Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - S4e

#1
Bestilling og levering / Link på sms virker ikke
fredag 11. november 2022, klokken 23:28
Fikk sms om å velge ønsket dato for utlevering. Men link virker ikke - stor frustrasjon! Noen andre opplevd dette?
#2
Model Y / Sv: Nyttige og bra deler til Tesla model Y fra Alixpress
mandag 31. oktober 2022, klokken 19:07
Hvorfor en tråd om kun Alixpress? Foreslår du endrer overskrift, for dette er vel ikke reklame for kun dette firma?
#3
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekk levert fra Tesla
mandag 17. oktober 2022, klokken 08:28
Følger. Enda ikke bestemt om jeg skal kjøpe av Tesla.
#4
Tesla SW og AP / Sv: 2022.36
torsdag 13. oktober 2022, klokken 18:47
Sitat fra: jlan på torsdag 13. oktober 2022, klokken 14:36
Sitat fra: Handyman på torsdag 13. oktober 2022, klokken 08:47

Et dytt fremover på lyshendelen deaktiverer autofjernlys, et dytt til så aktiveres de igjen.
Autofjernlys er fortsatt valgt og grået ut i menyen, men spaken skifter mellom nærlys og autofjernlys. Viskerhastighet kan også velges ned til laveste trinn, men ikke av.
Takk begge to!
#5
Tesla SW og AP / Sv: 2022.36
onsdag 12. oktober 2022, klokken 23:11
Sitat fra: Handyman på mandag 10. oktober 2022, klokken 11:39
En mager trøst at man kan deaktivere auto-fjernlys etter at man har aktivert AP, men man unngår som sagt ikke at den flasher med fjernlysene når man aktiverer AP. grr!

Hvordan gjør man det? Prøvde uten hell på vei til hytta nå. Masse irriterte i motgående kjørefelt. Spesielt med autovern mot motgående på motorvei...
#6
Model Y / Sv: Passende tilhenger til Model Y?
søndag 18. september 2022, klokken 11:39
Sitat fra: Handyman på søndag 18. september 2022, klokken 11:35
Kjører du en av TMY-ene med liten nyttelast (lavere tillatt totalvekt) kan du trekke henger på opp til 1129kg med B-lappen.

Det betyr i praksis en TMY levert 2021 og tidlig 2022?
#7
Model Y / Sv: Takstativ?
søndag 18. september 2022, klokken 10:27
Sitat fra: geear på mandag 05. september 2022, klokken 22:36
Må bare nevne at dersom man kjører med litt vekt på taket, så lønner det seg å legge bredere folie enn den som følger med. Jeg fikk slitemerker langt nedover (på første Y-en), etter å ha kjørt med takboks full av ski på skikkelig svingete og humpete veier, og en annen tung lang ting (vet ikke når det har skjedd). Det lå sand/skitt mellom gummifoten og lakken, så det har blitt skikkelig sandpapir. Det meste lot seg polere bort, men hadde ikke tålt mange runder til meg den type slitasje.

Takk for tips!

Hvordan fungerer det med skiboks? Er det et problem at bakluka fort kommer borti bakenden på boksen?
#8
Model Y / Passende tilhenger til Model Y?
søndag 18. september 2022, klokken 10:22
Hvilken henger passer til Model Y der en holder seg innenfor "campingvogn regelen" for førerkort klasse B? Hva er totalvekten for Model Y LR som leveres nå? Er bilen så tung at en må holde seg innenfor 750 kg henger uansett?

SitatSkal du trekke en tilhenger, er hovedregelen at den har høyst tillatt totalvekt på 750 kg med førerkort klasse B. Det vil si at tilhenger og last skal ikke veie mer enn 750 kg til sammen.

Du kan trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg.

#9
Sitat fra: Contango på torsdag 26. mai 2022, klokken 09:01
Det var ikke en 100% seriøs kommentar fra min side 😊 men er helt enig i kommentaren din om frustrerende for oss forbrukere. Med så mange fabrikker og med en målsetting om like biler må det være en koordinering som de kunne delt i alle fall i etterkant. Kunne vært ganske greit å ha en oversikt over modellendringer. Man må jo ha professorat i Tesla for å eksvs vite hva man får/skal se etter på bruktbiler. Er kanskje egentlig en viktig oppgave for en Tesla klubb når ikke Tesla selv deler informasjonen.
De er sikkert redd for "Osborn" effekten - at folk vil utsette leveranser for stadig å vente på en ny liten forbedring.
Men de kunne gått informert om forbedringer når alle nye biler blir levert med denne.
#10
Model Y / Sv: Siste versjon av LR levert Norge
lørdag 21. mai 2022, klokken 17:22
Her er en detaljert video som viser nyheter for LR 2022 fra Kina!

