Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - atrus

#1
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
tirsdag 19. mars 2024, klokken 16:29
For et par uker siden, måtte bilen innom Møller for andre gang siden bilen var ny for å fikse defekte dørhåndtak. Keyless hadde sluttet å fungere. Nå må bilen innom etter påske for å bytte det ene bakre lykteglasset som følge av kondens og vanndråper. Riktignok en garantisak, men jeg synes det nå begynner å bli i overkant mye verkstedbesøk for en flunka ny bil. VW sto en gang for kvalitet, men ID 4 er kina-kvalitet. I tillegg alt det rotet med sw og ota som ble lovet. Er svært usikker på om min neste bil blir VW.
#2
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
fredag 08. mars 2024, klokken 18:13
Sitat fra: igniztion på onsdag 06. mars 2024, klokken 14:18Touchlåsen er veldig sensitiv for kulde og/eller fukt. 

Ja, og det er i grunnen ubegripelig. Har hatt to tidligere e-golf med key less. Aldri noe problemer med de bilene, selv i kulde.
#3
At bildeling er en fin ting for flere, er jeg helt enig i. Men slik situasjonen er nå, legger de ikke bare beslag på ladestolper, men de bruker også de samme ladestolpene som parkeringsplass. Vi andre har ofte redusert tid (f.eks. 3 timer) før vi må flytte bilen. Valg av sted for disse bildelingsordningene kan også virke noe tilfeldig. Det virker som det mer handler om å kvittere ut et visst antal plasser uten å ta hensyn til hvor de plasseres. Bystyret detaljstyrer ikke dette. Her er det Bymiljøetaten som styrer. Det kommunale ladetilbudet i Oslo har gått fra vondt til verre.
#4
Siden 2017 har jeg brukt Oslo kommunes offentlige ladestolper som min «hjemmelader» For ikke så lang tid tilbake har det fungert utmerket. De første to/tre årene var t.o.m. ladingen gratis og man kunne stå å lade inntil 16 timer. Der siste året er imidlertid lademulighetene blitt drastisk forverret. Flere stolper er nå blitt reservert bildelingsordninger som Hyre, Bilkollektivet, osv., slik at vi som bor i sentrumsnære områder har mistet mulighetene for å lade. Og ikke som det er nok, så står det svært sjelden noen biler fra slike bilkollektiver å lader der. Jeg må ærlig innrømme at det gjør meg provosert. I en radius på ca 500 m der jeg bor, er det nå 2 av 22 ladepunkter som er tilgjengelig for meg. Enten fordi de er reservert bildeling eller fordi de er ute av drift.


En lettvint skyteskive vil være å skylde på kommunen og bystyret, men her har elbilforeningen virkelig sviket. Jeg kan ikke se det på noen annen måte at dette er en «svak» forening som ikke makter å utøve nok innflytelse for medlemmene. Har vært medlem siden 2015, men må dessverre konkludere med at kontingenten er «penger ut av vinduet».
#5
ID.4 / Sv: Tetningslist under frontlykt
mandag 29. januar 2024, klokken 16:56
Sitat fra: Otkristo på søndag 28. januar 2024, klokken 14:11Hehe
Regner med de ordner opp i dette.
Du får holde oss oppdatert👍🏻

Nå har bilen vært innom Møller. Mekanikeren hadde aldri sett noe tilsvarende på ID4. Lurte på om det var en original pakning? Han fjernet den bare. Det er jo ikke å bli klok på. Jeg kjøpte bilen flunka ny, og har ikke ettermontert pakning i frontlykten. Heldigvis ikke noe «mas» om sterk såpe eller vaskehall, og jeg betalte ikke fem øre heller.
#6
ID.4 / Sv: Tetningslist under frontlykt
søndag 28. januar 2024, klokken 11:46
Bilen skal tåle å bli vasket. Tror mer det har å gjøre med det yoyo-været vi har hatt den siste uken med regn, frost, regn. Fått time hos Møller om 10 dager. Ringer dem i morgen tidlig. Det er meningen at det skal være tett der. Ikke bra å kjøre rundt på det slapse-føret vi har nå om dagen uten at det er tett. Burde ikke ta så lang tid å fikse.

Kommer bare til å være naiv i møtet med Møller og holde kjeft om vaskingen 😁
#7
ID.4 / Tetningslist under frontlykt
lørdag 27. januar 2024, klokken 19:06
Oppdaget at en (rød) tetningslist under den ene frontlykten «hang og slang» i dag. Når det skjedde vet jeg ikke. Men det må ha skjedd en gang etter en vask og liten kjøretur. Fikk dyttet den tilbake med et plastkort, men den må festes/byttes for det bør være tett for innsig av vann m.m. Har bestilt time hos Møller. Dette, sett i sammenheng med andre små-feil jeg har opplevd, får meg til å konkludere at dette er dårlig kvalitet. Er det virkelig mulig at bilen ikke tåler å bli vasket?
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
fredag 26. januar 2024, klokken 20:02
Kjørte forbi Uno X ved Maritim (Oslo) for en times tid siden. Nå 5kr pr KWh. Uno X har nå også blitt landeveisrøver.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
tirsdag 23. januar 2024, klokken 18:44
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 15:57Og de har jo både langt flere ladere og ladesteder, selv om Ionity begynner å se greit nok ut for store deler av Europa.

Problemet med Tesla er, ved siden at det er noe «krøkkete» for oss med ladeluken på høyre side bak, at prisene varierer fra ladested til ladested. Det gjør det mindre forutsigbart.
#10
Dette er i grunnen en «no brainer». Lader man mye på lynladere, er Tesla med abonnement det billigste. Lader man skjeldnere, er enten Tesla eller Uno X billigst.

Også ganske interessant at Teslas, riktignok få, 22kwh ladere i skrivende stund tar 2,35 pr kwh. Det er t.o.m. billigere enn de fleste av Oslo kommunes ladere.
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
tirsdag 07. november 2023, klokken 18:50
Hadde We Charge-avtale som ble inngått for et år siden og som gikk ut i går. Kr 129,- pr måned. 1,60 hos Ionity, og 3,60 hos de andre operatørene. Den avtalen har tjent meg godt gjennom fjorårets strømkrise. Avtalen som We Charge/Eli forsøker å selge nå, er mildt sagt elendig. Fra nå av blir det Tesla og UNO-X som gjelder. De andre operatørene kan ta seg en bolle.  ;)
#12
ID.4 / Sv: Rattvarme som er på hele tiden
onsdag 25. oktober 2023, klokken 22:42
Sitat fra: RobinB på onsdag 25. oktober 2023, klokken 08:23Hei
Sliter med at rattvarme er på hele tiden, selv om den står i off under classic. Er det noen instillinger som overstyrer noe her?

Hvis du setter på klima fra appen før du setter deg i bilen, skrus rattvarme også på.
#13
ID.4 / Sv: Plassering ved teslalader
søndag 08. oktober 2023, klokken 21:42
Sitat fra: SveinJ på søndag 08. oktober 2023, klokken 19:22Etter at min WeCharge avtale gikk ut i september, har jeg  ladet på Teslaladere flere ganger og på flere steder. Opplever ikke noe problem der i det hele tatt, stort sett veldig god plass. Så bekymringen er unødvendig.
Ok. Godt å vite. Da blir det Tesla-ladere når avtalen går ut. Og så får jeg/vi bare ta til etterretning at VW ikke er så gode til å ta vare på kundene sine. En sak er Tesla og priser. Nå er også UNO-X ute med lavere priser enn We Charge-abonnent. 4,50 uten noe abonnement-avgift. Det er kanskje t.o.m. lavere enn Tesla.
#14
ID.4 / Sv: Plassering ved teslalader
fredag 06. oktober 2023, klokken 18:31
Nå var ikke mitt spørsmål om jeg skulle bruke hodet eller ikke. Men for å holde meg til 'å bruke hodet', dreide spørsmålet seg om det er trøblete å få ladet ID 4 hos Tesla på bakgrunn av hvor ladeuttaket er plassert, og om det i realiteten er begrensede muligheter. Der er også lov å bruke hodet her i forumet også  ;)
#15
ID.4 / Plassering ved teslalader
torsdag 05. oktober 2023, klokken 08:25
Har foreløpig en god We Charge-avtale med kr. 1,60 hos Ionity. Den avtalen avsluttes om en måneds tid, og jeg ser ingen grunn til å inngå en ny avtale med We Charge slik de prisene er nå. Har sammenlignet priser og lest innlegg her i forumet, og konkludert med at Tesla er den rimligste operatøren. Tipper det er flere her i forumet som har erfaring med å lade på teslastolper. Hvordan har dere løst utfordringen med at våre biler har ladeporten på høyre side bak?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA