Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vichingo

#1
Har hatt en e2008 som leiebil i Sverige denne helgen og skulle levere den tilbake med min 80% ladet batteri. Prøvde på 3 ulike 150/300 kW hurtigladestasjoner (Q8, Cirkle K og en annen), og ingen av dem ga mer enn mellom 20 og 30 kW lading - var alene da jeg startet. Det var et par grader, og de to første forsøkene var med relativt kald bil, siste forsøk etter 30 min motorveikjøring.
På vår «gamle» i3 har jeg alltid oppnådd mellom 40-50 kW på hurtigladere når jeg starter lading et sted mellom 0 og 50% igjen.
Er det en feil på den aktuelle leiebilen, har Sverige strupet maks effekt, eller er det bare slik for Peugeot e2008?
#2
BMW i3 / Sv: Bytte 12v startbatteri selv?
fredag 22. oktober 2021, klokken 15:08
Vurderer sterkt å kjøpe meg et diagnoseverktøy for lettere å kunne gjøre ulike servicejobber selv. Har også bil fra annet merke enn BMW så det blir i tilfelle en "mutlibrand"-utgave av f.eks. iCarsoft CR Plus som kan nullstille elektronisk parkbrems, bremsevarsel etc.

Er det noen som vet om et slikt verktøy også er tilstrekkelig for å kode inn nytt startbatteri?
#3
Og her en elbilbrann uten at det står noe om elbil i overskriften  :)
https://akersposten.no/nyheter/bil-brant-trar-skadet/19.5556
#4
BMW i3 / Sv: Tilbakekalling "technical campaign 0061500500"
onsdag 26. august 2020, klokken 08:28
Sitat fra: Orbit på mandag 24. august 2020, klokken 22:50
Og dere som har fått tilbakekalling, har alle 60 Ah av tidlig årgang?

November 2015 her
#5
BMW i3 / Sv: i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?
tirsdag 25. august 2020, klokken 10:08
i3 60 Ah nov 2015
56.778km
"soc":13.027000427246094
"socmax":17.92

Hvis socmax skal ha vært 18,8 kWh som ny, kan jeg vel dermed anta at rundt 95% av batterikapasiteten fortsatt er intakt

Lest av med MS Edge i ConnectedDrive - Remote Cockpit - høyreklikket "Undersøk element" - valgte fanen "Nettverk" oppfrisket nettsiden og skrev "socmax" i søkefelt/Ctrl-F

Svartekst:"{"latitude":59.-------"longitude":10.------"isoCountryCode":"NOR","auxPowerRegular":1.4,"auxPowerEcoPro":1.2,"auxPowerEcoProPlus":0.4,"soc":13.027000427246094,"pendingUpdate":false,"vehicleTracking":true,"socmax":17.92}"
#6
Elbiler i media / Sv: NRK artikkel om elbilbruk(ere)
tirsdag 05. mai 2020, klokken 09:50
Sitat fra: Hansi på tirsdag 05. mai 2020, klokken 00:42
Følger noen av de som er ansatt i Norsk Elbilforening med på forumet og denne tråden mon tro?
Jeg synes det hadde vært svært interessant å vite hva de tenker om dette, om det er noen dialog om det med aktørene og/eller myndighetene med eventuell status og om man kan forvente noen forandringer i ikke alt for fjern fremtid. Kanskje sende de en liten e-post..

Den totale taushet rundt dette derfra gjør at i hvert fall jeg ikke ser poenget med å være medlem i elbilforeningen. Det ser fortsatt ut som om de ønsker at nerdefaktoren skal forbli høy blant elbilistene.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiltur med besvær
torsdag 02. april 2020, klokken 16:26
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 01. april 2020, klokken 12:24
Dette må da være tidenes dårligst planlagte langtur?  :o

Har han bare satt seg i bilen og stolt på "Porsche Charging Planner"?
Og ikke forstått underveis at han må bruke abetterrouteplanner eller plugshare?

:-X
Det burde ikke være nødvendig med svart belte i elbilnerding for å kjøre langtur langs hovedveinettet i Europa. Ei heller ha 34 ulike apper for å kunne betale/kjøpe strøm når det holder med 1 stk Mastercard hvis man heller kjører fossilt.
Får ikke den jevne europeer til å kjøre elbil hvis det skal være slik....
#8
Har nettopp svart, men hvilke konklusjoner skal man kunne trekke ut fra svarene?
Jeg er ikke veldig interessert i å låne bort min egen ladeplass inne i min låste private garasje utenfor Ring 3....

Kan bli mange rare svar når det ikke stilles spørsmål om hvor man bor og hvilken type ladeplass man disponerer.
#9
BMW i3 / Sv: DAB radio faller ut i lange perioder
tirsdag 09. april 2019, klokken 08:33
Sitat fra: Rosson på mandag 08. april 2019, klokken 23:57
Løste det problemet Vichingo ?
Jeg deaktiverte trafikkinfo for en uke siden, og har ikke hatt noe "pauser" i sendingene etter det.
Kan jo vere tilfeldig... men er jo lett å sjekke for de som er mye plaget med dette.
Hei! Stort sett kona som bruker bilen til jobb, og nå er det noen dager siden sist jeg satt på. Hun sier det ble bedre, men ikke helt feilfritt. Skal prøve å deaktivere trafikkinfo. Min teori er at Norkring/NRK har satt opp ulik innstilling på en "feature" på distriktssendingen på to nabosendere.
#10
BMW i3 / Sv: DAB radio faller ut i lange perioder
tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:54
Har i de siste 2-3 ukene opplevd det samme i vår i3. Hadde bilen inne til reparasjon av varmesete for en måned siden, vet ikke om de kanskje oppdaterte SW da.

Feilen oppleves typisk mellom Smestad og Majorstua på morgenen - NRK P1. Virker tilsynelatende bedre på ettermiddagen.
Beskrivelse av feil: Lyd faller bort et par sekunder mens display viser:"Ikke sign.", lyd ok i 10 sekunder, faller bort et par sekunder, ok 10 sekunder - repeat...
NaviPro, Harman Kardon anlegg, bil produsert okt 2015 - minste batteri.

Må prøve det som cs erlend foreslår.
#11
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
fredag 22. februar 2019, klokken 14:31
Akkurat nå er det ikke bare syt fra dem som klager, mener det er god grunn for å være litt frustret. Stort sett har jeg fått appen til å fungere greit, med noe heng av og til. Ufattelig treg dataforbindelse til bilen gjør at man må være tålmodig.
Men i går og i dag har både app og web-løsning nektet å sende oppdaterte avreisetider til bilen. Låse- og ladestatus ser dog ut til å fungere....
Burde ikke være rakettforskning å få litt bedre stabilitet på app og platform?
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvem kjøper fossilbil i 2019, og hvorfor?
lørdag 19. januar 2019, klokken 21:04
Tja.... Jeg er kjempefornøyd med elbilen vår, foretrukket på alt av nærkjøring.
Men alt under 600-800 km etapper kjøres i ett på langtur, kun tissepauser og evt. sjåførbytter. Sitter langt inne å venne seg til tanken på tvungne ladepauser - ikke nødvendigvis lademuligheter på destinasjonene vi ofte reiser til.
Kjører 16-20' per år på hver av de to bilene.
Ville fortsatt kjøpt fossil som langtur/helgebil og en mindre elbil som hverdags-/nummer to-bil.
Bor i Oslo, og krysser knapt bomringen med dieselbilen utenom helge-/langturene.
Ladbar hybrid på langtursbilen gir for meg liten mening. To drivlinjer og et snittforbruk på 300-400 km-turer som ikke er noe særlig lavere enn dieselbil. Ekstra motorkraft på hybrid er selvsagt et pluss, men for meg holder det så lenge det er rundt 10 kg/hk eller mindre, noe mange ikke-hybrider også har.

Prøvde langtur i dag (350 km) med i3-en siden dieselbilen var opptatt med tur i motsatt retning. Hurtigladingspauser med kortrekkevidde elbil er i hvert fall kun for spesielt interesserte, og snittfarten på motorveien ble sikkert 30 km/t lavere enn jeg er vant til for i det hele tatt å få begrenset ladepausene til et minimum.

Kan skjønne at Teslaene har en viss appell, superladernettverket deres er godt, men bestillingstidene og serviceapparatet har fortsatt et godt stykke igjen til å kalles akseptable.

Beholder bilene mine 6-10 år fra de er nye, det meste av verditap er da tatt uansett. Om man da får 50 eller 100 k igjen etter så lang tid utlignes lett av evt. avkrysninger eller ikke i ekstrautstyrslisten på nybilkjøpet.

#13
BMW i3 / Sv: Business vs Professional skjermstørrelse
torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:50
Hei!

SitatJeg vurderer Navi Business. Bilen skal hovedsakelig kjøres i byen. Så er det da noe som helst fordel med Pro-skjerm hvis man ikke skal bruke GPS? Er det da like så greit å gå for en Business-utgave?

Jeg kjører i3 med Navi business, og hadde noen hundre mil i sommer i en fossil leie-BMW med Pro-skjerm. Kanskje er jeg en enkel type, men ser ikke helt den store fordelen i praktisk bruk med mindre man er storbruker av GPS-en.
Men da jeg kjøpte i3-en var det mye som var ekstra-utstyr som nå er standard, så jeg prioriterte 20-tommere, soltak og HK-anlegg foran pro-skjerm.
Enig i at plast-rammen ikke er veldig elegant, men når jeg kjører bil titter jeg på veien og ikke på skjerm. Navi business finner adressene, den også.
#14
Er det tydelig at det er privat gårdsplass?

Hvis ja, er det langt over streken.
#15
BMW i3 / Sv: Bilens klokke går for fort...
tirsdag 07. mars 2017, klokken 23:25
Ganske talentløst at den ikke oppdateres av DAB eller GPS :-1-:

Men bilen i seg selv  :+1: :+1: :+1:
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA