Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - N00b

#1
Moralen er: "Lad når du kan, ikke når du må"  Kjørt Tesla siden 2013, det er akkurat samme problemer der. 
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla model Y standard range eller long range?
mandag 28. august 2023, klokken 21:03
Y std range har på kilometeren like lang rekkevidde som den S90D jeg akkurat solgte... og Y vil nok ha lengre vinterrekkevidde for lavere forbruk til oppvarming.

Og hastighet på superlader? Den er 50% bedre :-)

Ja selvsagt er det bedre med lengre rekkevidde men til prisforskjellen så var ikke verdt det for meg.

Vil ikke 80% på en LR være omtrent 100% på STD range?
#3
Model Y / Y std range hentet ut 20.06
tirsdag 20. juni 2023, klokken 17:31
Hurra! Ny Tesla Y standard range idag.

Min standard range Y med 19" var så godt som lytefri og ladet til 100% på LFP batteriet.

100% = 418km rated (identisk med tidligere S90D).  Bilen har fremdeles regenerering på 100% så det er topp buffer også.

Regnerering er veldig agressiv,men det er nå bare å kalibrere høyrefoten deretter. Hvordan blir dette på vinteren med RWD?

Kjørte rett fra Drammen til Grimstad og kom frem med 34%, lavt forbruk.

Hva er følelsen jfr 2017 S90D? Y er Minst like stille, om ikke ett hakk stillere.

Komforten i fjæringen er bra men ikke luftfjæring bra.

Rattet er mindre, må bli vant til det. Kjører på comfort men skulle helst hatt comfort+



#4
Historisk sett så legger de begrensingen i toppen og lar deg se hvor mye av batteriet du ikke bruker som noe å sikle etter.

Superlading vil være bra da, men en topp-nerfet 90 batteri.  :-)
#5
90 batteriet i brukt tilstand har under 80kwh tilgjengelig for bruk. Mitt er på 78kwh.

Så hvor mye de faktisk reduserer kapasiteten med struping til 75 kan ikke være mye.
Du må heller juble for raskere superlading :-)
#6
Model Y / Sv: Valutakurs og prisendringer..
tirsdag 02. mai 2023, klokken 11:14
Siden prisen ble redusert brutalt i januar har kursen norske kroner vs dollar gått ca 8% opp mens kursen på svenske og danske kroner har vært tilnærmet stabil.

Hadde ærlig ventet en oppgang i prisen nå idag men den kom ikke. 

Bestilte med en Y STD range nå i helga, skal bli gøy ;-)  Oppgraderer / nedgraderer fra en 90D.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gratis lading verdsettelse
torsdag 03. november 2022, klokken 21:46
Det er vel ikke nyere 90 / 75 pakker som er strupet men heller de originale 60/70/85 pakkene?

Det aller aller viktigste er god temperatur før lading. Naviger til superlader og personlig bruker jeg rangemode ON for høgere passiv oppvarmings target.
Har aldeles super ladehastighet på min 90D og jeg superlader MYE, over 400kwh denne uke.
Mellom 20-% og 40% ish har jeg 135kw. Ved 50% er jeg fremdeles på 100+kw.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rengjør kondenserene jevnlig!
onsdag 07. september 2022, klokken 11:28
Hadde min 2016 S90 inne for vedlikehold hos Tesla, tenkte være proaktiv på kondesere. 

Vel jeg ble ikke føre var men etter snar, den ene hadde allerede lekkasje og den andre var så korrodert Tesla ikke fikk demontert.  Altså har jeg nå 2 nye kondensere og ett ikke ubetydelig innhugg i lommeboka.

Tar det igjen på gratis superlading, det ble plutselig veldig digg med de strømprisene
#9
Du har ett 22kwh batteri og for lokal / bykjøring funker dette. Lengre avstander, glem det.

På vinter vil du med forsiktig kjøring og sparsomlig varme ha 80-90km rekkevidde.
Sommer vil samme kjøring gi deg 120-140km uten bruk av AC.

Forutsetter ikke stort mer enn 80km/t og myk pedalbruk.
#10
Jeg har hatt S og 3 men ikke X ;-) Helt siden september 2013.

Etter å ha vært Teslafri i 1,5år nå så kjøpte jeg en brukt S90D registrert i mars 2017, rett før cuttoff for gratis superlading ut livet.  90 batteriet lader vesentlig kjappere enn 85/60 batteriet etter kastreringen på dem og oppheving av ladebegrensing av 90 pakkene. +35-40%?

Denne bilen er rett og slett rå.  Model S er en stor bil og plass til mye, Tesla 3 er medium size og bagasjerommet er det største drawbacket. Sjekk selv.

Med hund (!) og barn så er dette en no brainer, gå for en brukt S.  Så får du vurdere om det blir 75 eller 90.
For nattesøvnen så sjekk om det finnes noen superforsikringer du kan tegne?
#11
Model 3 / Sv: Forbruk - LR AWD
lørdag 01. februar 2020, klokken 13:04
Det går mye strøm på Model 3 til oppvarming. Betydelig mer enn S/X.

Kjørte med min LR AWD 250km i ett strekk (uten stopp) fra Drammen til Grimstad og brukte 71% av batteriet. Ikke kaldstart, hadde kjørt opp før og superladet på veien så batteriet var varmt.  Ikke veldig hard kjøring, typisk 120 på motorveg. 0 grader og såvidt fuktige veger. Vifte på 1-2 med 22 grader.

404 km høres ut som de har kjørt sakte.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
mandag 06. januar 2020, klokken 06:46
Når Tesla kom med den første rapid-gate på de da nye 90 og 75 batteriene der ladehastighet ble redusert etter ett visst antall kwh på DC lading snakket jeg med en av høvdingene i Tesla som jeg kjenner godt.

Sitat var, ikke stress for du har en classic 85. Den får full pupp på superlader.  Idag? Not so much.  Har hoppet over på Tesla 3
#13
Model 3 / Sv: Ladeprioritet SC
søndag 29. desember 2019, klokken 16:08
De eldste laderne som står frittstående midt på plassen på Brokelandsheia er max 100kw.

Sitat fra: ladov på lørdag 28. desember 2019, klokken 21:57
Jeg opplevde det motsatte på Brokelandsheia for et par dager siden. Jeg koblet meg på som nr2 på et stolpepar og jeg fikk *ikke* halvparten av effekten. Fikk rett over 50kW, omtrent som forventet og ca 10kW mindre enn det jeg skulle fått om lastdelingsalgoritmen hadde blitt endret..


Det falt meg ikke inn å spørre han som sto der allerede om han opplevde dropp i ladeeffekt da..

Bilen hadde kjørt med 'forbereder superlading' i 10-20 minutter så temperaturen på mitt batteri var nok der det burde.
#14
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
mandag 23. desember 2019, klokken 17:47
Gratulerer! Du har akkurat blitt oppgradert.
Hvordan funker det?
#15
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
søndag 22. desember 2019, klokken 19:02
Det er direkte feil at du senker forbruket med 10% ved å trimme motoren 10%.
I beste fall får du samme forbruk.
Har du gått skikkelig hardt til verks med annet innsug, nye ventiler, andre kammer så forvent å betale mer i drivstoff. 

Sitat fra: knut.aulie på søndag 22. desember 2019, klokken 13:23
Sitat fra: Rosstopher på søndag 22. desember 2019, klokken 12:07
At biler med mer krefter har høyere forbruk er noe vi alle har lært i oppveksten, men det gjelder kun fossilbiler.
Ikke helt korrekt. Når en trimmer en fosilmotor til å gi mer effekt så vil den faktisk bruke mindre drivstoff på en gitt effekt. Dvs bruker den 1,00 L pr mil i konstant 90 km/t og blir trimmet til 10% mer effekt vil den bruke 0,9 ved samme belastning etter trimming.
Men som en hovedregel bruker kraftigere motor mer effekt om de er like effektive.

Litt pirk, men rett skal være rett.

Prinsippet kan ikke overføres til elmotor som du helt riktig sier.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA