Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Knoffen

#1
ë-C4 / Bråk fra vindusviskermotor
onsdag 30. mars 2022, klokken 14:49
Er det noen som opplever/reagerer på bråket fra motoren som driver vindusviskerne. Jeg synes denne er noe av det mest bråkete jeg har hørt av slike. Slitsom å kjøre langt i regnvær.

Knut Hofland
#2
e-Golf / Sv: Varme, car-net
torsdag 29. september 2016, klokken 12:17
Min erfaring er at 30 min med 10A gir ca 10 grader opp i forhold til utetemperatur. Er det minus, må en kjøre på 3 x 30 for å få over 20 grader, dvs bruke alle timerne etter hverandre.
#3
e-Golf / Sv: Car Net
mandag 26. september 2016, klokken 12:34
Kan følge link i e-post, men hver side tar LANG tid. Siden hvor en kunne gi et nytt passord (må først logge på med det gamle) hadde i min browser (Firefox) ikke tekst, men noen røde utropstegn til høyre. En må bruke store og små bokstaver og tall (evt. bindestrek ol) til utropstegnene forsvinner (passordet skrives to ganger).

Lover ikke så bra foreløpig.
#4
e-Golf / Sv: Klokketrøbbel med car-net
onsdag 15. juni 2016, klokken 23:59
Gjelder ikke gammel web-portal:
https://car-net.volkswagen.com/portal/nb_NO/group/v-eu-im/overview#
for biler før uke xx i 2015.

Meld feil til kundeservice! Inntil det blir rettet får du bare angi en time tidligere enn du egentlig skal,  om du retter tid på web.
#5
e-Golf / Sv: Ny CAR-Net app tilgjengelig for iphone
fredag 03. juni 2016, klokken 23:34
Tidsstyring er egentlig en gal overskrift, burde heller hete kjøretid/rute ol.
#6
e-Golf / Sv: Ny CAR-Net app tilgjengelig for iphone
fredag 03. juni 2016, klokken 22:47
På iPhone får jeg opp forbruk - kjørelengde - kjøretid som før (og fra start eller langtid).

Når det gjelder tidsstyring så får jeg opp kart, kjørerute og avgangstid dersom jeg har lagt inn en adresse sammen med tid i avtalekalenderen. For meg har dette begrenset verdi det er få ganger jeg kan ha nytte av slikt. En må jo allikevel legge inn tid for å finne parkering og gangavstand fra parkering.

Ellers når det gjelder bruk av avgangstid så er det jo særlig at det er aktuelt om en trenger varme eller ikke vil lade 100% av den delen av batteriet som er tilgjengelig for bruker. Men batteriet blir jo aldri ladet 100% så de fleste på forumet mener vel at det er OK alltid å lade 100%. Når det gjelder varme må en jo bruke 2 eller 3 avgangstider om en vil gå fra minus 5 til pluss 20 (når varmen skulle settes på for den aktuelle utetemperatur burde egentlig systemet  funnet ut av).

Ellers er det vel ikke så aktuelt å ha så mange forskjellige avgangstider, men det kunne jo evt vært en som var reservert for en tider som kom fra mobilapp. Men da er en jo avhengig av påliteligheten til kommunikasjonen og den har jo ikke vært 100% (iallefall tidligere).
#7
e-Golf / Sv: Køb af brugt e-golf
onsdag 18. mai 2016, klokken 13:52
Søk etter ordet varmepumpe i søkefeltet for forumet, det er tidligere lagt ut bilder av motorrom med varmepumpe.
#8
e-Golf / Sv: Varme, car-net
torsdag 07. april 2016, klokken 22:32
Etter å ha lest tidligere innlegg om manglende varme ved forvarming og egne erfaringer i vinter, foretok jeg noen målinger i februar. La et trådløst termometer i bilen slik at jeg kunne følge med temperaturen i bilen inne fra huset. Sjekket først dette termometeret mot et vanlig termometer for å se at det ga noenlunde samme temperatur.

Jeg har vanlig ladekladd 10A og prøvde både med forvarme via avgangstid og via start ved hjelp av Car-net.

Grovt sett økte forvarme i 30 min temperaturen med 10 grader. Med 3 grader ute kommer jeg opp i 13.8 etter en halv time. Med -2 grader ute kommer jeg opp i 8.0
Med 5 ute kommer jeg opp i 14.5, dersom jeg fortsetter 30 min til kommer jeg opp i 18.7. Jeg gjorde dette på tidspunkt der batteriet ikke ble ladet.

Jeg hadde først temperatur innstilt på 22 grader, senere på HI, men det så ikke ut til å spille noen rolle.

Jeg rapporterte dette til Møller og ba dem sjekke bilen opp. De sa da at de ikke fant noen feilmeldinger og at bilen ble varm (bare ved å føle temperaturen i bilen uten måling). Jeg ba dem foreta en måling med termometer og sammenligne med en annen bil. De gjorde da en prøve med starttemperatur 4 grader. Min bil fikk 19 grader og demobil 16.5 grader etter en halvtime. Dette er litt høyere enn mine målinger, men det er mulig at de hadde 16A strømtilkobling.

Jeg prøvde også forvarming uten strømtilkobling. I teorien skulle da det være mulig å trekke ut større effekt enn via en 10A tilkobling, men temperaturen ble ikke høyere. Men dersom varmen da bare står på 15 min burde jeg gjøre dette to ganger etter hverandre.

Er det noen som har gjort målinger som får høyere verdier?

Det er ut til at dersom en ønsker god og varm bil med utetemperaturer under 10 grader så må en sette på forvarme to eller tre ganger med en halvtimes mellomrom. Egentlig burde styringen være mer avansert og ta hensyn til både utetemperatur og strømstyrke og om det lades eller ikke slik at varmen starter f.eks. en time eller 1.5 time før avgang.

Min bil er levert i juli 2015 med varmepumpe.
#9
e-Golf / Sv: Godt tips! Rygg alltid inn når du parkerer...
onsdag 17. februar 2016, klokken 23:32
Slepekrok kan festes både bak og foran. Min bil ble hentet ut av garasjen med bakenden først.
#10
e-Golf / Sv: Problem med Car-net
onsdag 17. februar 2016, klokken 11:50
Er OK hos meg nå. Synes faktisk at tjenesten i det siste har vært mer stabil enn på lenge. Men får en og annen dublett av kjøreturer og av og til er status gal (har startet forvarming men har ikke fått kvittering selv om den er i gang).
#11
Ladeplasser og ladekabler / Problem med ABB ladere
tirsdag 16. februar 2016, klokken 13:43
Sakset fra Bergens Tidende (for abonnenter):
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Na-far-du-gratis-strom-i-stedet-for-hurtigladere-i-ustand-3543802.html

SitatSelv om problemene med Microsoft er løst, slo et annet problem ut mange hurtigladere i helgen. Denne gangen var det et teleselskap i Nederland som sto for problemene.

- Vi forstår at dette er veldig frustrerende og kommer til å gjøre en endring på hurtigladerne våre, slik at bilistene får lade gratis når det oppstår en feil på nettverket, i stedet for å bli avvist, sier Sigbjørnsen.

Gratis lading vil da slå inn i perioder med feil på betalingsnettverket, men ikke i tilfeller hvor det er fysiske feil på hurtigladeren, som at ladepluggen er skadet.

Det vil ta noen uker å få lagt inn denne automatikken, men hvis laderne skulle få nettverksproblemer før den tid, vil det være mulig å aktivere gratislading manuelt når bilistene ringer kundesørvis.
#13
e-Golf / Sv: Problem med Car-net
søndag 14. februar 2016, klokken 14:43
Det avhenger av mobilabonnementet hvor mye data du har inkludert. Men overført datamengde er ikke noe stor, så bruk av Car-net vil nok ikke tynge mobilregningen.

I bilens ende er jo Car-Net gratis i et år (en del har fått gratis i lenger tid enn dette, trolig pga. driftsproblemene som har vært).

Du kan jo også bruke Car-net via web-leser på PC/Mac.

App eller web-leser kommuniserer med en server og denne serveren kommuniserer så med bilen. Begge veier kan det bli problem med kontakt.
#14
e-Golf / Sv: Car-Net oppdaterer seg ikke
fredag 12. februar 2016, klokken 11:53
Skal være levert juli 2015 (2016 modell)
#15
e-Golf / Sv: Car-Net oppdaterer seg ikke
fredag 12. februar 2016, klokken 11:52
Virker OK hos meg (via app). Bil levert juli 2016.

Minner om driftmeldinger:
http://www.volkswagen.no/no/innovasjon-og-miljo/car-net-driftsmeldinger.html

og e-post for å melde feil:
kundehenvendelser@moller.no

kontaktskjema:
http://www.volkswagen.no/no/om-volkswagen/kontakt-oss.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA