Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - ThomasEL

Sider: [1] 2 3 ... 38
1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nytt irriterende varsel etter service
« på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:20 »
Da er det bare å legge seg langflat og innrømme at dette ikke er et nytt og irriterende varsel, men fullt og helt min egen feil:

Jeg oppdaget i dag at det er tåkelysbryteren som har blitt stående på etter servicen, og at det er DET bilen varsler om når tenningen slås av ;D ;D ;D

Heldigvis oppdaget jeg flausen selv, før jeg hadde rukket å sende mail til verkstedet og spørre hva slags idiotisk ny og unødvendig hylevarsel som var implementert i ny software...!!!

2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nytt irriterende varsel etter service
« på: mandag 28. oktober 2019, klokken 19:51 »
Er det ingen andre som har fått dette varselet installert på service?? Til alt overmål kommer det høylytte piper og meldingen om å huske å skru av lysene ETTER at bilen selv har skrudd de av...!!😂😂

3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nytt irriterende varsel etter service
« på: søndag 27. oktober 2019, klokken 19:49 »
Ironisk nok gir bilen kun advarsel om å slå av lysene når lys står i «auto». Dette må da være det mest unyttige av alle (de mange) varslene bilen gir😂

Hva kan være hensikten med å varsle om at lys må slås av når dette skjer automatisk? Og hvorfor har de plutselig funnet på dette og lagt til denne advarselen i en softwareoppdatering på service..?

Merkelige greier.

4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Nytt irriterende varsel etter service
« på: torsdag 24. oktober 2019, klokken 07:32 »
Jeg hadde Leafen på ettårs service hos Nissan i går.
I tillegg til det vanlige, med oppsmøring av bremser, kontroll av batteri osv, så forelå det en softwareoppdatering for radar som ble installert.

Men:
Hver gang jeg nå stopper bilen og slår av "tenningen", så kommer det et kraftig lydsignal samt en melding i dashboardet om "Remember to turn of headlights"
Dette er jo totalt meningsløst, siden Leafen slår av lysene selv når bilen parkeres og tenningen slås av. At dette skjer med lysbryteren i auto-modus, gjør det jo bare enda mer komisk.

Andre som har fått denne nye "featuren" etter service?

5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Bevare batteri best og lengst mulig
« på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 20:51 »
Hehe :laugh: :laugh:
Selv om jeg selv er blant disse som gjerne står opp midt på natta for å trekke ut laderen hvis jeg har glemt å stille timeren til å stoppe lading på ca 80%, så er jeg egentlig enig med Øyst1:

Man må ha en spesiell interesse for dette og syns det er litt gøy for å styre med det. For andre anbefaler jeg også "tut og kjør"

(Med unntak av langtidslagring. Da syns jeg det er på sin plass å gi det gode rådet at man ikke parkerer bilen helt full eller nesten tom)

6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 17:16 »
Lite aktivitet her for tiden!

Nå har jo de første bilene blitt over 1,5 år gamle, og noen har også fått en del km på hjulene etter hvert. Så nå begynner det å bli interessant å sammenlikne SOH, lademønster, km kontra alder etc.

Oppfordrer til å lese av og dele!!

Bil utlevert okt 2018
Odo: 24600 km
SOH: 92,93%
Hx: 117,15%

Klattlader mye mellom 35% og 80%
Lader sjelden høyere enn 85% og er sjelden under 20%
Hurtiglading sjeldnere enn 1 gang/måned. Aldri hurtigladet til over 80%

7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« på: onsdag 02. oktober 2019, klokken 21:06 »
Bil registrert 03/18
ODO 50000 km
SOH: 93,16%
Hx:115,15%
AHR107.54
Bilen din er 6 måneder eldre enn min og har gått nesten dobbelt så langt som min. Likevel har jeg lavere SOH enn deg (se tidl innlegg)
Hvordan lader du / behandler batteriet?
Jeg holder stort sett mitt mellom 30% og 80% hele tiden. De få gangene jeg lader til 100% faller SOH dramatisk hver gang.

Jeg har ladet 30-80/85%. Lader vel slik ca 5 ganger i uka. Kanskje 100% 3-4 ganger i mnd hvis jeg skal på lang tur.  Hurtiglading  opp til 80% 1-2 ganger i mnd.
Da behandler vi batteriet ganske så likt. Jeg lader iallfall ikke oftere enn deg til 100% da. Og hurtiglader heller ikke mer.

Så enten har jeg vært uheldig med cellene, eller så er det BMSens kalkulering som bommer.

Hvor mye differanse har forresten dere andre mellom høyeste og laveste celle under hard belastning? Med relativt høy SOC får jeg ca 55mV forskjell hvis jeg trør pedalen «i bånn».

Ellers på det jevne lite spenningsfifferanse.

8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« på: onsdag 02. oktober 2019, klokken 19:04 »
Bil registrert 03/18
ODO 50000 km
SOH: 93,16%
Hx:115,15%
AHR107.54
Bilen din er 6 måneder eldre enn min og har gått nesten dobbelt så langt som min. Likevel har jeg lavere SOH enn deg (se tidl innlegg)
Hvordan lader du / behandler batteriet?
Jeg holder stort sett mitt mellom 30% og 80% hele tiden. De få gangene jeg lader til 100% faller SOH dramatisk hver gang.

9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan EV app problemer
« på: tirsdag 01. oktober 2019, klokken 15:45 »
Android eg. Aner ikke om den finnes til iPhone.

Er en Android greie. I Appstore finnes «My Leaf». Den er også ofte bedre enn Nissans offisielle.

(Men også tredjeparts apper er avhengige av å kommunisere med bilen via Nissans Commodore 64....🤪 Så stundom stopper disse også opp)

10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« på: mandag 30. september 2019, klokken 08:30 »
Kanskje måten du behandler batteriet er dårlig da?

Eg får ikke lest av soh lengre. Byttet telefon og etter det får eg ikke koblet ny telefon til obd leseren 😔

Man skulle jo nesten tro det :'(
Men dette skal jo være en veldig skånsom måte å behandle batteriet på.
Jeg fulgte omtrent samme «plan» på 2015 Leafen. Den hadde bedre SOH etter tre år enn den nye har etter elleve måneder...

11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« på: søndag 29. september 2019, klokken 19:28 »
Etter å ha vært rimelig stabil ei god stund, med bare en hundredels prosentpoeng dropp nå og da, så stupte SOH fra 94,70% til 93,04% nå i helga.

Måtte for en gangs skyld lade til 100%, attpåtil to ganger på tre dager. Og dermed var det tjo pang i kjelleren.

Nå er bilen nede i 93% SOH på under ett år. Det må vel nesten være en av de laveste her på forumet. Til tross for at jeg i hverdagen holder batteriet mellom 30% og 75% SOC...

Bil reg: okt 2018
Odo: 24000km
SOH avlest 26.09: 94,70%
SOH avlest 29.09: 93,04%

12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan EV app problemer
« på: fredag 27. september 2019, klokken 10:50 »
Er det andre som opplever problemer (utenom det vanlige med treghet etc) med forbindelsen til bilen de siste par dagene?

Jeg får ikke hentet status fra bilen, verken med appen eller via YouplusNissan på nettet. Dette skjer etter lang tid med (relativt sett - vi snakker jo tross alt Nissan Connect her) uproblematisk bruk nå.

13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Fjernlysautomatikk og setebeltevarsling
« på: torsdag 19. september 2019, klokken 21:45 »
Rattet må være rett for at autofjernlysene slår seg på igjen, ja..! Slik er iallfall alle 2018 bilene.
Som Joltus er inne på: Hadde vært artig å forstå noe av ingeniørenes tankemåter🤪

14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« på: mandag 26. august 2019, klokken 22:45 »
Kjørte Stavanger-Kristiansand 25 mil forrige helg. Fem personer i bilen pluss stufullt med bagasje. Gikk problemfritt uten lading det.
Men selvsagt ikke like mange høydemeter opp og ned der.

15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Batterimishandling
« på: mandag 26. august 2019, klokken 18:01 »
Bra å se litt engasjement på gruppa :+1: :)

Som flere er inne på: Det er klart at ødeleggelsen ved å stå 9 timer på 6% dash en sjelden gang er minimal. Bilen blir neppe dårligere.

Men slik er det jo litt når man får første bulka også. Særlig hvis det var helt unødvendig, f eks fordi man dunket spaden borti🤪 Betyr ikke allverden i den store sammenhengen, men fryktelig kjipt likevel...!

Og her på dette forumet er vel eneste sted det iallfall er LITT forståelse og sympati å oppdrive😉😉😅😅

Sider: [1] 2 3 ... 38