Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - trew123

#1
Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. september 2020, klokken 19:11
Kjør #bomfrie kjøretøy. Finnes i mange varianter fra 1 seter 2 hjuler til 4 seter 3 hjuler med tak og 5 dører.

Satser heller helse og liv, enn å betale en usosial bom avgift
Er det ikke enklere å skaffe seg en jobb som gir en inntekt der du ikke bekymrer deg om bomavgift/veiprising ?
#2
Sitat fra: Wibla på onsdag 16. september 2020, klokken 02:42
Når det gjelder veiprising så har jeg null tro på at de klarer å gjennomføre noe slikt på en måte som ivaretar rettssikkerheten til den jevne borger, så det anser jeg som dødfødt. Det kommer ikke på tale å installere noen sort boks fra staten i bilen min.
Da blir selvfølgelig ikke bilen din godkjent ved neste periodiske kontroll. Makta rår uansett hvis myndighetene bestemmer seg, smittevern og miljø trumfer det meste...
#3
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 15. september 2020, klokken 22:06
Det er vel nå sånn at det er flertall på stortinget for å begynne å innfase avgifter på elbiler. Både bompenger og mva. Men nesten uansett konstellasjon etter neste valg er man avhengig av et parti med sterkt miljøfokus. Det er en dårlig sak for et miljøparti og være med å innføre avgifter på elbiler. I alle fall hvis det ender opp med å slå negativt ut på elbilsalget
Et parti med sterkt miljøfokus bør strengt tatt øke alle avgifter på alt som har med privatbilisme å gjøre. En privatbil (uansett fossil/elektrisk) er og blir aldri et miljøvennlig alternativ i et globalt perspektiv.
#4
SitatHva skjer når hybriden bruker opp batteriet og switcher til fossil drift innenfor det geofencede området da, blir man belastet som en fossilbil? I så fall synes jeg dette høres bra ut
Det er fult mulig, men pr. i dag er dette bare et prøvesystem som ikke er knyttet til økonomiske intensiver. Teknologien er tilstede for at alle biler med en form for elektrisk drivlinje kan likebehandles, men politisk er det vel et mye større problem å få dette til.
#5
Sitat fra: z4rd på tirsdag 15. september 2020, klokken 06:47
Geofence alene verifiserer ikke om en plug-in hybrid kjører på elektrisitet. Er mange som aldri eller sjeldent lader. Blir kanskje litt bom om dette alene skal likestille slike kjøretøy med rene elbiler.
Nei, men i forsøket som BMW utfører sammen meg Vegvesnet kobler man Geofence også til hva slags drivlinje du kjører. Hvis en ønsker å få samme betingelser som el-bil, kan en selvfølgelig ikke overstyre automatikken.
https://www.dinside.no/motor/bmw-kjorer-elektrisk-i-norske-byer/72736576
#6
SitatDet som kommer er GPS veiprising
Får håpe det samt at Vegvesenet sine forsøk med Geofence for definisjon av nullutslippsoner får gjennomslag. Da kan f.eks plug-in hybrid likestilles avgiftsmessig med ren el-bil i nullutslipssoner som det f.eks er snakk om i Oslo.
#7
Elbiler i media / Sv: Diesel er mest miljøvennlig
mandag 22. april 2019, klokken 20:45
Sitat fra: Amoss på mandag 22. april 2019, klokken 02:04
Sitat fra: trew123 på søndag 21. april 2019, klokken 23:43
Kanskje de satser på den teknologien som "massene" etterspør ? Bilindustrien er ovenfor aksjonærene forpliktet til å produserer det som gir mest profitt (biler basert på fossilt brensel),

Problemet med etterspørselen etter elbiler på verdensmarkedet er altså at produsentene har trenert en overgang de har vist at måtte komme helt siden 70-tallet.
Tror ikke produsenten har trenert noen form for teknologi. Problemet er at produsentene hele tiden må avvei lønnsomhet. Det er ingen "offentlig" støtte for å industrialiserer/forbedere batteriteknologien som skal til for at en batteribil kan selges for samme pris som en fossilbil.

I din verden har nasjonen Norge trenert bærekraftig energi ved å gi nye konsesjoner for oljeutvinning kontra det å satse på grønn energi.

PS: og som bonus for denne "treneringen" har nasjonen Norge økonomi som gjør at du nå kan kjøpe batteribil til konkurransedyktig pris i nasjonen Norge
#8
Elbiler i media / Sv: Diesel er mest miljøvennlig
søndag 21. april 2019, klokken 23:43
Sitat fra: Geir K på søndag 21. april 2019, klokken 23:21
Helt riktig, de ønsker ikke et raskt skifte. De er ikke modne for det. Dette fordi de vet de har en lang vei og gå. Derfor vil de bruke alle virkemidler for det.
Kanskje de satser på den teknologien som "massene" etterspør ? Bilindustrien er ovenfor aksjonærene forpliktet til å produserer det som gir mest profitt (biler basert på fossilt brensel), på samme måte som nasjonen Norge produserer/eksporterer det som gir mest profitt (energi basert på fossilt brensel). Det er vel svært få av oss i nasjonen Norge som er villig til å ta kostnaden med å stenge ned oljeproduksjonen og satse på eksport av ren energi i form av f.eks vindkraft.
#9
Elbiler i media / Sv: Diesel er mest miljøvennlig
lørdag 20. april 2019, klokken 23:01
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 20. april 2019, klokken 22:15
Elbilforeningen snakker heldigvis fornuft i denne saken:

https://e24.no/bil/elbil/slakter-tysk-elbil-analyse-dette-er-en-ubrukelig-studie/24606515

SitatDenne studien er full av feil og bygger på et helt galt sammenligningsgrunnlag, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
Problemet er at Christina Bu bare påpeker og mener. I følge profilen til Christina Bu på LinkedIn, har generalsekretæren ikke noen akademisk bakgrunn som tilsier at hun kan påpeke faktafeil i denne rapporten. En forskningsrapport må imøtegås med relevante henvisninger til publikasjoner/forskning som underbygger egne påstander.
#10
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:39
Sliter litt med å forstå logikken til de 30% som fortsatt i februar 2019 kjøpte splitter ny diesel- ellere bensinbil. Nå kommer det jo drøssevis av elbiler med krok og god plass til familier også så unnskyldningene begynner å bli dårlige  ::)
Tja, billigste alternativ til splitter ny familiebil hvis du skal ha bil med hengerfeste i løpet av 2019 er vel en Tesla-X til ca. 850k. Hvis familien har max. 500k til bilbudjettet, kjører 15.000km pr. år og bor utenfor bompengestrøket i Oslo eller Vestlandet, kan du sette opp finansieringsmodellen for denne familien slik at de slipper å kjøpe en Passat Diesel til 500k  ?
#11
Sitat fra: Wibla på tirsdag 19. februar 2019, klokken 22:24
Sitat fra: trew123 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:08
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. februar 2019, klokken 08:19
For egen del holder jeg meg langt unna VW og Audi. Ikke fordi de nødvendigvis er dårlige biler men fordi de importeres av Møller Bil. Har hørt så mye galt om dette firmaet at jeg holder meg langt unna disse merkene. Vesentlig går dette på reklamasjon, service mm i den gata.
Og du kaller deg "Ingeniøren" ?
"Har hørt så mye galt om dette firmaet" er en særdeles svak argumentasjon fra en som prøve å påberope seg denne tittelen...
Du skal ha en rimelig snever omgangskrets for å ikke ha hørt diverse dritt om Møller, og da mye mer enn du kan forvente å høre om en spesifikk bilforhandlerkjede.
Tja deg om det og min omgangskrets. Nå har jeg i et langt liv også hatt biler fra Møller (i mit tilfelle 6 uproblematiske år) og et utall av andre merker. Som Ingeniøren bør klare å resonere seg frem er det en korrelasjon mellom antall reklamasjoner og antall solgte biler fra en importør (dog med unntak av et enkelt merke som ikke har frittstående importører)
#12
Sitat fra: Løve på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:22
Sitat fra: trew123 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 20:34
Sitat fra: TM på torsdag 14. februar 2019, klokken 06:36
Har akkurat vært å prøvekjørt en e-tron. En fantastisk bil som jeg vurderer å kjøpe. Men jeg sliter med å forsvare å kjøpe en gigantisk bil på 2.7 tonn for å frakte meg selv og kona. (tenker da ikke på den personlige økonomien)
Kjør på. I miljøet navn kan alt forsvares. Er du uheldig å utradere en 2-barns familie (som bare hadde råd til en 10-år gammel bensin/dieselbil på 1.5-tonn) har du jo uansett bidratt til å fjerne en co2 synder fra veien.
PS: var ment som ironi; En hver oppegående person bør skjønne at personbiler på over 2.5 tonn ikke gir en bærekraftig fremtid.

har du råd? Kjøp den råeste elbilen (etter din smak) som du får tak i og nyt hvert eneste sekund som elbilist.
Enig det. Blir lenge til neste anledning for sponset moro fra våre velrenommerte og fornuftige politikere.
#13
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:54
https://www.nettavisen.no/na24/huseierne---elbil-eierne-blir-sponset-av-naboene/3423594928.html
Tja, må være mange løsninger på dette... SmartCharge / Meshcrafts + Zaptec løser problemet i vårt sameie....
#14
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. februar 2019, klokken 08:19
For egen del holder jeg meg langt unna VW og Audi. Ikke fordi de nødvendigvis er dårlige biler men fordi de importeres av Møller Bil. Har hørt så mye galt om dette firmaet at jeg holder meg langt unna disse merkene. Vesentlig går dette på reklamasjon, service mm i den gata.
Og du kaller deg "Ingeniøren" ?
"Har hørt så mye galt om dette firmaet" er en særdeles svak argumentasjon fra en som prøve å påberope seg denne tittelen...
#15
Sitat fra: TM på torsdag 14. februar 2019, klokken 06:36
Har akkurat vært å prøvekjørt en e-tron. En fantastisk bil som jeg vurderer å kjøpe. Men jeg sliter med å forsvare å kjøpe en gigantisk bil på 2.7 tonn for å frakte meg selv og kona. (tenker da ikke på den personlige økonomien)
Kjør på. I miljøet navn kan alt forsvares. Er du uheldig å utradere en 2-barns familie (som bare hadde råd til en 10-år gammel bensin/dieselbil på 1.5-tonn) har du jo uansett bidratt til å fjerne en co2 synder fra veien.
PS: var ment som ironi; En hver oppegående person bør skjønne at personbiler på over 2.5 tonn ikke gir en bærekraftig fremtid.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA