Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ChrML

#1
Model X 2014 - 2022 / Støydemping Model X
mandag 09. april 2018, klokken 20:20
Hei,

Fått på 22". Ble veldig tøft, men noe må gjøres for å få støyen litt ned igjen. Primært rumling fra dekk på grov asfalt.

https://www.bilkomponenter.no/products/lyddemping-tesla-model-x

Noen erfaringer med dette?
Merker dere god forskjell?
Sier Tesla noe om man dukker opp på garantireparasjoner og de finner masse ekstra støymatter?
#2
Har spurt Tesla Drammen om pris på dette i dag. Poster her når jeg evt om lenge får svar.
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Software update
torsdag 15. mars 2018, klokken 23:42
Sitat fra: prophan på torsdag 15. mars 2018, klokken 20:49
Noen forbedring på AP2?
Ikke på 2018.10, men 2018.10.4 skal visst ifølge TMC være helt insane forbedret. Vesentlig bedre filhold.
#4
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 13. mars 2018, klokken 12:55
Sitat fra: ChrML på mandag 12. mars 2018, klokken 17:18
Tviler. Det ville overrasket meg veldig om Tesla velger å lansere enda en ny hardware plattform før de har innfridd en brøkdel av hva de har solgt under AP2.0.

De holder på å utvikle egen chip + at AP2 ikke har vært lett å programmere, så det kan godt tenkes at det kommer AP3.0 til høsten. (Merkelig nok kommer alle store oppdateringer på høsten...)
Kan hende, men da bytter de i såfall ut computeren på alle biler som har kjøpt FSD. No way at de går for å utvikle FSD på to plattformer.
#5
Sitat fra: HKS på mandag 12. mars 2018, klokken 12:31
og kanskje flere sensorer til autopilot (AP 3.0) i løpet av året.
Tviler. Det ville overrasket meg veldig om Tesla velger å lansere enda en ny hardware plattform før de har innfridd en brøkdel av hva de har solgt under AP2.0. Det vil gjøre utviklingsløpet veldig kostbart å oppfylle begge.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Creep og bakker
fredag 09. mars 2018, klokken 23:15
Hill Hold fungerer også fint på flata i kryss med Creep aktivert. Bare trykk hardt på bremsen en gang, så kan du slippe alt til du skal begynne å kjøre igjen.

I min erfaring er det alltid mye tryggere med Creep arkivert. Årsak: Når du skal lukeparkere eller kjøre trange steder uten, så må du flytte bena mye mellom gass og brems. Med Creep aktivert så lirker du bilen på plass kun med bremsepedalen.
#7
Elon har tidligere kommunisert at han angrer på å ha brukt Model S platformen til å bygge Model X. Nok forskjeller til at det ble en mye større utfordring enn først antatt.

Jeg tviler på at det blir et tema å masseprodusere S og X på samme måte som M3. Linjene til M3 er dyre, kun lønnsomme når bilene produseres i skyhøyt volum. Tipper de kommer til å fokusere på å bygge Mod Y med teknikker lært fra M3 først, mens de fortsetter å iterere S og X gradvis.

S og X tjener de mye penger på da de selges dyrt i nåværende volum. Ingen grunn til å øke volum enda. S og X må bli mindre premium for å selges rimeligere, men da blir det andre biler. På sikt lanserer de nok heller flere modeller i andre klasser som er masseproduserte, motorsykler, pickup, etc...
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fw 2018.4
torsdag 01. mars 2018, klokken 22:00
For å ikke snakke om de berømte hestekreftene? Hvorfor bruke muskulaturen til 1800 tallets hester som måleenhet for bilens ytelse? Hvis jeg oppgir hvor mange kW bilen min yter, er det ingen som vet om det er bra eller lite.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Autowipers (Beta)
fredag 16. februar 2018, klokken 19:15
Opplever på våte veier at vann samler seg nederst på ruten, men ikke oppe hvor kamera sitter. Ville forsåvidt vært et problem uansett hva slags regnsensor som er montert.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fw 2018.4
fredag 09. februar 2018, klokken 22:15
Ser ikke ut som man får mulighet til å velge selv hva som skal slå seg på. Spiller ikke så stor rolle når bilen er tilkoblet lading men. Men kunne med fordel vært gjemt opsjoner på hver av de inne på Settings.

Funksjonen krever 2018.4 i bilen eller nyere.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bilen sklir avgårde i PARK
mandag 05. februar 2018, klokken 18:31
Det står i manualen at den bare låser på bakhjulene (som alle andre biler egentlig). Men den er det nok ingen som har lest.
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: "Hold" - funksjon
lørdag 03. februar 2018, klokken 11:10
Sitat fra: Hyperstress på fredag 02. februar 2018, klokken 23:59
Sitat fra: Muffinman på fredag 02. februar 2018, klokken 13:03
Sitat fra: KristofferH på torsdag 01. februar 2018, klokken 16:50
Kun i muffinmanns alternative dimensjoner det kan skje at HOLD funksjonen slår inn på glatt underlag. Vil tro bosch luket ut den feilen for 15 år siden
Merk at det var brukeren "Elektra" som antydet at dette kunne være en problemstilling. Jeg har aldri opplevd noe slik skje selv, men siden jeg ikke vet var jeg forsiktig med å avvise at det skulle kunne skje.

Foretrekker å være _litt_ ydmyk når det gjelder ting jeg ikke vet sikkert.
Jeg har opplevd dette, og jeg ble ganske overrasket.

En annen ting, det sies at en må trykke «hardt» på bremsen for at den skal holde: Jeg trenger ikke trykke hardt på bremsen lenger. Måtte det før, men nå holder den på bremsen så snart bilen står i ro, selv om jeg har stoppet den med fjærlett trykk på pedalen. (I alle fall på flat mark, har ikke eksperimentert i bakker)
Må være noe feil et sted. Jeg må trykke veldig hardt for å aktivere Hill Hold. Og da kryper den ikke til jeg trykker på bremsen en gang til løst eller gass.

Mod X prod 24.okt 2017.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fw 2018.4
fredag 02. februar 2018, klokken 16:04
Sitat fra: amund på fredag 02. februar 2018, klokken 09:27
Oj, det er noe jeg har ønsket meg, men aldri trodde jeg kom til å få! Har følelsen av at Norge er eneste land i verden som måler dekk i PSI men alt annet i metrisk, så her trodde jeg vi var stuck med miles eller km.
Pounds per Square Inch? Høres ikke ut som en veldig norsk måleenhet spør du meg ;).

Stort sett alle jeg snakker med prater bar når de snakker om dekktrykk. Bar som i 1 bar = 1 kg pr kvadrat centimeter.
#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: "Hold" - funksjon
fredag 02. februar 2018, klokken 16:01
Sitat fra: oto på fredag 02. februar 2018, klokken 13:06
Sitat fra: KristofferH på torsdag 01. februar 2018, klokken 16:50
Kun i muffinmanns alternative dimensjoner det kan skje at HOLD funksjonen slår inn på glatt underlag. Vil tro bosch luket ut den feilen for 15 år siden

Vel, dette skjer også i vår felles, helt reelle dimensjon. Jeg erfarte det til min forskrekkesle like etter å ha fått bilen. Var på vei ned en 80% islagt, bratt grusvei i svært, svært lav fart der jeg etter beste evne prøvde å holde hjulene trillende. Brått låste de seg, jeg slapp bremsen, og skvatt til da hjulene forble låst og bilen fortsatte å skli, mens den sakte roterte om vertikalaksen. Et par m fremover og 5-10 grader. Alternativene raste gjennom hodet, jeg lette febrilsk med blikket etter snø eller grus, og kastet et forvirret blikk på displayet - der jeg heldigvis så noe a la «Press brake to release hold».
I så lav hastighet trumfet åpenbart hjulenes stans bevegelsesestimatet basert på akselerometer/gyrodata, slik at bilen tolket situasjonen som stillstand.

Takk for tipset om Neutral.
Men du må jo trykke bremsen ganske hardt inn for å aktivere Hill Hold? Dvs du må ha trykket bremsen hardt inn når du lusket ned isbakken for å aktivere denne funksjonen?
#15
Model X 2014 - 2022 / Sv: "Hold" - funksjon
torsdag 01. februar 2018, klokken 20:19
Funnet ut at dette er veldig kjekt i kryss med Creep On. Slipper å holde på bremsen inne når man venter.

Å slå av Creep har aldri vært et alternativ. Det er mye fortere gjort å bulke ved trang lukeparkering osv uten Creep når man hele tiden må flytte foten mellom gass/brems. Så da er denne funksjonen fin som midlertidig utkobling av Creep.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA