

På Fagernes vil vi overnatte. Det hadde på mange måter vært mer naturlig å inkludert Dombås som en av ladestasjonene, men hvis jeg forstår det rett er det ikke mulig å lade med mobilen der pga ArcticRoads som strømtilbyder?? Ellers er det etappen Otta-Fagernes på 108 km jeg er mest nervøs for her. Både på grunn av kun en hurtiglader på Otta, og på grunn av endel hundre høydemeter mot Beitostølen.

Håper på å lade opp til ca 90 % før de lengste etappene (til otta og beito). Hvordan bør jeg gjøre dette? 80 % med CHAdeMO og resterende 10-20 % med Type 2?

Har lite erfaring med dette så veldig takknemlig for tips!

PS: Andre etappe fra Fagernes til Karmøy tar jeg i neste omgang :-)
#6
Elbilen i Samfunnet / Positiv bi-effekt av å bli EL-bil eier
lørdag 09. april 2016, klokken 00:00
Fikk meg en ny Nissan Leaf Accenta 30 KW i januar og er til nå strålende fornøyd med bilen! Dette er vår første EL-bil, og den eneste bilen vi har. Selv om vi har to barn på under 4 år går det faktisk helt fint :)

Miljøaspektet er det som ofte blir dratt frem i media og blant politikere som EL-bilens fremste egenskap. Men hovedmotivasjonen blant elbil-kjøperne er som regel ikke miljøargumentet, selv om det nok finnes en god andel idealister blant elbil-eierne også.

For min del tipper jeg at jeg har sånn cirka det samme synet på klima- og miljøutfordringene i verden som den gjennomsnittlige elbileier. Fint å redusere klimaavtrykket, men ikke noe som engasjerer meg i nevneverdig grad. Hovedmotivasjonen for å kjøpe el-bil var for å redusere bilkostnadene. Mens miljøaspektet anser jeg som en bonus.

Men det jeg faktisk har merket meg etter å ha kjørt rundt i en klimavennlig bli de siste par månedene har overrasket meg litt. Slapp av, jeg har ikke meldt meg inn i MDG eller Bellona eller lignende. Men jeg merker faktisk en ørliten bevegelse i retning av et litt mer positiv syn på miljøbevegelsens kamp. Mulig fordi en får litt "selvtillit" og faktisk føler at en bidrar med en dråpe i miljøhavet ved å kjøre utslippsfritt. Hovedargumentet mitt for å kjøre elbil er fortsatt økonomiske hensyn. Men jeg tror faktisk at jeg har fått et litt større engasjement for miljøsaken enn jeg hadde når jeg kjørte rundt i min Ford Focus. Og det har overrasket meg :D

Andre med lignende erfaringer?
#7
Klimautslippene skal halveres frem til 2030. Folk skal gå over fra fossilbiler til nullutslipp- og lavutslippsbiler.

Og en av metodene for å gjennomføre dette er å gjøre det dyrere å kjøre elbil.....

Er det jeg som er mindre intelligent, eller er ikke dette en logisk brist???...
#8
Carwing / Sv: Nissan Connect EV
fredag 29. januar 2016, klokken 22:30
Hva er det egentlig som ikke skal fungere på Nissan Connect EV?

Jeg fikk min etterlengtede Nissan Leaf 2016 Accenta i Bronze idag. Har aldri før hatt Elbil og er strålende fornøyd etter en dag iallefall  :D

Har lest om alle problemene med kommunikasjonssystemene. Men jeg finner faktisk ingenting som ikke fungerer hos meg...Dab radio fungerer, bluetooth fungerer, navigasjon fungerer. Og lastet ned appen Nissan Connect EV. Var nesten sjokkert hvor enkelt det var å registrere seg og hvor fint appen fungerte på første forsøk! Den fortalte hvor bilen befant seg og den varmet opp bilen gjennom klimakontrollen på appen. Har dog ikke prøvd å styre ladingen gjennom appen. Men førsteinntrykket er iallefall udelt positivt  :)
#9
Elbilen i Samfunnet / Når fases EL-bil fordelene ut?
onsdag 25. november 2015, klokken 21:07
Har nettopp gått til innkjøp av en ny Nissan Leaf 2016 Accenta med 30 KW batteri. Gleder meg som en unge til levering i midten/slutten av januar :)

Naturligvis, etter EL-bil eksplosjonen de siste 5 årene, vil incentivene(som det heter så fint) fases ut/modifiseres. Ser at myndighetene har bestemt at El-bilen er fredet frem til 2017. Det jeg lurte på er dette; Er det slik at incentivene/fordelene vil bli endret fra 01. januar 2017 eller er det slik at den er fredet frem til utgangen dvs 31.12 2017??

For min del har gratis parkering, kollektivfelt og ferje liten/ingen betydning. Men da jeg kjører gjennom mange bomringer er gratis bomavgift det viktigste for min del. Også lav årsavgift er fint.

Hva tenker dere om hvordan myndighetene vil angripe alle disse fordelene EL-bilene har idag? Momsen? Kollektivfelt? Bompenger?? Andre ting?
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Trenger råd fra erfarne Leaf-folk
onsdag 11. november 2015, klokken 23:12
Takker så mye for VELDIG god hjelp!

Ser at de aller fleste anbefaler 6,6 lader inkludert. Men jeg er usikker på om jeg vil inkludere dette. Jeg(vi) kjører i snitt 50 km pr dag. Og når vi har tenkt å bestille den nye 30 Kwh så tenker jeg at det kan være nok å installere en hjemmelader som kan yte 3,3 Kwh. Da har man et batteri med en grei rekkevidde + en lader som yter litt mer enn den standardladeren. Er jeg på viddene da eller kan det være et ok alternativ? 7500 kr er faktisk en del penger.

To andre spørsmål.

1. Er metallic-lakk obligatorisk? For selgerne er det iallefall obligatorisk:-) Har metallic-lakken en funksjon utover det at den ser litt finere ut?

2. Jeg har sendt mail til Nissan og spurt dem om batterigarantien. De reklamerer nå for at de garanterer at bilen ikke skal miste flere enn 3 streker iløpet av bilens 8 første år. Jeg har spurt dem hva dette i praksis innebærer. Hva vil skje hvis jeg feks kommer til Nissan etter 8 år og forklarer at jeg har mistet 5 streker? Vil jeg få nytt batteri? Penger? Noen av dere som vet hva disse batterigarantiene i praksis vil bety?
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Trenger råd fra erfarne Leaf-folk
tirsdag 10. november 2015, klokken 21:01
Takker for mange gode råd og tips!

En liten ting til som jeg lurer på. Vi holder på å bygge nytt hus for øyeblikket. Jeg har lite/ingen peiling på lading av Nissan Leaf. Men jeg har forstått at den leveres med standard lading (3,3 KW?). Men at det går an å øke effekten av ladingen hvis en installerer en 6,6 KW (?) lader i hjemmet med en ekstra kostnad på ca 7000 kr.

Spørsmålet mitt er da; kan det være mulig for elektriker i huset våres å installere et utvendig uttak med større effekt allerede i oppstartsfasen?? Eller er dette noe som må gjøres i ettertid? Hva ville dere gjort?
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Trenger råd fra erfarne Leaf-folk
fredag 30. oktober 2015, klokken 20:19
Sitat fra: moby666 på fredag 30. oktober 2015, klokken 13:55
Meld deg inn i Norges bondelag og kjøp en Leaf etter 2 måneder med inntil 16% rabatt (14% på 30 kwh)

Dette er nesten for godt til å være sant. Måtte sjekke det opp men det ser da vitterlig ut til å stemme! Jeg regnet ut at 14 % av 250 000 (Acenta) blir 35 000 kr. Kan man virkelig spare 35 000 kr for et enkelt medlemskap i Norges Bondelag som koster den nette sum av 850 kr?? Isåfall, hvorfor gjør ikke alle det??

Ellers er jeg enig i det "Panduck" skriver om batterikapasitet. Så jeg tror nok at jeg(vi :D) isåfall vil gå for en 30kwh hvis vi går til innkjøp av en Nissan Leaf. Dette vil isåfall bli vår eneste bil så da kan det være greit med litt rekkevidde. Vi har et barn og et til på vei. Nå er det sikkert mange som vil påstå at Nissan Leaf ikke er en familiebil men jeg synes faktisk den har en helt grei lastekapasitet og plass i baksetet.

Og det er grunnen til at jeg ikke har sjekket ut de andre e-alternativene. Disse har vel ikke like god plass til feks en barnevogn??
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Trenger råd fra erfarne Leaf-folk
fredag 30. oktober 2015, klokken 11:44
Takker så mye for tilbakemeldinger! Virker som Elbil-kunder er hyggelige og hjelpsomme folk ;)

Når det gjelder kampanje-tilbudet så er de helt utsolgt for disse utgående modellene her i trøndelag i allefall. Ellers, når jeg beregner 6000 kr i årlig vedlikehold så tar jeg gjennomsnittet over 5 år. Altså ca 30 000 kr over 5 år. I det så legger jeg i både, service, dekk, bremseklosser, bremseskiver + +. Har jeg fortsatt tatt i da eller er det en realistisk sum??

Når det gjelder svaret fra "Ferry" så er det et viktig moment du påpeker. Jeg har 2,15 % i innskuddsrente mens jeg kan låne til 1,99 %. Dette er ikke effektiv rente så med etableringsgebyrer + + så vil den nok passere 2,15 %. Men med skattefradraget og det å ha kapital stående i banken så er jeg enig med deg at det faktisk kan være lurt å ta opp lån selv om jeg aldri så mye misliker det!

Fra svaret til Ole Irgens så glemte jeg å ta med forsikring i selve teksten ja. Men jeg har tatt med dette i beregningen som gjør at jeg kommer ut med en ca kostnad på 4000 kr pr /mnd for å kjøpe ny bil.

Flere av dere som har nevnt at det kan være lurt å gå for 30 kwh. Etter litt vurdering er jeg enig at jeg kanskje skal gå for denne varianten. Har allerede fått tilbud fra forhandler om denne utgaven på kr 257 200 kr for Acenta med vinterdekk, 2000 kr fra Fortum men uten metallic. Er det et greit tilbud??

#14
Kjøpe elbil? / Trenger råd fra erfarne Leaf-folk
torsdag 29. oktober 2015, klokken 22:22
Har idag en Ford Focus 2007-modell som jeg akkurat har brukt over 20 000 kr i verkstedutgifter på. Er møkk lei og har regnet litt på kostnader ved bilbruk. Fant ut at min Focus koster meg ca 4000 kr i måneden, og da er absolutt alt inkludert (Verditap, diesel, vedlikehold, forsikring, årsavgift, bompenger ++ men ikke avdrag eller rente da jeg ikke har lån på bilen). Jeg ser at det i det hele tatt er vanskelig å inneha en bil som har en kostnad på noe særlig mindre enn 3500-4000 kr pr måned.

I min frustrasjon (mens Focusen var på verksted) gikk jeg innom en Nissan forhandler og prøvekjørte en Nissan Leaf. Og jeg ble straks litt småforelsket. Selger har gitt meg et tilbud på en ny 2016-model Nissan Accenta 24 kwh på kr 226 200 kr. Da er ikke metallic-lakk inkludert da dette betyr nada for meg, men vinterdekk og 2000kr fra Fortum er inkludert.

Så da spør jeg dere. Er dette er greit tilbud?

Som den over gjennomsnittlig prisbevisste bileier som jeg er, har jeg regner meg frem til at også denne bilen vil gi meg en månedlig kostnad på ca 4000 kr. Da har jeg tatt høyde på verditap på 35 000 kr pr år, strøm for 2000 kr (12 000 km), 6000 kr i årlig vedlikehold,  og årsavgit på 450 kr. Er jeg på viddene da eller kan dette stemme?? Kontant betaling derfor ingen rente/avdrag.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA