Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - BEVeRage

#1
e-208 / Snabbare laddning efter service
onsdag 30. juni 2021, klokken 09:31
Vi senaste service installerades även ny mjukvara (recall KFW).
Verkstan hade ingen information om vad som ändrats annat än att den tog flera timmar att installera.
Följande verkar iallafall ha förbättrats:
- Nu fungerar regen även nästan direkt efter att bilen laddats till 100% SoC. Kör jag med B-läget börjar den ge full effekt när jag bara kört första 500 metrar efter jag dragit ur sladden.
- Laddkurvan vid snabbladdning har tydligen förbättrats.
Har inte hunnit testa själv än men denna video visar på skillnaden:
https://youtu.be/jeMYs1da2Aw (4:08)

Någon som upptäckt fler förändringar?
#2
e-208 / Sv: MyPeugeot appen
fredag 16. april 2021, klokken 09:21
Det började fungera igen för mig igår (15/4) vid 17-tiden.
Både att visa SoC och att starta/stoppa värmen via appen. :+1:
Observera att den enbart uppdaterar tiden för SoC i appen när man laddar eller kör. Jag antar att bilen inte skickar nytt status till servern när SoC är oförändrad.
#3
e-208 / Sv: MyPeugeot appen
onsdag 31. mars 2021, klokken 13:57
Har inte lyckats få upp aktuell SoC vid laddning eller kunnat fjärrstarta värmaren via MyPeugeot appen sedan i söndags.
Någon som lyckas?
#4
e-208 / Sv: Rekkevidde vinter.
mandag 15. februar 2021, klokken 13:07
Sitat fra: Nitrius på mandag 15. februar 2021, klokken 00:14
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 14. februar 2021, klokken 20:37
Snakker vi her om rapportert rekkevidde fra gjettometeret eller opplevd rekkevidde?

Litt begge deler. Har ved to anledninger de siste ukene kjørt bilen ned til 4% og 8%, ved 4% var det 10-15 minus ute, og jeg kom frem med 136km på telleren og GOM viste 8km igjen.
På 8% hadde jeg kjørt 120km og GOM viste i overkant av 20km igjen, da var det vel 15 minus ute.
Stämmer det med uppgiven förbrukning på trippmätaren, dvs hade du en genomsnittsförbrukning över 30kWh/100km?
Har märkt att kupévärmaren drar en hel del effekt då det blir såpass kallt att värmepumpen inte gör nån nytta. Lite osäker om bilen även försöker värma batteriet.
I vilket fall är förstås förvärmning innan avfärd medan bilen är kopplat till laddboxen en bra idé, om nu inte bilen är bortskämd med värmegarage förstås.
#5
e-208 / Sv: Rekkevidde vinter.
søndag 14. februar 2021, klokken 22:02
Sitat fra: Sandstrøm på søndag 14. februar 2021, klokken 21:48
Syntes naturligvis at rekkevidden blir kortere nå i kulden, (som snart er over for denne gang). Men dette var man jo  klar over når det gjelder elbil på en kald vinter. Det som imidlertid er mest irriterende er gjettometeret som ikke jeg forstår noe av. Viser f.eks 44-50 km igjen, men når støpselet settes inn, og prosent/batteri kan leses av, så viser jo det at der er mye mer strøm (30-40%) igjen. Skulle ha vist prosent hvor mye strøm man har på batteriet, i stedet for denne gjettingen på hvor langt man kan kjøre.
Jo, besvärligt att man får öppna MyPeugeot appen på mobilen för att kunna se SoC i % medan man kör.
#6
e-208 / Sv: Rekkevidde vinter.
søndag 14. februar 2021, klokken 21:34
Kommer du bara 120-150km på en full laddning (45kWh) så har du ju lyckats få en förbrukning över 30kWh/100km.

Min genomsnittsförbrukning ligger på strax under 20kWh/100km för de senaste kalla veckorna.

Kör man mest korta resor i långsam stadstrafik så drar förstås värmaren en hel del effekt per körd km och kör man istället på motorväg över 100km/h så drar den kalla luftens högre luftmotståndet upp förbrukningen.

Här finns en lång tråd om förbrukningen för e-208, på tyska:
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=325&t=53217
#7
e-208 / Sv: Problemer med avbrutt hurtiglading (DC)
søndag 14. februar 2021, klokken 09:42
Sitat fra: Rayray på lørdag 13. februar 2021, klokken 23:00
Hei,

Noe nytt her? Vi har en 208 som har begynt å avbryte ladingen hjemme. Bruker en easee boks. Siste uken har den avbrutt hver gang bilen har blitt koblet til, får ikke noe varsel i app eller noe, så må sjekke jevnlig for å ha kontroll på at det faktisk lades... frustrerende.

Vi har hatt bilen straks 1 år, aldri vært noe problem tidligere.

Bilen brukes kun lokalt, så aldri brukt hurtiglader på den.
Är eran Easee laddbox konfigurerad med dynamisk lastbalansering?
Isåfall, hur många ampere är kvar till laddboxen när laddningen avbryts?
#8
e-208 / TomTom 3D Real Time Traffic
lørdag 30. januar 2021, klokken 09:47
Hur fungerar bilens TomTom 3D Real Time Traffic i Norge?

I Sverige ger den körinstruktioner via vägar som varit avstängda i flera år.
Dessutom tappar TOMTOM TRAFFIC hela tiden sin uppkoppling för aktuell trafikinformation när man kör.

Enligt Peugeot hemsidor ska man få 4 kartuppdateringar per år med 3D navigatorn men senaste kartorna för Sverige är från 2020-05-20.

#9
e-208 / Sv: Ratt vs instrumenter
onsdag 13. januar 2021, klokken 12:15
Sitat fra: pberg på onsdag 13. januar 2021, klokken 10:20
Prøvesatt en e-208 i går, og da var mulighetene enten at rattet dekket over instrumentene, eller at rattet havnet "mellom bena". Er det bare meg som er snodig bygget? (184cm, lang overkropp)
Man ska justera ratten så att man ser instrumenten ovanför ratten (som på en Prius etc).
Funkar fint för mig (180cm) men jag brukar hissa upp förarstolen rätt högt utan att slå huvudet i taket så det kanske blir knepigt med lång överkropp.
#10
e-208 / MyPeugeot appen
lørdag 19. desember 2020, klokken 22:37
Vad är era erfarenheter av MyPeugeot appen?
Jag får väldigt sällan upp aktuell laddstatus när jag öppnar appen eller gör en refresh.
Jag har knappt någon gång fått en notis från appen när laddningen är klar eller när den avbrutits av något skäl.
Det brukar konstigt nog gå mycket bättre att fjärrstarta värmaren.
Jag kör appen på iOS 14.2 och har senaste mjukvaruversion i bilen.

Jag har dessutom sällan kontakt med TomTom real time traffic i bilens navigator. Finns det någonstans möjlighet att se signalstyrkan för bilens 3G uppkoppling?
#11
e-208 / Sv: Erfaringer
søndag 06. desember 2020, klokken 11:37
Försöker förstå vad angiven laddhastighet motsvarar i effekt (kW) med olika laddare.
Det står ju bara med hur många "km per timma" den laddar i bilen och MyPeugeot appen, men frågan är med vilken förbrukning de då räknar med?
- 6 km per timma på 1-fas 8A (medföljande EVSE) = 1,8kW = 30kWh/100km!?
..eller med 17,2kWh/100km = bara 1kW laddeffekt
- 20 km per timma på 1-fas 16A (laddbox) = 3,7kW = 18,4kWh/100km
..eller med 17,2kWh/100km = 3,4kW laddeffekt
- 64 km per timma på 3-fas 16A (laddstation) = 11kW = 17,2kWh/100km

#12
e-208 / Sv: Erfaringer
lørdag 05. desember 2020, klokken 22:36
Sitat fra: alda på lørdag 05. desember 2020, klokken 20:00
Sitat fra: kenlee på lørdag 05. desember 2020, klokken 15:15
Sitat fra: Wabby på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:12
Sitat fra: Contango på tirsdag 01. desember 2020, klokken 15:11
Sitat fra: Wabby på tirsdag 01. desember 2020, klokken 12:49
Men den kommer mye nærmere WLTP prosentvis, i forhold til hva e208 klarer.
Det er det forholdstallet jeg fokuserer på.

74% opp mot 90-102% er ganske stort hopp. Og da må man jo stille seg litt spørrende.

Jaguar er akkurat det samme. Polestar er dårlig. Det er flere biler som er helt bortreist på faktisk rekkevidde ift WLTP. Kona er den bilen som kjører lengst ift WLTP.

Ja, og så???
Du forsvarer det på en måte at du synes at det er greit? Hva er vitsen med WLTP om sprikene er så store? Da kunne vi fortsatt hatt NDEC da.
At det blir noe avvik kan jeg forstå, men at man bommer med 25% i en test hvor en annen bil klarer det er ikke greit.
Har hatt dialog med NAF nå, og fått svar i at WLTP ikke nødvendigvis er WLTP. Noen presenterer totalscore av WLTP, men andre bruker bare resultatet av noen av del-testene. Så.... Man kan "jukse" med WLTP tall også.

Hei, sa NAF noe annet? Kan man ha en "sak" mellom bilforhandler hvis forskjellen mellom oppgitt WLTP og reell rekkevidde er såpass ulik? Det er synd at rekkevidden skuffer såpass fordi jeg liker bilen veldig godt ellers.
Nej, man har ingen sak. Köp en Zoe.
I carwow testen var det bara e-Up och Mini som överträffade utlovad WLTP räckvidd, även om Zoe förstås gick längst.

WLTP siffror är tydligen inget att titta på vid val av elbil, man måste vänta på att TB har provkört eller helst själv be att få provköra tills bilen dör..
#13
e-208 / Sv: Erfaringer
onsdag 02. desember 2020, klokken 08:31
Sitat fra: Contango på tirsdag 01. desember 2020, klokken 18:06
OBD II for 208 tror jeg ikke finnes, men jeg har ikke nok kunnskap til å si noe sikkert.
Jeg er som sagt skeptisk til Carwow. De selger primært underholdning og ikke kunnskap. De skulle selv problematisert forskjellen mellom Opel og Peugeot og gitt noen mulige forklaringer. Isteden bare ignorerer de hele greia og overlater til oss å spekulere. E-up går forøvrig merkelig langt i den testen. Det er heller ikke lett å forstå.
Jo, fast e-Up gick ju 15% längre än WLTP räckvidden i den norska testen där e-208 precis klarade sin, så att e-Up klarade sig bättre än e-208 även i carwow testen är ju inte så konstigt.
Kan man få tag i det kompletta testprotokollet från WLTP testen någonstans?
Kanske kan man se från det hur många kWh av batteriets kapacitet deras testbil kunde använda..

Vore ju bra med en OBD2 app då det är lite snålt med relevant information i e-208. Man ser tex inte batterinivå i % när man kör varför man får förlita sig på dess GOM.


#14
e-208 / Sv: Erfaringer
tirsdag 01. desember 2020, klokken 16:00
Sitat fra: Contango på tirsdag 01. desember 2020, klokken 15:21
Sitat fra: BEVeRage på tirsdag 01. desember 2020, klokken 14:53
Intressant att i denna snälla norska test där e-208 precis klarar uppgiven WLTP räckvidd så överträffade samtidigt Zoe sin WLTP räckvidd med 19%.

Det vore nog bra om en oberoende part körde om WLTP testerna på en nyproducerad e-208, lånad av en vanlig kund.
Det går ikke an å teste WLTP uten et laboratorie. Du kommer heller ingen vei mot forhandler med å argumentere WLTP. De aner ikke hva det er de heller. Det er bedre om du dupliserer TBs rekkeviddetest i 90 km/t, dokumenterer det på video og går til forhandler med de to dersom bilen din er langt unna hans rekkevidde.
Trist att WLTP resultaten har blivit lika opålitliga som NEDC.

Tyvärr körde inte TB batteriet tomt på e-208 utan stannade och laddade vid 8%, så han antog att 45kWh av 50kWh var tillgängligt medan carwow bara kunde nyttja 41,3kWh av batteriet innan bilen dog i deras test.

Finns det någon ODB2 app för e-208 än där man kan se tillgänglig batterikapacitet etc?
#15
e-208 / Sv: Erfaringer
tirsdag 01. desember 2020, klokken 14:53
Sitat fra: NilsJ på mandag 30. november 2020, klokken 09:16
Både 208 og søsterbilen Corsa ble målt til rundt 350 km rekkevidde av elbilforeningen og i Motor's sommertest: https://motor.no/elbil-lading-naf/smadret-rekkevidde-loftene-i-ny-elbil-test/122731
Intressant att i denna snälla norska test där e-208 precis klarar uppgiven WLTP räckvidd så överträffade samtidigt Zoe sin WLTP räckvidd med 19%.

Det vore nog bra om en oberoende part körde om WLTP testerna på en nyproducerad e-208, lånad av en vanlig kund.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA