Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - ThomasEL

Sider: [1] 2 3 ... 52
1
Audi e-tron / Rapport fra turer med e-tron
« på: I går kl. 16:59 »
Jeg syns tråden med «teoretisk og faktisk forbruk» begynner å bli så ekstrem lang og mangfoldig, at jeg oppretter her en egen tråd der vi kort og konsist kan  dele nøkkeltall og tips knyttet til kjøreturer vi har hatt.

Jeg ser for meg at vi unngår lange diskusjoner her, slik at det blir en tråd der man kan få tips til forbruk og aktuelle ladepauser på ulike ruter.

Da begynner jeg med følgende tur:

FJELLVEIEN BROKKE - SULESKARD (Fv 337)

Beskrivelse av turen:
Fv 337 går over fjellet mellom de to dalførene Setesdal og Sirdal. Utgangspunkt er Rysstad på Rv9 i Setesdal eller Sinnes i Øvre Sirdal. Rv 9 går mellom Kristiansand og Haukeligrend, mens man kan komme til Sinnes via Rv 45 (fra E39 Ålgård) eller Rv 468 fra Tonstad, samt via Fv500 fra Lysebotn.
Selve turen over fjellet er ca 6 mil og går gjennom flott fjellterreng.

Aktuelle ladestasjoner langs ruta:
• I Setesdal har Fortum 50kW ladere på Hægeland, Evje, Bygland, Rysstad, Valle, Bykle og Hovden
• I Sirdal har BKK 50kW ladere på Tonstad og på Sinnes.

Forbruksrapport fra min tur Vennesla-Rysstad-Sinnes-Tonstad-Evje-Vennesla

1. etappe Vennesla - Rysstad - Sinnes 181,7 km
Gjennomsnittforbruk: 2,41kWt/mil
Forhold: Tørr vei, 5-13 grader

Ladepause
BKKs lader Sinnes
Her er det to CCS ladere 50kW. Kan bli ladekø på typiske utfartsdager.
Ladet fra 17% til 78%. Gjennomsnittseffekt: 49,8kW

2. etappe Sinnes - Tonstad -Evje - Vennesla 170,4 km
Gjennomsnittsforbruk: 1,78kWt/mil
Forhold: Tørr vei, 15-25 grader

2
Det jobbes iherdig med å få åpnet Circle K E18 Bamble (Langrønningen) til St. Hans.

I helgen kunne forbikjørende se at en amerikansk bilprodusent nå har begynt arbeidet på sin teig, mens CK har fyllt igjen og planert ut sin teig for hurtigladere.

https://www.nyeveier.no/nyheter/nyheter/det-nye-veiserviceanlegget-pa-langronningen-ved-e18-i-bamble-apner-for-sommeren/


 

Har Lars eller noen andre noe ny info å komme med angående CirkleK og laderne langs ny E18 Bamble? Er arbeidet i rute, slik at der er "ladbart" til St Hans?

3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
« på: I går kl. 12:14 »
Fins det ikke strøm på hyttene i Sirdal da?

Jo da, mange har nok det. Så burde sikkert satt alle i anførselstegn. Men er nok relativt mange som må parkere et stykke fra hytta, og dermed ikke kan destinasjonslade der.

(Personlig håper jeg jo mer på lynlader i Setesdalen, siden det er en strekning jeg kjører langt oftere, men ser kanskje for meg at BKK vil prioritere Sirdal der de har ladere allerede..)

4
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
« på: I går kl. 10:59 »
Jeg ladet hos BKK på Sinnes i Sirdal i går.
Bra sted, men her blir det kø fremover. Alle rogalendingene som har hytte i Sirdal lader der...
Aktuelt å oppgradere med et par lynladere der kanskje..? Kun 2 x 50kW CCS der nå (+ 3 x chademo)

5

Henviste til at du skrev at du "tjente" inn rekkevidde i klatringene. Vil anta det handler om at farten oppover ikke var like høy som fartsgrensa. Rv 9 kjører de fleste over fartsgrensa, så der vil det fort gå mer, noe som vil forklare avvikene. Uansett flott at gjettometeret treffer godt, så langt har det vært ufattelig mye dårlige gjettometere. For eksempel e-Golf sitt. Den vi hadde streika som sagt før den var nådd toppen, mener den var helt nede i 29 kilometer total rekkevidde en periode.  :laugh:

Hvordan var
[/quote]

Ja, det stemmer nok det, vanskelig å holde 80km/t over fjellet, så enig i at det sannsynligvis er årsaken til at jeg «tok inn»

Syns derimot fortsatt forbruket opp til Rysstad (de 12 milene på Rv 9) var merkelig høy. Det baserer jeg på at jeg for et par tre uker siden hadde et snitt på 2,51kWt/mil helt opp til Hovden (850 m.o.h.) med 73km/t i snitt mens jeg fikk 2,43 kWt/mil til Rysstad m 70km/t i dag (samme vei, men 7 mil kortere og kun opp til 250 m.o.h.). Sist hadde jeg passasjerer og bagasje, i dag var det bare meg. Tørr vei begge ganger og rimelig lik temperatur.

Hadde jo rett og slett ventet mye større forskjell en 2,43 kontra 2,51. Har dessverre ikke notert hva jeg lå an til ved passering Rysstad forrige gang.
- Men syns jo dette bekrefter hva mange har vært inne på før, nemlig at startforbruket er veldig høyt og at det tar lang tid å normalisere det. I mitt tilfelle i den grad at det nesten betyr mer enn de siste 500 høydemeterne opp til Hovden🤪

(Som sagt disse 12 milene til Rysstad som overrasket meg. Forbruket videre over Brokke-Suleskard fjellet samt returen ned Sirdalen og videre hjem via Evje, syns jeg hadde et veldig hyggelig forbruk.

6
Takk for rapport. :) Har du prøvd å lade bilen til 100%? Kan jo hende 89% ikke er 89%, eller 17% ikke er 17%..

Ellers synes jeg forbruket faktisk var litt høyt, men jeg kjenner ikke veien. Er det veldig svingete, påvirker bla. det forbruket. Litt høyere, jevnere fart etter min erfaring bedre. Svinger gir jo også økt friksjon.

Enig i at forbruket var litt høyt. Men over fjellet var det som forventet eller litt lavere. Da sank snittforbruket. Så det var de første 12 milene opp Setesdalen som var høyere enn jeg hadde trodd.

Nei... Jeg har aldri ladet til 100%. Bilen har kun vært ladet til 100% hos forhandler (se egen tråd med min frustrasjon over forhandlers batteribehandling)
Så ja, det kan absolutt mangle litt på kalibreringen til BMS.
Eller så har simpelthen forhandler «kverket» 2-3kWt før jeg fikk bilen😰😰

RAPPORT FRA HJEMTUREN

Distanse:170,4km
Start-SOC: 78%
Slutt SOC: 29%, 88km rest i GOM
Temperatur: steget til 17-24 grader
Snittforbruk: 17,8 kWt/100km
Netto høydemeter: - 500m

Totalt forbruk: 17,04 mil • 1,78kWt/mil = 30,33kWt
Beregnet nettokapasitet: 30,33kWt/49% = 61,9 kWt 😰

(Jeg prøver å ikke henge meg FOR mye opp i beregningen av hva slags kapasitet batteriet mitt har, men for å sitere reven i Hakkebakkeskogen: «Det er ikke så lett...!» Jeg vet at beregningen er unøyaktig all den tid jeg ikke kjører fra 100% og ned til 0%, men likevel: Syns det er påfallende at jeg hver gang havner mellom 61 og 62 kWt. Burde vel da heller variert med noen beregninger OVER forventet kapasitet, og noen ganger UNDER..? Ikke bare under...??!!)

7
Kjørte du fartsgrensa på 80 oppover, da?

Mange som ikke gjør det, og da er det ikke rart man bruker mindre enn navi estimerer.

Jeg prøvde å kjøre opp dit fra rv9 med fulladet e-Golf i fossilfart, og måtte roe ned etter 1,5 mil oppover fordi det så ut som vi ikke ville komme de fem milene til Sinnes engang.  :laugh:

Den veien er så svingete ned, spesielt på Suleskar-siden, at hvis man kjører friskt så får man ikke så mye igjen på regen, mens med rolig kjøring får man omtrent alt, så kjørestil skiller mye. Antall stopp og start for møtende biler også.

Litt usikker på hvilken del av innlegget mitt du siktet til..? Poenget var at estimeringen tar utrolig bra høyde for toppografien. Det er altså IKKE slik at gjenværende renkevidde synker kraftig i klatringen opp, for så å øke veldig på vei ned. Var tvert i mot imponert over hvor stabilt og jevnt det viste.

Derimot sank anslaget litt overraskende fort på «flaten»
De første 12 milene. Noe som gradvis «kom tilbake» på turen over fjellet. Både opp og med.

8
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
« på: Mandag 01. Juni 2020, klokken 09:42 »
Nja SÅ ille er det da ikke..!
Søkefunksjonen etter DC og HPC fungerer jo fint, den finner jo alle laderne (det søkes online)
Det var bare rekkefølgen de blir vist i jeg stusset litt på.

9
Endte med å lade til 89%

Fremme ved Sinnes nå. Kom frem med 17%, nøyaktig det bilens navigasjon estimerte ved avreise. Dog var estimatet en periode tidlig på turen helt nede i 7%, før det gradvis krøp oppover igjen.
Men at topografien tas hensyn til, er veldig tydelig. Det var nemlig ikke i de bratte klatringene estimatet sank. Tvert i mot, der «tjente» jeg faktisk inn.

Forbrukstall:
Start SOC: 89%
SOC ved ankomst: 17%, 47km rest på GOM
Distanse: 181,7km
Snittforbruk: 24,1kWt/100km
Snitthastighet: 63km/t
Temperstur: Varierende mellom 5 og 12 grader
Veiforhold: Tørr vei
Vind: Så godt som vindstille

Noen betraktninger:
• Bilens navigasjon beregnet ankomst SOC helt nøyaktig, selv om det underveis så noe dårligere ut
• Startforbruket til bilen er og blir høyt. Hadde snittforbruk på 26 etter ca 8 mil og 24,3kWt/100km etter 12 mil. Det var før klatringen (hadde steget 250m fra startpunkt)
• Klatreetappen fra 300 m.o.h. til 1050 m.o.h. trakk mindre enn forventet, og da jeg kom frem på 550 m.o.h. så hadde faktisk snittforbruket sunket i forhold til det det var før klatringen begynte.
• Fikk umiddelbart 49kW på BKK’s 50kW lader på Sinnes

Men ett skår i gleden:
Får fortsatt jevnt over kun 61 kWt beregnet nettokapasiteten «when I do the asian math»:
181,7km • 0,241kWt/km = 43,79kWt
43,79kWt/72% = 60,8kWt 😰😰

10
Skal kjøre Rv9 Setesdalen og den nybrøyta fjellveien Brokke-Suleskard i morgen. 18,2 mil, stigning fra 50 m.o.h ved start, via 1050 m.o.h på det høyeste, og ankomst BKK-laderen på Sinnes 560 m.o.h.

Etter mine beregninger bør det holde greit å starte med 90% SOC. Er jo 1 mil kortere enn turen vi hadde til Hovden for et par uker siden. Da brukte vi 78%. Skal riktignok 200m høyere på høyeste punkt nå, men til gjengjeld er destinasjonen ca 300 m lavere på denne turen.

Grubler på om jeg skal sette lademålet på 90 eller 100% i natt. Kjenner det nesten gjør fysisk vondt å velge 100% 🤪🤪  Men siden det bare er 50kW DC-lader på Sinnes, så vil jeg spare litt ladetid på å ikke komme frem dit med for lav SOC....

Valgets kval...

11
Audi e-tron / Sv: ABRP (A better route planner) spørsmål og svar
« på: Lørdag 30. Mai 2020, klokken 23:09 »
Egentlig begynner jo "e-tron rute", altså bilens egen reiseruteplanlegger å bli ok etter kartoppdatering og oppdatering av navigasjonsmodul.

Men der savner jeg følgende (evt er det bare jeg som ikke har funnet ut av det):
- Mulighet for å manuelt endre et foreslått ladestopp
- Mulighet for å planlegge i appen med en selvbestemt start-SOC. Hvis man planlegger i appen (i stedet for i bilen), så tar jo ruteplanleggeren utgangspunkt i nåværende SOC...

(For å illustrere med et eksempel: Jeg la inn samme rute, altså Kristiansand-Molde, i Audi-appen som i ABRP. Men på det tidspunkt jeg gjorde dette, så hadde bilen min bare ca 45% SOC. Dermed legger appen inn et par tullete ladestopp i starten, stopp som er helt unødvendige siden jeg selvsagt vil lade opp til nærmere 100% før avreise. Planleggweren kommer dermed "skeivt ut", og klarer ikke prioritere kun lynladere. Etter hvert, for siste del av turen, så blir stoppene relativt smarte (lynladere) og ganske like de ABRP foreslår.)

Du har vel da iPhone som meg. Det som er håpløst er at funksjonen med å velge avreise soc finnes på android men ikke på iPhone.
Hmm. Jeg har valget for Departure SoC i appen for iPhone. Eller noe jeg misforstod?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sikker på du har det i Audi-appen? Eller mener du nå ABRP-appen?
(Beklager litt rotete med at vi har diskutert begge apper i samme tråd her🤪🤪)

12
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
« på: Lørdag 30. Mai 2020, klokken 17:03 »
Er det forresten noen som har skjønt logikken i rekkefølgen MMI oppgir ladestasjoner..?

Når jeg søker etter stasjoner, enten jeg trykker på HPC-ladere eller DC-ladere, så hadde jeg forventet at nærmeste stasjon kom øverst i lista. Men det er ikke nødvendigvis tilfelle... En stasjon som ligger 35km borte kan gjerne vises over en som ligger 20km borte. Finner ikke noe mønster (dog viser den ikke plutselig en stasjon 100 mil borte, det er ikke det jeg mener)

Søker jeg etter DC-lader så kommer det forresten konsekvent opp to ladere nær hytta øverst, disse er merket med et slags klokkesymbol. Deretter kommer alle laderne i nærheten av min lokasjon🤪

Dette er uten noe aktiv rute, så da skal søket kun ta med steder i nærheten av lokalisasjonen. (Har man aktiv rute, kan man jo også søke nær destinasjon og langs ruta)

13
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
« på: Lørdag 30. Mai 2020, klokken 11:01 »
Kan hende at du har valgt "kun lynladere *

Mulig du kan ha rett. Kan ikke huske å ha sett akkurat et slikt valg når det gjelder e-tron ruteplanlegger ("e-tron route"), men slett ikke umulig.
Nå gauler det om trafikkø, veiarbeid ol. Det har ikke min bil gjort de første 6500km - nytt eller tilfeldig?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis det har vært veiarbeid langs ei plottet rute, så har jo navigasjonen vist det før også. Men mener du at det er mer «aggressivt» nå, altså med hyppigere talebeskjeder?

Jeg har forøvrig ikke fått 20.4 ennå. Virker ikke som det «spys ut» oppdatering samme dag til alle...?

(For å oppdatere mitt forrige innlegg:
Det at navigasjonen ville ha meg 10 mil ekstra i feil retning for å lade på HPC fremfor vanlig DC må ha vært en «engangs bug». Alt normalt neste dag)

EDIT: I dag fikk også jeg 20.4 (men har ikke kjørt nok til å se evt endringer ennå)

14
Audi e-tron / Sv: Ettermontering av hengerfeste
« på: Lørdag 30. Mai 2020, klokken 10:56 »
Er det mange som venter på hengerfeste?

Kjøpte (kampanje)bil på møller Oslo vest i januar. Venter fortsatt på hengerfeste og nå sier møller st vi ikke får før i Q4. Det er jo helt uhørt - vi valgte e-tron på grunn av at det er en av svært få elbiler som kan dra henger...og vi hadde ikke drømt om at ett helt år av bilens brukstid skulle være uten hengerfeste. Selger opplyste ingenting om dette i salgsmøte.

Flere som står i kø?

Jeg kjøpte bil i april og står i kø. Ble forespeilet at det i verste fall kunne bli «over sommeren» før hengerfestet mitt kommer. Men med de opplysningene du har fått nå, så virker det jo å kunne drøye lenger😰

15
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 11:46 »
Det hadde vært naturlig med lavere pris ved årlig binding vs månedlig i det minste.

Nå er det jo Bkk som gir billigst strøm via etron chatting, det er også litt rart.

Beklager et litt «off topic» spørsmål her, burde sikkert gravd og lett i en annen tråd... Men altså:
Jeg har aldri brydd meg så mye om BKK fordi jeg bor på Sørlandet, men ser de nå har fått opp mange lynladere på Vestlandet, der vi tenker en rundreise i sommer.
- Betyr det du skriver at jeg bør bruke «Audi-kortet» på BKK stasjoner? Altså at det blir rimeligere enn å bruke BKK-appen/registrert elbilforeningbrikke..?

Sider: [1] 2 3 ... 52