Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Filip86

Sider: [1] 2 3 ... 7
1
EQC / Sv: EQC lading - 230V/400V
« på: onsdag 19. februar 2020, klokken 09:17 »
Jeg testet lading på en demobil her om dagen på easee 230V (235-237V iflg Tibber Pulse) IT 3-fas og fikk 7.4kW på 32A fordelt på alle tre fasene.

2
Lading av Tesla / Sv: Easee ladeboks til Tesla. Hvordan bør jeg sette opp ladingen?
« på: tirsdag 18. februar 2020, klokken 11:37 »
Du kan sette easee til å gi 6A "ventestrøm" (har du to ladebokser så "stjeles" 6A fra den andre, så hos meg er det skrudd av).
Tibber + Easee merker når bilen går under satt prosentgrense og begynner å lade når smartladingen sier at den skal (feks når den har gått fra 90% til 88% over to-tre-fire dager uten bruk).
Eneste jeg har merket meg er at den ikke alltid respekterer når bilen skal være ferdig ladet, feks til kl 07:00. Da kan Tibber bestemme at bilen skal være ferdig til kl 04:00 fordi det er da strømmen er billigst.
De gangene vi skal kjøre langt så skrur jeg bare på forvarming i bilen så begynner easee å gi strøm etter noen sekunder.

3
EQC / Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
« på: onsdag 12. februar 2020, klokken 22:29 »
Hmm, og selgeren min som la til NFC uten noe forundring  ???

4
EQC / Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
« på: søndag 09. februar 2020, klokken 13:04 »
Kjenner jeg blir litt irritert over selgeren vi har...

5
EQC / Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
« på: søndag 09. februar 2020, klokken 10:17 »
Vurderer å hive på det valget selv, men det står på MB sine sider «det er ikke lenger mulig å låse opp bilen din med mobiltelefonen». Så er litt usikker, men kanskje greit å ha det med siden det bare koster 890kr hvis det en gang i fremtiden skulle bli aktivert.
Selgeren har heller ikke fulgt opp spørsmålet mitt rundt dette...

For øvrig, hva har dere fått vite rundt «multifunksjonstelefoni 899»? Selgern min har vistnok hørt med MB og fått vite at dette ikke gjør at telefonen bruker bilens antenne, at det er ikke noe valg på denne bilen vistnok og at 899 bare gir meg en «fasttelefon» i midtkonsollen isteden.

6
Model X / Mulig forklaring på fantombremsing?
« på: mandag 14. oktober 2019, klokken 15:22 »
Vi har hatt dashcam montert på vår model x siden den var ny via bilkomponenter, så antar jo at det er "riktig" montert.
Det jeg stusser på etter å ha klaget på høyre blinklys foran som blinket 10-20 ganger i sekundet er denne meldingen fra service senteret:

Corrections: RH Side Repeater Camera General Diagnosis
Right side repeater works as designed. We checked the triple cameras in the front
windshield and see that the fish eye camera detects the bracket of the 3rd party
dashcam. This leads to the camera detects an obstacle and will not work as intended.

(på neste linje skriver de alikevel at de har byttet begge blinklysene på frontskjermene)

Dere som opplever fantombremsing, har dere 3rd party dashcam?

7
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 23:55 »
Min erfaring med 2 stk easee i serie siden mars:
- Hatt veldig store utfordringer med smartlading og planleggingen som tibber gjør, dette har mest med at når teslaen "venter" på lading og jeg kommer hjem med vår a3 e-tron og plugger denne i, så frigjør easee kabelen/strømmen til teslaen og jeg får "charge port open". Etter en stund så starter den lading, men da "utenom" logikken til easee og tibber, slik at tidspunktet forskyves samt at den enkelte ganger ikke får ladet med 3 fas (som for øvrig heller ikke var på plass før mai/juni?). veldig irriterende å ha smarte ladere som starter lading av bil nr2 når den ikke skal startes før på kvelden. Svar fra easee: manuelt gå inn i appen(web grensesnittet deres) og skru av strømmen på den ene bilen før jeg kobler på den andre. Jeg er tydeligvis den eneste som har 2 stk easee bokser som har dette problemet, så er nok nederst på prioriteringslista på dette problemet. Det er _forbanna_ irriterende å få "charging interrupted" noen minutter etter at audien er koblet til.
- Har opplevd 2-3-4 ganger at bilene ikke har ladet seg til når de skulle være ferdig (altså, ikke ladet i det hele tatt), tibber skylder på dårlig api hos tesla/audi som da har vært nede, greit nok, men da virker dette litt sårbart hvis man kommer hjem med 0-10% og har noe planlagt dagen etter :)
- Opplevd 1 gang at begge boksene dro 38A (eller noe slikt, var ihvertfall langt over) totalt i 30-60 sekunder, selv om de skal være begrenset til 26A i appen og 32A som sikringsstørrelse. Kunne da høre at det knitret litt i underfordelingsskapet i garasjen (hadde da akkurat plugget i ene bilen, så var tilfeldigvis inne i garasjen) (ble noen dager senere ringt opp av en fra easee, som mente at dette ikke var farlig og kunne skje, virker rart uansett, bare skjedd 1 gang vel og merke).
- jeg vurderer å kutte ut smartlading via tibber og heller bare la bilene lade seg fra 23-00 hver natt, det er i 70% av tilfellene der de selv velger å starte. Foruten noen få netter hvor den starter kl 02:00 pga høyt batterinivå. Problemene jeg har med at teslaen plutselig starter lading, samt at tibber appen poller bilen noe ofte gjør at rent økonomisk så er det ingenting å tjene på dette for øyeblikket. det lille man sparer går bort i de 39kr/mnd tibber tar, samt 1-3kWh om dagen som teslaen spiser i vampire drain + sine 30-60minutters ladeøkter når audien plugges i.
- testet lastbalansering mot pulse for noen uker tilbake, tok noen minutter før ladeboksene skrudde seg ned. Her hadde jeg sett for meg noe bedre logikk enn at de koblet seg helt ut, for så å begynne å lade med 4A (de hadde da ca 14A å gå på).

Alt i alt, med problemene jeg har hatt, så har jeg jo fått ladet bilene på de fleste dagene, boksene er jo små og fine samt at det er jo greit at på sikt kan man få inn mer funksjonalitet. Men det virker litt som tesla, pushe ut et uferdig og utestet produkt og heller la kundene finne ut av feil. Håper jo på at det blir bedre etterhvert!

PS:
I 98% av tilfellene så har det bare vært å plugge bilene inn, så har de jo ladet :) Det er bare de resterende 2% av gangene det har vært mye irritasjon...

8
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« på: fredag 02. august 2019, klokken 12:53 »
Vi fikk jo time relativt raskt, uka etter for å bytte sensorer (dette gjelder en model x), men når bilen hadde stått inne over helgen så var plutselig bilen "frigjort" i appen. Helt umulig å få kontakt med de, ingen som tar kontakt med oss. Så vi tar turen innom. Da fikk vi vite at bilen skulle bli ferdig i kveld/senest i morgen, okey...Vi får fortsatt ingen beskjed iløpet av kvelden ei heller starten på neste dag, kommer inn dagen etterpå, hvor det viser seg at det er 2-3 ukers ventetid på deler. Så da må vi ta til takke med lånebil i denne perioden, for det er ikke mulig å bruke egen bil visstnok, da hele prosessen må startes på nytt og våre deler tilfaller da noen andre/blir avbestilt, når bilen forlater servicesenteret.
Klager ikke over å kjøre med en lånebil, men nå står bilen ute med 62 grader inne i kupeen. Sist gang denne sto ute i varmen så var det noen plastdeler inne i bilen som sprakk opp som måtte byttes, da var det i gang med hele greia på nytt igjen...
Er så skuffet, for bilene er jo fantastiske å kjøre med, men serviceapparatet kunne vært forbedret.

9
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: fredag 05. juli 2019, klokken 14:37 »
Jeg er tydeligvis eneste som har problemer med 3 fas lading etter å ha gått fra 130 til 134. Bilene smartlader (via Tibber til bil integrasjon, ikke smartlading på selve boksene, den funksjonen har jeg ikke)  av og til ikke og når smartlading stopper lading etter at bilene er plugget inn, så er det ikke mulig å starte lading på nytt hverken fra Tibber eller bilene. Fungerer når 3 fas er skrudd av.

10
Model X / Sv: Dritt bak dørlister
« på: mandag 22. april 2019, klokken 21:19 »
Vår har blitt byttet 4 ganger, så jeg kommer ikke til å bruke noe tec7 :)
Den har vært ok i starten, men så begynner den bare å løsne i bakkant, så har da sensoren blitt defekt etter noen uker. Mulig den endelig har blitt riktig montert.

11
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: fredag 19. april 2019, klokken 21:56 »
Hvilke fordeler/tilleggsfunksjoner gir Pulse sammen med Easee/Tibber ladestasjon?
Laststyring/balansering.

https://norge.tibber.com/products/easee/?dialog=lastbalansering

Vel og merke ikke oppe og går enda, men skal komme.

12
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: fredag 22. mars 2019, klokken 09:41 »
Har IT nett, men etter en oppdatering så «sluttet» det å fungere.

13
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: tirsdag 19. mars 2019, klokken 09:39 »
Info rundt 3-fase lading og 230V - som ikke virker ennå:

Svar fra easee:
Vi har ikke aktivert denne funksjonen enda. Vi må ha 100% kontroll på måten det gjøres først. Det er kun tid det står på :) Vi hadde aktivert den, men så fant vi ut at andre biler også støtter 3-fase lading på IT-nett. Blant annet nyeste e-golf og i3, ulempen med disse er at de ikke har like god kontroll på hvordan dette gjøres i bilen. Vi skal aktivere dette innen Mai 2019 :)

Jeg får 2 faser på teslaen når jeg lader, kobler jeg til e-tronen på ladeboks nr2, så fordeles faktisk lasten over alle 3 faser. så det var litt rart.

14
Model X / Sv: Innstillinger av fører profil
« på: onsdag 13. mars 2019, klokken 19:22 »
Hatt samme issue på vår X100 (akkurat hentet den fra verksted med ny fw, 2019.5.14), og foreløpig fungerer det som det skal.

15
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: tirsdag 12. februar 2019, klokken 17:43 »
Jeg har en kamstrup måler og Tibber pulse, i appen får jeg ikke noen synligheten på fasene, men via APIet som jeg har koblet til Home assistant får jeg info om antall ampere som forbrukes på mine 3 faser.

Sider: [1] 2 3 ... 7