Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - knute

Sider: [1] 2 3 4
1
MG ZS EV / Sv: Kvalitet på bilene og ventetid på deler!
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 22:03 »
Det er ikke sensorer i baksetene, så det varslet kommer så lenge setebeltene ikke er brukt/koblet.
Meldinga forsvinner etter en stund. Jeg ble lei, og har bare koblet inn alle tre beltene bak.

På rustfronten så kjørte jeg på med full Mercasol-behandlig.

2
MG ZS EV / Sv: Kvalitet på bilene og ventetid på deler!
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 21:05 »
Er det feilmelding på i bilen mens du kjører?

Ja, men for å ta hele historien:

Radaren har begynt å funke igjen, så akkurat nå har jeg ingen feilmeldinger.
Den var død mellom 44km og 7000km+ på odometeret.
Får fortsatt ny på garanti, siden den var kaputt mens forhandler hadde den inne til målinger, og jeg ikke har tillitt til at det ikke skjer igjen.

Det kom flere feilmeldinger ved oppstart, bl.a. "auto emergency braking system
 unavailable" og "pedestrian auto emergency braking currently unavailable".

Det kom også melding om at ACC ikke er tilgjengelig når man forsøkte seg på det.

3
MG ZS EV / Sv: Kvalitet på bilene og ventetid på deler!
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 15:34 »
Jeg har ventet i snart 3 måneder på ny radar (garantisak), og har enn så lenge ikke fått noe estimat på når delen(e) kommer.

4
Kia Soul EV / Merkelig lyd etter start av bil - noen som har opplevd lignende?
« på: Mandag 19. Oktober 2020, klokken 20:53 »
Hepp.

Min Soul har begynt å lage spennende lyder. Dette skjer som regel når bilen har stått en stund (typisk etter å ha stått over natta).
Det høres ut som en eller annen merkelig elektronisk støy.

Hvis jeg kjører noen minutter, og så prøver å fremprovosere lyden på nytt, så skjer det som regel ingen ting.

Eksempel 1 - ved oppstart av bilen, et par sekunder etter oppstartsmelodien:
https://www.youtube.com/watch?v=2KP7GU6i1zs

Eksempel 2 - når jeg skrur av bilen:
https://www.youtube.com/watch?v=gScNokyKTLQ

Eksempel 3 - når jeg skrur av / på klima / defroster:
https://www.youtube.com/watch?v=uNtEtKZLPRo

Dette er tatt opp på tre forskjellige dager, og det er ikke sånn at alle variantene skjer hver gang.
Det som skjer oftest er at lyden kommer etter oppstartsmelodien.

Har noen hørt noe lignende i sin bil, og vet hva som måtte fikses?

Samboeren har også rapportert at discolyset har skrudd seg på under kjøring, men hjulet er skrudd på off.

Mistenker elektrise gremlins i 12-voltssystemet. Har time hos forhandler, men tenkte jeg skulle lufte problemstillinga her også.

5
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Erfaringer med kundeservice hos E.ON drive.
« på: Fredag 18. ſeptember 2020, klokken 07:54 »
Jeg bruker for det alle meste Elbilforeningen og NAF sine brikker (ligger i hver sin bil), men min erfaring er at det er kjekt å ha brikkene fra de aktuelle selskapene liggende.

Det har vært et par tilfeller der Elbilforeningens brikke ikke har funket for meg, men det funket med operatørens (gjelder flere) egen brikke som jeg har liggende i hanskerommet.

Jeg vet ikke om det er tilfelle lenger, men hos Fortum måtte man også ha deres egen brikke hvis man skulle bruke stasjoner på utsiden av Norge.

Det at man kan legge inn brikke X, så funker det tilfeldigvis med operatør Y, er ikke så åpenlyst, men takk for tipset.

Jeg visste fra før at det også er sånn hos Fortum og Kople, der jeg ikke fikk lagt inn Elbilforeningens brikke hos Kople etter å først ha lagt den inn hos Fortum, og måtte igjennom kundeservice for å få klarhet i hva som var "feil".
Jeg testet ut dette i praksis i sommer, og det funket ikke for meg når jeg prøvde å lade hos Kople med Elbilforeningens brikke, og da var det kjekt å ha Kople sin tilgjengelig.

Uansett, dette handler mer om kvalitetsnivået på kundeservicen til E.ON enn den faktiske RFID-brikka.

6
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Erfaringer med kundeservice hos E.ON drive.
« på: Torsdag 17. ſeptember 2020, klokken 16:10 »
Hepp folkens.

Jeg opprettet bruker hos E.ON drive i god tid før jeg skulle legge ut på sommerferie i år.
Tanken var å teste lading på E.ON sin (daværene) eneste stasjon i Norge på Dombås, og ev. senere i Sverige når den muligheten byr seg igjen.
Jeg bestilte også ladebrikke, men det kom aldri noe brev med brikke før jeg la ut på ferie.

Greit nok, jeg kan bruke appen enn så lenge - så starter moroa.
Et par dager etter at jeg kom hjem fra to ukers bilferie, så kom det et brev fra E.ON i posten.
Brevet var delvis åpnet, og det var ikke noen ladebrikke å se.
Sånn skjer, enten ved uhell, eller ved uredelige folk som ikke klarer å la ting være.

Jeg ringte samme dag (18.08) til det norske nummeret som er oppgitt på https://eondrive.no/kundesupport/ - og ba om at de sperret brikken jeg aldri hadde fått mtp. ev. missbruk, og sende meg en ny en.

Dansken i andre enden bekreftet så vidt jeg kan huske at dette ble gjort, etter at han først brukte litt tid på å finne frem kundeprofilen min.

Tiden går og går, og jeg får ikke noe nytt brev/brikke.
Den 04.09 så sender jeg en purring på mail til kundeservice@eondrive.no der jeg ber de bekrefte at de har fått sperret gammel brikke og at en ny er på vei.

Jeg hører ikke noe tilbake, ikke så mye som et automatisk ticket/saksnummer.

Prøver meg på nytt med en purring 14.09, men det er fortsatt "radiostillhet" fra kundeservice per i dag 17.09.

Har noen tilsvarende erfaringer med (manglende) kundeservice hos E.ON??
Er det bare telefon som funker for å komme i kontakt med de?
Er det noen andre kanaler du/dere har fått kontakt med de før?

Føler jeg har lyst til å be om sletting av konto, men får vel ikke noe svar på den henvendelsen heller ...

(ps. var ikke helt sikker på plassering her på forumet, så jeg la denne inn der E.ON for det meste har blitt diskutert før)

7
Ja - hos Hurtigruta spratt de en pakke med Bosch Aerotwin-viskere med rett lengde, men ingen av de fire adapterne der passet.

Jeg fikk et tips på FB som sa det var samme klips på Mercedes Sprinter 2010, men har ikke forfulgt det tipset enda.

8
EQC / Sv: Oslo-Bergen-Oslo på en dag :)
« på: Lørdag 29. August 2020, klokken 21:28 »
Maurset er greit mtp. lading, men det er en byggeplass uten noen andre tilbud per nå.
Må man, så må man, men jeg synes det var relativt kjedelig å sitte der i 20 minutter i sommer :)

Her for tre uker siden:
 [ You are not allowed to view attachments ]

Eidfjord har også lynladere fra BKK og ligger vel rundt en halvtime lenger vest/mot Bergen. Her var det mye mer å finne på.

9
Hei.

Har noen klart å finne andre enn forhandlere som selver vindusviskere og slikt til MGen?
Jeg har spurt på FB-gruppa, men har ikke fått noen konkrete svar der enda, så tenkte jeg skulle lufte problemstillinga her også.

Forhandler skal ha rundt 700 for et par viskere forran.

Viskerne er på 600mm / 24" og 350 mm / 14", som mange leverer, problemet er klipsen/festemekanismen.

Jeg har vært innom Hurtigruta Carglass, Mekonomen og Thansen, og ingen av disse har klart å finne rette viskere.
Jeg har søkt på bildeler.no, men de har ikke noe inne til ZS.

Vedlegg viser den "problematiske" festemekanismen.

Har noen andre funnet tredjepartsdeler noe sted, i Norge eller utlandet?
Tips mottas med takk.


Mine tips på et par andre deler / ekstrating jeg har funnet og kjøpt er:

Lyspærer:
Her brukes sokkel HB3, som er mulig å få tak i hos de fleste bilrekvisitabutikkene.
Har selv satt inn Osram Nightbreaker Laser (som på tross av navnet ikke har noe laser i seg :D), som ihvertfall er et lite hakk opp fra de longlife Philips-pærene som stod i bilen fra før.

Antenne:
Jeg har også kjøpt en kortere antenne hos Biltema (varenummer 31-192).
Kjekt hvis du har litt lav garasje e.l., men man mister noe dekning. Ikke noe problem for meg som kjører mest på den flate delen av østlandet, men merket det var litt mer problematisk på vestlandet når jeg fartet rundt der i sommer.

Takstativ:
Thule WingBar Evo 118 (stenger) og Thule Evo Raised Rail (føtter/klemmer). Er mulig å få tak i hos de fleste bilrekvisitabutikkene.

Sikringer:
På første dag i sommerferien røk sikringa til 12-voltsuttaket som jeg hadde kobla en kjøleboks til.
Jeg endte opp med å kjøpe inn et lite sett med mini-flatsikringer hos Biltema som nå ligger i hanskerommet.
Varenummer er 24-328, og det følger med et lite plastverktøy som gjør det lettere å dra ut og sette inn ny sikring.
 

10
MG ZS EV / Sv: Kvalitet på bilene og ventetid på deler!
« på: Lørdag 29. August 2020, klokken 20:39 »
Det høyeste jeg fikk i sommer på en varm dag i juli var 77kW.
Koblet til med ca. 8%.
 [ You are not allowed to view attachments ]

11
Ja, det var i grunn veldig greit å parkere der på lynladerne. Kanskje litt mer knotete hvis jeg hadde tatt neste plass, da måtte jeg nok snudd mtp. frontlading.

De er merket med 62.5 kW i appen, så de er vel på 125A * 500v.
Det ble ikke noe mer enn rett over 50 kW når jeg testet med min Soul, som forventet, siden det ikke er høy nok spenning i systemet der.


12
Enda en som er ganske ny, men som jeg ikke har sett omtalt enda.

Fortum har skrudd opp 2x lynladere der man kan lade med CCS og Chademo samtidig, og 5x vanlige hurtigladere ved Esso i Kobbervikdalen utenfor Drammen.

Laderne står på baksiden av bensinstasjonsbygget, og ligger rett ved E18 i norgående retning mot Drammen / Oslo.

  [ You are not allowed to view attachments ]  

13
Dette er ikke en helt ny stasjon, men jeg husker ikke å ha sett den omtalt enda.

Supercharge / EV Powercharge har 2x 150kW Deltaladere med kabler på begge sider rett ved Biltema i Mjøndalen, så 4 biler kan hurtiglade samtidig, og jeg antar at også 4 kan lade på AC i tillegg til dette.

Litt uvanlig er at det på den ene siden også er en fast type 2-kabel, mens på den andre siden er det den mer vanlige "bring your own cable".

App viser også ladedata med litt forsinkelse; effekt, tid og levert kWh, kjekt, men kunne gjerne også vist batteriprosent.

Kjekt med slike stoppere montert på bakken, så man har veldig liten mulighet for å dulte borti noe, eller kjøre over de lange kablene.

  [ You are not allowed to view attachments ]  
  [ You are not allowed to view attachments ]  
  [ You are not allowed to view attachments ]  


14
Lading av Tesla / Sv: Tykkelse på kabler på SuC v3
« på: Tirsdag 21. Juli 2020, klokken 20:11 »
Det er jo forsåvidt greit nok at jeg har svart meg selv ;)

Men jeg lurer fortsatt på hva slags magisk saus / teknikk Tesla har putta i sine kabler som gjør at de kan være halve diameteren av "konkurentene" og fortsatt ikke overopphetes når de leverer opp mot 250 kW...

15
Lading av Tesla / Tykkelse på kabler på SuC v3
« på: Mandag 20. Juli 2020, klokken 20:38 »
Hei.

Jeg liker å sjekke ut tekniske ting men jeg står og lader, og har følgende spørsmål etter å ha observert et par av de nye supercharger v3-stasjonene til Tesla:

Vet noen hvorfor kablene er så tynne i forhold til f.eks. de væskekjølte CCS-kablene man kan se på Tritium- og Delta-ladere (150-350 kW)?

Basert på middelmådig øyemål, må det vel være ca. 2x forskjell i omkrets.
Kablene på SuC v3 ser jo nesten ut til å være av "50 kW-kaliber" fra vanlige hurtigladere.

Har SuC v3 noen magiske væskekjølte kabler?
Eller er jeg helt på jordet her?

Har noen teknisk innsikt eller tanker på hvorfor det er slik?

Sider: [1] 2 3 4