Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - elektro

Sider: [1] 2 3 ... 73
1
Audi e-tron / Sv: Lane assist / kjørefelthjelp
« på: I går kl. 07:32 »
Nei, synes det fungerer bra! :) Men du kan stille inn om den skal gripe inn tidlig, middels eller sent. Prøv om det hjelper.

2
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: torsdag 20. februar 2020, klokken 23:59 »
Nok en latterlig, tabloid artikkel om Tesla og FUD om elbil generelt. Yrkessjåførene som kjører diesel fyrer oppunder. https://www.elbil24.no/nyheter/er-tesla-sjaforer-darligere-enn-andre/72163515

Hovedårsakene til at Tesla er overrepresentert i skadestatistikken er naturligvis at de går minst doblet så langt per år som gjennomsnittsbilen og primært i bynære strøk. I tillegg liker mange å sperre elbiler i flettefelt, og å ligge tett opp i rattata på elbiler. Gjerne kjøre forbi selv om du ligger 20 km/t over for så å senke farten når de kommer forbi.

Har selv hatt flere forsikringssaker både med Tesla, Audi og VW, men har enda ikke mistet noe bonus, for å si det sånn. Det er det som skjer når man er mye på farten i Oslo og daglig parkerer i P-hus ol. Litt enklere å kjøre skadefritt til og fra butikken på Skarnes, Otta eller Mo i Rana.

3
Audi e-tron / Sv: Audi bytter kommunikasjonsmodul for å fikse app-problemer
« på: torsdag 20. februar 2020, klokken 21:40 »
Ny iOS-versjon (3.16.0) ute av app nå. De har byttet til Google som kartleverandør, og mener også det skal være forbedret rute/ladeplanlegging, bedre ytelse og færre feil.

Dessverre fremdeles ikke mulig å endre ladegrense i appen for 2019 modell, men appen har vært rimelig stabil for min del lenge, så hvis den blir raskere og enda mer stabil begynner det å ligne noe.

4
Audi e-tron / Sv: Bilder av din e-tron
« på: torsdag 20. februar 2020, klokken 19:14 »


Manhattan grey m/hvit optikk

 ;) Hva slags takboks er det? Packline NX Premium? Thule stativ?

5
Audi e-tron / Sv: Felg- og dekktråden for e-tron
« på: torsdag 20. februar 2020, klokken 19:08 »
Hva tenker dere er riktig dekktrykk på 285/40R22 med vinterdekk? Kan man bruke samme dekktrykk foran og bak?

Mvh Magnus

Du kommer til å få mange forskjellige tilbakemeldinger her, men dette er vel en størrelse som Audi leverer som tilleggsutstyr, så å starte med det de anbefaler er nok ikke helt feil.

på 21" så er det vel 2,4 foran og 2,8 bak som er satt fra fabrikk, ser veldig mange her bruker 3.0, men er ikke sikker på om de har testet like godt hva dette utgjør på kjøreegenskaper slik som fabrikk har, men klart det ruller mye lettere da.

Synes alt under 2,6 på piggfrie vinterdekk med 19 eller 20 tommer føles veldig pløsete i alle fall. Og i og med at temperatur og last varierer veldig fra dag til dag må man liksom prøve å finne en middelvei. Mye over 3,0 føles også feil.

Hva er det som står i døra egentlig? (Orker ikke koste snø av bilen..) Hvilke dimensjoner og type dekk gjelder det? Og hvorfor skal man kjøre med høyere trykk bak når bilen har nær 50/50 vektfordeling? Er vel veldig sjelden bilen er baktung med mindre man har tre voksne menn i baksetet og sandsekker i bagasjen.. :)

6
Ja, jeg la jo ut rapport om tur opp RV4 på lørdag :)
Du oppgir at du brukte ørlite mer på E6 i 120 km/h enn RV4 forrige lørdag? Tørr vei på E6? Vind?
Jeg kjørte 5 km lenger enn deg fra Oslo, fikk snittfart 107, men brukte 3 min mindre tid enn det du oppgir til samme punkt v Hamar. Brukte 48ish prosent på 125 km. 0,5 kWh/mil høyere forbruk altså med samme skiboks. Min bil har masse tungt utstyr og 19" Conti 7.
Det kan være dekkene, det kan være den våte veien, men tror jeg må ha kjørt mye raskere, så skjønner ikke at du skal få så lavt forbruk.

Begge deler stemmer jo ut fra kalkulatoren. :) Mulig du har hatt høyere toppfart @Daktari, mens @StigV har kjørt mer jevnt. Tok dessverre ikke tiden selv. Stoppet dessuten på Espa.. Men vått kontra tørt har ekstremt mye å si. Vind også, naturligvis. Umulig å sammenligne to turer. :) Men personlig kjenner jeg meg best igjen i forbrukstallene til @StigV, selv om vi trekker fra skiboks. Og jeg blir veldig sjeldent forbikjørt, selv på motorveien. Det hender, men da blir jeg som regel liggende i rompa på han/henne kort tid etter.

Conti 7 har vel ikke laveste forbruk, hva er dekktrykket ditt @Daktari?

7
Ja, jeg la jo ut rapport om tur opp RV4 på lørdag :)
Kjørte forøvrig om RV4 hjem igjen fra Gausdal til Nesbru på mandag, da var det mye sidevind og motvind. Forbruk 22.0 kWh/100km med snittfart 68km/t.

Jeg synes bilen fungerer veldig bra.
Men ikke super imponert over ladefart på GK Lillehammer. Krabber over 100kW en liten stund, snitt 75,75kW lørdag (til 90%) og 82,47kw i dag (til 87%). Men kan kanskje ikke forvente mer?

Ja, stemmer, det var deg.. :+1: Ladehastighet kan jeg ikke uttale meg om, hurtiglader nesten aldri, og har jo 55, men er det sånn at e-tron 50, og den oppgraderte 55’en er litt mer sparsom på batterivarmen, mon tro?

8
Min vinterferietur: sinnsyk medvind, perioder med regn, men lite trafikk. Oslo til 900 moh i nesten ett strekk, krav om drive-in på veien bare. 99-24%, brukte ikke ACC, individual oppsett, skiboks. Brukte 1t10 min til Hamar, og passerte ca 10 E50 på motorveien som draftet bak trailere etc ;-).
Deretter steg faktisk forbruket i klatringene, og endte på hele 3,35 kWh/mil etter 18,5 mil.
Jeg hadde egentlig trodd det skulle gått litt mindre strøm pga. 10 m/s medvind og 7+ i byen. Digg bil på langtur.

Noen E50-eiere med rapport fra motorveien?

Ja, nå har jeg nettopp kjørt E6 fra Helsfyr i Oslo til Lillehammer, har vært hjemme og jobbet 2 dager. 87% SOC ved start og 18% ved ankomst Lillehammer.

Helsfyr-Hamar: 120km kjørt, 98km/t i snittfart (1 t 13min), forbruk 26,4
Totalt ved ankomst Grønn Kontakt/Burger King Lillehammer: 180,6km kjørt, 75km/t snittfart, forbruk 24,3

Gikk fryktelig sakte fra Hamar til Moelv, særlig forbi Brummundal, pga. veiarbeidene.

Dette gir omtrent samme kjøretid som RV4 når jeg kjører fra hjemme i Asker, men mer forbrukt strøm pga nærmere 2 mil lengre distanse.

Bra rapport og bra forbruk, som ville gitt rundt 26 mil, med såpass mye motorvei. Ikke noe hjelp av vinden heller ser det ut til, men ellers godt vintervær, da.. Det spennende er at du, i likhet med meg forrige dagen, hadde lite tap. Kun 757 Wh ut fra SOC, så vidt jeg kan se. Det er vel derfor e-tron leverer til tusen i de fleste langkjøringstester.

Synes Audi har laget en meget effektiv bil, tross vekt, størrelse/karosseriform, hjuldimensjoner, permanent firehjulstrekk og relativt omfattende thermal management system. Og dæven så digg på skikkelig vinterføre! (Testet å snu nærmest på én femøring i dag, med ESP OFF.. det funket bra. :D Anbefaler ellers ESP Sport, for den som bare er middels eventyrlysten.)

Har du testet RV4 med e-tron enda? Den ruta er vesentlig snillere, ikke bare pga. distansen, men hastigheten.

9
Trip report! :) Kjørte fra Oslo 200 moh. via Fornebu 0 moh til. Hafjell 800 moh. på E6 i går, med div ærend og tilsammen fem(!) stopp, noe medvind, stort sett tørr vei +8 til -1 grader.

Bilen er en e-tron 55 (83,6 kWh) gått 23.000 km, fullastet for vinterferie, på 20’ Hakka 3 (2,9 bar), AC ECO Auto 20,5 grader foran 22,5 bak. Hadde bittelitt kø fra Olavsgaard, ellers fin flyt med 120 km/t på ACC i kjøreprogram Efficiency i ca. 10 mil fra Frogner-Hamar, resten Comfort jevn kjøring i følge med trafikk, stort sett rundt 10 km/t over fartsgrensen.

Start SOC 99%, Stopp SOC 27%
72% av 83,6 kWh = 60,2 kWh
Forbruk 25,8 kWh/100 km * 229,7 km = 59,3 kWh

Konklusjon: Dette antyder veldig lite varmetap/degradering. Kun 0,9 kWh målt, til tross for start med ganske kaldt batteri og noe belastning på motorvei, opp bratt fjellveg, samt altså fem stopp på mellom 5 og 30 min, noe «tomgang» i forbindelse med dette, parkering, varme som går når bilen låses opp ved hver stopp osv. Brukte bevisst ingen forvarming denne gang, men alt dette tar litt tid m. barn, så noen Wh gikk tapt.. :) Strategien driver naturligvis også forbrukstallet litt opp, selv om totalforbruket blir mindre målt i SOC. Kunne antakelig klart 25,0 kWh/100 km. ved jevn kjøring.

10
Audi e-tron / Sv: Lading med timer
« på: tirsdag 18. februar 2020, klokken 23:53 »
Mulig det var jeg som klønet, men det var akkurat sånn som du beskrev det, jeg trodde jeg hadde satt det opp, @Orbit. Opplevde likevel at jeg ikke lamaer til 100% når det var meningen, og motsatt (angst!)..

Hvis det er bare jeg som ikke får det til, skal jeg vurdere å gi det et nytt forsøk.

11
Audi e-tron / Sv: Oppdaterte priser
« på: mandag 17. februar 2020, klokken 23:09 »
Noen som vet hvordan biler tilsvarende den forrige pakken: advanced exlusive (all-inclusive) prises nå? Den var jo veldig godt utstyrt med nesten alt

Jeg betaler ca 900 blank for advanced exlusive, jeg har vel det meste av utstyr utenom kamreaspeil.

Oi, det er ikke ille. :+1: Med vinterhjul? Hva slags felger sommer/vinter?

12
Audi e-tron / Sv: Lading med timer
« på: mandag 17. februar 2020, klokken 22:58 »
Ja, hos meg fungerer dette bra. Det hender dog at den bruker 1-2% av batteriet på oppvarming, selv om jeg har 11kW lading hjemme. Vet ikke helt om den bruker mer enn dette, eller om den ikke klarer å trekke strøm direkte fra veggen til oppvarming. Den vil i alle fall straks gå i gang med å lade opp batteriet til 100% igjen, vel og merke kun hvis du ikke har skedulert en ny/gjentakende lading. Etter en tid får du ny beskjed om at lading er fullført.

NB! Jeg måtte deaktivere stedsbasert lading for å få dette til å fungere. Opplevde ofte at bilen ladet bare til 70-80% selv om jeg endret ladegrense til 100% i bilen etter at jeg hadde parkert. Det skal sies at jeg har 2019 modell uten mulighet til å endre ladegrense i appen.

13
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: mandag 17. februar 2020, klokken 22:47 »
Spørsmål til dere som kjørt etron på vinter og salt veier!

Hvor mye dritt samler seg og pepprer lakken på sidene bak hjulene?
Vurderer skvettlapper foran...

Ikke så ille, faktisk. Bilen blir jo møkkete, men har ikke registrert noen sandblåsing, som på enkelte tidligere biler jeg har hatt.. Har 20-tommer Hakka 3 på bilen og samme dimensjon på sommer. Kjører mest i Oslo området og fjellområdene østafjells. Lite grus, mengder med salt og drit! 23.000 km. på telleren til nå.

Skal sies at jeg har lakkforsegling på hele bilen og tykk folie på kanalene på begge sider, lagt profesjonelt. Men har ikke noe beskyttelse på skjermene (som er av den hellakkerte typen). En liten skvettlapp skader sikkert ikke. Finnes det noe som ser decent ut?

14
Audi e-tron / Sv: Felg- og dekktråden for e-tron
« på: mandag 17. februar 2020, klokken 22:40 »
Elektro, du skrev at du alltid kjører på 2.9 bar, er det maks anbefaling for alle dekk, inkludert 19"?

Hvis for høyt dekktrykk får man vel for mye slitasje i midten.

Det er jeg usikker på. Det er jo samme bredde men høyere profil på 19", mens 21" har lavere profil og er bredere. Jeg har 20" på både sommer og vinterhjul. Det står vel anbefalt 2,4 til 2,8 bar i døra, men jeg synes 2,8 er minimum selv med tom bil, spesielt med myke vinterhjul. Dette er bare på egen følelse og litt hvordan det ser ut. Litt vanskelig å si også, for temperaturene jeg kjører i varierer jo med 20-30 grader, samt at det er forskjell på varmeutvikling på motorvei og ved småkjøring. Det påvirker dekktrykket litt. I tillegg varierer lasten i bilen med et noen hundre kilo. Typisk er den tyngst når jeg kjører til fjells der det er kaldest og jeg trenger mest rekkevidde, og jeg gidder ikke justere dekktrykket hele tiden. :) Det kan vel fort variere 0,3 bar. 2,9 er målt uten å ha kjørt noe særlig, i noen varmegrader.

Savner dekktrykkmåling i MMI fra Tesla mer enn jeg trodde. Skal jeg ha ny e-tron skal jeg ha med dette. Og oransje bremsekalippere.. ;)

15
Audi e-tron / Sv: Audi bytter kommunikasjonsmodul for å fikse app-problemer
« på: mandag 17. februar 2020, klokken 01:24 »
Meld inn til digitalsupport.no@audi.de @TM (Du kan skrive på norsk, ta med bildet.)

Jeg har ingen problemer nå, eller tidligere i dag. Ser du er på trådløst nett på mobilen. Prøv 4G.

Sider: [1] 2 3 ... 73