Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ThomasEL

#1
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
onsdag 13. mars 2024, klokken 00:28
@Orbit:

Har dobbel PTC.

Var nok noe upresis i hva jeg skrev, den viste nok ikke helt kontinuerlig. Hadde nok noen helt kortvarige dropp. Dog kun sekunder.

Mulig PTC2 var mer innkoblet hos meg enn hos deg siden rørsystem/kjølevæske neppe hadde rukket å bli varmt da jeg koblet til laderen.

Antar PTC1 var aktiv mer eller mindre kontinuerlig, siden lader viste 6-7kW mer enn batteriet tok i mot. (Litt kan være ladetap, men neppe mye siden lader viser effekt etter AC-DC omforming.
#2
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
mandag 11. mars 2024, klokken 23:04
Har omsider fått testet litt selv også.
Slo meg at dette kanskje var siste dagen med kulde her sør, så kjørte ned til nærmeste lynlader ens ærende for å teste.

Det jeg observerte, sammenfaller egentlig med det Orbit rapporterer.

* Både batteri og battery inlet hadde temperatur på +1 grad da jeg koblet til lader
* Battery inlet steg raskt til 16 grader. Jobbet seg derfra langsom oppover mot 22 grader i løpet av de minuttene jeg ladet
* PTC heater viste rundt 2-3A hele tiden. Kempowerladeren viste 6-7kW mer enn bilen viste at batteriet tok i mot

Jeg fikk noe lavere temperatur på battery inlet enn Orbit. Men jeg antar det skyldes at jeg bare kjørte ca 3 minutter før jeg kom til lader, og at kjølevæsken dermed ikke hadde kommet opp i noe høy verdi. (Kan også være at jeg ikke fikk med den første peaken. Ser i grafen at Orbits battery inlet også sank ned igjen mot 15-16 grader ganske fort, før den langsom krabbet oppover igjen)

Stusset også litt på en noe lav delta mellom inlet og outlet, da inlet var på 22 grader hadde outlet steget til ca 17-18 grader

Så selv om det i visse papirer fra Audi står at batteriet kun varmes ved kaldere enn - 10 grader, så tror jeg vi kan slå helt sikkert fast at det varmes opp til +10 grader. Muligens en fortegnsfeil i den manualen.
#3
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
lørdag 09. mars 2024, klokken 11:05
@Orbit:

Punkt 3 er svært interessant...
Hvis den hypotesen er riktig (noe jeg faktisk tror den er), så kan kanskje det forklare hvorfor enkelte sliter så med at ladehastighet ikke øker i løpet av ladeøkten, mens andre alltid opplever en klart stigende kurve etter noen minutter.
#4
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
lørdag 09. mars 2024, klokken 08:04
Takk for testing, @Orbit👍👍

Dette viser jo at den nye avlesningen «Battery inlet» i Car Scanner faktisk viser riktig sensorverdi👍

Men det er jo i tillegg en sterk indikasjon på at forvarmingen faktisk starter under lynlading, selv om batteriet holdt flere plussgrader.

Summen av observasjonene fra både deg og b.l.a. @Elektro gir vel grunn til å fastholde følgende teori:

• Så sant batteriet holder lavere temperatur enn +10 ved tilkobling lynlader, så vil batterivarme aktiveres

• Batterivarme slår seg alltid av når baateriet passerer +10 grader.


Det eneste som ikke helt harmonerer med dette, er den erfaringen enkelte brukere (her på forum og på Facebook) har hatt, der bilen i kalde temperaturer har blitt liggende med en nærmest flat ladekurve på godt under 100kW gjennom hele ladeøkta...
Ved +10 i batteriet, skal det vel egentlig bikke over 100kW ladeeffekt.
#5
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
mandag 04. mars 2024, klokken 18:14
@Orbit:

Rakk du å teste ut den nye parameteren «Battery inlet temperature» i Car Scanner ved lynlading i kulda?

Fungerer den? Altså at den stiger når bilen kobles til lynlader og temp i batteriet er lav (under 10 grader)?
#6
Litt av problemet med batteritestene som gjøres hos forhandler, er at de hovedsakelig virker å være egnet til å avsløre FEIL med batteriet eller enkeltceller, men i liten grad avslører generell degradering.

Hadde noe av det samme som Egil S forteller om her på min første Audi e-tron.
Batteritestene som forhandler utførte for meg gikk i hovedsak ut på å sammenlikne cellespenning ved ulik SOC. Jeg er 100% sikker på at disse testene hadde avslørt en defekt celle eller modul. Men for å avsløre en generell degradering, var de lite til hjelp.

For å få dette helt riktig, måtte de nesten hatt en batteritest som tappet batteriet fra 100% og ned til bilens BMS kobler det ut, med en konstant last, og med en batteritemperatur på ca 25 grader. Først da hadde man fått vite hvor mange kWt det er mulig å hente ut.

Estimatene man kan se i OBDeleven eller Car scanner er nok ok estimater, men både temperatur og ikke minst cellebalansering spiller inn på resultatet.

Å gjøre som B. Nyland, å kjøre fra 100% og ned til ca 2-3% og beregne kapasitet, er vel det mest nøyaktige man kan få til selv.

Syns ofte Nyland får mer ut av batteriene enn folk flest, men kan ha noe med at han oftest starter disse testene med temperert batteri. I tillegg har han ofte flere nesten fulle sykluser på bilene i løpet av få dager. Det "trimmer" nok batteriene litt, i form av at BMS får noe bedre kontroll på hva batteriet faktisk kan levere av energi.
#7
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
onsdag 21. februar 2024, klokken 17:32
@RJK:

Gjennomsnittsfarten i Teslabjørns 1000km test er farten INKLUDERT ladestopp. Altså total distanse dividert med total tid.

At snittfarten her varierer, er derfor helt naturlig. Det er jo dette som ER testen.
#8
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
lørdag 13. januar 2024, klokken 22:42
Aha, takk👍
Tror sannelig jeg kan ha liggende en Vgate fra noen år tilbake da jeg kjørte Leaf og brukte Leafspy aktivt.
#9
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
lørdag 13. januar 2024, klokken 18:54
@Orbit

Kan man bruke samme plugg/dongel i OBD-porten på Car Scanner som til OBD elleven? Eller har Car Scanner en egen?

#10
Da er det allerede satt strøm på nevnte MER ladere ved Coop Extra Solbakken i Vennesla sentrum. I drift fra og med i dag.

4 stk Kempower stolper, hvorav 2 av disse også har Chademo.
#11
I Vennesla sentrum, nærmere bestemt utenfor den nye Coop Extra butikken, har MER montert opp Kempowerladere.

Det er foreløpig ikke satt strøm på, men alt av Hardware ser ut til å være på plass, og oppmerking av plassene er utført.

Et steinkast unna, utenfor Atrium kjøpesenter, holder Recharge på å etablere ladere. Her gjenstår noe mer arbeid.
#12
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Circle K på ville veier?
onsdag 22. november 2023, klokken 09:23
Vi har kommet ganske langt på dette med hurtig-/lynlading i Norge, når koppen til Cirkle K er et av de mest debatterte tema på forumet :laugh:  :laugh:

(Denne kommentaren var ikke ment som sarkasme eller for å henge ut noen, bare et litt artig skråblikk)
#13
Sitat fra: geear på torsdag 09. november 2023, klokken 22:29Bra med en Ionity-lokasjon til i Sandnes, den ved Kvadrat er bare taxiholdeplass, og gamle brannstasjonen er en veldig kort avstikker for forbipasserende, men ikke særlig spennende sted å stoppe. Begrenset til en grei Rema et par minutters spasertur unna.

Ikke akkurat fryktelig begeistret for at Ionity støtter Norsk Luthersk Misjonssamband med å etablere seg på deres tomt.

Det der syns jeg var en litt underlig kommentar....

Om tomta eies av en kristen organisasjon eller en moské eller av Human Etisk Forbund, spiller da vil ingen rolle..? Regner ikke med du er enig i alt Cirkle K eller Kiwi eller Burger King står for heller?

Blir jo litt trøblete hvis man skal velge lokasjon ut fra tomteeiernes livssyn

Det er nå min mening.
#14
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
tirsdag 07. november 2023, klokken 22:12
@Orbit:
Det tok heldigvis ikke SÅ lang tid:
Veien var på plass på kartet i Audien både i vinterferien og påska.

Så det som tok lang tid i denne konkrete situasjonen, var verifiseringen i HERE. Når først det var på plass, tok det ikke så fryktelig lang tid før Audi implementerte endringen.
#15
Audi e-tron / Sv: Estimering av kapasitet - Ladetap?
fredag 13. oktober 2023, klokken 12:44
@Elektro:

Jeg gjetter på
at årsaken hovedsaklig er at cellene har vært ubalanserte. Lenge siden forrige topplading?

De få gangene jeg topplader, og hvis bilen med et uhell (🤪🤪🤣🤣) blir stående en halvtimes tid, så er det ikke så uvanlig med i alle fall 2-3 prosentpoengs dropp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA