Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fanafjord

#1
Enda mer ekstratipps for de som skifte selv: Kjøp ny slitasjevarsler med en gang, den ryker ved demontering av bremsen.
#2
Min i3 er fra februar 2018. Samme problem med bremseskivene foran. Jeg har kjørt mye og hadde nesten 50000 km når jeg skiftet et par måneder siden. Det er forresten veldig enkelt å skifte selv. https://www.youtube.com/watch?v=zHb3HQtkaOA  Kjøp deler på nettet (gjerne kvalitetsdeler fra Bosch eller Brembo) og se på denne videoen på forkant. Har aldri gjort det før men det var fort gjort på en ettermiddag etter jobb til en brøkdel av prisen som Jæger ville ha.
#3
BMW i3 / Sv: Tibber
onsdag 16. januar 2019, klokken 19:28
Jeg har brukt tibberappen i ca et halvt år til lading om natten på min BMW i3. Jeg synes dette fungerer helt utmerket for meg.
#4
BMW i3 / Sv: Utvidelse av bagasjerom
mandag 02. juli 2018, klokken 18:44
Jeg har kjøpt meg denne ikea boksen

https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80102976/

Den passer nøyaktig i frunken. (Litt plass til siden etterpå) Med deksel og klips blir den vanntett. Funker som bare det.
#5
BMW i3 / Sv: Bytte sanger med hjulet på rattet
fredag 22. juni 2018, klokken 08:14
Fungerer hos min bil. (Nyeste modell, fully charged, bygd i januar 2018.)
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil 20mil pr dag
tirsdag 29. mai 2018, klokken 15:44
Etter alle solemerker kommer i3 med enda større batteri til høsten. Reel rekkevidde i vinter rundt 300 km. Dette er en fantastisk bil til pendling. Jeg kjører den ca 40 til 60 km hver dag og den er bare så avslappende å kjøre. (Og morsomt å kjøre om man få lyst til det.)
#7
BMW i3 / Sv: Baggasjeromsmatte
torsdag 24. mai 2018, klokken 10:33
Jeg kjøpte Gummimatte fra Biltema og klippet den til. Fungerer veldig fint.
#8
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
onsdag 09. mai 2018, klokken 08:20
Hos meg har Connected drive oppført seg veldig rar. Lokasjon stemmer og sist oppdatert klokkeslett også men ladeprosent er feil - har vært det i to dager og låsestatus er også feil. IRemote stemmer og ser ut å fungere idag. Men den fungerte ikke i går.
#9
BMW i3 / Sv: 3-faselade i3 i IT-nett?
torsdag 26. april 2018, klokken 14:23
OK. Det var veldig oppklarende.
#10
BMW i3 / Sv: 3-faselade i3 i IT-nett?
torsdag 26. april 2018, klokken 11:14
Sjekket med elbilgrossisten og de sier at EcoLite støtter "bare" 2 faser i en trefasers IT-nett. Dette pga. at IT nett mangler en felles neutral leder.
#11
BMW i3 / Sv: 3-faselade i3 i IT-nett?
torsdag 26. april 2018, klokken 10:54
Nå googlet jeg litt og jeg lurer på om jeg fant en stasjon som ville lastfordele en 3 fase IT nett. Se denne:  https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/viridian-ecolite

Og brukermanual: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0879/4078/files/Viridian_EcoLite_-_Brukermanual_-_Norsk_v2_-_Elbilgrossisten.pdf

Om jeg forstår det rett så kan den konfigureres at den lastfordeler den 16,16 = 7 kw og fungerer med IT-nett. Men jeg er litt usikker om den støtter 16,16,16=11 kw på IT nett. Sitat brukermanual:

Ladestasjonen støtter alle strømnett – 230V 1/3-fas (IT) og 400V 3-fas (TN) og kan kobles:
1) 1P+N (1-fas / 400V TN-S)
a. L1 og N kobles og ladestasjonen er koblet opp som 1-fas 230V
2) 2P (1-fas / 230V IT)
a. L1 og N kobles til og ladestasjonen er koblet opp som 1-fas 230V
3) 3P (3-fas / 230V IT)
a. L1, L2 og N kobles til og ladestasjonen er koblet opp som 3-fas 230V*
4) 3P+N (3-fas / 400V TN-S)
a. L1, L2, L3 og N kobles til og ladestasjonen er koblet opp som 3-fas 400V**

*Biler med type 2 kontakt og L1 og L2 aktive kan utnytte «3-fas 230V» lading. Eksempelvis
støtter Tesla, BMW i3 og e-Golf (2017) dette. Merk at dette er egentlig en «2-fas» løsning
og gir omtrent 15% effekt kontra vanlig 1-fas lading. Ved denne koblingsmåten må L3
kobles på N kontakten og L3 kontakten på jordfeilbryter stå ledig. Merk at denne
oppkoblingen kan skape feilmeldinger / feil med lading av biler som kun støtter 1-fas.
#12
BMW i3 / Sv: 3-faselade i3 i IT-nett?
torsdag 26. april 2018, klokken 10:32
Så vidt jeg vet har BMW i3 3x16 A lader ombord som gir tilsammen 11 kw (3 x 220V x 16A = 11kw). Så rent teoretisk burde det være mulig å få til trefaselading fra en trefaset 220 V IT-nett som gir tilsammen 11 kw. Men om det finnes ladestasjoner som kan utnytte 3 faser IT nett på den måten vet jeg ikke. De fleste 11 og 22 kw ladestasjoner krever 3 fase TN-nett.  Om det finnes en ladestasjon som kjører på en 3 fasers IT-nett og kan levere 11 kw kjøper jeg en slik på dagen.
#13
BMW i3 / Sv: Fornøyd med Imperial Blue?
lørdag 21. april 2018, klokken 19:54
Det jeg sier at under ellers like forhold (lakkvalitet, vedlikehold, timer i solen, osv) brytes røde fargepigmenter fortere ned enn blå. Dette er elementær fysikk. Rød og blå ligger på hver sin ende av fargesprektret. Rød overflate absorberer det mer det kortbølgede og energiintensive "blått" lys og reflekterer det lavintensive røde lys (derfor oppfatter vi overflaten som rød). Blått er omvendt. Det høyere energiopptak av en rød overflate i forhold til blått bryter pigmentene fortere ned.
#14
BMW i3 / Sv: Når kommer i3 med 120 ah batteri?
fredag 20. april 2018, klokken 16:42
Det som er interessant om det blir mulig å oppgradere BMW senere. En "fully charged" 2014 modell med 60 ah pakke kunne fått et nytt liv om den kan for eksempel oppgraderes til 120 ah eller 150 ah en gang etter 2020. Jeg har litt tro på at det blir utviklet tredjepartsløsninger for eldre elbiler som heller ikke vil koste skjorte om noen år. Jeg har også litt tro på at BMW i3 kommer til å bli en skikkelig ettertraktet klassisk veteranbil om 30 år.
#15
BMW i3 / Sv: Fornøyd med Imperial Blue?
fredag 20. april 2018, klokken 11:45
Kraftig rød er fint også. Men husk at rød vil alltid falmer raskest, mens blå holder fargen best. (Husk fysikktimene på videregående  :) )
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA