Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - signal

#1
Hadde 2020 Leaf tekna. Cruice controllen på denne var to delt. Trykket du kort på knappen fikk du adaptiv cruice control som bremser ned om bil foran gjør det. Helt til stopp. Står du lengre enn 3 sekunder må du trykke + for å følge bilen foran etter stansen.
Trykker du langt på knappen får du den gamle CC uten adaptiv system.
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
fredag 03. mars 2023, klokken 22:52
Det kommer en ny LEAF. Bare vent
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Periodisk nøkkelfeil?
fredag 03. mars 2023, klokken 22:45
Jeg har en 2020 leaf og har et problem med nøkkelen. Var på verksted og de fortalte at nøkkelen har feil. Min andre nøkkel virker normalt.
Feilen var slik at når jeg hadde nøkkelen i lommen og skulle åpne døren med knappen på dørhandtaket så virket det bare 50% av forsøkene. Jeg hadde skiftet batteri 2 ganger for å være sikker på at det var ok. Videre så fikk jeg melding på dashbordet at det ikke fant nøkkel. Noen ganger måtte jeg legge nøkkelen nært startknappen for å kunne kjøre.
Men har enda ikke fått svar fra Nissan om de erstatter nøkkelen. Bilen har nå gått 8500 km.
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: SOH fall 2020 40Kwh 830 km
søndag 24. april 2022, klokken 18:23
Jeg synes dette er litt rart at 40KWH skal få slik reduksjon av SOH over kort tid.
På min forrige Leaf, 2012 modell, så skiftet jeg batteriet etter at det originale var kommet ned på ca 75%. Bilen var da gått 40000 km.
Det batteriet som ble satt inn var ifra en skadd 2017 Leaf med 10000 km og var 30KWH. Dette ble utført i november 2020. SOH var 98,56. Jeg beholdt samme SOH hele tiden til jeg solgte bilen i mars i år, 1,5 år senere.
Jeg hadde full kontroll på ladning med stopp på 85% hele tiden ved hjelp av en Can Bridge.

Derfor synes jeg det er rart at et nyere batteri, 40KWH med også ladekontroll med å regulere ladetiden og har resultat på 80-87% oppladet. Bilen har nå gått 2000 km. SOH er nå 97,19%.

#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: SOH fall 2020 40Kwh 830 km
fredag 22. april 2022, klokken 16:45
Kanskje et dumt spørsmål men hva er BMS?
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / SOH fall 2020 40Kwh 830 km
fredag 22. april 2022, klokken 06:01
Kjøpte bil 10 mars. Tysk import.
SOH var 97,22.
Etter 10 dager så jeg i leafspy 97,21
Dagen etter 97,20
I går, 30 dager senere, ca, 97,19
Er det andre som har lignende observasjoner?

#7
USAleaf / Vibrasjon i drivverket
tirsdag 01. mars 2022, klokken 19:31
Har fått vibrasjon, bare av og til, i bilen. Kan ikke øke hastighet for da blir det sterkere.
Må stoppe og slå av bilen. Etter oppstart er dette borte.

Er det noen som vet hva dette er?
Har nye vinterdekk avbalansert.
Bil gått 55000 km
Nylig EU godkjent uten feil.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: 12V batteri dødt etter 14 dager
tirsdag 15. februar 2022, klokken 19:56
Hei. Har ikke vært inne på en del tid.
12V batteriet i bilen var bare 2 år. Jeg skiftet dette i fjor i oktober og deretter så er alt normalt.

Min teori er at på en elbil så blir ikke 12V batteriet tappet ned som et normalt 12V batteri blir gjort ved starting av motoren. Når det er slik er batteriet oppladet hele tiden. Batteriet husker på dette og den nedre kapasiteten blir aldri brukt. Derfor vil den nedre kapasiteten til batteriet "DØ" ut og du vil sitte igjen med et veldig lite batteri som holder til i toppen av den originale kapasitet. Da sitter du igjen med et veldig "LITE BATTERI" som over en eller flere uker lades ut.
#9
Leaf 2010-2017 / 12V batteri dødt etter 14 dager
mandag 30. august 2021, klokken 12:24
Jeg bruker bilen nesten hver dag. Jeg har ingen problemer med batteriet.
MEN
Før vi dro på ferie passet jeg på at hovedbatteriet var cirka 60% oppladet og jeg ladet opp 12V batteriet før vi dro.
Jeg kontrollerte spenningen på 12V batteriet noen timer senere og det var 12,69V
Min stedatter skulle bruke bilen 14 dager senere. Da var bilen død. 12V batteriet var helt utladet.

Er det normalt at batteriet blir utladet så fort? Jeg passet på at alle lys var avslått før vi dro på ferie. Batteriet er bare 2 år.

#10
Leaf 2010-2017 / Ekstralys på Leaf
fredag 23. april 2021, klokken 10:52
Er det noen som har erfaringer med ekstralys på Nissan Leaf??
Ønsker gjerne erfaringer både gode og dårlige!

Jeg synes langlyset er dårlig på bilen.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Ledningsett - "Duggkit" Leaf Gen1
torsdag 22. april 2021, klokken 12:06
Er interessert. Har sendt deg en PM om dette med adresse.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Ledningsett - "Duggkit" Leaf Gen1
søndag 18. april 2021, klokken 16:03
Sitat
Bra info fra dere. Tusen takk.
Skal studere mer. Nå er det sommerkjøring her i Tallinn. Da er det skjelden dugg.
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Ledningsett - "Duggkit" Leaf Gen1
lørdag 17. april 2021, klokken 13:40
Jeg testet dette nå men uten å kjøre.
Jeg ser likevel at KM indikatoren gikk ned som vanlig.

Vet noen om KM indikatoren oppfører seg annerledes med kittet fra Elbilhjelpen?

Ellers er vi veldig glade i denne bilen. 48000 km, ikke en skramme, skiftet batteri til 30 KWh fra 2017 mod som ble skrotet på 10000 km. Med nytt batteri er bilen som ny.
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Ledningsett - "Duggkit" Leaf Gen1
lørdag 17. april 2021, klokken 12:29
Jeg fikk svar fra Robort at de er utsolgt men at det til høsten kan det komme inn.

Håpet på flere svar på dette....

Takk for ditt svar.
#15
Leaf 2010-2017 / Ledningsett - "Duggkit" Leaf Gen1
lørdag 17. april 2021, klokken 12:21
Er det noen som vet hvor en kan kjøpe et ledningsett for å koble ut varmen for å bruke viftene om vinteren?
Det er solgt via elbilhjelpen.no men er nå utsolgt.

Glad for svar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA