Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Amperson

Sider: [1] 2 3 ... 11
1
Model S / Sv: Bytte bremseskiver foran selv?
« på: I går kl. 07:54 »
Skifte skiver er ikke vanskelig, byttet alle fire i bakgården på min forrige bil (911, ikke tesla), og bremseklosser. Hadde da ikke gjort det før, er ikke mekaniker, så flere youtube videoer og leste dokumentasjon. Laget en stegvis liste med detaljer.

Man skal skifte både skiver og klosser om en skifter skiver.

    Man trenger typisk:
  • Alu paste til smøring av spor til bremseklosser
  • Originale deler, evt. skiver og klosser som passer sammen. Da klosser og skiver kan være av forskjellige hardheter som vil slite skivene istedenfor klossene.
  • Momentnøkkel

Kort fortalt gjør man så her:
  • Jekker opp
  • Løfter av hjul
  • Skru av kalipper, henger kalipper i en tau på egnet sted i hjulbuen, ikke bruk slangen å henge med
  • Skru av bremseskive
  • Skift bremseklosser
  • Gjør motsatt, skru fast med moment

2
Model S / Sv: Erfaringer rundt bytte av bremseskiver - garanti eller dekkes selv?
« på: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 14:17 »
Tror garantien her går på feil som Tesla har gjort eller feil ved delen. Selv fikk jeg alt av bremser nytt på min da den var inne på en annen garanti sak. Men grunnen der var at de var rett og slett ødelagt. Var to kalippere som lakk bremseveske. Jeg bemerket av bremsene var dårlige, men hadde aldri testet dem skikkelig. Så dette også på innsiden av vinterfelgene at det hadde lekket bremseveske, setter merker da det er meget etsende.

I ditt tilfelle tror jeg ikke de tar det på vanlig nybilgaranti, mulig det er en form for bruktbilgaranti, at dette skulle vært oppdaget av Tesla før salget. Uflaks for deg og uten tvil forrige eiger som skulle tatt kostnaden, om man skal moralisere.

3
Model S / Sv: Ene frontlys pæren slått av, kom så på igjen
« på: Mandag 13. Mai 2019, klokken 08:13 »
Fikset dette selv i løpet av helgen, gikk bort fra oppgradering til 35w.

Slik ser en gåen pære ut, til venstre


Fikk byttet pæren uten å jekke opp og skru av hjulet.



Erfaringer:
  • Lange, tynne armer og fingre hjelper
  • Heve bilen til very high
  • Brett tilbake den myke hjulbue innerdelen, spenn fast i opphenget over hjulet
  • Hold tilbake den harde plastdelen med ene hånden, evt. hjelper.
  • Alle plugger er tilgjengelige å ta av, trenger ikke ta av de nederste bak hjulet
  • Trenger ikke fjerne skruen som holder plasten på innersiden bak hjulet
  • Store megder veistøv på toppen av den myke inndelenen, grov ut en kvart bøtte med sammenpakket grått støv
  • Plastringen som skal over på ny pære, den er vanskelig å vri rundt, vri den noen ganger frem og tilbake før den plasseres i lykten, dette for å gjøre det lettere når den skal vris inne i selve lykten

4
Model S / Sv: Ene frontlys pæren slått av, kom så på igjen
« på: Torsdag 09. Mai 2019, klokken 08:57 »
Har snodig oppførsel jeg også HPF, men ulikt det du beskriver. Pæren var av, gikk så på igjen om jeg tok lyset av og på. Nå går den på i ett sekund eller to for så å slukke. Fargen på lyset er blått sammenlignet med den friske pæren. Tidligere når jeg først merket snodig oppførselen, var lyset til den dårlige pæren varmere/gulere.

Får gjøre noe diagnose i helgen, bytte over pærer og se om problemet følger pæren.

5
Model S / Sv: Ene frontlys pæren slått av, kom så på igjen
« på: Onsdag 08. Mai 2019, klokken 12:51 »
Virker som det er like greit å gå over til 35w, selv om det ikke helt er lov.

Kan denne pakken anbefales?

https://www.tingtilbilen.no/products/35w-tesla-model-s-xenon-oppgaderingspakke?variant=27873167442006

Trenger også anbefaling på D3S pærer?

6
Model S / Sv: Ene frontlys pæren slått av, kom så på igjen
« på: Onsdag 08. Mai 2019, klokken 10:33 »
Takk for svar. Har noen flere spørsmål vdr. Må først si jeg er teknisk anlagt, mye erfaring med mekking på altslags. Sett noen Youtube videoer om hvordan man gjør det, ser rimelig rett frem ut. Om jeg skulle fikse dette selv trenger jeg deler. Ballast og muligens pære, tenker jeg kjøper to sett. I og med at jeg har Xenon (HID) uten spyler, er det en EU regulering som sier at man kun kan ha 25W pære. Men jeg finner kun for 35W, noen som vet hvor man kan kjøpe, evt. produktinformasjon til å finne noen av god kvalitet?

Hvilken ballast og pærer?
Hvor får man kjøpt det?
Dårlig kontakt, litt mer info om hvordan man fikser det?

7
Tesla SW og AP / Sv: 2019.12.1.1 4b1dd29
« på: Tirsdag 07. Mai 2019, klokken 12:40 »
Så en liten endring på kontrollpanelet til air condition anlegget. Nå var fanebladene borte, nye knapper og varme i seter og luft system alt på en skjerm. Før var dette delt opp i to faneblader. Jeg gikk fra en 2018 versjon til denne nevnt i tråden.


8
Model S / Sv: Vask av Tesla Model S
« på: Tirsdag 07. Mai 2019, klokken 07:58 »
Kunne ikke vært mer enig i det som sies i denne tråden her. Mitt regime er lignende.

Beste tipset jeg har er å bruke to bøtter, en med kaldt vann til å skylle vaskehansken. Og med lunkent til såpe, da drar man ikke med seg driten videre. Også lurt til annen vask, hus, vinduer etc. Microfiber vaskehanske, essensielt, funnet denne som meget god https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvask/vaskesvamper/vaskehanske-629154/.

1. Begynn å vaske øverste halvdel av bilen først
2. Ta så nedre [skitneste] havldel etter
3. Skyll i skyllebøtten, og før du tar mer såpevann for hver gang
4. Bruk en annen microfiber hanske/svamp til de virkelig skitne delene, som felger, hjulbuer, bak nederst.

Kjøp deg Fusso Coat og påfør en gang i året https://www.detailersclub.no/pages/nyheter/%C3%A5rets-bilpleieprodukt-2015-r147/

9
Model S / Ene frontlys pæren slått av, kom så på igjen
« på: Tirsdag 07. Mai 2019, klokken 07:45 »
I dag da jeg parkerte på jobb la jeg merke til at høyre hovedlys pære foran ikke var tent. Tenkte selvfølgelig at nå flakser $$$$$ av sted. Trykket frem og tilbake på lyskontroll knappene, så kom pæren på igjen. Er dette et sikkert tegn på at pæren nå snart går helt?

Bilen er 2014 P85+, ikke skiftet pærer tidligere.

10
Model S / Sv: Hjulbolter til Tesla S
« på: Mandag 06. Mai 2019, klokken 13:47 »
De er meget dårlige ja, jeg prøvde å få nye på garantien, men måtte kjøpe de, kostet ikke mer enn 240 kr tror jeg om jeg husker rett. Men å få av de nye pyntedekslene som er i plast med krom på er ikke så lett, det finnes spesialverktøy i form av en klype. Selv har jeg et triks med en gummi hempe jeg trykker inn så 5mm plast dings som jeg kiler inn på undersiden og drar ut begge på likt.

11
Model S / Sv: Korrosjon felger
« på: Fredag 03. Mai 2019, klokken 11:47 »
Jepp, møkkafelger, jeg er over gjennomsnittet opptatt av å holde bil og felger rene. Polerer felgene også for lettere å holde de rene. Har gått til innkjøp av nye slipstream felger for å erstatte. Kom over et helt nytt sett fra ny bil, aldri vært på bilen til 9000 kr med Michelin dekk sommerdekk.

Har ikke tatt kontakt med Tesla om å få det på garantien. Er blitt lei av hvordan Base felgene ser ut og ville ha meg noe nytt, trengte også noen mindre støyende hjul å kjøre på langtur med denne sommeren.

Her er en dekk of felg guide forresten ;)
https://unpluggedperformance.com/tesla-wheel-and-tire-guide/

12
Model S / Sv: Kjøreglede i gammel S
« på: Tirsdag 30. April 2019, klokken 13:51 »
Er så fornøyd med min grønne 2014 P85+ at jeg ikke bytter før MS 2.0 kommer. Greit, den støyer med 21" hjul, jeg har har ett ekstra sett med 19" for langturer. Og mangel på konsoll er ikke noe problem, bare ser litt snålt ut, og man kan ha en pose der med varer f.eks. Som tidligere nevnt, kjørefølelsen har mest BMW over seg av alle Tesla modellene, bakhjulsdrift er min favoritt :)

13
Model S / Sv: Mengder Tesla Model S og X parkert
« på: Torsdag 11. April 2019, klokken 14:26 »
Ok så det er biler som skal på service, det er nok mange av de.

Hva med de som ikke hadde skilt. Og siden det var hovedsaklig eldre MS. Er det innbyttebiler som de ikke selger ut igjen?

14
Model S / Mengder Tesla Model S og X parkert
« på: Torsdag 11. April 2019, klokken 13:33 »
Hørte fra en kollega at det var mengder med hovedsaklig Tesla Model S og noen X på en parkeringsplass i Osloområdet. Brydde meg ikke noe særlig om det, men i går så jeg det samme i Bergen. Står, i overkant av 50 stk. MS og noen MX på en parkeringsplass på kokstad. Står på en midlertidig parkeringsplass langs bybanetraseet, uasfaltert på pukk. Fra bybanen så jeg de fleste hadde skilt som startet med EL og EK, og flere uten skilt.

Noen som vet hvorfor de står der, triste og forlatte som de var. Bortenfor var det to andre parkeringsplasser med nye M3, MS og MX. Kan også nevnes at det står til enhver tid i overkant av 50 MS på service centeret på kokstad.

15
Model S / Sv: Mye feil på Tesla?
« på: Tirsdag 19. Mars 2019, klokken 12:27 »
Nå har den også fått godkjenning å trekke henger, Model S er den eneste (foruten Roadster) som ikke har godkjenning til å trekke henger.
Har du dokmuentasjon på det med hengar. Har rett nok sett ubekrefta påstandar om at den er til godkjenning, men at den var godkjent for hengar var nytt.

så det på Tesla Time News i dag, siste episode, de viste et norsk dokument som sa det, også en lenke her https://elbilforum.no/index.php?topic=34765.msg781424#msg781424

Sider: [1] 2 3 ... 11