Det er vel da man burde kjøpe elbil av disse selskapene. Det er så enkelt at de lager de produktene folk kjøper. Så kjøper alle elbiler av disse. Vil de jo slutte å lage biler med annet drivstoff...
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: turfsurf på tirsdag 08. juni 2021, klokken 12:29Sitat fra: hELgenen på tirsdag 08. juni 2021, klokken 11:52Skal innrømme at 100TWh er en overdrivelse. Men her var det snakk om vårt totale energibehov, ikke kun for transport. F.eks trenger man 10TWh ekstra kun til landstrøm for plattformene.
Beklager å fortelle deg dette - men det du sier er feil.
"Våre anslag for en omfattende elektrifisering gir 14 TWh elektrisk forbruk i transportsektoren"
Kilde :
https://www.statnett.no/globalassets/for-aktorer-i-kraftsystemet/planer-og-analyser/et-elektrisk-norge--fra-fossilt-til-strom.pdf
"Kraftforsyningen i Norge hadde ved inngangen til 2021 en samlet installert produksjonskapasitet på 37 732 MW og en samlet normalårsproduksjon på 153,2 TWh. I 2020 satt Norge ny produksjonsrekord med en samlet kraftproduksjon på 154,2 TWh"
Kilde :
https://energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/
Så 14 TWh er det vi trenger - og 154.2 Twh produserte vi i fjor.
Så under 10% av vår kraftproduksjon skal til for å dekke elektrifisering i transportsektoren.
At vannkraft ikke er miljøvennelig finner jeg rett og slette tøvete. Det finnes ikke ett eneste renere alternativ
der ute dersom en ser bort fra kjernekraft. Vindkraft bygger f.eks ned ekstremt mye mer natur enn vannkraften sett pr. kwh/m2.
Og så er det behov til kommende industri som batterifabrikker og generell økning av energiforbruk. Klart, når oljeproduksjonen er borte får vi tilbake en del, men samtidig vil andre forbrukere komme til.
Når det gjelder vannkraft: merk at miljøvennlig ikke er det samme som klimavennlig. Å avfeie det som tøvete er bare dårlig hersketeknikk og er tøvete i seg selv.
I tillegg er ikke alle enige i at CO2 gevinsten er så stor umiddelbart etter utbygging heller:
https://blogs.edf.org/energyexchange/2019/11/15/long-considered-a-clean-energy-source-hydropower-can-actually-be-bad-for-climate/
Sitat fra: JorgenM på søndag 23. mai 2021, klokken 23:37
Billigste 3serie starter på 513k, så 360 hadde vært tidenes kupp. Tipper startpris blir rundt 500k.
Sitat fra: amvi på mandag 18. januar 2021, klokken 21:37
Takk for innspill!
Det blir nok BMW ix3. Har prøvekjørt e-tron og x3 (forhandler har ikke fått inn ix3 enda). Tror nok vi får mer bruk for lengre rekkevidde enn 4wd. Trenger heller ikke å trekke mer enn 750 kg (hvis vi får bruk for det kan vi låne bil). Likte også designet på ix3 bedre både utvendig og interiøret. Vi får fully charged for 604000 inkl. vinterdekk. Nå er spørsmålet om vi skal ha den i hvit eller sophistogrå
https://configure.bmw.no/no_NO/configid/c4z6r0s5
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 04. desember 2020, klokken 18:03Sitat fra: Carboy på fredag 04. desember 2020, klokken 10:59
Hvorfor dette målet med 100% elektrisk innen 2025 har jeg aldri skjønt. 90-95% kan jeg forstå bedre. Folk flest bør helt klart kjøre elbiler eller plug-in hybrider mtp lokalutslipp. Men de som er nok spesielt interesserte bør samtidig få kjøpe seg en flott v12 om de ønsker det. Dyrt ja, selvfølgelig, men det bør være mulig.
Når man skal komme med målsettinger så må en også tenke taktisk. En målsetting om 95% elbiler i 2025 er langt mindre effektiv enn 100%. Om en klarer 95% i 2025 så er jeg veldig fornøyd og det vil jeg tro at majoriteten av politikere også. En skal også være klar over at 100% er en målsetting og at nye fossilbiler vil ikke være forbudt i 2025 (bare utkonkurrert).
Alle mulige avgifter skal naturligvis etter hvert fases inn for elbiler, som moms, vektavgift og veiavgift (i en annen form enn i dag), men ikke CO2-avgift!
I 2025 vil trolig en elbil ikke koste mer fra fabrikk enn en tilsvarende fossilbil. Legg så til vesentlig lavere drivstoffugifter og billigere bilhold (vedlikehold), så har bilister en strålende framtid. Og en sparer så mye at en får råd til å kjøpe en veteranbil med en brølende V12'er!
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 01. desember 2020, klokken 14:12
Hei...kom tilbake...løsningen er her...
Model Y har stort bagasjerom når en tar vekk de to bunnplatene (plass til 12 rullekofferter inkl 2 under panseret), takbøyler, trekker stor henger, 4-hjulstrekk, stooor bakseteplass (i lengden - perfekt for to barnestoler)...koster 550.000 med alle duppeditter du trenger, som minne på el-seter, varme i alle 5 setene, app osv osv...vinterhjul og takbøyler og krok kommer i tillegg.
Sitat fra: joeberg1 på mandag 23. november 2020, klokken 16:46Sitat fra: turfsurf på mandag 23. november 2020, klokken 16:36Sitat fra: joeberg1 på mandag 23. november 2020, klokken 15:35Vi har i3 120Ah med WLTP på rett under 30 mil, og hytte på fjellet 25 mil unna drøye 800moh. Med den kommer vi oss helt opp på hytta hele sommerhalvåret og må lade litt på vinteren og kalde/våte høstdager.
Slik jeg har fotstått det er ikke 320 km det den egentlig kan gå? Fjellet ligger jo 900 meter høyere opp samt at det nesten alltid er mye kaldere. Vil ikke da den egentlige rekkevidden være ca 150-200?
Det er med en snittfart på rundt 75km/t, med litt motorvei, hovedsaklig landevei og noe tettbebygd strøk. Gjerne 10-15-20 forbikjøringer pr/tur.
Så litt avhengig av kjørestil og veier bør biler med wltp på 35 mil+ holde.
Du er heldig! Synes i3 er den stiligste av alle el-bilene. Rett og slett en nydelig bil. Hadde kjøpt den hvis jeg kunne fått en 120 Ah i rød til ca 300K. Da er det greit å lade litt ekstra