Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - elektro

Sider: [1] 2 3 ... 52
1
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: onsdag 20. november 2019, klokken 07:15 »
Kom over flere interessante ting i denne artikkelen, etter anseringen av Sportback utgaven av e-tron quattro i natt: https://techcrunch.com/2019/11/19/audis-next-all-electric-vehicle-the-e-tron-sportback-is-a-coupe-suv/

Sitat
The 2020 Audi e-tron Sportback has a 86.4 kilowatt-hour battery pack that has a range of up to 446 kilometers (277.1 miles) in the EU’s WLTP cycle. The EPA estimates aren’t out yet, but expect the range numbers to be slightly lower.

The company is targeting an EPA range of about 220 miles over the 204 miles of range that the regular e-tron gets.

Audi was able to improve the range by increasing the net battery capacity. It also decoupled the front motor and improved the thermal management.

2
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 21:30 »
Baggasjerommet er vel bare 402 liter. Ikke er det 40/20/40 deling av baksetene, og heller ikke skiluke. Samtidig kan man ikke ha taklast. Da falt den lett gjennom for min del i hvert fall.

Alle jeg har pratet med, som var i målgruppen og synes bilen er stor nok, dropper bestilling pga. fravær av takstativ og skiluke alene. Synd!

Personlig savner jeg også nettingvegg og litt mer bakkeklaring, tror jeg. Pluss et lite spørsmålstegn ved hengerfestet.

Dette er også det eneste jeg kan se som er feil med bilen. Frunken var svær, interiøret så greit ut, typisk amerikansk/halvsportslig, fin skjermløsming, og sittehøyden og plassen i baksetene så veldig bra ut på visningen i dag (fikk ikke sitte i den). OTA oppdateringer og html basert MMI som kan- og vil endres etterhvert sa de. Bra rekkevidde og pris! Vellykket utvendig design. Kult de går all in med Mustang brandet.

3
Audi e-tron / Sv: Vinterbilen e-tron quattro
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 21:10 »
Bra illustrasjon.. Har 2019 modellen både avstandsradar og lidar, mens 2020 har bare avstandsradar? Eller er det enten eller?

4
Audi e-tron / Sv: App
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 20:58 »
Problemer med appen er det nok bare et fåtall som opplever og de er aktive på diverse forum/Facebook. De fleste som har E-tron opplever stort sett lite problemer.

Dette er dessverre ikke riktig når det gjelder appen til e-tron quattro. I whish.. Alle som bruker appen daglig opplever store problemer.

Jeg er veldig positiv til bilen generelt etter å ha hatt den i over åtte måneder, men dette gjør meg helt sprø. Jeg har også fem års erfaring med VW CarNet på e-Golf, som har samme symptomer. Den har riktig nok blitt mer stabil, eller så er det det at jeg nå ikke lader den hver natt lenger.. ??? Uansett, så har jeg gitt opp e-Golfen, men den er fra en annen tid og kostet en tredjedel. Ikke reiser vi på hyttetur med den heller.

Nei, dette er ikke noe som kommer til å gå over uten en komplett redesign av hele Audi appen og måten den kommuniserer med e-tron quattro på, selv om man får inntrykk av dette i Audis egen beskrivelse av problemet. https://www.audi.no/no/web/no/faq.html


5
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 20:20 »
Jeg ville uansett tatt NEDC-tallene med en stor klype salt. I pressemeldingen fra lenken ovenfor (evt på engelsk) står det at WLTP er målte verdier, mens NEDC er avledet fra disse og ikke skal brukes som eksakte verdier. Og siden de bruker NEFZ for NEDC også i den engelske spesifikasjonen, vil jeg tro den tyske utgaven er den opprinnelige.

Men selv om vi bare ser på WLTP-forbruk, så er det likevel noe uventet her da 50-modellen har størst spenn i forbruk; både det høyeste og laveste. At den kan gå gjerrigere er jo som forventet - mens økt forbruk i andre enden av skalaen er enten en trykkfeil, eller noe teknisk som f.eks. at svakere motorisering i 50 gjør den mindre effektiv pga relativt høyere belastning på motoren bak; eller høyere ladetap pga ~30% større internmotstand i batteriet.
Om NEDC verdiene er avledet av WLTP må de uansett skaleres likt. Når WLTP gir lavest minimumsverdi for 50 kan det umulig være slik at 55 får lavest minimumsverdi når man ser på NEDC. Det gir overhodet ingen mening.

WLTP forbruk skal være inklusive ladetap, men jeg forventer at det benyttes samme lader i 50 og 55 slik at ladetap er likt for begge utgaver. Hvordan man regner i forhold til NEDC aner jeg ikke, men jeg har som regel ikke funnet noe fornuft i tallene bilprodusentene oppgir siden forbruk og rekkevidde som regel ikke henger sammen.

Poenget med å inkludere ladingen er vel kanskje ikke å måle ladetapet, men å måle hvor mye man faktisk får inn i batteriet, for således å kunne måle det reelle forbruket?

6
Audi e-tron / Sv: Vinterbilen e-tron quattro
« på: mandag 18. november 2019, klokken 19:14 »
Kamera bak har egen spylerdyse som gjør skikkelig rent, så ikke noe behov for Golf-løsning der. Kamera på siden (under speilhus) unngår mye av tilgrisingen pga plassering, mens kamera i front sauses inn i salt og hadde trengt en egen spyler (der er jo heller ikke langt unna vann der).
Er jo egen dyse foran på sensoren. Denne tømmer tanken ganske raskt. Spyler hver gang en starter å kjøre, etter ca 200m. Hører de som brumming forran til vensre side.

Hmm.. Interessant, uansett vær- og om viskerne går? Det på bildet er vel radar/lidar (som kun er på 2019 modellene)? Kameraet sitter vel inne i en av Audi-ringene? De som har night vision, har vel kamera i to av Audi-ringene?

7
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: mandag 18. november 2019, klokken 00:36 »
På Audi-gruppa ser jeg folk melde 280-330Wh/km på typisk vinterhyttekjøring (da ser jeg bort ifra de hardbarka fansenes posting, de vektlegges ikke).

Mye fornuftig i den opprinnelige posten her @Øyvind.h , jeg har imidlertid enda til gode å se 280-tallet på turer over to timer, så vidt jeg har registrert. Det skyldes at man som regel ikke har motorvei fra A-B når man skal steder. På rene motorveistrekk er det selvfølgelig mulig, men sittfarten til hytta blir sjelden mer enn 75 km/t for de fleste. Gjerne mindre.

Kjørte fra Oslo øst til Hafjell i ganske våte, vanskelige forhold fredag. Med full bil, 600 meter høydeforskjell, via RV4. Snittemperaturen var ca. 0 grader. +3 da vi dro og -3 da vi kom frem. Forbruket ble 265 Wh/km. Og jeg ble ikke forbikjørt av noen, heller ikke på motorveistrekket eller tofeltene (uten at det er noe poeng i seg selv, men lusekjører altså ikke). Ned igjen søndag ble forbruket 208 Wh/km, uten forvarming av batteri og med saltet vei med ca. samme temperatur, rundt 0 grader.

Se også forbruket i Elbilforeningens vintertest, aldri høyere enn 281 Wh/km. tross meget vinterlige forhold på Haukelifjell 1000 moh. Type snø, vind og -10 gradert. Snitt over tre dager og 900 km. var 235 Wh/km. https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/ De fleste journalister rapporterte om tilsvarende på sine tester. Elbil 24 hadde snitt 251 Wh/km. ila. 330 km. i rundt -6,5 grader.

Forrige uke hadde jeg to turer med dårlig tid til Gardermoen, altså med primært motorvei, til dels veldig vått, rundt 0 grader, kanskje et par pluss. På alle fire strekkene havnet jeg mellom 265 og 285 Wh/km selv om jeg brukte venstrefeltet mest mulig, med nødvendige kick downs i Dynamic/Sport, da jeg ble hindret en del.. Jeg kjører 20 tommers piggfrie Hakka R3.

Å snitte over 300 Wh/km. til hytta, f.eks. i Trysil, er sikkert mulig under vanskelige forhold, men da helst med skiboks og/eller 21-tommers felger.



8
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: søndag 17. november 2019, klokken 21:45 »
Fordelen med E-tron sin lading er jo at man kan benytte 50kW (evt 150kW der det er tilgjengelig, men holder dette utenfor ettersom det ikke finnes på FV40 osv) hurtiglader relativt tidlig på turen (høy SOC) og faktisk benyttet effekten. På de fleste andre elbiler klarer man ikke benytte seg av 50kW etter en viss prosent SOC (ca 80-85%), mens man med E-tron kan lade med 50kW til ca 98% (ifølge Fastned).

La oss si at du har 90% ved start (etter å ha kjørt til/fra jobb og hentet unger osv), det er x grader for kaldt/det regner/snør osv, så du vet du må lade på veien og det er fredag med ladekø på de mest populære stedene ( les "siste" stedene før "alle" når hytta). Med E-tron kan man da velge å lade relativt tidlig på turen, la oss si SOC 70-90% mens man tar en kjapp stopp. De siste ladestasjonene før store hyttedestinasjoner eller fjelloverganger har garantert kø på de få hurtigladerne som er der, mens du i din E-tron kan velge å lade tidlig, der det ikke er kø, og fortsatt få samme ladehastighet.

Dette er en av de store fordelene til E-tron og dersom man benytter seg av "ladtidlig-trikset" kommer man garantert til å spare endel tid på utfartsdager hvis man bor i byer og skal til de mest populære destinasjonene som Trysil/Kvitfjell/Hemsedal.

Dette er noe jeg ofte benytter meg av, lader gjerne med 70-80% SOC på steder som Ionity Dal ca. 60 km / 40 min. nord for Oslo på E6 (150 kW 80-100% på ca. 15 min) eller Fortum Lygnasæter ca. 80 km. 1t10 min. nord for Oslo på RV4 (50 kW 80-100% på ca. 20 min).

9
Audi e-tron / Sv: Vinterbilen e-tron quattro
« på: søndag 17. november 2019, klokken 16:54 »
Kan se ut som det er varme i parkeringssensorene. Er det kanskje vanlig? Dette er bak.. (Det er visstnok også sensor under bakskjermen, omtrent på ytterhjørnene, ved lyktene. Dette ble fortalt meg på Møller, ifbm. at jeg ble påkjørt.)

10
Audi e-tron / Sv: Takstativ
« på: søndag 17. november 2019, klokken 09:43 »
Jeg sjekket på autoload.no,
Mont Blanc - https://www.autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/audi/e-tron-quatro-concept/mont-blanc-xplore-takstativ-787506-776606

Alle som passer til e-tron - https://www.autoload.no/butikk/finn-ditt-takstativ/audi/e-tron-quatro-concept

Ut fra bildene så synes jeg kanskje Mont Blanc sin ser finest ut, om du ikke skal ha den i svart.
Mont Blanc er godkjent for 100kg, mens Thule har 75 kg.

Hvor mye kan e-tron ha på taket?

Ahh, har ventet på Xplore takstativet fra Mont Blanc. :+1: Stemmer det at dette i motsetning Thule kan tas av/på uten verktøy? Kun eventuelt låses med nøkkel?

11
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: søndag 17. november 2019, klokken 09:38 »
De gode nyhetene er at noen tjenester i appen har oppdatert seg etter lang kjøretur, selv om det var nedetid i morges. De dårlige nyheten er at jeg ikke får startet opp forvarming.

Fra digitalsupport ble jeg bedt om mange detaljer på siste rapport, og det er vel et tegn på grundigere analyser. Synd de ikke startet med det tidligere... Spørsmålene under tyder også på at de ikke tror dette er sentralt problem, men ligger i bil/mobil.

"Vennligst svar på e-posten med følgende informasjon:

* MyAudi brukernavn (email)
* Tidspunktet på når den siste skjermbildet ble tatt
* Adresse bilen befinner seg (By og gatenavn)
* Vi trenger også:
- Hvilken mobil du bruker (f.eks Samsung)
- Modellen på mobilen (f.eks S9)
- OS versjon (ex. 9)
- myAudi app versjon"

Kunne vi festet denne informasjonen i en egen post? Og kan noen gjøre det samme på Facebook? Mailen skal altså sendes til digitalsupport.no@audi.de helst hver gang, selv om det blir mye jobb..

PS! Bilen min oppdaterte status da jeg startet appen kl. 09 dag. :+1: Endret tidspunkt for sist bilkontakt fra «I går 14:34» til «Nettopp». Da har bilen ikke vært tilkoblet strøm i mellomtiden og jeg har ikke åpnet appen. Batteriprosent er for øvrig fremdeles på 64% som i går, selv om bilen står nedsnødd..

12
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: søndag 17. november 2019, klokken 09:30 »
Fordommer er i hvert fall det siste jeg lar styre mitt bilvalg. Må jeg settes i en bås gjør det meg fint lite at det er båsen med ekstremt fornøyde eiere. Det skrives utrolig mye negativt om bil og merke av folk som plukker selektivt info istedenfor å se balansert.

Så får jeg heller være en av eierne som kjører hensynsfult og er tilbakeholden med å nevne merke eller snakke om kvaliteter, uten at jeg unnlater å påpeke hva jeg liker eller korrigere faktafeil. I vennegjengen er det mange med Tesla og vi diskuterer og harsellerer med bra og dårlige sider ved bil og merke. Akkurat slik det bør være. Når naboen vurderte X og E-tron fikk de prøvekjøre og teste ting. De lyttet til gode og dårlige sider ved bil og merke. Konklusjon ble at de foretrakk E-tron mtp design, garasje hvor bakdørene ikke går helt opp og de har alltid kjørt Audi. For dem ble min vurdering at E-tron passet dem best, og det var deres vurdering også.
Fordommer var derimot aldri et tema.

Vi er nok ganske enige. :) Det var bare en refleksjon rundt at e-tron er den bilen jeg helst ønsker, og den som best dekker familiens behov. Derfor er ikke heving av kjøp egentlig et alternativ.

13
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: søndag 17. november 2019, klokken 09:07 »
Dette evne hadde jeg virkelig ikke trodd eksisterte!
Har en A6 (2017) med fjernkontroller - som man kan mene er gammeldags. Men dæven for en rekkevidde, og hvis man lærer seg bruken er den også grei til å forhåndsinnstilte ønsket tidspunkt opptil én uke frem (enklere enn via MMI).
Skal nå bytte vår nummer to batteri-Golf til e-tron (venter på typegodkjenning). APPen til VW har vært kun til irritasjon. Den er så dårlig at men må bare glemme at den eksisterer. Derfor har vi et godt forhold til dingsen (fjernkontrolleren) vi henger sammen med nøkkelen til A6’n vinterstid.
Nå som jeg har lest mange av innleggende her.., i kombinasjon med ferdig bil som står lagret pga. den ikke er typegodkjent..; ikke denne følelsen man skal ha når man venter på ny bil. 😏

Skulle gjerne hatt en tradisjonell fjernkontroll for forvarming. Savnet det på Teslaen også, faktisk. De gangene jeg var på fjellet på hytte uten mobildekning. Du har i alle fall tidsstyring da, og jeg har faktisk tro på T appen vil bli bedre. Når det gjelder bilen forøvrig, er det veldig mye å glede seg til! :)

Ville nesten anbefale å ikke være med på Facebook forumet, det kan fort ta bort gleden fra ethvert bilhold. Meldte meg tidlig ut av TOCN også.. her inne er det i alle fall ganske seriøst og noen som har veldig mye kunnskap. Men ikke alle her som har bilen eller har planer om å kjøpe den (ikke nødvendigvis noe galt i det), og det er jo stort sett de få problemene som finnes som diskuteres.

14
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: lørdag 16. november 2019, klokken 11:22 »
Tesla, eller snarere eierne, har også et imageproblem i mine øyne. Ønsker ikke å være medlem av en menighet.
Og det har ikke Audi eierne? Image problem kommer an på øynene som ser. Audi, BMW, Tesla,vw, Volvo, Toyota osv er alle uglesett av andre...

Vel, alle bilmerker har vel sine stereotype kjøpere, men kun et fåtall er tradisjonelt entusiaster. Audi og BMW har kanskje vært kjent for å kjøre fort og hensynsløst, mens alle store/dyre/raske biler vekker en viss harme blant den gjengse nordmann. Utfordringen med Tesla er kanskje at de ikke har kontroll på egen markedsføring, den utføres i stor grad av websider, youtubere og forumbrukere som er på grensen til fanatiske. Det er videre en voldsom fokus på ytelsestall, mens andre merker selger historier, drømmer og følelser. Og- jeg opplever en veldig «oss mot røkla» mentalitet og tro på egen fortreffelighet. Ledet av en særdeles lite ydmyk sjef på twitter. Det er det jeg mener med menighet. Opplever ikke at eierne av noen av de ande merkene du nevner konsekvent mener at sin bil er best på alt.

Angrer litt på at jeg i det hele tatt skrev dette, en avsporing, men det er likefullt en viktig grunn til at Model X ikke er noe alternativ for meg. Det er rett og slett litt slitsomt å være en som har Teschla. Jeg har prøvd. De andre to merkene har jeg ingen problemer med å se meg selv i. Det viktigste er likevel at jeg primært er på jakt etter den beste, store, høyreiste bilen med elektrisk drivlinje. Ikke den beste elbilen.

15
Audi e-tron / Sv: Vinterbilen e-tron quattro
« på: lørdag 16. november 2019, klokken 09:03 »
Kr 259,999😉

Forøvrig er jeg enig i at ryggekameraet som er beskyttet av VW emblemet på Golf er en supervløsning. Har ikke EQC sammevløsning. Problemet til Audi er nok at det er vanskelig å dekke kameraet bak Audi-logoen  ;)

At spyleløsningen er så dårlig som det rapporteres om er uforståelig. Men det er vel like vanskelig å få til som stabil leveranse av hengerfester  8)

Synes nå spylingen bak fungerer ganske bra jeg. Kun én gang på 8 måneder / 17.000 km. at jeg har opplevd at det ikke har kommet noe når jeg har trykket på «rengjør ryggekamera» i menyen. Men det burde kanskje spylt oftere automatisk v. rygging. Det har jeg ikke tenkt på.. Savner heller spyling på frontkamera. Og litt mer lyssterke kameraer, eller bedre ryggelys. Alt i alt synes jeg fremdeles det er en god løsning.

Har også mye glede av varsel for trafikk/fotgjengere bak bilen. Fin sikkerhet på parkeringsplasser ol. Den hogg også i bremsen da jeg skulle til å rygge ut på en vei hvor det kom en bil i 80-90 km/t. Jeg så bilen altså, skulle snu og hadde ikke planer om å kjøre helt ut i kjørebanen før bilen hadde passert, men greit at systemet virker.

Sider: [1] 2 3 ... 52