https://www.youtube.com/watch?v=Ebu6taY2MXE
#11
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 21. mai 2022, klokken 13:15
Testet ny Y Performance fra Tyskland og sammenlignet den med en Y Long Range levert i midten av mars 2022. Enkel lydmåling på mobil viste at LR var 2 db stillere enn P i snitt. LR var merkbart stillere. 20 tommers induction på LR. Når det gjelder komfort og kjøring over dumper og ujevnheter opplevde jeg LR som et lite hakk mykere og  litt mer komfortabel. Men her var det små nyanser.
Kjørte du nøyaktig samme veistrekning når du målte?
#12
Model Y / Sv: Siste versjon av LR levert Norge
mandag 16. mai 2022, klokken 09:58
Hva med forbedret lyd/høytalere? Er denne forbedring kommet til LR fra Kina?
#13
Model Y / Sv: 2022-modell LR vs P
mandag 16. mai 2022, klokken 08:04
Sitat fra: Terje Lien på lørdag 07. mai 2022, klokken 21:35
Jeg har en tidlig Y LR og prøvekjørte i dag både en Y P og en helt ny Y LR for å se om det var noen merkbar forbedring på førersete, fjæring og dekkstøy som er de tre tingene jeg er minst fornøyd med på min egen Y LR.

Kjørte begge bilene på en strekning med 30 sone og dårlig asfalt for å teste fjæring og en motorveistrekning med 80 sone og grov, slitt asfalt for å teste støy.

Ved kjøring i lav fart på hullete/lappet asfalt så opplevde jeg Y P som omtrent like stiv som min egen Y LR, mens den nye Y LR var merkbart mer komfortabel over skarpe ujevnheter.

Når det gjelder støy så var det små forskjeller, men begge de nye bilene virket å ha litt mindre dekkstøy enn min egen. Støymåling med Apple Watch viste 1-2 db lavere støy på de nye bilene enn min egen i 80-90 km/t på grov asfalt og det stemmer bra med mitt subjektive inntrykk av litt mindre støy i de nye bilene. Jeg merket ikke noen særlig forskjell på den nye LR og Performance til tross for at LR hadde 19 toms hjul (samme som min). Alle bilene hadde forøvrig standard sommerdekk.

Førersetet i min egen bil har en polstring som gjør at setet virker trangt både i sittepute og rygg. Sitteputen i begge de nye bilene har fått endret polstring som gjør  at de virker bredere og passer meg bedre. I ryggen hadde Performance kraftigere sidevanger som gir bedre støtte i svinger, men jeg foretrekker det litt romsligere setet i den nye Y LR.

Oppsummert vil jeg si at den nye P var overraskende lik min gamle LR, mens det var små men merkbare forbedringer på den nye LR på de punktene jeg er minst fornøyd med på min egen.

Tusen takk for meget god test!

Jeg krysser fingre for at dette bare blir enda bedre i månedene fremover, f.eks. med hattehylle.

Har selv en 2019 TM3 som jeg er super fornøyd med unntatt støy, dempere og den lille åpningen i bagasjerom. Så håper Y levert sep-okt fikser alt dette!
#14
Model Y / Sv: Siste versjon av LR levert Norge
mandag 16. mai 2022, klokken 07:52
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. mai 2022, klokken 14:28
Sitat fra: S4e på søndag 15. mai 2022, klokken 13:23
565kg er ingen forbedring fra tidligere, ikke sant?
MCU3 er kjappere skjerm enn tidligere versjoner?

Er det bekreftet at P har forbedrede dempere og ikke hjuldimensjoner som lurer de som tester?
Kommer an på hva du mener med tidligere. De første LR som kom fra Kina hadde nyttelast på 390kg. De som kom i Q1 '22 hadde nyttelast på 565kg.

MCU3 med Ryzen er kjappere ja, den kom og i Q1 '22.

Dempere er vel foreløpig spekulasjoner ja.
Så bra - takk!
Jeg har nettopp bestilt med leveranse sep-okt. Håper hattehylle også kommer på plass med tanke på støydemping. Og forbedrede dempere hadde også vært gull.
#15
Model Y / Sv: Siste versjon av LR levert Norge
søndag 15. mai 2022, klokken 13:23
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. mai 2022, klokken 09:38
De som kom sist har vel 82kWh batteri, lastekroker, ikke hattehylle, 565kg nyttelast, Ryzen CPU (MCU3), rattvarme. Tror kanskje det er varme under viskere også. Hattehylle går det vel rykter om skal komme dette kvartalet. Spekuleres på om det kommer oppdaterte dempere på linje med P fra Berlin. Ellers har vel de nye og Lithium 12V batteri.

565kg er ingen forbedring fra tidligere, ikke sant?
MCU3 er kjappere skjerm enn tidligere versjoner?

Er det bekreftet at P har forbedrede dempere og ikke hjuldimensjoner som lurer de som tester?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA