Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Krantz

Sider: [1] 2
1
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til rundt 350 000
« på: Fredag 25. Februar 2022, klokken 10:35 »
Polestar 2 med vinterhjul leveres for 388k kr akkurat nå.

388k kr er med metallic og pilot-pakken.

Billigste PS2 i svart med vinterhjul uten pakker koster 349k kr.

2
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil-alternativer til Toyota Bz4x?
« på: Fredag 25. Februar 2022, klokken 10:31 »
Gratis vinterhjul for Polestar 2 er når man velger en leveringsklar bil.

Vinterhjul er også gratis når man konfigurer ny bil.

Men skulle jeg kjøpt Polestar 2 nå, ville jeg valgt leveringsklar bil med pilot-pakke. Konfigurerer man selv med pilot får man ikke matrix/pixel-frontlykter og heller ikke kurve/tåkelys.

3
Renault Megane E-TECH / Sv: Official launch of the Megane Electric
« på: Tirsdag 22. Februar 2022, klokken 18:55 »
Jeg vurderte denne en stund, men valgte til slutt Polestar 2 fordi jeg synes den gir mer for pengene.

Rekkevidden er også nesten lik; Renault WLTP 450 km og billigste PS2 443 km.

Legger jeg til adaptiv cruise og metallic koster Techno litt over 400.000 kr. I tillegg kommer vinterhjul (ca 15.000?). Totalt ca 415.000 kr.

Polestar 2 med adaptiv cruise, metallic og vinterhjul koster nå 388.000 kr.

4
Polestar 2 / Pixel LED er fjernet fra pilot-pakken
« på: ſøndag 20. Februar 2022, klokken 12:27 »
I de to Polestar-gruppene på Facebook står det at Polestar har fjernet flere ting fra pilot-pakken. Ser i konfiguratoren at det stemmer:

Pixel LED frontlykter, tåke/kurvelys og lyssekvenser er borte. Prisen for pilot-pakken (som nå inneholder mindre), er fortsatt 30.000 kr.

Fra en post på FB:
"Snakket med Polestar på chat. Disse er fjernet grunnet mangel på halvledere. Allerede bestilte biler blir ikke berørt."

5
Renault Megane E-TECH / Sv: Official launch of the Megane Electric
« på: Fredag 17. Desember 2021, klokken 09:58 »
Utregning med 1 sek = 1 nok og fratrukket svensk moms (den er vel 25%?).

EV60 220 hk
Equilibre kr. 363.120,-
Techno kr. 387.120,-
Iconic kr. 411.120,-

EV40 130 hk
Equilibre kr. 323.120,-
Techno kr. 347.120,-
Iconic kr. 371.120,-

6
bZ4 / Sv: Bz klar for reservering 9.12
« på: Torsdag 09. Desember 2021, klokken 15:24 »
Her kan man reservere:

https://bz.toyota.no/

7
Skoda ENYAQ / Sv: Erfaringer med HUD
« på: Fredag 25. Juni 2021, klokken 14:41 »
Det kan være at krav om Suite/Ecosuite for å få HUD bare er noe Møller har funnet på, og ikke noe fabrikken krever?

8
Skoda ENYAQ / Sv: Erfaringer med HUD
« på: Torsdag 24. Juni 2021, klokken 23:01 »
På en gruppe på Facebook er det noen som snakker om at HUD nå kun leveres med interiørvalgene Suite og Ecosuite og at de har blitt kontaktet av selger om dette. Noen som kjenner til dette og om det også gjelder biler som allerede er bestilt?

Ja, Infotainmentpakke pluss med HUD er kun tilgjengelig med Suite / Ecosuite ifølge prislisten for 2022-modellen.

9
Skoda ENYAQ / Sv: Graphite grey og Vega 20 antrasitt
« på: Tirsdag 15. Juni 2021, klokken 15:28 »
Her er det mange bilder og video av Kodiaq med denne fargen.

https://www.skoda-auto.com/models/range/kodiaq

10
ID.4 / Sv: GTX med 19" - mulig å kjøpe?
« på: Mandag 14. Juni 2021, klokken 12:43 »
Takk for flere kommentarer men hva med dette spørsmålet:
Tror dere at det vil komme en billigere ID4 versjon (uten GT lull, med stoffseter, med 19" etc.) med firehjulstrekk til høsten?

Jeg vurderte først GTX, men tror nå heller det blir Enyaq 80X. Da slipper jeg sportsseter, svart taktrekk og får også 19" felger. Dessuten kan man velge mellom mange typer seter/interiører i 80X.

11
Skoda ENYAQ / Sv: Service-avtaler
« på: ſøndag 13. Juni 2021, klokken 10:03 »
Det er lagt ut priser for ID.4 GTX. Enyaq får vel ca samme priser?

Serviceavtale med 15.000 km pr år:
3/4/5 år kr. 7.688 / 16.125 / 16.125

Service- og vedlikeholdsavtale med 15.000 km pr år:
3/4/5 år kr. 9.000 / 17.250 / 23.437

12
Skoda ENYAQ / Sv: Erfaringer med HUD
« på: ſøndag 13. Juni 2021, klokken 09:34 »
Forstår jeg det slik at dashbordet er uten gropen og listen foran HUD hvis en bestiller uten HUD? Eller blir gjenskinnet i frontruta det samme som med HUD?

Ja, ser ut til at dashbordet er mye finere uten HUD:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=220446186



13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Nye lavere priser på Leaf
« på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 09:59 »
Nissan setter ned prisene på Leaf:

Modell  -  Ny pris  -  Gammel pris
40kWh Visia  -  210 000 kr
40kWh Acenta  -  257 200 kr  -  287 200 kr
40kWh N-Connecta  -  274 500 kr  -  304 500 kr
40kWh Tekna  -  299 000 kr  -  321 000 kr
62kWh e+ Accenta  -  310 970 kr  -  340 970 kr
62kWh e+ N-Connecta     -  326 800 kr  -  356 800 kr
62kWh e+ Tekna  -  358 500 kr  -  388 500 kr

https://motor.no/elbil/ny-nissan-leaf-nesten-70000-kr-rimeligere/200735

14
ID.4 / Nye priser modellår 2022
« på: Torsdag 20. Mai 2021, klokken 14:50 »
Nye priser for 2022-modellene. Flere varianter er droppet og prisene har gått litt ned.

Pure 52kWh 148hk - kr 335.100

Pure 52kWh 170hk - kr 347.600

Pro 77kWh 204hk - kr 407.300

GTX 77kWh 299hk - kr 452.600

15
Tesla i media / Tesla-eiere liker ikke egenkapital
« på: Fredag 24. Januar 2020, klokken 23:22 »
Bruktmarkedet tyder på at mer enn hver tredje Tesla Model 3 ble kjøpt med 100 prosent belåning.

Tesla har rullet inn i den norske folkesjela.

Bilene representerer mye av det vi drømmer om å være. Tøff som Aksel Lund Svindal, spenstig som Karsten Warholm og smart som Magnus Carlsen.

Og nordmenn viste uvanlig handlekraft da den store Tesla Model X bykset oppover på bestselgerlistene i 2017 og 2018. For 2017 havnet Model X på en fjerdeplass over de bilmodellene som solgte best. Også i 2018 havnet bilen høyt oppe på listene.

Det var oppsiktsvekkende, da bilen var omtrent dobbelt så dyr som modellene både over og under på salgslistene.

Sommeren 2018 spurte Finansavisen hvordan en bil til 800.000 kroner og oppover kunne bli en folkebil i Norge. Svaret fant vi hos banken.

Vi fant at 73 prosent av bilene som lå ute til salgs hadde heftelser som tydet på at bilene var kjøpt med 100 prosent belåning.

Ifjor var det lillebroren sin tur. Teslas Model 3 inntok for alvor norske veier og knuste alle salgsrekorder, da over 5.000 slike biler ble utlevert bare i april. Tesla Model 3 ble den desidert mest solgte bilmodellen i fjor, med 15.683 enheter, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Model 3-feber

Nå kan man ikke bevege seg ut på innfartsveiene i byene uten å støte på en Model 3, eventuelt bli forbikjørt av en. Facebookforumet Tesla Model 3 Norge har over 13.000 medlemmer. Her diskuteres rekkevidde, fargevalg, småfeil og ikke minst kosmetiske inngrep, som nye felger og foliering. Lillebroren i Tesla-familien er uten tvil mye bil for pengene. Det er både en praktisk, mellomstor familiebil og en bil med sportsbilytelser. Med den største batteripakken tilbyr bilen en akselerasjon fra null til hundre på 3,5 sekunder.

Og det gikk unna i svingene da nordmenn kjøpte denne modellen i fjor. Det tyder i alle fall bruktmarkedet på. Det ligger nå en rekke brukte Model 3 ute til salgs på Finn.no. Noen selges gjennom forhandlere og disse er som regel uregistrerte. Men mange selges også med oppgitt registreringsnummer.

Vi fant 39 Tesla Model 3 ute til salgs med registreringsnummer opplyst. Syv av disse er ikke belånte, mens 32 har notert heftelser. 30 av de annonserte bilene har heftelser som utgjør mer enn 80 prosent av prisantydning. 13 har heftelser som er over prisantydning.

Utfordringen med å kjøpe ny bil med 100 prosent belåning er at lånet kan være høyere enn bilens verdi den dagen bilen skal eller må selges.

Den som vil kjøpe en slik bil må være ekstra nøye med det formelle, slik at heftelsene ikke følger med bilen.

Bankene stiller villig opp for folk som vil kjøpe elbil. Tesla Norge har tidligere kjørt kampanjer med en svært lav lånerente på 0,25 prosent. Tilbyder av lånet var DNB. Kampanjen skal ha vært en stor suksess. Og nå tilbyr en rekke banker såkalte grønne billån, med gunstig rente.

Baltzersen er skeptisk.

I fjor høst kunne Finansavisen fortelle at Finanstilsynet ønsker seg en innstramming i forskriften for billån.

Da tilsynsdirektør Morten Baltzersen i fjor høst skrev brev til Siv Jensen og Finansdepartementet om boliglånsforskriften, tok han også opp andre typer lån.

«Lån med annen sikkerhet enn bolig (billån m.v.) er ikke regulert, og det er en fare for at dette markedet vil vokse sterkt og tiltrekke seg sårbare låntagere», skrev Baltzersen til Finansdepartementet.

Finanstilsynet ville vurdere behovet for å forskriftsregulere lån med annen sikkerhet enn bolig, og eventuelt komme tilbake med forslag. Finansavisens makrojournalist kommenterte i fjor at når Tilsynet tidligere har «vurdert behovet» og varslet «eventuelle forslag» så har det stort sett endt opp med konkrete forslag.

I april 2019 hadde Finanstilsynet sendt brev til bankene. Etter en tilsynsrunde hadde de funnet at finansforetak ga salgspantlån til personkunder «i strid med gjeldende bestemmelser om vurdering av betjeningsevne, belåningsgrad og avdragsbetaling»

Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid? Har du ingen penger, men et skrikende behov for å komme deg fra null til hundre på under fire sekunder, kanskje du bør ringe banken i dag.

Sider: [1] 2