Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Autowinder

Sider: [1] 2 3 ... 81
1
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Onsdag 20. Oktober 2021, klokken 14:08 »
Mange av Teslas patenter har de sagt er open source, men vi vet ingen ting om innholdet i hva de krever at samarbeidspartnere eller assosierte signerer på for å få delta, det er sikkert ikke bare et økonomisk vederlag. Kanskje krav om deling av intellektuell kapital den andre veien også er en showstopper.

2
Model Y / Sv: Hvorfor står ikke modellnavnet bak på bilen?
« på: Onsdag 20. Oktober 2021, klokken 13:48 »
'Civic' var tøft da. :p

Her er det fritt valg på øverste hylle. Hva med 'Super SS rally GT fastop hardback sprint'?
…Fastback Hardtop kanskje? ;)

3
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Onsdag 20. Oktober 2021, klokken 13:44 »
Det er lite sannsynlig at Tesla setter ned prisene før 2023.

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/06/07/7685298/mener-elektronikkrisen-kan-vare-i-flere-ar

Hvis NOK fortsetter med å styrke seg er jeg temmelig sikker på prisen skal gå ned i 2022, da Tesla formentlig ikke vil ha stor prisforskjell i Europa.
Å vente på at NOK styrker seg kan likegodt slå brått motsatt i en økonomi med knappe 5,5 millioner innbyggere.

4
Model Y / Sv: Savner knappen innenfor ladeluka
« på: Onsdag 20. Oktober 2021, klokken 13:35 »
Bruker også Home Assistant - med Tesla custom intergration. Kom en oppdatering for noen dager siden som endret autentisering.
https://github.com/alandtse/tesla

Har limt en zigbee-knapp rett bak bilen som låser opp kabelen hvis Home Assistant ser at bilen er hjemme og kablen står i.
Installerte nå, men ble litt skuffet. Bare ca. 50% av mulighetene til kontroller og informasjoner er tatt med. Men det kommer kanskje flere etterhvert.

ps. Bare 21 av ca. 65 muligheter er tatt med.

Jeg har aldri brukt den ofisielle integrasjonen. Hva savner du i denne?
Slippe å bruke HACS er vel nok?

5
Model Y / Sv: Lufttrykk i 18" vinterdekk
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 11:49 »
Hvis du syns bilen legger over litt vel mye i svingene, kan du prøve 45psi feks, men det har en konsekvens på komfort.
... og slitasje mot senter.
Har konsekvent kjørt 46-47psi sommer og vinter uten slitasjeforskjell senter og kant. 42000km med mest tom bil. Eneste forskjell utover hardere komfort er at bakhjul vinter er slitt jevnt 1mm mer en foran så byttet i år foran med bak. Fra pluss 12C° til -2 er det 2-3psi lavere trykk i dekkene.

6
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
« på: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 20:33 »
Med alle nye TMY som har kommet og dette som ny modell er det sikkert midlertididg tomt og nytt parti på vei inn. Bare å vente

7
Model Y / Sv: Hvorfor står ikke modellnavnet bak på bilen?
« på: Fredag 15. Oktober 2021, klokken 13:07 »
Bakgårdsfabrikkene i Kina bruker nok ikke samme limet som spec’en til Tesla. Jeg håndvasker bilen sålenge det ikke er minusgrader, men det er ikke liv om å gjøre å unngå en vaskehall med slike klutbørster når det er det.

8
Model Y / Sv: Hvorfor står ikke modellnavnet bak på bilen?
« på: Fredag 15. Oktober 2021, klokken 09:24 »
Samme serif-fonten fra Ali tydeligvis og fint når den løsner i første maskinvask og setter seg fast i børstene og «polerer» ei stripe over bilen 😂

9
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
« på: Fredag 15. Oktober 2021, klokken 09:14 »
Det er jo ikke veldig mye originalitet der når delenummeret er identisk med Gen 2 som jeg først hadde og returnerte. Jeg var ikke sikker på jeg hadde fått riktig produkt før jeg pakket opp og så merket med mac adressen på installasjonsguiden, alt øvrig av innpakking og utseende (bortsett fra innmaten i enheten) er helt identisk, så det er rom for feil i logistikken såvidt jeg kan skjønne.

10
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
« på: Fredag 15. Oktober 2021, klokken 08:57 »
Fant Pw på introguiden, ved QR koden. Litt nerdedata er alltid fint, men mistenker at det ikke er pri 1 med slikt og easter eggs i denne delen av Tesla 😄

11
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
« på: Torsdag 14. Oktober 2021, klokken 21:36 »
Ok, gjøres det i konfigurasjonsappen som dukker opp når en scanner QR-koden? Er det noe sikkerhet og passord på TWC boksen (jeg har ikke fått installert den enda), eller kan hvem som helst som har QR-koden logge seg rett inn?

12
Model Y / Sv: Følger det med ladekabel?
« på: Torsdag 14. Oktober 2021, klokken 21:20 »
Hvis du ikke har Tesla kan du få lavere hastighet. Men da får du heller ikke kjøpt en TWC fra Tesla.

13
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
« på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 17:33 »
Går helt fint, jeg antok vi snakket litt forbi hverandre. Det fine med oppsettsvalget er for meg når jeg går fra hus til nybygget leilighet og fellesgarasje med dedikert oppstillingsplass, at jeg kan sette TWC til bare å lade Tesla. Grepet er jo fortsatt ikke låsbart når det ikke er i bruk, og da slipper en sniklading av (de fleste) andre når en er på jobb eller reise. Og stille om via telefon ved behov er jo enkelt også.

14
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
« på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 13:23 »
Tesla snakker med TWC etter sin protokoll derfor et valg om kun Tesla i oppsettet. Settes boksen til «All vehicles» støttes en åpen standard. 78% av alle nye elbiler har nå CCS som standard så det er mer samkjørt de siste årene.
Type 2 lading bruker PWM signalering, og er det som brukes med "All vehicles". Biler trenger ikke støtte CCS for å kunne lade på Type 2 (f.eks MB B ed, tidlige Zoe, i3 uten DC lading).

CCS inkluderer støtte for Type 2, men omfatter og en høyere nivå kommunikasjon som er basert på Power Line Communication (som forvirrende nok forkortes til PLC som frusterer folk som jobber med automasjon) som brukes ved DC lading. PLC er det samme som dingsene man kan plugge i stikkontakten for å skape ett nettverk bruker.
Ja jeg er klar over at CCS er basert på PLC, og sa heller ikke at CCS er et krav for å lade på TWC, men mener at med den på plass i majoriteten av nye elbilmodeller er det med på at kompatibiliteten er større og sjansene større for riktig kontroll begge veier. Med suksessen til CCS ifbm i3, iPace og TM3/Y kom sakte men sikkert mange andre på banen for å benytte CCS sin fremgang med ladenettverkene i Europa. Så er jo bilprodusenter først og fremst det og ikke programvarespesialister og elektroingeniører historisk sett. Det er vel på vei over i et nytt regime etter hvert, mens Tesla har dette i fokus siden de ikke har historien å drasse på, kun lager elbiler og er produsenter til stor del av egen teknologi. Det har de vist under den siste tidens mangel på komponenter i markedet, hvor Tesla setter sine spesialister til å kode om og produsere egne løsninger for å omgå beskrankningene i markedet.
Det har sikkert ikke bare vært bransjeledende it-kompetanse hele tiden hos BMW, VAG, PSA, GM, Ford m.fl. tenker jeg, det er derfor frem til 2019-ish såpass mye rart når det gjelder å få ladefart, trefase og annet til å spille sammen. Siden Tesla også har vært litt proprietære hva angår valg av løsninger og har vært Konkurrenten noen år, har jo de «gamle» bilprodusentene teamet opp med ladeboksprodusenter for å sikre at boksen passer bilen de leverer. Men det er blitt bedre over tid.
Edit: For mer info om anbefalinger, trender i arbeidet med harmoniseringen av elbillading fremover se: https://mdpi-res.com/d_attachment/wevj/wevj-12-00063/article_deploy/wevj-12-00063-v2.pdf
Mye av undersøkelsene speiler vel også at det samme er tilfellet i Norge, selv om UK har større andel av abonnement hos hver ladenettverksaktør (lock-in) enn det vi har her hjemme.

15
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
« på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 00:41 »
Tesla snakker med TWC etter sin protokoll derfor et valg om kun Tesla i oppsettet. Settes boksen til «All vehicles» støttes en åpen standard. 78% av alle nye elbiler har nå CCS som standard så det er mer samkjørt de siste årene. Endel eldre elbiler er det jeg mener faller utenfor selv med den innstillingen i oppsettet. Citroën, DS og Renault har i kjent fransk stil kjørt egne løp, så det har vært litt trøblete. Men håp om at det bedrer seg.
Så er det ombordladeren på de enkelte bilene som også er ulike; noen tar enfase og andre kan lade trefase og alle igjen kan ha ulike max input grenser.
Og ja, er bilen som bestemmer hva den kan trekke sålenge alt annet er trygt i koblingen. Er det varmgang eller andre uregelmessigheter tar TWC over.

Sider: [1] 2 3 ... 81