Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - ThomasEL

Sider: [1] 2 3 ... 71
1
Audi e-tron / Sv: Ustabilt batteri
« på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 23:16 »
Takk for engasjement og innspill👍

Men jeg syns fortsatt det virker smått utrolig hvis det bare er «naturlige variasjoner» som gjør at jeg alltid måler/estimerer 5-10 kWt mindre kapasitet enn det skal være...

Er det noen av dere som følger med på andre fora, slik som e-tron grupper på Facebook eller fora fra andre land? Er det det mange som rapporter om stor degradering? Eller er det bare de (få) tilfellene der det er noe opplagt helt feil (ødelagte moduler etc) med enorme kapasitetsfall i størrelsen over 25-30%..?

2
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
« på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 12:50 »
Har sett det samme. På en times tur jeg tok sist vinter (kaldstart) gikk HV heater temperature fra 1 til 58 grader. Men Battery temperature holdt seg på 1 - 3 grader.

Skulle jo nesten tro det var en software bug... At det er en ventil som ikke åpner for å la væske sirkulere rundt batteriet..?

Men vil jo tro det hadde blitt oppdaget av Audi etter såpass lang tid hvis det ikke fungerer som tiltenkt...🤔

3
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
« på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 11:35 »
Har sett litt på noen temperaturverdier inOBDeleven, og det er jammen ikke så enkelt å forstå helt hvordan dette temperaturstyringsopplegget av batteriet fungerer:

Etter 30 min forvarming med parkeringsklimatisering, og deretter en pause på kanskje 15 min, så startet jeg bilen. Kjørte ca 5 min til OBDeleven hadde fått kontakt, og stoppet så for å lese av:

• «HV heater temperature» er da på 41 og 43 grader
• «Temperature of the high voltage system» er bare 9 grader. Altså utetemp eller sågar ei grad eller to KALDERE.

Det virker altså som at «battery heater» har blitt god og varm i løpet av forvarmingen. Men virker ikke som det har sirkulert noe varm væske inn i kanalene på selve batteriet... Da burde jo det også ha hatt i alle fall noen grader over utetemp...


4
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
« på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 11:17 »
Merkelig... Jeg har brukt appen mange ganger (sikkert 10 -15 ganger) siste døgn, og har fått umiddelbar kontakt hver gang...

5
Audi e-tron / Sv: Ustabilt batteri
« på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 01:38 »
Har nå ferdigladet med supersakte lading, 1,6kW, til 100%

Et par litt interessante observasjoner:

• Via OBD ser jeg at reell SOC på både høyeste og laveste celle da er 95% (kan teoretisk ha vært oppe i 96% siden det tar et par minutter med «tenningen» i gang før OBDeleven er oppe og går

• Da jeg i går hadde kjørt ned til 1% og skilpadde, viste OBD at laveste celle da reelt var på 9%

Det ser med andre ord ut til å være buffer i topp på omlag 5% og buffer i bånn på omlag 8%. Tilsammen er jo det i tilfelle 13% buffer i forhold til bruttokapasitet. Hvis det er tilfelle, så er det jo ikke 64,7kWt netto, men 61,9kWt... Merkelig. (Men mulig jeg kunne fortsatt å kjøre litt mer etter 0%, slik at reell soc på laveste celle hadde blitt lavere enn 8% ved stopp)

Kanskje mest overrasket over såpass stor buffer i topp på 50..?

Den gangen viste forøvrig display 100% for første gang da jeg startet bilen. Før har den vist maks 99, selv om jeg har ladet til fullt... Antar det skyldes at jeg nå ladet med så lav effekt...
- Men sank til 99 og så 98 i løpet av to tre minutter «tomgang» med varmeapparatet på da... Så syns kanskje fortsatt de første par prosentene forsvinner ekstremt fort.



6
Audi e-tron / Sv: Ustabilt batteri
« på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 18:26 »
Kaptein70 og Daktari har hatt noen lignende opplevelser med sine biler.

Ja, har lest om det!

Hos Kaptein 70 rettet det seg tydeligvis opp etter hvert. Men i tiden han hadde problemer viste det redusert nominell kapasitet i OBD. Og så ble verdien der høyere igjen samtidig som problemet forsvant.

En «Vtk» rapportere liknende problem som Kaptein 70 med sin 50 modell. Men Vtk virker å ha forsvunnet fra forunet, så vet lite om hvordan det endte.

Daktari hadde jo også mange målinger/estimater som viste godt under de 83kWt han burde ha tilgjengelig i sin 50 modell.
- Fant du noen gang ut av dette, Daktari? Får du fortsatt mye under 83kWt ut av batteriet? Eller har det rettet seg?

7
Audi e-tron / Sv: Ustabilt batteri
« på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 17:13 »
Ja, det med temperatur virker selvsagt inn. Men her var det da tross alt 10-12 grader da jeg startet. Ikke veldig kaldt.

Jeg tenker det er mulig å finne noen såkalte naturlige faktorer som KAN forklare det. Men med tanke på at jeg etter omtrent hver eneste kjøretur får estimater rundt 55-56-57 kWt, og når man med en lengre tur fra nesten 100% til nesten 0% og effektreduksjon, får ca samme resultat, så kan man jo lure på hva som er mest sannsynlig: Naturlig variasjon eller dårlig batteri. Her syns jeg de fleste tegn peker mot det siste.

8
Audi e-tron / Sv: Ustabilt batteri
« på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 11:57 »
Til Elektro:

Takk for gode betraktninger😃

Nei, intet spesielt med denne turen kontra den andre. Faktisk lavere snitthastighet. Ingen stopp underveis. Men dårligere vær og noe motvind, så ikke overrasket over litt høyere snittforbruk.
- Problemet er at prosentene rant fortere, og økningen her var dramatisk større enn økningen i forbruk/snitt var.

Jeg har én gang kjørt til stopp. Og så kjørte jeg altså til 1% i går. Da hadde jeg mellom 25 og 50% tilgjengelig effekt da jeg koblet til lader. (Vet fra testen jeg tok den gang jeg valgte å kjøre helt tom at det kan ligge noe tilgjengelig også under 0, men med bare 25% effekt er jo ikke det spesielt «tilgjengelig»)

HÅPER jo en supersakte lading til 100% nå etter å nesten ha tømt batteriet kan hjelpe noe. Men tror jeg på det: Nei, gjør vel egentlig ikke det. Syns det mest sannsynlige er at batteriet mitt har ca 56-57 kWt tilgjengelig. Er jo også det jeg nesten alltid estimerer når jeg regner på det etter kortere kjøreturer/sykluser også😰😰

Trist...

Edit:
Skal selvfølgelig kreve at forhandler nå tar en ordentlig batteritest.
Men problemet er jo bare at garantien kun gjelder hva batteriet har for slags status etter 8 år...
- At jeg har mistet 10-15% på seks måneder er vel pr definisjon ingen grunn til å kreve batteriskift..???

9
Audi e-tron / Sv: Ustabilt batteri
« på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 11:15 »
Thomas, vad sier din OBD på restkapasitet nå? Du hadde vel 100%, 180Ah tidligere i august?

Hei😃

Sjekket «HV battery nominal capacity» i OBDeleven igjen akkurat nå, Tromsø. Får fortsatt 180Ah (100%) der....

Litt merkelig at ikke redusert kapasitet er fanget opp der...

Skal lese av igjen når batteriet er toppladet opp til 100% igjen. Da har det fått en bortimot full ladesyklus.
Ladet fra 1% til 27% med 50kW-lader. Resten lader jeg nå med 1,6kW, da bør i alle fall eventuelle ubalanser rettes opp...

Men syns observasjonene mine, utregningene og sammenlikningen med turen i mai ser bekmørke ut😰😰

10
Audi e-tron / Sv: Ustabilt batteri
« på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 09:59 »
Våt/tørr veibane ?

Stort sett våt/fuktig, men ikke overvann. Noen regnbyger og motvind på ca 5 m/s.

Så at forbruket økte litt sammenliknet med den referanseturen i mai, er jeg ikke så overrasket over.

Det som er ille, og som tyder på batteriproblemer er:

• Snittforbruket økte ca 9% mens antall brukte prosenter av batteriet økte med 24%...😱 Tyder på mindre tilgjengelig batteri nå enn i mai.

• Selv med snill avrunding og ved å regne at jeg startet med 98%, så fikk jeg altså bare rundt 56kWt ut av batteriet fra fulladet til skilpadde.


Typisk at jeg som er så fanatisk opptatt av batteri skal få en bil med dårlig batteri. Har ellers knapt hørt om trøbbel med 50-pakkene....!

11
Audi e-tron / Sv: Ustabilt batteri
« på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 01:17 »
Har forøvrig spart på data fra jeg kjørte nøyaktig samme tur i mai, så kan sammenlikne:

På turen i mai hadde jeg et gjennomsnittsforbruk på 2,51kWt/mil og brukte 78% av batteriet.

På samme strekningen i dag var snittforbruket 2,74kWt/mil (dårligere vær i dag). SNITTFORBRUKET VAR ALTSÅ 9,2% HØYERE I DAG.

Men på turen i dag brukte jeg hele 97% av batteriet... Det er hele 24% mer enn sist..!!

JEG ØKTE ALTSÅ FORBRUKET MED 9,2%, MENS ANTALL PROSENT BRUKT AV BATTERIET ØKTE MED 24%...!!

Man kan jo vurdere varmetap opp og ned og i mente, men en SÅ stor forskjell kan vel ikke forklares med noe annet enn at tilgjengelig batterikapasitet har blitt betydelig redusert..?

12
Audi e-tron / Sv: Tips og triks
« på: Fredag 25. ſeptember 2020, klokken 23:38 »
Så efter en stund fungerede de som man ønsker..?

13
Audi e-tron / Sv: Ustabilt batteri
« på: Fredag 25. ſeptember 2020, klokken 23:20 »
Har du toppladet noen gang?

Ja. Ikke ofte, men senest i dag før turen til hytta. Stoppet på 100%, men hadde falt til 98% omtrent før jeg var ute av garasjen.

Her jeg er på tur nå lader jeg med bare 1,6kW. Så tenkte å lade helt opp til 100% igjen med så lav effekt. Tenker det vil kunne gjøre det lettere for BMS å utjevne cellene hvis det er et balanseringsproblem.

Men: Selv om jeg bruker cellen med høyest rest SOC ved ankomst, så er fortsatt batteriet for «lite» i forhold til netto spec.

Forøvrig ser jeg jo i OBDeleven at det er en relativt stor brick buffer i bånn: Da bilens display viste 2% SOC, så var laveste celle reelt på 10% og høyeste celle var på 13% SOC

14
Audi e-tron / Sv: Ustabilt batteri
« på: Fredag 25. ſeptember 2020, klokken 22:37 »
Tenker nok uansett varmetap eller ikke:

Når man med nød og neppe klarer 20 mil, og forbruket ikke er mer enn 2,74kWt/mil, så er jo det et tegn på at ikke batteriet er som det skal... 20 mil burde gå greit helt opp til et forbruk på drøye 3kWt/mil...

Men enig i at det ikke nødvendigvis virker å være en defekt modul. Da burde det vært større forskjell enn de 3-4 prosentpoengene jeg leste av mellom høyeste og laveste celle... Ser mer ut som en generell degradering, syns jeg...

15
Audi e-tron / Sv: Ustabilt batteri
« på: Fredag 25. ſeptember 2020, klokken 20:15 »
Tror absolutt du har et poeng, Øyvind!

Men selv om jeg legger på 5% «skjult forbruk», så blir det fortsatt under 60kWt...

Du har også et poeng med at de fleste som har opplevd en dårlig modul eller liknende, får enda større utslag. Og gjerne veldig hurtig SOC dropp mot slutten.

Hos meg virker det jo mer som om nesten alle cellene har en del tap... 3-4 prosentpoeng forskjell mellom høyeste og laveste celle er jo ikke en enorm forskjell.

Sider: [1] 2 3 ... 71