Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - fantonsen

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
e-Golf / Sv: Regelmessig avreisetid
« på: ſøndag 30. Mai 2021, klokken 11:04 »
Dette må du redigere selv i bilen, altså gjennom innstillinger i infotainmentsystemet.
Menu/Bil/e-styring.

Nå er jo dette slik at det er det samme om det endres i app eller direkte i bilen. Det blir uansett synkronisert mellom dem.

Men jeg gjorde som du sa, og fjernet dette i bilens meny. Her er bilde etter endringen jeg gjorde.
  [ You are not allowed to view attachments ]  

Og som ventet, i dag morges, så var den plutselig på igjen, og endret til daglig kl. 9. Både i appen og i bilen.
  [ You are not allowed to view attachments ]  

Mellom disse 2 bildene har jeg ikke rørt noen av disse menyene, hverken i appen eller i bilen.

Hvor i all verden kan dette komme fra?






2
e-Golf / Regelmessig avreisetid
« på: Torsdag 27. Mai 2021, klokken 12:09 »
Hei.

Har en "ny" 2020-modell nettopp kjøpt brukt.
Den har jeg koblet opp med appen we connect, og det meste ser ut til å virke greit der.

Men har et problem: Jeg får stadig melding i appen om at det er lagt til en regelmessig avreisetid i bilen med daglig avreise kl. 09:00.
Problemet er at jeg aldri har lagt inn noen avreisetid, hverken i appen, eller direkte i bilen.
Eller gjort noe som helst annet for at dette skal aktiveres.
Selv om jeg endrer og deaktiverer denne avreisetiden manuelt, så dukker den like fullt opp igjen neste gang.

Dette skjer ca. en gang i uken, og merkes via varsling på mobilen. (Ofte 2 varslinger samtidig)
Senest nå natt til i dag.

Forrige eier tror jeg aldri brukte app-styring, og jeg har uansett overtatt styring av min bil nå, og ikke delt denne med noen andre.

Er det andre som har opplevd noe tilsvarende, eller har en ide om hvor ellers dette kan aktiveres fra?
Er det andre triggere jeg ikke har klart å tenke ut her?

Har vært innom tanken om det er min google-kalender som er synderen her, da avtaler i denne vises i appen, men jeg har svært lite avtaler registrert der, og det er uansett rart at appen skulle lage en random avreisetid som uansett ikke passer inn med noen av de avtalene, og helt uten at jeg ber om det.

  [ You are not allowed to view attachments ]  


3
Noen som har gpx filer ? linkene tidligere i tråden ser ikke ut til å fungere ?

Se http://home.selasky.org/charging/

:)

Noen som vet hvordan dette kan gjøres med det nye systemet we connect?

Den "nye metoden" som vises til å på denne siden refererer til online overføring via car-net. Men linken der blir nå bare videresendt til det enda nyere systemet we connect.
Jeg har lagt til min 2020-modell der, men får ikke opp noe sted hvor jeg kan legge inn gpx-er eller andre data til bilen.

4
e-Golf / Sv: We Connect problem
« på: Tirsdag 11. Mai 2021, klokken 11:25 »
Har forsøkt både Firefox og Chrome, med samme resultat.
Så neste steg blir vel da å kontakte Volkswagen. Men er redd jeg må til Tyskland for å kunne få hjelp til dette. Vi får se...

5
e-Golf / We Connect problem
« på: Torsdag 29. April 2021, klokken 11:49 »
Hei.

Har akkurat kjøpt meg en brukt 2020-modell, og prøver å koble den opp med we-connect (via app). Det har forsåvidt gått bra. Får kontakt med bilen via appen på mobilen.
Men når jeg så logger på min bruker på pc via volkswagen.no, og går inn på min bil der,  så får jeg bare denne feilen:

  [ You are not allowed to view attachments ]  

Og problemet er at ingen ting skjer når jeg klikker på "Fullfør profilen din nå", slik at jeg ikke kommer inn på administrering av bilen min der.

Dette er en gammel bruker, da jeg har hatt en tidligere modett for noen år siden, da det het car-net.
Så jeg lurer på om det er min gamle bruker som ikke er helt up to date.

Andre som har sett noe tilsvarende, og hvordan fikk dere løst dette?

6
i-Pace / Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
« på: Fredag 29. Januar 2021, klokken 09:36 »
1: Noen (på facebook spesielt) som mener skjermen på 2020 er raskere enn 2019, men jeg tipper det er fordi de har prøvd 2019 i 2019 (altså før de siste oppdateringene). Jeg tror bilene er helt like, men dette vet sikkert andre bedre enn meg.

Dette er nok ene og alene på grunn av software-oppdateringer. MY19 og MY20 er helt identiske biler.
Min tidlige MY19 har vært betydelig raskere og mere stabil det siste året enn det første på grunn av software-oppdateringene. Selv om den fortsatt ikke er verdens-ledende på infotainment, så er det nå kun egentlig bagateller igjen som jeg lever greit med nå.

7
i-Pace / Sv: Ville du kjøpt I-Pace idag ?
« på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 09:17 »
Men - mot de nye modellene som kommer, Mustang Mach-E, Enyaq etc, er Jag'en "utdatert" nå ?

Nei, Jag'en er på ingen måte utdatert nå. Mange av de bilene som kommer nå har vel noenlunde tilsvarende rekkevidde. Og rekkevidde vil ikke være alt i den settingen du nevner her.
Ja, I-pace har hatt sine utfordringer, først og fremst på infotainment, og kunne nok løst enkelte ting bedre. Men absolutt ingen showstoppere, og du har heller ingen garanti mot at det ikke vil dukke opp tilsvarende ting i disse merkene du nevner her.

Og en mere fantastisk kjørebil skal du lete lenge etter.

Vi er på en 360 km tur minst en gang i mnd opp til hytta, og det finnes ladestasjoner på veien men vi vil jo helst ikke måtte fylle på mer enn strengt tatt nødvendig (og ladekøer på utfartsdagene)

Vil tro at dette vil gå greit store deler av vinteren dersom du starter med fullt og forvarmet batteri. Men det kan selvfølgelig bli litt tight, og noe lading kan bli nødvendig på de verste dagene. Men det avhenger bl.a. av kjørestil, hastighet, vær etc.

Og husk på at en ikke må fylle opp "tanken" hver gang en besøker en ladestasjon slik en er vant med på fossilbilene. I dette tilfellet så lader du på ladestasjonen kun det du trenger for å komme frem/hjem med grei sikkerhetsmargin. Så fyller du opp igjen hjemme/på hytten over natten. Da trenger du trolig kun 5-10 minutters påfyll på en ladestasjon enkelte ganger. Det er både raskest og rimeligst.

Og med mange ladestasjoner på veien, så burde det være greit selv på de største utfartsdagene. Velg ladestasjon med omhu, og ikke vent til siste liten.
Og husk at ladefart er heller ikke så viktig i denne settingen. En 50KW lader kan duge greit her om en ikke skal lade så mye, og da blir utvalget større.

Jag'en har ikke den største ladefarten, men det er kun på lenge turer godt over 500km at det vil få betydning. Først på langturer, når en trenger å full-lade bilen på en ladestasjon en eller flere ganger, så er ladefarten viktig.

8
i-Pace / Sv: Spørsmål om forvarming
« på: Tirsdag 26. Januar 2021, klokken 15:32 »
Men i følge lader (Easee) så ble det ikke trukket noe strøm (0 kW) mellom ladning var ferdig (fredag tidlig morgen) og frem til kl 17:30 (når kupevarming startet).

Et lite spørsmål angående dette: Hvordan ser du dette på Easee-laderen?
Fulgte du med live i appen i det aktuelle tidspunktet, eller har du fått denne informasjonen fra Easee-laderen i ettertid? Jeg finner iallefall ikke en måte å se dette i Tibber-appen. Der får jeg kun frem graf for forbruk pr. dag/måned, og ikke informasjon ned på times-nivå eller kortere. Er det bare meg som har oversett slik informasjon?

Sitat
Jeg har nå aktivert "strøm alltid på"-funksjonen i Easee laderen.  Da skal i alle fall bilen se at det strøm tilgjengelig selv om den ikke lader.

Og hvor fant du denne settingen? Jeg finner heller ikke noe slikt i appen.
Måtte du da inn på Wifi-innstillingene til laderen? Jeg har ikke gjort noe med dette siden jeg installerte Easee-laderen for over 1 år siden, og kan ikke huske om dette var et valg der.


9
i-Pace / Sv: Hvorfor lys i speilene når jeg rygger?
« på: ſøndag 27. Desember 2020, klokken 09:19 »
Jeg har også hatt bilen i over 2 år nå, og har sjelden tenkt over dette som et problem.
MEN det er noen situasjoner hvor dette er plagsomt. Så jeg skjønner godt trådstarter sin frustrasjon.
Det gjelder når det er mørkt og dårlig sikt, samtidig som det er litt regn i luften, og det har lagt seg små regndråper på speilet og/eller sideruten.
Da reflekteres dette lille lyset i vanndråpene, og kan være svært plagsomt og stjele den lille sikten som er der.
Jeg har selv merket en del til dette i det siste, da det er på denne årstiden dette problemet er størst.
Dessverre så ser det ut til at problemet blir større jo mere du fokuserer på problemet.

Den enkle løsningen er å ta ned vindusruten under rygging, og eventuelt også tørke speilet rent.
Men skulle gjerne sett at dette varsel-lyset slo seg av iallefall under rygging. da jeg ikke ser noen åpenbar grunn for at det skal være på da.

Mener også at jeg har sett noen tidligere som har tatt en liten teipbit over dette lyset med suksess. Men pass da iallefall på at du ikke samtidig teiper over selve blindsonevarslingen.

10
i-Pace / Sv: Bilen min skrur seg av når jeg åpner døren.
« på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 10:04 »
Det er basert på sikkerhetsbeltet. Bilen skrur seg av hvis du tar av sikkerhetsbeltet og åpner døren mens bilen står i park; hvis du ikke har tatt på sikkerhetsbeltet ennå så vil den heller ikke skru seg av.

Eller som det står i bruksanvisningen:

For å forhindre at bilen utilsiktet forlates i kjørbar stand, registrerer systemet for utstigning for fører at føreren stiger ut av bilen. Systemet slår av bilen automatisk når parkering (P) er valgt og alle de følgende forholdene foreligger:
  • Førerens setebelte er ikke festet.
  • Førerdøren er åpen.
  • Gass- og bremsepedalene er sluppet ut.
https://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T32876/29953_no_NOR/proc/G2163402

Denne regelen gjelder ikke dersom bilen står i D, N eller R, og derfor fungerer de overnevnte forslagene.

Jeg er selv i det siste begynt å gjøre det på den enkleste måten ved å la bilen stå i D, og bare gå ut av bilen, men venter da alltid et sekund til jeg hører at brekket går på før jeg tør gå ut, og da kun en meter eller to bort for å sjekke postkassen eller lignende. Trenger da kun å trykke på bremsen, og så "gassen" igjen, og så går bilen velvillig videre hver gang.

11
Jaguar / Sv: Trinnløs lading?
« på: Mandag 12. Oktober 2020, klokken 15:28 »
Jeg har en Easee lader som kan stilles trinnløst etter det jeg har skjønt, men kan Jaguaren stilles trinnløst til å lade på 21A f.eks? Eller lader bilen kun på 10A, 16A eller 32A?

Joda, det går helt fint.
Lading via type2, slik som Easee er, så er det laderen som bestemmer farten opp til bilens maks grense, som er 32A for Jaguaren.
Jeg har selv en Easee ladeboks, og lader den stort sett på 24A med 25A sikring på boksen.

Det er kun den "gamle" ladekladden som er fast satt opp med 10A lading.

12
i-Pace / Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
« på: Onsdag 16. ſeptember 2020, klokken 08:39 »
Ja, skulle ønske en kunne kjøre en TCU reset selv, den knappen i taket er bare for å registrere bilens sim i nettverket men det hjelper lite hvis TCU'en ikke er operativ. Jeg måtte ut på en lang kjøretur (~3timer) før alle systemene var oppe. Når du pirker ut sikringen så skal det gå en alarm til Jaguar men det skjer kun hvis TCU'en fungerer som den skal og backup batteriet har strøm.
Når jeg ser påWattCat så er TCU batteriet alltid på 90% men da jeg mistet kontakt med bilen var det falt til 80%. Det skjedde i sammenheng med oppdatering fra 16.2 til 18.2, H280 og lite kjøring pga. korona.

Jeg sjekket WattCat nå, og den viser at TCU batteriet var på 90% hos meg når jeg mistet kontakt med min bil.

Så da er jeg tom for nye ting å prøve. (Nappe ut flere sikringer tror jeg ikke at jeg vil begi meg inn på...)
Jeg får heller vente noen dager til, og kanskje også en lengre tur en dag. Og om den ikke kommer tilbake snart, så får jeg heller høre med verkstedet hva som er galt nå.

... og der, etter flere dager til (og nå 2 og en halv uke siden forrige kontakt med bilen), så kom plutselig alt tilbake av seg selv igjen. Og nå kan jeg sjekke/styre alt fra mobilen som jeg skal.

Det ble ingen langtur, kun enkelte småturer de siste dagene, og det eneste jeg reagerte på ved siste 5-minutters kjøretur i går, var at skjermen gikk i svart ved oppstart, og heller ikke ryggekameraet kom på. Dette skjer en gang i blant ved oppstart av kjøretøyet, og kommer da alltid opp igjen etter 1 minutts tid.
Så min nye teori da er at systemet fikk en hikke, og tok en total restart, inkludert TCU'en, som da også fikk denne online igjen.

Jeg er fullt enig i at en mulighet for manuell TCU-reset hadde vært supert her, og kunne fikset dette problemet for mange.

13
i-Pace / Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
« på: Fredag 11. ſeptember 2020, klokken 12:09 »
Det er ingen universal løsning å ta ut sikringen, men når TCU fungerer så skal det da gå en alarm til Jaguar og siden det ikke skjedde så er det ikke noe feil på din side (app, konto, osv.). Nå når din SIM har kommet tilbake så har TCU'en kjørt en form for RESET men siden du fremdeles ikke har kontakt med bilen så tyder det på et problem med å få bilens SIM på nett. På min bil så kom den på nett etter en lengre kjøretur.

Vet du hva denne alarmen til Jaguar innebærer?
Er det da et system som skal fange dette opp, og automatisk gjenopprette kommunikasjonen med bilen igjen? Eller er det mere en manuell operasjon hos Jaguar?
Og hva skjer da dersom kommunikasjonen ikke kommer opp igjen? Antar ingen ting før kunden klager...
Hvordan vet jeg i det hele tatt om en slik alarm er gått hos Jaguar?

14
i-Pace / Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
« på: Fredag 11. ſeptember 2020, klokken 08:42 »
Da er siste oppdatering på min bil at simkortet kom tilbake av seg selv på kvelden i går. Da var det gått mangen timer siden sist det ikke virket, og bilen var frakoblet lader.
Nå virker iallefall sim-kortet igjen, og knappen i taket, slik at jeg er tilbake til der jeg var før jeg tok ut sikringen.
For bilen er fortsatt ikke online ifølge appene. Den delen virker fortsatt ikke.
Bilen fikk også en full opplading i natt, uten at det gjorde noe utslag i dag.

Har også prøvd flere lang-trykk i taket etter at sim-kortet var oppe igjen, både med motoren i gang, og med motoren helt av. Men ingen deler sender bilen online igjen. Appene tror fortsatt at bilen er i dvale, selv om den aldri har vært det med daglig småkjøring de siste ukene.

incontrol.jaguar.com via pc har akkurat samme issue, slik at det ikke er mobilen som er problemet.

Ja, skulle ønske en kunne kjøre en TCU reset selv, den knappen i taket er bare for å registrere bilens sim i nettverket men det hjelper lite hvis TCU'en ikke er operativ. Jeg måtte ut på en lang kjøretur (~3timer) før alle systemene var oppe. Når du pirker ut sikringen så skal det gå en alarm til Jaguar men det skjer kun hvis TCU'en fungerer som den skal og backup batteriet har strøm.
Når jeg ser påWattCat så er TCU batteriet alltid på 90% men da jeg mistet kontakt med bilen var det falt til 80%. Det skjedde i sammenheng med oppdatering fra 16.2 til 18.2, H280 og lite kjøring pga. korona.

Jeg sjekket WattCat nå, og den viser at TCU batteriet var på 90% hos meg når jeg mistet kontakt med min bil.

Så da er jeg tom for nye ting å prøve. (Nappe ut flere sikringer tror jeg ikke at jeg vil begi meg inn på...)
Jeg får heller vente noen dager til, og kanskje også en lengre tur en dag. Og om den ikke kommer tilbake snart, så får jeg heller høre med verkstedet hva som er galt nå.

15
i-Pace / Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
« på: Torsdag 10. ſeptember 2020, klokken 14:12 »
Det kan ta litt tid før funksjonene returnerer, på min bil tok det et par dager før SIM kortet virket igjen. Jeg kan bare spekulere i at TCU backup batteriet er utladet og det tar litt tid før det er ladet opp.

Ok. Det kan gi mening i og med at jeg har en formening om at den ofte kommer tilbake etter en opplading av hoved-batteriet.

Jeg ladet bilen i hele natt etter at jeg tok sikringen i går, uten at det hjalp. Men har kun fått den opp i 69% i morges, siden den ikke var ladet på en uke. Så jeg får lade den helt opp, og se det an noen dager til.
Uansett et merkelig og sårbart system om dette er tilfelle.

Sider: [1] 2 3 ... 10