Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Amperson

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
Model S / Sv: Mye feil på Tesla?
« på: Tirsdag 19. Mars 2019, klokken 12:27 »
Nå har den også fått godkjenning å trekke henger, Model S er den eneste (foruten Roadster) som ikke har godkjenning til å trekke henger.
Har du dokmuentasjon på det med hengar. Har rett nok sett ubekrefta påstandar om at den er til godkjenning, men at den var godkjent for hengar var nytt.

så det på Tesla Time News i dag, siste episode, de viste et norsk dokument som sa det, også en lenke her https://elbilforum.no/index.php?topic=34765.msg781424#msg781424

2
Model S / Sv: Mye feil på Tesla?
« på: Tirsdag 19. Mars 2019, klokken 11:51 »
Takk for svar.

Ernikke model 3 økonomiutgaven av S? Får jo en brukt S for ca 300. Ser flere selger sin S for å kjøpe en 3. Selv må jeg nok ha en S pga barnevogn og dritt.

Forresten, denne videoen kan være av interesse, Tesla Bjørn tester plassen i en Model 3.

https://elbilforum.no/index.php?topic=33032.msg660228#msg660228

3
Model S / Sv: Mye feil på Tesla?
« på: Tirsdag 19. Mars 2019, klokken 10:31 »
Har prøvekjørt en Model 3, sammenlignet med min 2014 Model S P85+ er Model 3 langt foran på de fleste områder, mao. ikke en økonomiutgave. Min Model S er et stort dråg, men uansett den beste bilen jeg har hatt, utrolig god bil. Model 3 er som en sportsbil å regne sammenlignet, kvikk, stiv og sporty. Nå har den også fått godkjenning å trekke henger, Model S er den eneste (foruten Roadster) som ikke har godkjenning til å trekke henger.

4
Model S / Sv: Mye feil på Tesla?
« på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 08:41 »
Har en 2014 P85+ (kjørt 62k) den har skiftet ganske masse, alt på garantien foruten påfyll av AC gass. Garantien på fem år går ut i April, utførte en garantiutløpstest da kom det opp noe småtteri. Hadde dette vært i USA hvor de kun har to års garanti, hadde verkstedsutgiftene alene gjort eierforholdet meget surt. De siste to årene har det bare vært småtteri, da alle de store feilene ble oppdaget de tre første årene. Skulle jeg solgt min bil nå hadde jeg anbefalt den som en meget god bil. Kun 12v batteriet (skiftet tre ganger) igjen som et svakt ledd slik jeg ser det. Skal du kjøpe en eldre Model S ville jeg spurt å fått listet opp arbeid utført på garantien, og om det er mulig å se kvitteringer. Kvitteringene har eier mottatt for alt arbeid utført på epost. Også spørre om når bilen sist var inne på service center, da de utfører en gratis sjekk av bilen hver gang den er inne.

Garantien på batteri og motor er åtte år, for meg er det kun luftfjæringen igjen som kan ryke sammen med lommeboka.

5
Model S / Sv: Tips til rute Bergen til Nord Italia
« på: Tirsdag 05. Mars 2019, klokken 14:41 »
Mange gode anbefalinger, veldig kjekt.

6
Model S / Tips til rute Bergen til Nord Italia
« på: Tirsdag 05. Mars 2019, klokken 11:01 »
Vi skal ut på vår første Tesla Europa road trip denne sommeren. Endelig klart å overtale konen til at vi kjører.  Vi har en liten gutt som blir tre år til sommeren, dette må selvfølgelig tas med i betraktning. Tenker å bruke maks en uke ned og en uke opp.

Helt bestemt er Turen fra Bergen til Lago Iseo, mellom Como og Garda ved foten av alpene.

Med tips mener jeg:
  • veivalg med tetthet av superladere
  • steder å stoppe/overnatte, severdigheter
  • anbefalinger til en liten småtass på turen

7
Pris, rekkevidde, plass og rykte, tipper jeg er hovedkriteriene for valg av elbil. Om andre biler er cross eller cuv, mener det er fabrikantens forsøk på å omfavne mest mulig, men gjør ikke noen av delene godt, passer folk flest type tenking.

Som en bilgal person fra liten gutt av, mener jeg at jo lavere bilen er jo bedre er den til å få meg til å smile:). Minst mulig understyring, mest mulig hester, høyest mulig topp hastighet og alt dette i svinger. Smiles pr. mile som de sier i USA. Har aldri og vil aldri kjøpe en SUV, CUV eller crossover.

8
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 12:30 »
Synes situasjonen på Kokstad var mye bedre i høst enn tidligere. Tror det er lang ventetid på småplukk ennå, men har inntrykk av at klarer å presse inn mer kritiske ting på kort varsel. Håper de får en stabil arbeidsstokk, og får bygd kompetanse både blant mekanikere, teknikere, logistikk og kundebehandlere.

Samme erfaring her, om man spør etter en service selv derimot, tar det lang tid. Har noen parkeringsbremser som låser seg av og til, ikke noe stort problem til det blir et stort problem selvfølgelig. I samme slengen tok jeg en garantiutløps sjekk hos NAF, fant noe småplukk. Sa ifra at jeg trengte å få utbedret dette i begynnelsen av Desember, fikk beskjed i midten av Januar at jeg hadde fått tid 16. Mai. Og det er jo ganske langt frem i tid uansett hvordan man ser på det.

Selv har jeg kun hatt service på bilen en gang og det var ved 40 000, den er nå gått 60 000, planlegger ikke å ta service igjen før den er gått 80 000. Den har vært inne flere ganger enn jeg kan telle og skiftet ganske masse, alt fra bremser, kjølesystem, til motor og drivverk.

Alt i alt meget fornøyd med bilen og utbedringene, minus er ventetiden på service man spør om selv.

9
Model S / Sv: Spotify virker ikke etter oppdatering
« på: Mandag 07. Januar 2019, klokken 14:34 »
ved slike feil ville jeg prøvd en resett, holde inne rulleknappene. Er litt forskjellig krimskrams vdr. medieavspilling, ikke helt lett å navigere rundt om og lister som fra tid til utide ikke funker.

10
Model S / Sv: Takstativ - Thule eller Whispbar
« på: Fredag 21. Desember 2018, klokken 07:33 »
Whispbar ser flottest ut synes jeg, har selv Thule sine som stikker litt utenfor festene. Dette ene og alene at det er enklere å feste større ting som tidligere nevnt. Da man kan feste på yttersiden av festet da dette ikke er mulit med L fasongen.

11
Model S / Sv: 3G nettet forsvinner langs veiene. Oppgrader 3G til 4G LTE
« på: Fredag 14. Desember 2018, klokken 08:57 »
Spurte å få 4G på min 04.2014 P85+. De frarådet dette da de ikke helt visste om det var mulig og at de enkelte ganger måtte ut med store deler av dashbordet.

Noen som vet noe mer om dette? Hvilke det er mulig å gjøre det på og hvor omfattende det er for min 2014 modell?

12
Model S / Sv: For lat til bilvask
« på: Mandag 03. Desember 2018, klokken 10:49 »
Porsche sikter til 130 micron tykt lag over hele bilen med 200 micron tykt lag foran og på panser. Husker dette fra min tid som Porsche entusiast. Men tror også at lakken til Tesla har blitt forbedret gjennom årene. Min 2014 har nok ikke samme kvalitet som 2018 utgavene. Husker spesielt svarte fra 2013 og 2014 var vanskelig å holde fine.

13
Model S / Sv: For lat til bilvask
« på: Mandag 03. Desember 2018, klokken 10:04 »
Skal man vaske bilen i maskin, må en i det minste spandere skikkelig polering og voksing av bilen årlig. Dette da vask i maskin er såpass skadelig. Kjøpte for noen år siden en 911 fra Tyskland, den hadde kun blitt vasket i maskin ble jeg fortalt av selger, da han var meget glad i å holde bilen ren og pen. Den var matt og slitt, men etter en lang helg med rubbing, polering og voks ble den atter flott igjen. Dette er ikke tilfelle for Tesla, med en Tesla må lakken tas vare på da lakkkvaliteten ikke er den samme, mye tynnere lag med lakk og ikke minst klarlakk.

Etter min mening, sparer man penger og lakken ved å gjøre jobben selv. Da om man gjør det rett selvfølgelig. Man trenger ikke ha en glinsende flott bil året rundt, har man et godt lag med polering og voks i bunn tar ikke lakken særlig skade av å være skitten mer enn ofte gjennom vinteren. Polering fyller småhull i lakken, mens voks glatter over det. Å vaske ofte i en vaskemaskin er enkelt, kjapt og veldig skadelig for lakken.

Anbefaler to bøtter, skyllebøtte og en med såpe i, microfiber vaskehanske, polering med Fussocoat en gang i året.  Jeg har bilvask og polering som hobby og Fusso Coat er uten tvil det beste jeg har vært borti, bedre enn Turtlewax, Swisswax og Autoglym.

Produkter



14
Model S / Sv: Sw 9.0
« på: Tirsdag 27. November 2018, klokken 09:23 »
Synes det var flott design og slikt, uvant, men blir nok vant til slutt. Litt mer trykking er det for å komme frem til instillingen en ønsker. Spesielt setevarme for baksetene var vanskelig å finne. Spillene har jeg ikke klart å styre med noe suksess.

15
Model S / Sv: Sw 9.0
« på: Lørdag 24. November 2018, klokken 02:12 »
Fikk denne nå på min P85+, etter et besøk på service. Spennende å se i morgen tidlig hva den kan tilby til gamle teslaer.

Sider: [1] 2 3 ... 10