Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vartli

#1
Sitat fra: kenlee på torsdag 18. april 2024, klokken 22:35Hmm nja hva tenker man om å kjøpe et slikt kinesisk merke mon tro. Det virker jo til å være bra biler.. både nio og byd. Men har egentlig bare lagt de fra meg
Jeg holder meg unna kinesiske merker. Både på grunn av politiske forhold i landet og mulig datalogging.
#2
Kjøretips / Sv: Forbruk med tilhenger
fredag 12. april 2024, klokken 13:39
Kan legge til en erfaring til med en liten Tredal enakslet henger og samme E-tron 55. Totalvekt henger i underkant av 700 kg og 500 kg i bil, så i praksis samme vekt som i posten over. Kjørte ca 23 mil, det meste på E39, med snittforbruk på 288 Wh/km. Snittfart 68 km/t, temperatur i underkant av 10 grader og tørre veier.
#3
Med dette prinsippet bør prisene gå ned. Ladeoperatør slipper å ta risikopåslag for spotpris. Samtidig så kan det jo godt være at de allerede har håndtert det med fastprisavtaler. Spennende å se om dette brer seg videre.
#4
Kjøretips / Sv: Forbruk med tilhenger
torsdag 04. april 2024, klokken 13:20
Gjorde en kort test med 2021 E-tron 55 og Ifor Williams BV126 skaphenger. Egenvekt på henger er i underkant av 1200 kg, og den var vel lastet med rundt 50 kg. Kjørte mellom Bryne og Varhaug tur/retur. Dette er til sammen 33 km på flat vei. Snittfart på 57 km/t, tørre veier, rundt 5 grader og endte på 500 Wh/km. Visste godt at både bilen og hengeren er tørst, så det er ikke overraskende.
#5
Model Y / Sv: Model Y og stor skaphenger
torsdag 04. april 2024, klokken 08:06
Da endte jeg med en 2021 E-tron 55, så da passer det ikke helt her under Model Y, men tenkte å konkludere i tråden. Har hatt bilen i et par uker, men ikke fått testet baksetet med tre baki ennå. Det jeg har prøvd er hengeren. Som sagt tidligere så er det en Ifor Williams BV126. Et beist med totalvekt på 3500 kg og egenvekt på nesten 1200 kg. Kjørte en tur med omtrent tom henger i flatt terreng her på Jæren. Til sammen 33 km og snittfart på 57 km/t. Endte med et snittforbruk på 50 kWh/100km. Ganske brutalt, men ikke uventet. Teoretisk skal dette være nok til å komme til Lyngdal, men snittfarten vil nok være høyere med påfølgende høyere forbruk, så det tør jeg ikke.

Det jeg er virkelig fornøyd med er hvor behagelig det er å trekke hengeren med denne bilen. Det oppleves som helt uanstrengt for bilen.
#6
Audi e-tron / Sv: Regenerering
fredag 22. mars 2024, klokken 14:23
Bruker den ikke regen på ACC? Eller er det bare at når en tar over styringen etter å ha brukt ACC, må en igjen aktivere regen?
#7
Lade hjemme / Sv: Luke til ladekabel fra garasje og ut?
tirsdag 19. mars 2024, klokken 09:40
Vi har laderen på innsiden og kabelen ligger under porten. Gummileppa nederst på porten er skånsom mot kabelen.

En luke må jo være stor nok til at kontakten går gjennom og du kan kappe bort litt av hjørnet slik at kabelen går gjennom når luka er lukket. Jeg hadde sett på om det gikk an å kappe ut en bit av ett kledningsbord med multikutter for så å hengsle den. Om du monterer en tetningslist med børste i det området kabelen går gjennom vil du nok slippe at snø og annet blåser inn.
#8
Model Y / Sv: Y-priser øker
tirsdag 12. mars 2024, klokken 14:38
Har en dieselbil fra 2018 som akkurat fikk en reparasjon på 170000 på motoren, så alle har vel dyre deler om du er uheldig. Noen selvfølgelig i større grad enn andre.
#9
Audi e-tron / Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
tirsdag 12. mars 2024, klokken 13:59
De kan jo bli et godt kjøp om en får nytt batteri, men det er jo litt av en usikkerhet å ha fram til 2025.
#10
Audi e-tron / Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
tirsdag 12. mars 2024, klokken 10:17
Vurderer kjøp av 2020-2021 etron 55 når jeg får solgt dieselbilen. Er det noen måte å identifisere bilene på finn.no med problem ut fra VIN/ reg.nr?
#11
Model Y / Sv: Y-priser øker
mandag 11. mars 2024, klokken 12:46
Det var da voldsomt til engasjement unøyaktigheten min lagde. Uansett, med både økt pris for noen uker siden og økt rente ved månedsskiftet, så vurderer jeg seriøst å gå for en brukt e-tron i stedet for ny TMY. Det er sikkert kunder nok til at de får solgt det de har på vei. Da er det jo bare god butikk for Tesla å ta disse grepene.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
onsdag 06. mars 2024, klokken 14:29
Det beste med Leaf er vel at en får en velutprøvd bil. Prisen er ikke mye lavere en for 4,5 år siden. Da lå N-connecta  på like under 300k med vinterdekk, så sånn sett var den nok et bedre kjøp den gangen. Samtidig så er det vel ikke så veldig mange konkurrenter i dette prisleiet. Leaf er pålitelig og grei bil. Ikke noe en kjøper for å vise seg fram, men for å komme fram.

59 kWh er ikke verd en krone hvis du ikke har bruk for det. Får jo noe ekstra ved videresalg, men det vil være mindre enn du gav for det. Vi hadde spart noen timer stopp på hurtigladere hvis vi hadde kjøpt det store batteriet, men timeprisen ville vært høy. Det var vurderingen vi gjorde den gangen, og den står fortsatt til vårt bruk.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
søndag 03. mars 2024, klokken 22:29
Uansett el eller fossil, jeg skal ikke ha en utenfor garanti uten å ha maskinskadedeknkng. Fikk nylig dekket reparasjon på 170k på fem år gammel fossilmotor. Med forsikring på plass er en sikret mot mange av de store kostnadene uansett biltype.
#14
Model Y / Sv: Y-priser øker
fredag 01. mars 2024, klokken 19:03
Da gikk prisen opp litt til ved at renta økte fra 0,99% til 1,99%.
#15
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
fredag 01. mars 2024, klokken 09:58
Sitat fra: suverin på fredag 01. mars 2024, klokken 09:39De vil kanskje ikke ha sammenlignbare tester? Sitat fra artikkelen:
"Sånn sett er testene mer sammenliknbare enn vi ideelt sett hadde ønsket."
De vil vel at alle bilene skal kjøre samme rute, nemlig over Venabygdsfjellet. Nå ble det to biler til som ikke fikk kjøre den ruta. Det er jo ikke ideelt. At de ikke fikk kjøre over der for en måned siden er jo dumt, men den skaden er allerede skjedd. Samtidig så er det sånn at testen fra ett år ikke kan sammenlignes direkte med testen fra et annet år, så denne testen blir jo noe for seg selv uansett. Gøy at de tar testene, og så må en ikke ta det for vitenskapelig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA