Moralen er: "Lad når du kan, ikke når du må" Kjørt Tesla siden 2013, det er akkurat samme problemer der.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: ladov på lørdag 28. desember 2019, klokken 21:57
Jeg opplevde det motsatte på Brokelandsheia for et par dager siden. Jeg koblet meg på som nr2 på et stolpepar og jeg fikk *ikke* halvparten av effekten. Fikk rett over 50kW, omtrent som forventet og ca 10kW mindre enn det jeg skulle fått om lastdelingsalgoritmen hadde blitt endret..
Det falt meg ikke inn å spørre han som sto der allerede om han opplevde dropp i ladeeffekt da..
Bilen hadde kjørt med 'forbereder superlading' i 10-20 minutter så temperaturen på mitt batteri var nok der det burde.
Sitat fra: knut.aulie på søndag 22. desember 2019, klokken 13:23Sitat fra: Rosstopher på søndag 22. desember 2019, klokken 12:07Ikke helt korrekt. Når en trimmer en fosilmotor til å gi mer effekt så vil den faktisk bruke mindre drivstoff på en gitt effekt. Dvs bruker den 1,00 L pr mil i konstant 90 km/t og blir trimmet til 10% mer effekt vil den bruke 0,9 ved samme belastning etter trimming.
At biler med mer krefter har høyere forbruk er noe vi alle har lært i oppveksten, men det gjelder kun fossilbiler.
Men som en hovedregel bruker kraftigere motor mer effekt om de er like effektive.
Litt pirk, men rett skal være rett.
Prinsippet kan ikke overføres til elmotor som du helt riktig sier.